Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > beskärningsfråga gammalt äppelträd, knotiga klumpar med vattenskott
          Bassam
          Inlägg 25-03-2010, 21:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Gamla träd beskära under flera år på JAS period , varje år tar vi några tjocka gren .
          H:Bassam

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-03-2010, 17:27
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Cilla, så Åkerö är alltså extra känsligt mot kräfta?
          Måste berätta detta för mina föräldrar som har ett stor Åkeröträd som vid det här laget är närmare 40 år... Det planterades när vi flyttade in i mitt barndomshem.
          Ibland ger det massor med frukt och ibland bara något enstaka men jag har fått för mig att det är ganska typiskt för Åkerö.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 26-03-2010, 18:37
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Enligt den pomologiska litteratur jag har hemma (100 älskade äpplen av Görel Kristina Näslund och Äpplen i Sverige av Håkan Svensson) är Åkerö mycket kräftkänsligt. Det blir inte bättre att de ofta odlas på lerjordar i Mälardalen.

Har för mig också att Åkerö är varannat- eller var-tredje-år-bärare, men hittar inget stöd för det i min litteratur.

Tyvärr är det så att många av de finaste äppelsorterna är kräftkäsliga, vilket plantskolor håller tyst om:
          - Discovery
          - James Grieve
          - Gravensteiner
          - Åkerö
          - Cox Orange
          - Ribston
          - Gul Richard
          och i viss mån även Ingrid Marie.

Citera
          Peztis
          Inlägg 26-03-2010, 19:14
          Länk hit: #24

Medlem

Tur att man själv då har Aroma och (den otroligt trista) Transparente Blanche!

--------------------

Citera
          Harvey
          Inlägg 26-03-2010, 19:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 263
          Medlem nr: 12 888

Fast jag fick en Lobo förra året. Den skall visst vara värst av dom alla.

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-03-2010, 01:39
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Hej Man kan minska känsla till kräfta genom att man gödsla och vattna och beskära bra, och man vet vilka gödsel ska man ge dom om man ger dom gödsel som behåller mycket kväv träd ska bli stora grönskar och svag mot ohyra och sjukdom och man beskära dåligt ska luft och sol går inte bra genom träd och Svampen ska attackera dom också om man vattna mycket och har inte dränerad jord ska bli stor risk svamp . så det är träd som bar om du slarva med dom de ska blir sjuka och inte bra för samhället.
          Obs exat gamla träd behöver mera skötsel.
          Bassam

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-03-2010, 19:06
          Länk hit: #27

Medlem

Tyvärr så missade jag att ta med Transparente Blanche på listan över kräftkänsliga äpplen - det skall absolut finnas där. Vet ej om jag plockade mina TB för sent i fjol, men de var ju helt oätbara, fattar inte att det kan vara ett av Sveriges vanligaste äppelträd ? Men det är kanske bättre längre norrut ? Men håller med om beskrivning "det oerhört trista" TB.

Vad gäller Lobo så är det det äpple som är mest utsatt för skorv av alla svenska äppelsorter, inte kräfta. Enligt "100 älskade äpplen" är det något kräftkänsligt, i "Äpplen i Sverige" står det inget om kräftkänslighet.

Redigerat av Jan af Lisö: 27-03-2010, 19:06

Citera
          Peztis
          Inlägg 27-03-2010, 22:32
          Länk hit: #28

Medlem

Ja, jag fattar då inte Transparente blanche och dess popularitet. Trädet ger MÄNGDER med frukt men hur mycket mos och paj kan man göra, liksom. Det är inte gott att äta direkt somd et är, tycker jag fast jag vet ju att det är många som ÄLSKAR att äta det direkt.
          Jag gjorde äppelgélé (fast det blev mer som sås för pektinhalten var så låg) och det blev i o f s jättegott, sonen älskar det på turkisk yoghurt med cornflakes.
          I år ska jag försöka göra det innan det har mognat helt.

Och som vanligt hamnade hundratals liter med äpplen på komposten...

--------------------

Citera
          Harvey
          Inlägg 28-03-2010, 08:47
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 27-03-2010, 20:06) *
          Tyvärr så missade jag att ta med Transparente Blanche på listan över kräftkänsliga äpplen - det skall absolut finnas där. Vet ej om jag plockade mina TB för sent i fjol, men de var ju helt oätbara, fattar inte att det kan vara ett av Sveriges vanligaste äppelträd ? Men det är kanske bättre längre norrut ? Men håller med om beskrivning "det oerhört trista" TB.

Vad gäller Lobo så är det det äpple som är mest utsatt för skorv av alla svenska äppelsorter, inte kräfta. Enligt "100 älskade äpplen" är det något kräftkänsligt, i "Äpplen i Sverige" står det inget om kräftkänslighet.

Vi fick ympa på skolan förra året men jag hade redan alla sorter utom just Lobo och Munkedalsäpple som är en lokal sort. Iår fick jag ympat Kim och Gravensteiner. Nåja, en tröst var det med Lobo eftersom jag har en kompakt blandning av lera och silt i min trädgård, ingen perfekt äppleodlarjord men jag försöker med att plantera på kullar.

Om Transparent blanche så har jag ett som smakar ännu vidrigare. SILVA. Det har bara gett tre äpplen än så länge och dom kanske plockades för sent, men dom var fadda och osmakliga. Köp inte den sorten.

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 28-03-2010, 13:55
          Länk hit: #30

Medlem

I en av mina TB ympar skall jag ympa något annat i år, kanske Maglemer.

En annan oätbar äppelsort (i alla fall i Stockholmstrakten) är Säfstaholm, såg att den fick i år i Zetas katalog ett minus som betyg, dvs 'rekommenderas ej'. Kanske ett norrlandsäpple? Mitt Säfstaholmsträd har blivit ett ympträd, där jag har fn 9 andra sorter inympade. Säfstahom är bra som ympträd då det är friskt och har svårt att smittas av kräfta, nackdelen att det är ett svagväxande träd och då växer vissa ympar kraftigare som gör att det ser konstigt ut samt i vissa fall viker sig Säfstaholmsgrenarna. Dessutom har den spetsiga grenvinkar vilket inte är bra heller.

Citera
          Harvey
          Inlägg 28-03-2010, 16:26
          Länk hit: #31

Medlem

Åh, Sävstaholm som är min favorit! Syrliga goda äpplen. Men så bor jag ju i Bohusläns Norrland också...

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-03-2010, 20:58
          Länk hit: #32

Medlem

Fast Sävstaholm är bättre än TB i äta-direkt-från-trädet-synpunkt. Det är lite fastare och syrligare. TB är bara.... blanche...

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 29-03-2010, 07:35
          Länk hit: #33

Medlem

Kul att Ni lyckats bättre med Säfstaholm än jag, jag tycket att den är sur och sen blir övermogen.... Men, när plockar ni Era Säftsholmsäpplen då, hur känner Ni att de är lagom mogna? Det är kanske där mitt problem ligger ?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 13:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon