Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Behöver lite råd!, Ang. ohyra och fula blad m.m
          fifimar
          Inlägg 20-03-2010, 17:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 21 898

Hejsan alla vårglada!

Jag tänkte utnyttja ert kunnande litegrann här wink.gif Har nämligen märkt det att mina växter är lite ledsna, därför tagit bilder som jag ska lägga upp för lite tips om hur avhjälpa problemen.

Som bakgrundshistoria så har jag öst och västfönster som växterna står i, det är ganska varmt i lägenheten men vi har ej på element och vädrar ofta samt har luftfuktare. De flesta växter växer så det knakar och trivs bra, garderobsblommorna skjuter nya skott hela tiden och alla blommor har fått ny jord för omkring ett år sedan, jag använder näring lite då och då till dem, då Blomstras flytande växtnäring, alla har även lecakulor i botten och jag låter dem torka ut emellan vattningarna, som sker omkring varje/varannan vecka beroende på hur soligt och så det är såklart.

I alla fall! Första problemet är min Hoya, det är en Hoya Affinis dark form som har mått mycket bra länge, jag vattnar sparsamt och den skjuter skott och växer på bra, har fått den av en vän som fått upp den från stickling. Nu har den fått vissa fläckar på bladen och den hade små djur på sig för två veckor sedan, svarta små prickar som jag tvättade av med fuktad trasa och sedan smorde jag in alla bladen med grumme grönsåpa eftersom jag har hört att det kan skydda växtblad ifrån insekter och liknande. Det är ingen mer ohyra på den ny, vad jag kan se, men bladen verkar lite ledsna, den slokar lite och så. Borde jag ge den ny jord? Eller näring? Eller bara vänta ut den?
          Den har även lite "torkade" stänger längst ner, med lite prickar på.

Sedan har några utav mina Kalanchoe små vita prickar på sig, jag tror att det kan vara sorgmyggor eller liknande, dessa har jag försökt få bort igenom att tvätta och smörja in med grumme och det hjälpte väl en vecka eller så. Bladen längst ner på plantorna är lite ledsna och brun-krullar sig i topparna. Dessa har stått bredvid hoyan, samt i köket bredvid plantor som inte har vita prickar, det är bara kallanchoe som fått dem, i sovrum och kök, sammanlagt 5 växter.

Har även en dracena [tror jag] av någon sort som jag inte minns som har fått sig en ful brun fläck på ett av bladen, denna har jag haft länge och den har alltid mått bra och vuxit på bra, många fina blad, en del har dock fått sig ett par tuggmärken av katten.. wink.gif Undrar bara över vad denna fläcken kan betyda, den står ljust men inte i direkt solljus så jag tror inte det är en solskada. Bilder finns i inlägg under detta, fick bara plats med bilderna på hoyan och kalle i detta wink.gif

Har även en lite hängig benjamnifikus som tappar blad lite då och då i det sista - innan har den mått toppen och vuxit bra, beror det enbart på att vintern varit så solfattig och lång eller bör jag se över jorden m.m?

Vill påpeka att jag inte övervattnat direkt utan kämpat för att låta jorden torka ut så att rötterna inte ska bli sjuka, kanske att de skulle vilja ha lite näring nu då. Ahja!

Åh, och sedan har jag fått en växt utan min faster som jag inte vet vad den heter eller är för en, den trivs dock hittills inget bra hos mig :S Har gett den en ny kruka och stagat upp den med pinnar men den hänger och fäller "löven", jag tror det är någon form av porslinsblomme-liknande sak och tänkte höra om någon har en bra "plan" för den? Den var i dåligt skick när jag fick den redan, fällde och hängde och var allmänt ledsen men jag vill gärna få den att må bra då den är riktigt häftig smile.gif

Som sista punkt så fick jag även en underbar ampellilja som nu står på mitt köksbord och skjuter ut skott och blommor som en dåre, den har jag inte satt i kruka ännu utan bara ställt där den nu är eftersom den var döende när jag fick den med bruna och hängiga blad. Funderar på om jag borde ställa den i en stor kruka och ha kvar på köksbordet eller om jag borde plantera den i ampel och hänga i sovrummet - är dock lite orolig för ljuset då, den kommer hamna ganska högt upp och lite till höger om fönstret då nämligen, har haft en murgröna där som dog under vintern innan och vill inte döma denna vackra lilja till döden! Bifogar en bild, dock i motljus så den är mörk, på sovrumsfönstret, kroken är bredvid de rosa stjärnorna som hänger, omkring 40-50 cm in i rummet. Detta är ett östfönster och är även där hoyan står. Gardiner har jag inga i lägenheten eftersom jag vill ha in allt ljus som går.

Sådär! Mycket långt inlägg men jag hoppas att jag fått med all information och sådäringa smile.gif

Tack på förhand, har läst mycket i forumet men aldrig skrivit något innan tror jag ^^

Mvh,
          Fifi

Redigerat av fifimar: 20-03-2010, 18:03

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon