|
Är detta den optimala julsången?, Julsången med "det" är det denna? |
|
|
|
26-12-2003, 20:54
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
jag lyssnar just nu på Panis Angelicus med Sting & Pavarotti
|
|
|
|
|
26-12-2003, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 24

|
Jag är nog partisk, men sedan jag var liten, har jag alltid älskat "min egen" julsång, Sylvias julvisa av Zacharias Topelius. Karl Collán har tonsätt verket.
Och nu är det jul i min älskade nord; är det jul i vårt hjärta också? Och ljusen de brinna på rågade bord, och barnen i väntan stå. Där borta i taket, där hänger den än, den bur som har fångat min trognaste vän. Och sången har tystnat i fängelseborg; o vem har ett hjärta för sångarens sorg.
Jag bor i de eviga vårarnas land, där de glödande druvorna gro. Cypresserna dofta vid havets strand; där har jag mitt ensliga bo. Det flammande Etna, det gnistrar så skönt; och luften är vårlig, och gräset är grönt. Orangernas ånga ur skogarna går, och ljuv mandolinen om kärlek slår.
Cypresserna dofta. Det brusande hav i silver mot stranden bryts; vid foten av Etna, där är en grav, vars sorg uti blommor byts. Där slumrar en gäst från nordens dal; och nu är det jul i hans fädernesal. Vem sjunger din visa, som fordom en gång? Hör, Sylvia sjunger din hembygds sång!
Och stråla, du klaraste stjärna i skyn, blicka ned på min älskade nord! Och när du går bort under himmelens bryn, välsigna min fädernejord! I blommande vårar, på gyllene strand, var finnes ett land som mitt fädernesland? För dig vill jag sjunga om kärlek och vår, så länge din Sylvias hjärta slår.
Sicilien 24 december 1853
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
26-12-2003, 21:31
|

Medlem

|
Kan inte låta bli att tillägga till mitt tidagare svar, att man knappast behöver nämna att de flesta och gladaste sångfåglarna i våra skogar tillhöra släktet Sylvia? Det är bara just denna, Sylvias Julvisa, som är tårdrypande, det finns en knippe Sylvia-visor till, alla skrivna av samme Z. Topelius... och de andra är mycket gladare och verkligen livsbejakande!
--------------------
Sylvia, zon 1
Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page) I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer) There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
|
|
|
|
|
26-12-2003, 23:50
|
Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 89

|
Hej,jag har inte vart hemma i jul,så det är väl så dags att svara på detta ,men jag kan inte låta bli att undra om ni inte har hört Silent Night med Mahalia Jackson? Tala om rysningar efter ryggraden!!... Hälsar Eva i Boliden
|
|
|
|
|
27-12-2003, 07:58
|

Medlem
Antal inlägg: 814
Medlem nr: 700

|
Jodå, den har jag hört många gånger. Hon hade en alldeles sagolik röst. Hade henne på en skiva, men har inte längre en skivspelare som den går att spela den på.
Men om vi nu har kommit in på mäktiga röster. Hur många kommer ihåg Paul Robeson? Vilken röst. Visserligen vet jag inte om han har sjungit in nån julsång, men jag kunde inte låta bli att ta med honom här, då han alltid har varit min favorit bland dom manliga sångarna.
|
|
|
|
|
27-12-2003, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
27-12-2003, 12:51
|

Medlem
Antal inlägg: 978
Medlem nr: 40

|
Tack Sylvia för den fina dikten! Den ska jag klippa ut och spara så fort jag får tillbaka mitt Officepaket som försvann vid senaste datakraschen! (Grrr...)
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|
|
|
|
|
27-12-2003, 13:09
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Sylvia @ 26-12-2003, 21:13) Jag är nog partisk, men sedan jag var liten, har jag alltid älskad "min egen" julsång, Sylvias julvisa av Zacharias Topelius. Karl Collán har tonsätt verket. Håller med Sylvia! Med en liten förändring... SYLVIAN JOULULAULU
Ja niin joulu joutui jo taas Pohjolaan joulu joutui jo rintoihinkin. Ja kuuset ne kirkkaasti luo loistoaan jo pirtteihin pienoisihin. Mut ylhäällä orressa vielä on vain se häkki mi sulkee mun sirkuttajain, ja vaiennut vaikerrus on vankilan; oi, murheita muistaa ken vois laulajan!
Miss' sypressit tuoksuu nyt talvellakin, istun oksalla uljaimman puun, miss' siintääpi veet, viini on vaahtovin ja sää aina kuin toukokuun. Ja Etnanpa kaukaa mä kauniina nään, ah' tää kaikki hurmaa ja huumaapi pään, ja laulelmat lempeesti lehdoissa soi, sen runsaammat riemut ken kertoilla voi!
Sä tähdistä kirkkain, nyt loisteesi luo sinne Suomeeni kaukaisehen! Ja sitten kun sammuu sun tuikkeesi tuo, sä siunaa se maa muistojen! Sen vertaista toista en mistään ma saa, on armain ja kallein mull' ain' Suomenmaa! Ja kiitosta sen laulu soi Sylvian ja soi aina lauluista sointuisimman. Övers. till finska: M.Korpilahti
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
27-12-2003, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Äsch, nu var det jag som spelade fel!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-12-2003, 15:01
|

Medlem

|
CITAT (Annki @ 27-12-2003, 12:51) Tack Sylvia för den fina dikten! Den ska jag klippa ut och spara så fort jag får tillbaka mitt Officepaket som försvann vid senaste datakraschen! (Grrr...) Var så god! Den är en sång, men tyvärr hittar jag inte den på nätet med musik. Men den finns att köpa som CD. Jag tycker att musiken är så vacker att man blir tårögd bara av den, även om dessa vemodiga orden också bidrar till. Vanligen skippar man den mest tårdrypande tredje versen när man sjungen den numera.
--------------------
Sylvia, zon 1
|
|
|
|
|
27-12-2003, 20:20
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Adri-Anne @ 27-12-2003, 07:58) Men om vi nu har kommit in på mäktiga röster. Hur många kommer ihåg Paul Robeson? Vilken röst. Visserligen vet jag inte om han har sjungit in nån julsång, men jag kunde inte låta bli att ta med honom här, då han alltid har varit min favorit bland dom manliga sångarna. Jag har lyssnat på han igår kväll och i morse Härlig baryton Vet du om han har sjungit in Old man river... den hittade jag inte. Här kan du höra honom
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|