Så här gjorde jag en maskkompost som jag har i källarförrådet. Denna storlek verkar fungera för ett enpersons hushåll. Då räknar jag med att det blir ca 0,5-1 liter matavfall per vecka.
Detta behövs: 1 st plastback, 15 liter (art nr 31-701 på Clas Ohlson) 3 st plastkorgar ca 4 liter/st (art nr 31-1424-2 på Clas Ohlson) Äggkartonger och tidningspapper Ett stycke styv pappskiva till lock, dvs ca 40 x 35 cm Ett stycke styv pappskiva till litet lock, ca 30 x 20 cm Aluminiumfolie Kompostmask (lövmask) från en trädgårdskompost 1-2 liter kompost
Borra 20-30 hål i botten på varje plastkorg. Borra inte hål i den stora plastbacken! Diametern på hålen är ca 10 mm. Lägg masken och komposten i en av korgarna. Strö på ett lager matavfall. Ställ korgen i plastbacken. Klä in den mindre pappskivan med aluminiumfolie och använd som lock på korgen. Riv äggkartonger och lite tidningspapper och lägg detta i botten av backen runt korgen. Klä också in den större pappskivan med folie och använd som lock på backen.
Efter en tid, när det har det blivit fullt i korgen, är det dags att ställa på en ny korg och börja lägga matavfallet i denna istället. Du behöver inte flytta några maskar de kommer att krypa upp i den övre korgen så småningom. Och efter ytterligare en tid ställer man på den tredje "våningen" men då måste man skära upp ett lagom stort hål i det större locket eftersom tre korgar inte ryms på höjden i plastbacken.
När tre till fyra månader gått sedan starten kan man så ta bort den understa korgen och ta hand om jorden, eller rättare sagt gödseln, som finns där. Och sedan ställer man förstås den tomma korgen överst i stapeln.
Lite om skötsel: Det är bra att varva matavfallet med torvströ. Själv använder jag torkad och finfördelad vitmossa som jag hämtat i naturen. (Torv består ju just av vitmossa). Observera att vitmossa inte är den vita lav som man använder i t ex adventsljusstakar utan en grön (i topparna) mossa som är vanlig i skogens våtmarker. Lägg också på lite jord eller sand någon gång ibland.
Vattna kan man göra då och då. Jag har en dänkflaska som jag strilar ut vatten med. Men vattna inte så mycket att det blir stående i botten på plastbacken.
Redigerat av karlgunnarpeter: 20-03-2010, 22:27
|