| |
|
  |
oroligheter med bilbränder och våld..., fasar för sommaren... |
|
|
|
|
15-03-2010, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 22:55)  Jag vill inte dra alla invandrare över en kam men just när det gäller dom oroligheter i Stenhagen och Gottsunda i Uppsala föra året så sitter jag på den informationen att det är i huvudsak invandrarungdomar. Det har stått i pressen, det syns på dom foton som varit i pressen dom lyckats få på dom ungdomsgäng som härjat där. Stor fokus har det varit på att orsakerna till dom här bråken har varit bristen på integrationen (heter inte så va?) och svårighet att nå föräldrar till våldsverkarna p.g.a. språkförbistringar. Jag jobbar dessutom i kommunen och vet att resurser för ungdomsarbetet frigjorts från andra sysslor för att försöka stävja det här. Likaså har tolkarna prioriterats för det här arbetet till att komma i kontakt med föräldrar o få dom att förstå vad deras barn gjort. Det har synts i personaldokument som gått ut och också stått i pressen. jag märker det också när jag själv behöver tolk till en förskola t.ex. Det är också sånna bostadsområden där det är större procent invandrarfamiljer än infödda svenskar. Dessutom arbetar ju sonen där ibland då och får ta reda på skadegörelsen.
Jag vill absolut inte påstå att vi får ett problemfritt samhälle utan invandrare. Jag har haft många invandrarbarn på förskolan och vet att det är inte alltid lika med problem. Jag är inte heller mot dom som sköter sig på något sätt, tvärtom tycker jag dom tillför mycket bra, jämför bara våra matvanor idag och på 60-talet. Hur mycket bra har inte kommit med invandringen?
Men likfullt så känns det skillnad på ett bostadsområde med få invandrare, i lilla Björklinge finns 3-4 familjer. Här behöver vi inte vara rädda för att gå ut på kvällarna och vi behöver bara reta upp oss på oljud från hormonstinna tonåringar. Visst har det förekommit saker här också genom åren men det poppar upp och försvinner ändå ganska snabbt. Det är skillnad på invandrartäta områden och dom som inte är det, det är så över hela landet, bara inse fakta. Jag hoppas vi kommer till en punkt när det inte är så men tror det är långt dit. Kolla bara i fängelserna, såg på ett Kalla faktaprogram när dom visade på att över 80% av våra interner har invandrarbakgrund. Vi kan inte stoppa huvudet i sanden för det, det är större kriminalitet bland dom och det finns säkert en orsak i vad dom har i sina ryggsäckar. Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu. 80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den? Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (netaave @ 15-03-2010, 22:55)  .. Men så länge vi drar ner på allt här i landet, dras det ju tyvärr ner på resurser för dom också. Det är det vi ser nu. Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta. Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar. ( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.)
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:22
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 23:07)  80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den?
Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem? Du kan säkert leta reda på programmet. Är inte det samma sak idag? Problemet är när dom blir hopfösta i samma områden, kolla bara på vad som hänt i Rosengård genom åren. Vi har en liten ort här i Uppland som heter Tierp som också har många invandrare, men där det knappt är några problem alls. Varför? Jag tror att det är för att det är lika många eller kanske något färre invandrare som infödda svenskar, och det viktigaste, det finns jobb på den orten och invandrare och svenskar är arbetskamrater. Dom kan försörja sig själva och lever ett "riktigt" liv, orten har väldigt utbredd ungdomsverksamhet och mentaliteten är en helt annan än i en storstad. Skolan lägger massor av resurser på att anpassa sig till situationen t.ex. det tro jag också är viktigt. Det ordnas både det ena och det andra från olika kulturer där alla kan delta och gör det också. Det är skillnad som natt o dag på hur det är inne i stan. CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:12)  Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta. Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar.
( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.) Ja men hur skulle jag kunna veta att den här diskussionen skulle uppstå?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Gossen Ruda är väl inte helt ute och cycklar heller men visst finns det svenska infödda ungdomar som ställer till lika mycket skit ,kvittar vad de är från eller vilket ursprung !som någon skrev föräldrarna borde försöka ha lite koll och se efter vad deras barn sysslar med på fritiden.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:42
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 23:28)  Gossen Ruda är väl inte helt ute och cycklar heller men visst finns det svenska infödda ungdomar som ställer till lika mycket skit ,kvittar vad de är från eller vilket ursprung !som någon skrev föräldrarna borde försöka ha lite koll och se efter vad deras barn sysslar med på fritiden. 2010:s mest motsägelsefulla inlägg.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:48
|

Medlem

|
Är det ?så det går bra att annklaga svenska ungdomar både för det ena och det andra men inte innvandrarungdomar dom får man inte anklaga  Efter vad jag såg på Efterlyst om de här bränderna och vad brandkåren sa så är det nog inte riktigt så .Jag tror att det är båda lägren som håller på med det här ! både svenska ungdomar och ungdomar med invandrarbakgund.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-03-2010, 23:58
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 23:48)  Är det ?så det går bra att annklaga svenska ungdomar både för det ena och det andra men inte innvandrarungdomar dom får man inte anklaga  Efter vad jag såg på Efterlyst om de här bränderna och vad brandkåren sa så är det nog inte riktigt så .Jag tror att det är båda lägren som håller på med det här ! både svenska ungdomar och ungdomar med invandrarbakgund. Läs inlägg #10, sen får vi se vad du tycker. CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2010, 18:54)  ... Skulle man utvisa alla invandrare hade det blivit helt lugnt. ... Detta är inget annat än rasism.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 00:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:58)  Detta är inget annat än rasism. Vet du hur det ser ut på fängelser idag?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 00:10
|

Medlem

|
Jag råkar veta det !min man bygger specialmaskiner till träindustrin och det innefattar Fångvården också efter som de tillverkar sina egna möbler till Fängelserna.Och så kan man lyssna på Leif GW.Att sätta på sig skygglappar hjälper ingen.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 07:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
CITAT CITAT (Aqvakul @ 15-03-2010, 23:07) 80 % av "internerna" har invandrarbakgrund - en helt orimlig siffra som jag absolut inte känner igen... kan du styrka den?
Sociala problemområden finns överallt. Invandrarna står längst ner på samhällsstegen. Hur kan du skilja ut att det just är invandrarproblem och inte klassproblem?
Du kan säkert leta reda på programmet. Är inte det samma sak idag? Problemet är när dom blir hopfösta i samma områden, kolla bara på vad som hänt i Rosengård genom åren. Vi har en liten ort här i Uppland som heter Tierp som också har många invandrare, men där det knappt är några problem alls. Varför? Jag tror att det är för att det är lika många eller kanske något färre invandrare som infödda svenskar, och det viktigaste, det finns jobb på den orten och invandrare och svenskar är arbetskamrater. Dom kan försörja sig själva och lever ett "riktigt" liv, orten har väldigt utbredd ungdomsverksamhet och mentaliteten är en helt annan än i en storstad. Skolan lägger massor av resurser på att anpassa sig till situationen t.ex. det tro jag också är viktigt. Det ordnas både det ena och det andra från olika kulturer där alla kan delta och gör det också. Det är skillnad som natt o dag på hur det är inne i stan.
CITAT (vitavargen @ 15-03-2010, 23:12) Önskar att du hade lagt in detta långa inlägg istället för den första, för om du läser den igen låter det annorlunda jämfört med detta. Här försöker du ge en bakgrund till de dumheterna som hände, vilket är rätt. Nedskärningar under de senaste åren kan orsaka olika reaktioner( med detta har jag inte sagt att lösningen är att bränna bliar). det kan vara en av de bakomliggande orsakerna. Resten håller kommunerna på att analysera och komma med dellösningar. Redan under 2009 fattade man att de nedskärningarna orsakar sociala vakum för ungdomar.
( Det har funnits tecken på att de bilbränderna har inte varit genomtäkta. Till exempel hur visste ungdomarna att just den bilen de brände ner inte tillhörde en arbetslös? Om de visste vem den tillhörde är det inte längre en protest, utan riktade dåd mot någon person. Därför kallade jag det för dumheter.)
Ja men hur skulle jag kunna veta att den här diskussionen skulle uppstå?
Åh Netaave jag måste bara hålla med tidigare talare och säga att det var synd att du inte sa det från början! Den sorgliga sanningen är att ditt första uttalande inte lät bra... Men det du sen sagt är ju helt sant. Tierp är ett väldigt bra exempel. Vet ni jag och min karl har sedan några veckor regeln att inte diskutera allvarliga saker via msn (när han är ute och reser). Varför? Jo för att det är så fruktansvärt lätt att missförstå och övertolka varandra när man pratar via korta text-meddelanden. Så efter ett antal bråk beroende på just msn-missförstånd håller vi nu oss undan att prata känsliga frågor med varandra via nätet. Varför tar jag upp det exempel? Jo självklart för att samma sak lätt händer här... Det är jättebra att vi (folket) diskuterar allvarliga frågor på internet. Men jag tror att man ska försöka att hålla sig undan korta, förenklade uttalanden eftersom dom så fruktansvärt lätt misstolkas eller övertolkas beroende på läsarens egna erfarenheter och referensramar. Netaave ditt första uttalande övertolkades eftersom samma ordaval används av dom som helt enkelt är rasister. Så självklart reagerade vi. Men dina senare inlägg vill jag bara ge tummen upp.  Gossen Ruda råder jag att tänka sig för lite grann också, förenklade uttalanden i känsliga frågor leder bara till bråk. Men som sagt betyder det inte att man ska kunna prata om det på ett seriöst plan. CITAT CITAT (Fny @ 15-03-2010, 08:13) ... I somras var det bildbränder i mängder och inte en chans att jag vågade mig ut ensam kvällstid. ... Detta skulle varit mitt första inlägg i tråden, men i och med att det kom otrevliga påstående och rent vidskepliga sådana tog jag de först. Men nu till det viktigaste.
Det är viktigt att inte tillåta sig rörelsebegränsas av andras dumheter. De dagliga rörelserna behöver vi för att må bra. Tråkigheter som bilbränder borde inte kunna begränsa ens rörelsefrihet. Tillåt inte det. Det är helt sant, man ska helst inte låta sig begränsas. Men jag har ingen lust att bli påhoppad så jag tar med mig karln min ut. Hoppar dom på honom kan jag bara säga att det blir synd om anfallarna. Avskyr att känna att jag behöver en stridbar karl vid min sida för att gå ut i vissa områden kvällstid, men det är ju tyvärr sanning. MEN här är en viktig detalj. Det är egentligen inte ungdomsgängen som jag oroar mig för mest när det gäller min personliga säkerhet, utan snarare dom ensamma "galningarna". Men det kan ha att göra med att jag tidigare blivit utsatt för en ytterst obehaglig blottare, som dök upp när jag var ute på kvällspromenad. (bara pga tidigare diskussion så måste jag ju säga att han inte såg ut att vara invandrare  ) Han stod iförd enbart strumpor och skor, och ett par solglasögon, och runkade, Jag är inte rädd för att se nakna karlar men rädslan kom från att han ju lika gärna kunde ha varit våldtäktsman eller lustmördare eller gu vet vad. Så min djupare oro för att gå ut själv kvällstid är snarare kopplad till sådana personer. Jag har tillräckligt med tro på min kvinnliga charm för att tro att jag kan lura mig ur situationen om några grabbar bara jävlas med mig.  (nej, det uttalandet kan ni självklart ta med en nypa salt. För ja, jag går inte ut själv på kvällen när ungdomarna härjar som värst här. Dumt att riskera att råka ut för nåt.)Det är värre för killar egentligen att gå ut själva, det är mycket vanligare att bråkstakar hoppar på killar och misshandlar dem.
Redigerat av Fny: 16-03-2010, 07:38
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 07:56
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är lite tråkigt att så fort man talar klarspråk så ropas det på rasism mm, det går knappast att diskutera frågan. Eftersom jag bor i en stad som drabbats av våldet så har jag följt med i media vad som skrivits. Bråken börjar ALLTID i invandrartäta områden men kan sen sprida sig. Beträffande andelen kriminella. De här kriminella nätverken som sprider sig är oftast sprungna ur problemområdena eller övertagna där. Bandidos, Hells angels, albanligan mm. Ibland rabblas medlemmarna upp i media och det kunde lika gärna vara ett utdrag av telefonkatalogen i nån håla på Balkan eller i Mellanöstern. Problemet med bötning i skolorna, som egentligen är vanlig utpressning, utförs ENBART av invandrarungdomar. Åtminstone i de fallen jag läst om det och namnen redovisats. Jag vet mycket väl att alla invandrare inte är skit men hur skall man skilja agnarna från vetet? Visst kan en del av problemen bottna i arbetslöshet mm men skall man prioritera invandrarna framför svenskar? Vi har ca 400 000 arbetslösa i det här landet. Fö är bråkstakarna oftast i skolåldern.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 08:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (Gossen Ruda @ 16-03-2010, 07:56)  Det är lite tråkigt att så fort man talar klarspråk så ropas det på rasism mm, det går knappast att diskutera frågan. Eftersom jag bor i en stad som drabbats av våldet så har jag följt med i media vad som skrivits. Bråken börjar ALLTID i invandrartäta områden men kan sen sprida sig. Beträffande andelen kriminella. De här kriminella nätverken som sprider sig är oftast sprungna ur problemområdena eller övertagna där. Bandidos, Hells angels, albanligan mm. Ibland rabblas medlemmarna upp i media och det kunde lika gärna vara ett utdrag av telefonkatalogen i nån håla på Balkan eller i Mellanöstern. Problemet med bötning i skolorna, som egentligen är vanlig utpressning, utförs ENBART av invandrarungdomar. Åtminstone i de fallen jag läst om det och namnen redovisats. Jag vet mycket väl att alla invandrare inte är skit men hur skall man skilja agnarna från vetet? Visst kan en del av problemen bottna i arbetslöshet mm men skall man prioritera invandrarna framför svenskar? Vi har ca 400 000 arbetslösa i det här landet. Fö är bråkstakarna oftast i skolåldern. ' Bandidos, hells angels, wolfpack och de mesta mc gäng är överlag svensk kriminalitet dvs de mesta medlemmar är "vita" svenskar. Sedan har vi alla nynazistiska gäng, vanliga kriminella plus rent faktum att de mesta mördarna är svenskar och även en stor del av alla tungt kriminella. Sedan är invandrare inom vissa brott överrepresenterade men där är det precis som med svenskar, det är kriminelle och inte gemene man. Sedan hjälper det inte att många medier vinklar saker på ett rasistiskt sätt...Man från Somalia dödar hustru....spelar det någon roll om mannen är från Somalia eller Norge?
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Du citerar lite konstigt. Det stämmer att många mc-gäng ursprungligen startades av svenska men så många svenskar finns inte kvar. En president i något gäng kommer, eller kom, från Turkiet exempelvis. Albanligan som jag nämnde tidigare bestod från början enbart av kriminella albaner. Det är knappast rasistiskt om media skriver vilka som ingår i ett kriminellt nätverk och samtliga har osvenska namn, det är fakta.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 823
Medlem nr: 23 163

|
theseraphim lägg inte in dina egna ord i citatet, för nu ser det ut som om allt i ditt inlägg sas av Gossen Ruda. No good. Skilj på dina ord och citatet!
--------------------
Glada hälsningar från Fny! Liten trädgård i zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 09:27
|

Medlem

|
Okej ber om ursäkt om nu någon tog illa vid sig för mitt misstag med citatet...
Förstår fortfarande inte vad skillnaden är på om en Somalier, Norsk eller svensk mördar eller begår ett brott, kriminell som kriminell eller? Saken är den att Sverige precis som så många andra västländer är beroende av invandring för att samhället ska fungera och det bör tom den värsta nynazist förstå då även Herr Adolf insåg detta. Svenskar precis som många andra nationaliteter vill tex inte göra alla sorters jobb utan går då hellre arbetslösa av lathet. Sedan är det så att en stor del av de som har högre utbildning väljer att jobba utomlands vilket skapar ett vakum i sverige efter den typen av jobb. Vi lever längre och är sjukare än någonsin vilket gjort att vi behöver ofantligt många mer inom vården än det utbildas inom Sverige. Jag är svensk o stolt för det och jag välkomnar invandringen på samma sätt som våra förfäder gjorde en gång i tiden då Sverige kunde växa som nation och kulturellt tack vare detta. Lustigt så många hycklare det finns i detta land...
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 09:50
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Visst är det sant att väldigt många i svenska fängelser är av utländskt ursprung, även om svenskar är fler, precis som i samhället. Svenskar är faktiskt flest i Sverige. Sant är också att den enskilt största gruppen utlänningar i svenska fängelser är finnar. Detta beror på att den enskilt största gruppen utlänningar i Sverige fortfarande faktiskt är finnar. Detta pratas det tyst om. Att man buntar ihop alla de med utländsk bakgrund när man pratar om antalet i fängelserna. Varför då tror ni? Hur många tänker på finnar när man säger utländsk bakgrund? Nä, precis, inte många va. Det är så man luras med siffror.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Lokan @ 15-03-2010, 20:45)  Läs gärna BRÅ:s rapport - åtminstone sammanfattningen - så är det lättare att uttrycka sig nyanserat. Några punkter: 1. Denna studie som omfattar perioden 1997-2001 ger väldigt lika resultat jämfört med den förra (1985-89). Vi har troligen en ganska stabil situation. 2. Majoriteten av dem som registrerats för brott är födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. 3. Överrisken för brott är 1,6 gånger alternativt 2,5 gånger för invandrarbarn som är födda i Sverige alternativt utomlands. 4. Överrisken för män jämfört med kvinnor är högre, 3,5 gånger. 5. 88 - 93% i de olika invandrarkategorierna är inte registrerade för något brott alls. 6. Överriskerna varierar utifrån brottstyp och ursprungsland. 7. Utrikes födda är fyra gånger så ofta misstänkta för dödligt våld. Men även här dominerar svenskarna - 68%, övriga Norden 9%, övriga Europa 8 %, Asien 9%, Afrika 3 %, Latinamerika 3%
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?modu...slsveutland.pdfDenna rapport är dock ganska svårläst. Man måste veta vad det är man läser... tex måste man veta vad "överrisk" innebär. Dessutom har dom inte tagit hänsyn till dom demografiska skillnadnerna i olika befolkningsgrupperna!
Redigerat av Ralf: 16-03-2010, 11:57
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 17:51
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 16-03-2010, 10:26)  Läs gärna BRÅ:s rapport - åtminstone sammanfattningen - så är det lättare att uttrycka sig nyanserat.
Några punkter: 1. Denna studie som omfattar perioden 1997-2001 ger väldigt lika resultat jämfört med den förra (1985-89). Vi har troligen en ganska stabil situation.
2. Majoriteten av dem som registrerats för brott är födda i Sverige av svenskfödda föräldrar.
3. Överrisken för brott är 1,6 gånger alternativt 2,5 gånger för invandrarbarn som är födda i Sverige alternativt utomlands.
4. Överrisken för män jämfört med kvinnor är högre, 3,5 gånger.
5. 88 - 93% i de olika invandrarkategorierna är inte registrerade för något brott alls.
6. Överriskerna varierar utifrån brottstyp och ursprungsland. 7. Utrikes födda är fyra gånger så ofta misstänkta för dödligt våld. Men även här dominerar svenskarna - 68%, övriga Norden 9%, övriga Europa 8 %, Asien 9%, Afrika 3 %, Latinamerika 3% Till detta får vi tillägga att domstolarna dömer "invandrare" hårdare än svenskar. Människor är likandana och en liten del av de begår brott. Nazister och rastister brukar ta upp statistik som feltolkas och grundas på felaktiga domar också. Den felaktiga och feltolkade statistiken behöver rasisterna för att rättfärdiga sin politik och hat mot invandrare. (tänk bara hur många invandrare frikändes under 10 år, efter att de suttit under olika perioder i fängelse)
|
|
|
|
|
|
|
|
16-03-2010, 17:55
|

Medlem

|
Ja tänk att det var denna typ av smygrasism som yttrar sig här o var som fick Hitler till makten och att den fortfarande lever är ett under. Hurra för evolution!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|