Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > oroligheter med bilbränder och våld..., fasar för sommaren...
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2010, 20:02
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 20:00) *
          Att prata om invandrare och kriminalitet i Sverige är lika infekterat och tabu som att prata om folkmord i Turkiet.

skitsnack - nyanserade och vettiga argument är alltid välkomna i debatten..

men bevare oss för sura uppstötningar från bittra gubbar...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Fny
          Inlägg 15-03-2010, 20:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem nr: 23 163

Jag håller med om att i många kretsar är det näst intill tabu att prata om saken. Vilket är otroligt farligt, för då växer ju bara missnöjet under ytan i stället för att man diskuterar och kan komma framåt. Jag välkomnar seriös diskussion, men bittra uttalanden som det där att "alla som bråkar är invandrare" kommer aldrig leda till framsteg.

Jag skiter i vad som är pk. I min vänskapskrets används ofta en jargong som skulle få pk-nissarna att kissa på sig. Så det handlar inte om en rädsla för att inte vara politiskt korrekt. Det handlar om att riktig rasism liksom annan diskriminering helt enkelt inte är okej. Punkt. Nu orkar jag inte skriva mer, synd att jag startade den här tråden.

--------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-03-2010, 20:29
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 20:02) *
          skitsnack - nyanserade och vettiga argument är alltid välkomna i debatten..
          men bevare oss för sura uppstötningar från bittra gubbar...

biggrin.gif bravo.gif

Tycker du gossen r kan visa lite hänsyn mot TS om inte annat. thumbdown.gif Förstår att du bara vill provocera och säkert sitter och skrattar åt våra förutsägbara reaktioner, men nog begriper du väl att det finns svenskar som är kriminella också? Ingen har förnekat att det finns många kriminella invandrare.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lokan
          Inlägg 15-03-2010, 20:45
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

http://www.bra.se/extra/measurepoint...lsveutland.pdf

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2010, 20:47
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 20:45) *

tomt - det fanns inget att läsa där... thumbdown.gif

--------------------

zon 1

Citera
          vitavargen
          Inlägg 15-03-2010, 20:55
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (netaave @ 15-03-2010, 17:58) *
          ...
          Bor ju väldigt få invandrare här och det är ju i huvudsak sånna som sysslar med sånt där du bor. ...

Detta är en ren osanning, eller lögn om man vill uttrycka sig saningsenligt.

Under 2009 hände massa bränder i olika städer. Det är att bara beklaga och kavla upp ärmerna och se till att de problemen som orsakar sådana händelser löses/minimeras.

En av de stora dåden bland alla dessa bilbränder var ju en skola som brändes ner till grunder, i Torslanda tror jag var det. Den skolan brändes ner av Nazister. Den skolbranden var den dyraste, värsta och mest svårersättligaste. Många elever drabbades. Många miljoner kronor brann ner.

Media har behövt rubriker. De intervjuade olika missnöjda ungdomar som yttryckte sitt missnöje genom de dumheterna. Detta (medias uppmärksamhet) gav bränsle till fortsatt dumhet från ungdomarna. Det tog lång tid innan de kom på att just media har blivit en aktör i bränderna.

(Det kom nån dum lösning som talade om att utvisa alla invandrare,även om den största branden var anlagd av Nazister. Tänk om USA hade utvisat alla invandrare för de dåden som svenskar begått i USA. Det bor 16 miljoner svenskar i USA. Det är den dumaste lösningen som härstammar från en maskin och inte från en människa med sociala relationer. För visst detta är ett socialt problem och har sociala lösningar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-03-2010, 21:00
          Länk hit: #27

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Den här tråden tog en märklig vändning, men faktum är att Ruda har rätt - det är i första hand invandrarpojkar på 13-30 år som står för dom här upploppen. Problemet är väll att Sverige inte har några jobb att sysselsätta dom med. När det inte ens finns jobb till dom infödda svenskarna, så är det inte lätt att hitta något som invandrare. Och då tar sig deras frustration och uppgivenhet sådana här uttryck.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2010, 21:03
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:00) *
          Den här tråden tog en märklig vändning, men faktum är att Ruda har rätt - det är i första hand invandrarpojkar på 13-30 år som står för dom här upploppen. Problemet är väll att Sverige inte har några jobb att sysselsätta dom med. När det inte ens finns jobb till dom infödda svenskarna, så är det inte lätt att hitta något som invandrare. Och då tar sig deras frustration och uppgivenhet sådana här uttryck.

Fast det var inte det Ruda sa. Han påstod felaktigt att det bara är invandrare som bråkar...

--------------------

zon 1

Citera
          Lokan
          Inlägg 15-03-2010, 21:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdf

Konstigt, få se om den här lyckas då... confused.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-03-2010, 21:07
          Länk hit: #30

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 20:55) *
          En av de stora dåden bland alla dessa bilbränder var ju en skola som brändes ner till grunder, i Torslanda tror jag var det. Den skolan brändes ner av Nazister. Den skolbranden var den dyraste, värsta och mest svårersättligaste. Många elever drabbades. Många miljoner kronor brann ner.

Det där lät märkligt. Det största dåden bland bilbränder kan väll inte vara en nerbränd skola? Möjligen var detta det största av dåden bland skolbränder, och det har skett en jäkla masa sådana också de sista åren. Men endast i ett fall har gärningsmannen offentliggjorts, kanske för att han var nazist och därför utgjorde en passande nyhet. Fast så mycket till nazist var han ju inte, snarare en lågintelligent bondpojk som hamnat fel i tillvaron.

CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 21:03) *
          Fast det var inte det Ruda sa. Han påstod felaktigt att det bara är invandrare som bråkar...

Ja, det är fel. Den autonoma vänstern är säkert också med på någon kant, dom brukar vara närvarande vid all storskalig vandalism...

Citera
          vitavargen
          Inlägg 15-03-2010, 21:14
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:05) *
          Det där lät märkligt. Det största dåden bland bilbränder kan väll inte vara en nerbränd skola? ...

Ja, det är mycket märkligt.

Under hela 2009 sas att det var invandrarungdomar som höll på med bränder och även den skolans brand tillskrevs ungdomar. Tills TV4 kom med en undersökning om branderna under 2009(det var slutet av december). Det visade sig att allt hade tillskrivits de "duma ungdomarna", trots att just den skolan var nerbränd av Nazister. Är det lika märkligt nu? smile.gif

CITAT (Huggorm @ 15-03-2010, 21:07) *
          ....
          Ja, det är fel. Den autonoma vänstern är säkert också med på någon kant, dom brukar vara närvarande vid all storskalig vandalism...

Nu blommade igen ditt hat mot vänstern.

Vad grundar du detta på? Har någon gruppering gått och sagt att de stödjer branderna? Eller är det bara ditt konservativa hat mot vänstern som driver dig till en sån analys?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-03-2010, 21:19
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

När jag skrev om invandrare som bråkar var det givetvis det som Fny menade, skitungar som bygger barrikader och eldar upp sopkärl och bilar. Det är möjligt att det finns "svenskar" bland dessa men i så fall en mycket liten minoritet. Sen finns det givetvis andra typer av kriminella där svenskar finns med och kanske även i majoritet men det var inte det som var problemet här. Tag fram en karta över var bråken finns och lägg sen en annan karta över som visar var invandrartätheten är hög och kolla om de stämmer överrens. Jag har aldrig påstått att alla invandrare är bråkstakar, bara att frekvensen invandrare är hög i bråkområden. Det ryktas om att det finns rättsstatistik som visar detta faktum men skulle exempelvis polisen presentera detta blir de direkt anklagade för främlingsfientlighet. Det är dags för en del att dra upp huvudet ur sanden och skaka bort Turkietsyndromet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-03-2010, 21:34
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Ja, vem det nu är som förstör så är det samhället som måste markera så det svider i skinnet på buset. Det finns faktiskt ingen ursäkt eller försvar för vad buset åstadkommer. Invandrare eller inte, alla lyder under samma lagar. Bränner man bilar för att man tycker samhället sviker på något sätt så har hissen inte nått ända upp. Ren o skär skadegörelse skall kännas rejält. Annars eskalerar problemet. Om inte kan man ju tänka på alla som drabbas. Att sedan invandrarungdomar är överrepresenterade i statistiken över skadegörelse är ett välkänt faktum och har inte något med rasism att göra. Det är trots allt en ytterst liten grupp det handlar om.
          Ungdomar som är skötsamma syns ju inte i media. Men bus är bus, oavsett härkomst. Att skylla på samhället är bara en patetiskt syn på skadegörelsen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 15-03-2010, 21:47
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Fny @ 15-03-2010, 08:13) *
          ... I somras var det bildbränder i mängder och inte en chans att jag vågade mig ut ensam kvällstid. ...

Detta skulle varit mitt första inlägg i tråden, men i och med att det kom otrevliga påstående och rent vidskepliga sådana tog jag de först. Men nu till det viktigaste.

Det är viktigt att inte tillåta sig rörelsebegränsas av andras dumheter. De dagliga rörelserna behöver vi för att må bra. Tråkigheter som bilbränder borde inte kunna begränsa ens rörelsefrihet. Tillåt inte det. smile.gif

Redigerat av vitavargen: 15-03-2010, 21:49

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-03-2010, 21:54
          Länk hit: #35

Medlem

Torslandaskolan var ingen bilbrand egentligen utan 3 ungdomar med något skolhat i bakgrunden som använde en stulen bil för att elda upp hatobjektet. Bilbränderna i samband med upploppen är bilar som eldas upp där de står utan föregående stöld. Kanske är uppeldarna för dumma för att kunna stjäla en bil eller kanske behövs det inte för syftet tycks bara vara att förstöra objektet ifråga.

Redigerat av Gossen Ruda: 15-03-2010, 22:21

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2010, 22:03
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 21:05) *
          http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdf

Konstigt, få se om den här lyckas då... confused.gif

Ja, jag har läst rapporten - som är på nästan 80 sidor.

What´s your point?

--------------------

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-03-2010, 22:25
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (netaave @ 15-03-2010, 17:58) *
          Nej vi slipper ju det men har väl annat i stället som när bondpojkarna kommer in med sina epor o ska stila för flickorna kl 02 på morgonen biggrin.gif
          Bor ju väldigt få invandrare här och det är ju i huvudsak sånna som sysslar med sånt där du bor. Sonen jobbar ju åt U-hem så han och hans anställda får ju ta reda på skiten sen. Dom har t.o.m. fått utbildningsdagar i hur dom ska tackla hoten dom får när dom jobbar där.

och jag som trodde det var kriminella som sysslade med sånt? confused.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-03-2010, 22:26
          Länk hit: #38

Medlem

Rapporten handlar om förhållandet under förra seklet och sen dess har invandringen givetvis ökat och också tyvärr problemen.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-03-2010, 22:28
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 22:26) *
          Rapporten handlar om förhållandet under förra seklet och sen dess har invandringen givetvis ökat och också tyvärr problemen.

dina spekulationer... Du brukar väl hävda att man ska hålla sig till fakta... flirting.gif

--------------------

zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 15-03-2010, 22:55
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag vill inte dra alla invandrare över en kam men just när det gäller dom oroligheter i Stenhagen och Gottsunda i Uppsala föra året så sitter jag på den informationen att det är i huvudsak invandrarungdomar. Det har stått i pressen, det syns på dom foton som varit i pressen dom lyckats få på dom ungdomsgäng som härjat där.
          Stor fokus har det varit på att orsakerna till dom här bråken har varit bristen på integrationen (heter inte så va?) och svårighet att nå föräldrar till våldsverkarna p.g.a. språkförbistringar.
          Jag jobbar dessutom i kommunen och vet att resurser för ungdomsarbetet frigjorts från andra sysslor för att försöka stävja det här. Likaså har tolkarna prioriterats för det här arbetet till att komma i kontakt med föräldrar o få dom att förstå vad deras barn gjort. Det har synts i personaldokument som gått ut och också stått i pressen. jag märker det också när jag själv behöver tolk till en förskola t.ex.
          Det är också sånna bostadsområden där det är större procent invandrarfamiljer än infödda svenskar. Dessutom arbetar ju sonen där ibland då och får ta reda på skadegörelsen.

Jag vill absolut inte påstå att vi får ett problemfritt samhälle utan invandrare. Jag har haft många invandrarbarn på förskolan och vet att det är inte alltid lika med problem. Jag är inte heller mot dom som sköter sig på något sätt, tvärtom tycker jag dom tillför mycket bra, jämför bara våra matvanor idag och på 60-talet. Hur mycket bra har inte kommit med invandringen?

Men likfullt så känns det skillnad på ett bostadsområde med få invandrare, i lilla Björklinge finns 3-4 familjer. Här behöver vi inte vara rädda för att gå ut på kvällarna och vi behöver bara reta upp oss på oljud från hormonstinna tonåringar.
          Visst har det förekommit saker här också genom åren men det poppar upp och försvinner ändå ganska snabbt.
          Det är skillnad på invandrartäta områden och dom som inte är det, det är så över hela landet, bara inse fakta. Jag hoppas vi kommer till en punkt när det inte är så men tror det är långt dit. Kolla bara i fängelserna, såg på ett Kalla faktaprogram när dom visade på att över 80% av våra interner har invandrarbakgrund. Vi kan inte stoppa huvudet i sanden för det, det är större kriminalitet bland dom och det finns säkert en orsak i vad dom har i sina ryggsäckar. Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu.

--------------------

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-06-2026, 13:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon