Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lars Vilks mord hotad
          Aqvakul
          Inlägg 10-03-2010, 14:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2010, 14:51) *
          Man kan inte tiga ihjäl terrorism.

Helt riktigt!

Men man behöver heller inte provocera fram den, som Lars Vilks gjorde med sin rondellhund.

Dessutom är det klart osmakligt att peka ut en religionstillhörighet som omfattar 1 miljard människor, som potentiella terrorister.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          renate
          Inlägg 10-03-2010, 15:05
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (Simplicity @ 10-03-2010, 12:15) *
          Börjar bli dax att brygga lite kaffe, hälla på termos, koppla hunden och gå ner till bryggan och sola, tror jag bestämt...

Frölådorna, ja.. tack för att du påminde mig...

Sola????lyckliga du,ingen sol här idag råkallt istället.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-03-2010, 15:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Islam har inte mer terrorister än någon annan religion ta tex IRA, ETA och Ku Klux Klan.... Sedan är det klart att det finns gott om just muslimer som tycker illa om oss med tanke på att vi har behandlat dem som djur genom hela historien och sedan korstågen ockuperat och dividerat deras land. Sen har västvärldens stöd till Israel inte hjälpt och irakkrigen har dödat många många tusen civila muslimer i vad man ser som nödvändiga offer här i västvärlden medans den som förlorar sina barn kanske inte delar våran åsikt.

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 15:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

Terrorism är inte bara något som kan förknippas med religion. Det är något väldigt vanligt bland människor och tar sig olika uttryck.

I den del av världen där jag bor har jag sett flera attentat och de var inte religösa utan politiska (ETA). Sedan franska revolutionen har de allra flesta terrorhandlingar varit politiska. Det är först de sista 20 åren som religionen har varit en orsak och då främst bland muslimer.

Att utrota religioner skulle inte lösa några problem. Kanske vore det bättre att utrota människan.

En annan sak som irriterar mig bland en del kommentarer är ropen på "främlingsfientlighet" så fort de här problemen kommer på tal.

Jag skulle vilja fråga de här männsikorna med vilken legitimitet de tycker att de har rätt att skandera och tabubelägga vissa åsikter.

Det är väl inte så att ni tror att ni på något sätt skulle ha en "högre" moral än oss andra. I mina näsborrar luktar det en hel del självgodhet och präktighet.

Citera
          renate
          Inlägg 10-03-2010, 15:16
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (Aqvakul @ 10-03-2010, 14:55) *
          Helt riktigt!

Men man behöver heller inte provocera fram den, som Lars Vilks gjorde med sin rondellhund.

Dessutom är det klart osmakligt att peka ut en religionstillhörighet som omfattar 1 miljard människor, som potentiella terrorister.

Helt rätt LV rondellhund har inget med konst gemensam.Han förkänner absolut inte den uppmärksamhet han får i media.Hans karikatur är smaklös och provocerande.Att mordhotar honom är däremot att ta i och det är naturligtvis inte acceptabel.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 15:21
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT
          Islam har inte mer terrorister än någon annan religion ta tex IRA, ETA och Ku Klux Klan.... Sedan är det klart att det finns gott om just muslimer som tycker illa om oss med tanke på att vi har behandlat dem som djur genom hela historien och sedan korstågen ockuperat och dividerat deras land. Sen har västvärldens stöd till Israel inte hjälpt och irakkrigen har dödat många många tusen civila muslimer i vad man ser som nödvändiga offer här i västvärlden medans den som förlorar sina barn kanske inte delar våran åsikt.

Jag tycker att Du skall läsa litet historia. Muslimer har inte blivit mer behandlade som djur än vad kristna har blivit.

Några exempel;

Konstaninopel 1453 (Östroms fall) Hela medelhavsområdet var en gång kristet men erövrades av araberna och många tvångskonverterades.

Ständiga krig mot Europa tills Korstågen på 1100 -talet. Spaniens kristna befolkning var i princip en andra klassens medborgare underv flera hundra år.

De kristna folken på Balkan under Ottomanska imperiet

Det finns många exempel på att islam inte på något sätt skulle behandla andra folk och religioner på ett tolerant sätt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-03-2010, 15:28
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kanske bäst att påpeka att jag anser LV lite knäpp men han är trots allt inte något hot mot någon annan människa. Vad gäller islam och terrorism så är det tyvärr ett faktum där idag. Det finns andra orsaker till terrorism men det är i stort sett bara islamska terrorister som struntar totalt i vem som blir offer, vänner eller fiender är dom alla martyrer för den rätta saken.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-03-2010, 15:49
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

De politisk-religiösa borde vi inte blanda ihop med de religiösa. Politiks religiösa förekommer inom alla religioner.

Dessa som hotar andra är politisk religiösa och borde stoppas kraftfullt. Lars Vilks förtjänar vårt stöd, för yttrandefriheten och rätten att uttrycka sig per bild borde försvaras med alla medel.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-03-2010, 16:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

så sant som det var sagt... blanda ihop politik och religion är ju helgalet, kan bara bli fel. Sen kan man väl ha vilken religion man vill om det inte drabbar andra

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          theseraphim
          Inlägg 10-03-2010, 16:26
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 15:21) *
          Jag tycker att Du skall läsa litet historia. Muslimer har inte blivit mer behandlade som djur än vad kristna har blivit.

Några exempel;

Konstaninopel 1453 (Östroms fall) Hela medelhavsområdet var en gång kristet men erövrades av araberna och många tvångskonverterades.

Ständiga krig mot Europa tills Korstågen på 1100 -talet. Spaniens kristna befolkning var i princip en andra klassens medborgare underv flera hundra år.

De kristna folken på Balkan under Ottomanska imperiet

Det finns många exempel på att islam inte på något sätt skulle behandla andra folk och religioner på ett tolerant sätt.

De ständiga krigen mot europa har just mycket med våra korståg att göra och våran vilja att behålla mark som inte tillhör oss och våra tidigare erövringar i bla nordafrika. De kristna i balkan fick lida beroende av våran expansionlust i o med korstågen.
          Att säga att hela medelhavsområdet var kristet är att säga att det inte fanns någon religion där innan kristendomen, kristendomen tvingades först på de som bodde i de områdena innan islam hittade dit och många blev muslimer(förvisso så svängde man sin religion efter vinden mer på den tiden:-). Kristna var andra klassens medborgare även under romartiden och spanien på den tiden var ingen kristen högborg utan det var en muslimsk stat. Givetvis har människor lidit under islam med som med alla religioner men om man ser till det stora så har kristendomen betydligt mer blod på sina händer och ett stort ansvar i konflikter mellan just kristna och muslimer.
          Kristendomen har en väldigt lång historia av förtryck bakom sig, muslimer, judar, fel sorts kristna, kättare, amerikas urinvånare osv medan den islamska innehåller förtryck men långt ifrån den skala som kristendomen gjort sig skyldig till.
          Bara för att göra det klart så är jag alltså själv född kristen i sverige, inte ateist utan stolt lämnat religion bakom mig.

Även den som gjorde Ecce Homo(stavas det rätt) bör ha samma uppbackning som LV då de fick stå ut med samma sak från svenska kristna.

Citera
          pejori
          Inlägg 10-03-2010, 16:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Carl @ 10-03-2010, 10:51) *
          Nu har det hänt igen Lars V mordhotad av muslimer. Alla muslimer är inte terrorister men alla terrorister är muslimer.

Detta blir mitt första och enda inlägg i en tråd som redan från början bäddar för bråk.
          Att skriva att. "alla terrorister är muslimer" är en sanning tagen ur luften.
          Terrorism finns inom alla religioner och varken Bader Meinhof? (stavning) eller IRA var muslimer.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 16:41
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT
          De ständiga krigen mot europa har just mycket med våra korståg att göra och våran vilja att behålla mark som inte tillhör oss och våra tidigare erövringar i bla nordafrika. De kristna i balkan fick lida beroende av våran expansionlust i o med korstågen.
          Att säga att hela medelhavsområdet var kristet är att säga att det inte fanns någon religion där innan kristendomen, kristendomen tvingades först på de som bodde i de områdena innan islam hittade dit och många blev muslimer(förvisso så svängde man sin religion efter vinden mer på den tiden:-). Kristna var andra klassens medborgare även under romartiden och spanien på den tiden var ingen kristen högborg utan det var en muslimsk stat. Givetvis har människor lidit under islam med som med alla religioner men om man ser till det stora så har kristendomen betydligt mer blod på sina händer och ett stort ansvar i konflikter mellan just kristna och muslimer.
          Kristendomen har en väldigt lång historia av förtryck bakom sig, muslimer, judar, fel sorts kristna, kättare, amerikas urinvånare osv medan den islamska innehåller förtryck men långt ifrån den skala som kristendomen gjort sig skyldig till.
          Bara för att göra det klart så är jag alltså själv född kristen i sverige, inte ateist utan stolt lämnat religion bakom mig.

Din okunskap är total.

Den arabiska expansionen skedde innan Korstågen. Slå upp Kalr Martell på webben. Carl Martell segrade i slaget vid Poitiers (732), vilket var det enskilt viktigaste slaget som ledde till att den muslimska expansionen inte kom längre än till Iberien (nuvarande Spanien), och inte nådde in i Frankerriket. Karls seger har ofta ansetts vara avgörande för världshistorien, då den stoppade de muslimska försöken att erövra Västeuropa och tvångskonvertera dess invånare till islam.

När det gäller Nordafrika var detta sedan lång tid en latinsktalande del av det romerska imperiet som kristnades innan Nordeuropa. Sedan Konstantin den store var kristendomen statsreligion runt hela Medelhavet och förblev så fram till den arabiska invasionen. Både Turkiet och Syrien var i huvudsak kristet fram till 1300-talet. I dag finns det få spridda rester kvar som bl a utvandrat till Sverige (Södertälje) för att de inte kan bo kvar.

Östrom fanns kvar till och med 1453 och det mesta av arabisk kultur kommer från det kristna kejsardöme. Tänker på arkitektur, vetenskap etc.

Dina kunskaper om Spanien är precis lika obefintliga. Spanien har sedan Västroms fall i huvudsak varit kristet även under det arabiska kalifatet i Cordova.

Du får gärna vara ateist för mig men däremot är Du synnerligen okunnig när det gäller de historiska sambanden.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 10-03-2010, 16:43
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vi har yttrandefrihet och så länge inte LW brutit mot någon lag har han rätt att göra vad han gör.

Att för det döma honom till döden och planera att döda honom är helt åt h-vete .

Är det inte så att alla religioner egentligen handlar om att vi ska respektera varandra och undvika att göra något som skadar andra ? Sedan finns det de som tolkar på sitt sätt och får andra att tro på det men det görs i religionens namn.

Problemet i vissa länder är att religionens tolkar upphöjer sin tolkning till lag i sin guds namn. Där finns ingen yttrandefrihet , ingen får ifrågasätta , ingen får ens viska fram en fråga om varför .

Diktaturer kan ha många grunder men syftar väl egentligen bara till en sak ? Makt !!!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Carl
          Inlägg 10-03-2010, 16:52
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Jag önskar att jag hade fel. Men ser iaf 10 år tillbaka i tiden så är de majoriteten av terrorist dåden utförda i islams namn. Thats fact! Med terrorist dåd avser jag: enskild eller mindre grupp av människor i civil kläder spränger hotar civila personer i civila miljöer.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-03-2010, 17:00
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 16:41) *
          Din okunskap är total.

Den arabiska expansionen skedde innan Korstågen. Slå upp Kalr Martell på webben. Carl Martell segrade i slaget vid Poitiers (732), vilket var det enskilt viktigaste slaget som ledde till att den muslimska expansionen inte kom längre än till Iberien (nuvarande Spanien), och inte nådde in i Frankerriket. Karls seger har ofta ansetts vara avgörande för världshistorien, då den stoppade de muslimska försöken att erövra Västeuropa och tvångskonvertera dess invånare till islam.

När det gäller Nordafrika var detta sedan lång tid en latinsktalande del av det romerska imperiet som kristnades innan Nordeuropa. Sedan Konstantin den store var kristendomen statsreligion runt hela Medelhavet och förblev så fram till den arabiska invasionen. Både Turkiet och Syrien var i huvudsak kristet fram till 1300-talet. I dag finns det få spridda rester kvar som bl a utvandrat till Sverige (Södertälje) för att de inte kan bo kvar.

Östrom fanns kvar till och med 1453 och det mesta av arabisk kultur kommer från det kristna kejsardöme. Tänker på arkitektur, vetenskap etc.

Dina kunskaper om Spanien är precis lika obefintliga. Spanien har sedan Västroms fall i huvudsak varit kristet även under det arabiska kalifatet i Cordova.

Du får gärna vara ateist för mig men däremot är Du synnerligen okunnig när det gäller de historiska sambanden.

Som historiker så blir jag mörkrädd när jag ser hur du selektivt brukar historien för dina egna syften. Det är upprörande hur du kan sabla ner Theseraphims nyanserade och vetenskapligt grundade uppfattning till förmån för ovanstående hopkok.

Ett litet försök till tillrättaläggande: Militär expansion innebär inte per definition att man utövar religiöst övervåld. Den islamska inställningen till kristendom och judendom var att de alla tillhörde Bibelns folk. Förutom att de fick betala en mindre skatt så hade de samma ställning som muslimerna. Salladin gjorde Jerusalem till en öppen stad medan korsfararna ville utestänga alla icke-kristna. Jämför detta med spanjorernas förslavning och massmord på miljontals indianer.

--------------------

zon 1

Citera
          pejori
          Inlägg 10-03-2010, 17:03
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Carl @ 10-03-2010, 16:52) *
          Jag önskar att jag hade fel. Men ser iaf 10 år tillbaka i tiden så är de majoriteten av terrorist dåden utförda i islams namn. Thats fact! Med terrorist dåd avser jag: enskild eller mindre grupp av människor i civil kläder spränger hotar civila personer i civila miljöer.

http://www.forskning.se/temaninteraktivt/t...2280001054.html

terrorism är "våld eller hot om våld, som riktas mot en eller flera personer i syfte att framkalla fruktan hos en eller flera andra personer, och därigenom uppnå ett eller flera politiska mål."

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 17:15
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT
          Som historiker så blir jag mörkrädd när jag ser hur du selektivt brukar historien för dina egna syften. Det är upprörande hur du kan sabla ner Theseraphims nyanserade och vetenskapligt grundade uppfattning till förmån för ovanstående hopkok.

Ser fram mot exempel på några hopkok?

Du är inte mer historiker än vad jag är historiker

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 10-03-2010, 17:53
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 17:15) *
          Du är inte mer historiker än vad jag är historiker

det tror jag nog..

--------------------

zon 1

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 17:58
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT
          det tror jag nog..

ok

Jag förstår.

Förresten sitter Du i den gruppen på Skolverket(?) som vill att man skall börja historien med den Franska revolutionen?

Jag kan i så fall förstå att det är svårt att hålla ihop den historiska processen.

Citera
          Simplicity
          Inlägg 10-03-2010, 17:59
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

Intressant att se hur ni använder er retorik här... *ler*
          Och vilka intressanta ämnen ni avhandlar!

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon