Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Allmänbildning eller överkurs, eller bara onödigt vetande?
          mamamaggan
          Inlägg 20-03-2010, 21:25
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vad som är allmänbildning eller inte varierar nog mycket. Vi lite äldre har en hel del med oss från skolan och t ex från radio/TV /tidningar . När vi var unga fanns det inte inte så många olika informationskällor vilket kan göra att vi har likartad allmänbildning.

I dag finns det så mycket mer ställen att hämta informationen från och man behöver inte heller ta till sig saker på samma sätt , du kan enkelt och snabbt ta reda på vad du vill veta t ex på nätet.

Sedan beror det nog på var och hur du vuxit upp. Tycker mig se att en del ungdomar som vuxit upp i storstäderna anser att det tillhör allmänbildningen att veta vilka klädmärken man ska ha , vilka festställen man ska gå på , var närmaste McDonalds ligger mm mm medan man t ex inte vet hur man ska fylla i en blankett när man ska skicka ett paket. Observera nu att jag skrev en del ungdomar.

För mig är allmänbildning att känna till hur vårt samhälle fungerar, vilken färg regeringen har , att kunna skilja en björk från en gran osv osv , egentligen vardagssaker.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-03-2010, 21:40
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Att kunna skriva god svenska och att kunna sin multiplikationstabell är väl snarare ett krav än allmänbildning i dagens samhälle. Givet om man inte lider av ordblindhet. Annars får nog dom grundläggande ämnerna i skolan anses vara ett krav för att ha en rimlig chans ute i arbetslivet. Men många ämnen i skolan är nog allmänbildning. Man lär utan att ha någon praktiskt användning av det i arbetslivet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-03-2010, 21:59
          Länk hit: #143

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 20-03-2010, 21:40) *
          Att kunna skriva god svenska och att kunna sin multiplikationstabell är väl snarare ett krav än allmänbildning i dagens samhälle. Givet om man inte lider av ordblindhet. Annars får nog dom grundläggande ämnerna i skolan anses vara ett krav för att ha en rimlig chans ute i arbetslivet. Men många ämnen i skolan är nog allmänbildning. Man lär utan att ha någon praktiskt användning av det i arbetslivet.

Jag känner folk som inte kan multiplikationstabellen och knappt kan skriva över huvudtaget, trots att dom inte har någon ordblindhet. Ändå har dom bra liv, och fasta jobb. Särskilt bland hantverkare är fallenhet för sitt yrke och viljan att arbeta viktigare än teoretiska kunskaper och allmänbildning. Det är ganska stor skillnad på arbetslivet för hantverkare och tjänstemän.

Citera
          gnon49
          Inlägg 20-03-2010, 22:27
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Huggorm @ 20-03-2010, 21:59) *
          Jag känner folk som inte kan multiplikationstabellen och knappt kan skriva över huvudtaget, trots att dom inte har någon ordblindhet. Ändå har dom bra liv, och fasta jobb. Särskilt bland hantverkare är fallenhet för sitt yrke och viljan att arbeta viktigare än teoretiska kunskaper och allmänbildning. Det är ganska stor skillnad på arbetslivet för hantverkare och tjänstemän.

Jo, fallenhet för yrket är ju absolut det viktigaste. Men även där är väl kraven ganska höga om man vill in på en sån utbildning. Skickliga hantverkare har ju oftast en gediger utbildning i grunden. Praktikplatser för skoltrötta ungdomar som vill arbeta med händerna var väl uppe för diskussion. Fat då såg väl en del klassamhället komma tillbaka med stormsteg.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 20-03-2010, 22:33
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Lärlingsplatser borde vi ha mer av !så började jag mitt yrke som frisör och sedan blev det Frisörskolan men där måste man ha ganska höga poäng för att komma in åtminståndet på min tid.Lärlingsplatser är ett bra sätt att skaffa sig kännedom om ett yrke plus att man får arbetslivserfarenhet.Jag hade 50 kr i veckan i lön 1969 så det borde väl sjusteras lite flirting.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 20-03-2010, 22:41
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

klart att det ska finnas lärlingsjobb, man är inte på något sätt en bättre människa för att man läst sig till massa tjafs som ingen blir glad av att få höra/veta wink.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 20-03-2010, 22:49
          Länk hit: #147

Medlem

Har man studerat tills man är 25 år och inte har yrkeserfarenhet så kan det inte va lätt att bli annställd ingen vet ju vad man går för då !Gymnasieutbildning med praktikplats under tiden då har man koll på vad som förväntas av en när allvaret börjar.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-03-2010, 22:59
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det här med lärlingsutbildning kräver egentligen en egen tråd. Det finns tyvärr en del invändningar mot en lärlingsutbildning i stor skala. En handlar om att hitta många bra praktikplatser med engagerade och duktiga handledare. Det kräver en omfattande handledarutbildning och rejäl ersättning till handledare och företag. Är man beredd att satsa på det? Ett annat problem är att motivera skoltrötta elever att även förkovra sig i matte, svenska, engelska och data så att de kan läsa instruktioner och sköta maskiner. Många av de elever som är aktuella för lärlingsutbildningar verkar dessutom ha väldigt svårt att förstå att all utbildning/arbete kräver disciplin, att komma i tid och göra sitt bästa. Visst - lärlingsutbildning är säkert bra för vissa elever. Mer praktilk är också nyttigt för aalla. Men det är ingen patentlösning på att så många elever idag inte klarar av att skaffa sig en utbildning.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 20-03-2010, 23:13
          Länk hit: #149

Medlem

Fast en del har mycket lättare för att lära sig praktiskt om de får lärlingsjobb och då brukar intresset för tex matte engelska komma automatiskt just för att de blir förvetna och vill lära sig mer.Skoltrötta elever skulle många gånger må bra av ett lärlingsjobb gå halvtid på skolan halvtid på lärlingsjobbet då väcks ofta nyfikenheten på att förkovra sig .Men som sagt bra handledare krävs med goda yrkeskunnskaper och människokännedom.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-03-2010, 23:24
          Länk hit: #150

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 20-03-2010, 22:59) *
          Ett annat problem är att motivera skoltrötta elever att även förkovra sig i matte, svenska, engelska och data så att de kan läsa instruktioner och sköta maskiner.

Måste man verkligen kunna allt det där för att sköta en vanligt, enklare jobb? Data lär inte vara något problem, det finns nog inte någon ungdom idag som inte kan hantera en dator. Matte bör inte vara stort problem heller, enklare räkning tror jag dom flesta klarar och svårare grejer krävs sällan. När det gäller svenska räcker det långt att kunna läsa och skriva, mer än så krävs inte. Engelska är väll problemet, det blir allt viktigare samtidigt som det är svårt att lära sig för den som är skoltrött. Men man kan alltid fråga någon kamrat om man inte förstår.

Vi måste komma ihåg att det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb kräver inte stora teoretisk kunskaper eller allmänbildning. Vissa människor har svårt att lära sig sådant här. Att tvinga dom att ändå göra det gynnar ingen, och är nog del i orsaken varför många unga mår dåligt av prestationsångest.

Citera
          Gita
          Inlägg 21-03-2010, 05:34
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (herkules @ 20-03-2010, 22:41) *
          klart att det ska finnas lärlingsjobb, man är inte på något sätt en bättre människa för att man läst sig till massa tjafs som ingen blir glad av att få höra/veta wink.gif

Fast inte kan man kalla kunskap "tjafs" oberoende av ämnet. Kunskap kan aldrig bli en börda, åtminstone inte i min värld.
          Gita

Citera
          herkules
          Inlägg 21-03-2010, 08:20
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gita @ 21-03-2010, 05:34) *
          Fast inte kan man kalla kunskap "tjafs" oberoende av ämnet. Kunskap kan aldrig bli en börda, åtminstone inte i min värld.
          Gita

kanske inte, kalla det något annat då.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gita
          Inlägg 21-03-2010, 08:38
          Länk hit: #153

Medlem

CITAT (herkules @ 21-03-2010, 08:20) *
          kanske inte, kalla det något annat då.

Kunskap är väl alltid en tillgång!
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2010, 08:43
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-03-2010, 23:24) *
          Måste man verkligen kunna allt det där för att sköta en vanligt, enklare jobb? Data lär inte vara något problem, det finns nog inte någon ungdom idag som inte kan hantera en dator. Matte bör inte vara stort problem heller, enklare räkning tror jag dom flesta klarar och svårare grejer krävs sällan. När det gäller svenska räcker det långt att kunna läsa och skriva, mer än så krävs inte. Engelska är väll problemet, det blir allt viktigare samtidigt som det är svårt att lära sig för den som är skoltrött. Men man kan alltid fråga någon kamrat om man inte förstår.

Vi måste komma ihåg att det är skillnad på jobb och jobb. Vissa jobb kräver inte stora teoretisk kunskaper eller allmänbildning. Vissa människor har svårt att lära sig sådant här. Att tvinga dom att ändå göra det gynnar ingen, och är nog del i orsaken varför många unga mår dåligt av prestationsångest.

Tyvärr är kunskaperna väldigt begränsade bland många elever idag på de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. Engelskan tror jag faktiskt är det minsta problemet. Att skriva något vettigt har många jätteproblem med. Många kanknappt räkna allas. Våra bagerielever framställer läckra bakverk, men många kan inte ge rätt tillbaka på en hundring. När det gäller data, så kan alla surfa och chatta, men många kan absolut inte använda datorer som arbetsredskap. Jag skulle inte säga att eleverna generellt har blivit så mycket sämre. Men det finns en ganska stor grupp som har rejäla problem, inte minst när det gäller motivationen.

--------------------

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 21-03-2010, 08:53
          Länk hit: #155

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 08:43) *
          Tyvärr är kunskaperna väldigt begränsade bland många elever idag på de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. Engelskan tror jag faktiskt är det minsta problemet. Att skriva något vettigt har många jätteproblem med. Många kanknappt räkna allas. Våra bagerielever framställer läckra bakverk, men många kan inte ge rätt tillbaka på en hundring. När det gäller data, så kan alla surfa och chatta, men många kan absolut inte använda datorer som arbetsredskap. Jag skulle inte säga att eleverna generellt har blivit så mycket sämre. Men det finns en ganska stor grupp som har rejäla problem, inte minst när det gäller motivationen.

Tror du att kunskapbristerna beror på ett kanske alltför stort informationsflöde, att alltför mycket konkurrerar om ungdomar och barns tid? Att de som inte har engagerade föräldrar som styr upp och hjälper till med att välja, så att säga lätt går vilse? Jag vet inte, men det vore intressant att höra vad du tror.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2010, 09:11
          Länk hit: #156

Medlem

CITAT (Gita @ 21-03-2010, 08:53) *
          Tror du att kunskapbristerna beror på ett kanske alltför stort informationsflöde, att alltför mycket konkurrerar om ungdomar och barns tid? Att de som inte har engagerade föräldrar som styr upp och hjälper till med att välja, så att säga lätt går vilse? Jag vet inte, men det vore intressant att höra vad du tror.
          Gita

Det finns många förklaringar. Varje enskild elevs brister beror troligen på en unik kombination av ofördelaktiga faktorer. Jag listar några:
          * Det finns ett antal trevliga alternativa aktiviteter som konkurrerar med skolarbetet
          * Flit och disciplin uppfattas som tråkiga egenskaper
          * Föräldrarna är osäkra på hur de ska stötta sina barn
          * Föräldrar med sociala och psykiska problem skapar en usel studiemiljö och är dåliga förebilder
          * En del lärare är tråkiga, andra har dålig kontakt med eleverna
          * Skolan har blivit allt mer teoretiserande och innehåller för lite praktik
          * Ungomar får för lite möjligheter att visa upp sin vuxenhet i skolan

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2010, 09:20
          Länk hit: #157

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 21-03-2010, 08:43) *

Men dom eleverna har väll alltid funnits? Skillnaden är nog att det krävs mer av dom idag, och det är inte alla som klarar att leverera det som krävs. Och det behövs också folk som kan baka, det räcker väll att en står i kassan så kan tio andra leverera bullar? Alla måste väll inte kunna allt?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2010, 09:35
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 09:20) *
          Men dom eleverna har väll alltid funnits? Skillnaden är nog att det krävs mer av dom idag, och det är inte alla som klarar att leverera det som krävs. Och det behövs också folk som kan baka, det räcker väll att en står i kassan så kan tio andra leverera bullar? Alla måste väll inte kunna allt?

Jo, det har alltid funnits elever som haft svårt att klara skolan.

Problemet idag är trefaldigt värre än förr:

1. Det är fler elever som inte klarar av att tillägna sig grundläggande färdigheter
          2. Arbetslivet kräver idag mer teoretiska kunskaper
          3. Andra elementära egenskaper, typ "komma i tid" och att "hälsa ordentligt", saknas alltmer

Min svärson som är platschef inom byggbranchen berättade hur man "skrek efter folk" fram till för 1½ år sedan. Praktikanterna från gymnasiets byggprogram var garanterade ett jobb om de visade minsta intresse och fallenhet för yrket. Tyvärr så orkade de flesta inte ens sköta sin praktik ordentligt. Man kom bara ibland, sällan i tid, slöade och t.om. vägrade att pröva på vissa arbetsuppgifter...

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-03-2010, 09:50
          Länk hit: #159

Moderator

Problemet är väll att man har det för bra som arbetslös nu för tiden. Varför slita 40 timmar i veckan om man kan sitta hemma för bara någon tusenlapp mindre?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-03-2010, 10:14
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (Huggorm @ 21-03-2010, 09:50) *
          Problemet är väll att man har det för bra som arbetslös nu för tiden. Varför slita 40 timmar i veckan om man kan sitta hemma för bara någon tusenlapp mindre?

Det förutsätter ju att man åtminstone haft ett (någorlunda välbetalt) jobb..

Jag tror mer att det handlar om en alltmer utbredd individualism, där man anser sig ha rätt att avstå från det man inte gillar... Om man ständigt får välja bort det som är jobbigt och slitsamt eller innebär att jag måste inordna mig i ett kollektiv - så blir det svårt att skaffa sig såväl utbildning som jobb..

--------------------

zon 1

Citera

9 sidor V  « < 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 05:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon