Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lars Vilks mord hotad
          Aqvakul
          Inlägg 10-03-2010, 18:03
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 17:58) *
          ok

Jag förstår.

Förresten sitter Du i den gruppen på Skolverket(?) som vill att man skall börja historien med den Franska revolutionen?

Jag kan i så fall förstå att det är svårt att hålla ihop den historiska processen.

slap.gif snacka om sakliga argument...

Hur ska vi kunna diskutera om du hittar på saker...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 18:18
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 986

CITAT
          snacka om sakliga argument...

Hur ska vi kunna diskutera om du hittar på saker...

Nej det kan bli svårt med den utgångspunkten som du har.

devil.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 10-03-2010, 18:24
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Så länge Mellan-Östen består av hårdföra diktaturer kommer nog inte problemen med terrorism att lösas.
          Terrorn kan bara frodas om den hålls under armarna av stater med despotiska ledare. I en demokati skulle den så sakta tyna bort. Den dagen dom muslimska länderna tar språnget och inför demokrati löser sig många problem. Den dagen folket får bestämma genom röstsedel åker säkert dom flesta regimer i MÖ ut i kylan. Utan blodspillan blir det nog inte, tyvärr.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-03-2010, 18:28
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 16:41) *
          Din okunskap är total.

Den arabiska expansionen skedde innan Korstågen. Slå upp Kalr Martell på webben. Carl Martell segrade i slaget vid Poitiers (732), vilket var det enskilt viktigaste slaget som ledde till att den muslimska expansionen inte kom längre än till Iberien (nuvarande Spanien), och inte nådde in i Frankerriket. Karls seger har ofta ansetts vara avgörande för världshistorien, då den stoppade de muslimska försöken att erövra Västeuropa och tvångskonvertera dess invånare till islam.

När det gäller Nordafrika var detta sedan lång tid en latinsktalande del av det romerska imperiet som kristnades innan Nordeuropa. Sedan Konstantin den store var kristendomen statsreligion runt hela Medelhavet och förblev så fram till den arabiska invasionen. Både Turkiet och Syrien var i huvudsak kristet fram till 1300-talet. I dag finns det få spridda rester kvar som bl a utvandrat till Sverige (Södertälje) för att de inte kan bo kvar.

Östrom fanns kvar till och med 1453 och det mesta av arabisk kultur kommer från det kristna kejsardöme. Tänker på arkitektur, vetenskap etc.

Dina kunskaper om Spanien är precis lika obefintliga. Spanien har sedan Västroms fall i huvudsak varit kristet även under det arabiska kalifatet i Cordova.

Du får gärna vara ateist för mig men däremot är Du synnerligen okunnig när det gäller de historiska sambanden.

Hur kan du göra en sådan felaktig analys av ett samhälles krafter.

Under de tidsperioder som du berättar om har samhällena i väst varit i en annan fas än vad de befinner sig idag i. Paralleller till alla de dåden kan du hitta i andra relioner också(dock med tidsskillnad).

Om du vill göra en korrekt analys, får du titta på samhällena och dess utveckling. Religion kan du inte analysera utan att nämna den fas ett samhälle befinner sig i.

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 18:34
          Länk hit: #45

Medlem

CITAT
          Hur kan du göra en sådan felaktig analys av ett samhälles krafter.

Under de tidsperioder som du berättar om har samhällena i väst varit i en annan fas än vad de befinner sig idag i. Paralleller till alla de dåden kan du hitta i andra relioner också(dock med tidsskillnad).

Om du vill göra en korrekt analys, får du titta på samhällena och dess utveckling. Religion kan du inte analysera utan att nämna den fas ett samhälle befinner sig i.

OK Vita vargen

Jag försöker ju göra detta.

Nu ska jag vara lyhörd och ödmjuk och be att du hjälper mig förstå vad det är som jag säger som är så fel.

Tack för hjälpen.

PS Kan jag inte svara direkt så beror det på att jag måste iväg på ett möte om en stund.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-03-2010, 19:11
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 18:34) *
          OK Vita vargen

Jag försöker ju göra detta.

Nu ska jag vara lyhörd och ödmjuk och be att du hjälper mig förstå vad det är som jag säger som är så fel.

Tack för hjälpen.
          PS Kan jag inte svara direkt så beror det på att jag måste iväg på ett möte om en stund.

Det största felet är att religiösa dåd(från en religion) radar du efter varandra utan att nämna tidspersioden. Du nämner inte heller vad andra religioner under samma fas har gjort. Det viktigaste felet är att samhällsutvecklingen bortses ifrån och religionen i sig själv blir föremål för analys.

krafterna i samhället borde nämnas, för religion är ju deras politik men själva samhällskrafterna är nåt annat om du ska ge en samhällsvetenskaplig analys.

Just nu kan vi inte jämföra religionen i Afghanistan och i Tyskland, för det är ju två olika samhällen i två olika faser. Dagens Afghanistan borde jämföras med medeltida tyskland(den geografiska punkten). Då ser vi parallellerna klara och tydliga.

Citera
          jholma
          Inlägg 10-03-2010, 19:36
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT
          Det största felet är att religiösa dåd(från en religion) radar du efter varandra utan att nämna tidspersioden. Du nämner inte heller vad andra religioner under samma fas har gjort. Det viktigaste felet är att samhällsutvecklingen bortses ifrån och religionen i sig själv blir föremål för analys.

krafterna i samhället borde nämnas, för religion är ju deras politik men själva samhällskrafterna är nåt annat om du ska ge en samhällsvetenskaplig analys.

Jag tycker att jag sätter ett årtal på allt jag säger. Dessutom är det svårt att på några få rader få med ett så stort och viktigt sammanhang som Västroms fall 476 och Konstanopels fall 1453 och hur detta gestaltat Medelhavshistorien.
          Islams framväxt och varför Europa formades och blev som det blev.

Någon analys gjorde jag aldrig utan bara några faktra som var och en som kan surfa på nätet kan kolla upp. Så och Du Vita Vargen!

Citera
          Bengalow
          Inlägg 10-03-2010, 19:56
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Islams tideräkning håller sig runt 1500 efter Mohammed nuförtiden, så vi kanske skall räkna tillbaka 500 år för att förstå hur långt dom kommit i sin utveckling (jämfört vår tideräkning). M.a.o. så har dom 500 år på sig att nå ifatt. Gu' sig förbarme var vi har att förvänta oss, av medeltida tankar och handlingar från den sidan! Vi hade jesuiter den gången, och jag kan förstå varför shiiter och sunni slåss, med den betraktningen. "Ändamålet helgar medlen!"

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-03-2010, 20:07
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 19:36) *
          Jag tycker att jag sätter ett årtal på allt jag säger. Dessutom är det svårt att på några få rader få med ett så stort och viktigt sammanhang som Västroms fall 476 och Konstanopels fall 1453 och hur detta gestaltat Medelhavshistorien.
          Islams framväxt och varför Europa formades och blev som det blev.

Någon analys gjorde jag aldrig utan bara några faktra som var och en som kan surfa på nätet kan kolla upp. Så och Du Vita Vargen!

Just att rada upp fakta i en tråd är en analys. Det var det som var felet.

I övrigt tycker jag att Lars Vilks borde stödjas, oavsett hans motiv till sin konst. Den politiska religionen som vill våldföra sig mot det sociala livet ska vi inte tillåta utrymme.

Citera
          Gita
          Inlägg 10-03-2010, 20:55
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (vitavargen @ 10-03-2010, 20:07) *
          I övrigt tycker jag att Lars Vilks borde stödjas, oavsett hans motiv till sin konst. Den politiska religionen som vill våldföra sig mot det sociala livet ska vi inte tillåta utrymme.

Exakt, kunde inte sagt det bättre själv.
          >Gita

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-03-2010, 21:24
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 10-03-2010, 18:24) *
          Så länge Mellan-Östen består av hårdföra diktaturer kommer nog inte problemen med terrorism att lösas.
          Terrorn kan bara frodas om den hålls under armarna av stater med despotiska ledare. I en demokati skulle den så sakta tyna bort. Den dagen dom muslimska länderna tar språnget och inför demokrati löser sig många problem. Den dagen folket får bestämma genom röstsedel åker säkert dom flesta regimer i MÖ ut i kylan. Utan blodspillan blir det nog inte, tyvärr.

Irak har varit demokratisk ett par år nu, men ändå finns där ganska gott om terror. Afghanistan genomförde också ett någorlunda demokratiskt val, och inte är det något terrorfritt land heller. Libanon och Israel är också demokratier, och där händer mycket skit för det. Det hjälper inte att ett land är demokratiskt om inte befolkningen vill ha en vettig regering.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 10-03-2010, 21:31
          Länk hit: #52

Medlem

Fast varje land i Mellanöstern har några andra länder runtomkring sig med djupa intressen i det land i fråga. De terrordåden kan vi inte bara godta som befolkningens.

Citera
          Gita
          Inlägg 11-03-2010, 05:45
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Simplicity @ 10-03-2010, 14:28) *
          Jag tycker bara att diskussionen är ytterst osmaklig!

Disussionen är inte osmaklig, då är det mera osmakligt att stoppa huvudet i sanden. Man har naturligtvis rätt att tycka vad man vill om Lars Wilks, men i just den här frågan borde varje sunt tänkande människa ge honom sitt stöd. Yttrande- och pressfrihet är faktiskt de viktigaste grundstenarna i det som kallas demokrati.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 11-03-2010, 05:57
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 10-03-2010, 14:55) *
          Men man behöver heller inte provocera fram den, som Lars Vilks gjorde med sin rondellhund.

Jag undrar förstås om din inställning varit lika kylig om det gällt Elisabeth Ohlssons "Ecce Homo", en i mina ögon fantastisk fotoutställning, men som faktiskt fick många troende kristna att känna sig kränkta.
          Eller är det så att det bara är när det gäller muslimer som yttrande-/åsiktsfriheten bör sättas ur spel.

Visst provocerar Wilks, men det är ju det som är konstnärens uppgift eller hur?
          Gita

Redigerat av Gita: 11-03-2010, 05:58

Citera
          Gita
          Inlägg 11-03-2010, 06:04
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (jholma @ 10-03-2010, 15:14) *
          En annan sak som irriterar mig bland en del kommentarer är ropen på "främlingsfientlighet" så fort de här problemen kommer på tal.

Jag skulle vilja fråga de här männsikorna med vilken legitimitet de tycker att de har rätt att skandera och tabubelägga vissa åsikter.

Det är väl inte så att ni tror att ni på något sätt skulle ha en "högre" moral än oss andra. I mina näsborrar luktar det en hel del självgodhet och präktighet.

För mig luktar det övervägande hyckleri (även om doften av självgodhet och präktighet finns där)
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 11-03-2010, 06:15
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (renate @ 10-03-2010, 15:16) *
          Helt rätt LV rondellhund har inget med konst gemensam.Han förkänner absolut inte den uppmärksamhet han får i media.Hans karikatur är smaklös och provocerande.Att mordhotar honom är däremot att ta i och det är naturligtvis inte acceptabel.

Tycker att du har helt fel,en av konstens viktigaste uppgifter är faktiskt just att provocera. Massproducerade solnedgångar och gråtande barn är inte konst.
          Betr. Vilks (stavar han med dubbelt eller enkelt V?) så har han den positionen i konstvärlden att han på inget vis behöver provocera av personliga skäl, snarare är det väl så att han sätter igång en viktig debatt.
          Gita

CITAT (vitavargen @ 10-03-2010, 15:49) *
          De politisk-religiösa borde vi inte blanda ihop med de religiösa. Politiks religiösa förekommer inom alla religioner.

Dessa som hotar andra är politisk religiösa och borde stoppas kraftfullt. Lars Vilks förtjänar vårt stöd, för yttrandefriheten och rätten att uttrycka sig per bild borde försvaras med alla medel.

Alldeles rätt!
          Gita

CITAT (theseraphim @ 10-03-2010, 16:26) *
          Även den som gjorde Ecce Homo(stavas det rätt) bör ha samma uppbackning som LV då de fick stå ut med samma sak från svenska kristna.

Varför inte vända på det hela, Lars Wilks borde självfallet ha samma stöd från alla sunt tänkande människor som Elisabeth Ohlsson fick.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 11-03-2010, 06:31
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Bengalow @ 10-03-2010, 19:56) *
          Islams tideräkning håller sig runt 1500 efter Mohammed nuförtiden, så vi kanske skall räkna tillbaka 500 år för att förstå hur långt dom kommit i sin utveckling (jämfört vår tideräkning). M.a.o. så har dom 500 år på sig att nå ifatt. Gu' sig förbarme var vi har att förvänta oss, av medeltida tankar och handlingar från den sidan! Vi hade jesuiter den gången, och jag kan förstå varför shiiter och sunni slåss, med den betraktningen. "Ändamålet helgar medlen!"

Så kan du väl ändå inte resonera. Tänk tanken att det startas en ny världsreligion, vore det då OK med ett synsätt som rådde för 2000 år sedan, utan hänsyn till dagens kultur och synsätt. Samma borde väl gälla islam, dvs, att den bygger vidare på de värderingar och synsätt som rådde vid dess grundande för 1500 år sedan och inte på vad som gällde 500 år tidigare.
          Gita

Citera
          Carl
          Inlägg 11-03-2010, 07:15
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

En länk till lvs hemsida för dom som vill http://www.vilks.net/ Han gjort iaf något bra nämligen Nimis om ni inte känner till det

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-03-2010, 10:56
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Känner jag till Karl hammaren Martell, givetvis han ingick i utbildningen på universitetet men det jag menar är att vissa tar för givet att alla i tex dagen israel o nordafrika var vita kristna som blev förslavade av islam vilket är långt ifrån sanningen. Den islamiska expansionen kunde bli så stark bla beroende på att kristna och judar välkommnade den med öppna armar i dessa områden.
          Sedan kan man tänka så här, varför har vi rätt att angripa någon i syfte att förhindra någons maktpotential men varför får den andra inte göra samma sak.
          Vad jag menar är helt enkelt att vi i västvärlden har ofta hävdat att vi anfaller dom så de inte kan anfalla oss men varför får då inte de andra tänka så?

Om man bortser från riktigt gammalt groll som har väldigt lite med att göra med dagen problem så finns det vissa saker som spelar in som nämnt av flera innan mig på ett väldigt bra och nyanserat sätt.
          Det behövs bättre demokrati i många delar av mellanöstern, samhällen där både sunni o shiter får vara delaktiga men även där kvinnor får sina rättigheter.
          Israel och palestina måste uppnå en permanent och hållbar lösning för där är en verklig kärnfråga för tex Al-Qaida.
          Irak är en demokrati men en som är några år gammal med mycket problem framför sig men ändå en viktig hörnsten för där finns ett gyllene tillfälle att skapa ett mer modernt demokratisk samhälle som andra länder i mellanöstern kan använda som förebild.
          Libanon måste åter få bli medelhavets pärla. skojar inte utan Libanon behöver få växa och bli det fina land det en gång var.
          Iran, iran är ett problem och förhoppningsvis går det lösa utan våld för går vi in militärt i Iran också så lär det födas terrorism länge till. Givetvis är det inte okej att hota att spränga Israel med kärnvapen men där har vi problemet igen med att ett land har uppenbarligen rätt att hävda och försvara sig medans om det andra säger det samma så är det en skurkstat. Vi måste förhandla på djupet med Iran och inse att de också kan ha rätt till kärnkraft.
          Afghanistan är ett problemområde men där vi kan påverka. Svensk trupp är nödvändig i dagsläget beroende på säkerhetsläget, ibland kan ett land behöva mer än bara bidrag för att kunna växa. Här har vi även ett problem som Odlaiter kan diskutera, vad kan man odla i Afghanistan som är enkelt,tåligt och ger bra avkastning men inte är droger. Kan man få bort den mesta av opiumodlingen i Afghanistan så stryper du stora finansiella tillgångar till Al-qaida men man måste kunna erbjuda annat att odla när den insatsen avslutas.

Ja problemen är många och västvärlden har ett stort ansvar i frågan då vi har en stor delaktighet i frågan.

Citera
          Simplicity
          Inlägg 11-03-2010, 13:00
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

"Öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två."

Kipling var det visst som sa det...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 23:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon