Jag tror nog att vanlig hyfs borde räcka. Var sak på sin plats. Vem skulle bjuda gäster på middag i badrummet och duka buffé på dasslocket.
Troligen ingen.

Vill man smälla av fyrverkerier. Visst gör det till allmän tid.runt tolvslaget. Fyrverkerier smällde redan igår och kommer att hålla på fram till ungefär klockan två på nyårsdagens morgon. Det är lite länge.
Smällare i brevlådan betackar jag mig för. Men finns inte hyfs så är lagstifning ett alternativ.
Visst tycker jag man skall få ha fyrverkerier, men inte handha dom hur som helst.
Fyrverkerier skall handhas ansvarsfullt. Alltså ska ungar och fyllon sorteras bort.
Jag har kommit överens med de närboende runt mitt stall att de skall ringa en halvtimme innan de går ut och tänder på. Jag kastar mig då i bilen och åker de 8 kilometerna till stallet sätter för och ljudisolerar alla fönster sätter in radio som störningsljud osv och ger hästarna sällskap.
Jag gör det gärna för jag vill inte inkräkta på folks festglädje och hästarna är jag rädd om. Dom är en väldigt viktiga för mig. Men det blir så att varje nyårsafton mellan klockan sju och klockan två sitter jag i stallet.Man kunda ha roligare. Tiita på grevinna och betjänten dricka vin umgås med vänner elda brasa och ha det lite mysigt tex.
Men jag blir såååååå..... irriterad när folk inte lyssnar. De senaste åren har gått bättre. Mycket därför att omgivningen valt fyrverkerier bättre och den där fyllbulten som kastade militär sprängdeg har jag hotat att anmäla så han gör inte om det hela. Det var han som startade den otrevliga spiralen annars tror jag inte hästarna reagerat alls.
Både när det gäller hästar och hundar så kan upplevelsen vara väldigt olika beroende på vad de blivit utsatta för. Det de inte gillar är smällar som ger vibrationer i marken och röklukt. Det säger deras genetiska minnen är eld och jordbävning. Tjusiga färggranna rakter som skjuts rakt upp och säger poff reagerar de inte alls på.
Skott-träning behöver inte alls hjälpa. En hund kan vara skottfast men bli alldeles tokig om den tror att det är jordbävning och eldsvåda.
Här har valet av fyrverkerier stor betydelse. Känn efter hur det känns under fötterna skakar marken så är det inte djurvänligt.
Vad jag inte kan begripa är att det fordras vapenlicens för vapen men smällare kan var väl så farliga. Där behövs det ingen kunskap eller ansvar alls.