Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674
CITAT (Meriona @ 29-03-2010, 12:33)
Det är ju du din stolle som firar påsk på fel dag. Påskdagen, det hörs ju på namnet, det är ju DAGEN EFTER.
Du skämtar va? Menar du att du firar påsk före påsk? Påsken är påskdagen och annandag påsk, det andra (långfredag och så) är inte påsk!! Nån ordning får det vara! Jag är inte troende men det vi firar är ju ändå i grunden Jesu uppståndelse som var på påskdagen väl. Vad firar ni då? Att han blev korsfäst och dog? Schysst.
Dog gjorde han väl på långfredagen, påskafton vet jag inte om det hände nåt på alls, eller var det då Maria Magdalena smorde honom med det där vad det nu var? Jag tror att jag missade några lektioner där....
Jag firar hellre häxor och sånt, eld och bomber och massa påskkäringar, då trivs jag.
Idag har jag fått mitt paket! Ett jättejättefint paket, men idag orkar jag inte leta fram kameran, jag ska snart sussa. Men imorgon så! Vad spännande!
Medlem
Det är ju trevligt med häxor också, men det måste vara något gammalt som blandats ihop med påsken. När firade man detta "något" innan kristendomen kom? Förmodligen vid vårdagjämningen?
Ingen aning, jag ska fråga första bästa viking... Det är väl samma som med jul, den är ju också ett himla hopkok av olika seder. Här alltså i hedniska nord.
Medlem
Ja, och där beror det väl på att man valde att lägga festen nära en befintlig helg för att öka acceptansen och till slut blev kortaste-natt-festen vad den nu hette till jul.
Jo det är klart, men jag pysslar ju inte, så jag kan inte vara med. Fast jag kan fortfarande limma ihop lite gerbilpluttar till nåt kreativt.... Om det ska va så... Wilmer har gett mig ett kuvert med Marsvins-bajsar en gång i födelsedagspresent, det finns alltid nån som är värre.
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244
Min påsk börjar på torsdag med avsmakning av gravlaxen och pågår till annandagen, men påskmiddag intas påskafton och påskdagen för att det passar bäst att umgås med nära o kära just dom dagarna. Har inte fått nåt från påskharen ännu men det hinner väl komma.
GERED..... står det i poststämpeln, i min värld skulle det betyda Angered, men inte f-n finns det en sån poststation?Om Trollhättan är borttagen som poststation, så ska det förbaske mej inte finnas nåt Angered heller!