Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nyårsfirande
          NoName
          Inlägg 29-12-2003, 19:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 2 626

Självklart har föräldrarna ett ansvar att inte släppa iväg sina ungar med vilka pjäser som helst, men när föräldrarna brister i sitt ansvar är ju det ett individuellt problem som inte kan skyllas på fyrverkerier.

Jag tror inte att det är speciellt många barn som gör sig själva illa på smällare varje år pga av att föräldrarna brustit i sitt ansvar? Visst det händer men till största delen handlar det väl ändå om berusade vuxna och UNGDOMMAR. Och dessa grupper kan agera väldigt oansvarligt inom många områden och bör inte skyllas på fyrverkerierna.

Vi får heller inte glömma bort att vi pratar om ett moment som för många ingår i ett mkt trevligt nyårsfirande! Folk har en tendens att att skrika förbud innan de tänkt efter och då förefaller kravet lätt egoistiskt.

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-12-2003, 20:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag tror nog att vanlig hyfs borde räcka. Var sak på sin plats. Vem skulle bjuda gäster på middag i badrummet och duka buffé på dasslocket.
          Troligen ingen. tongue.gif Vill man smälla av fyrverkerier. Visst gör det till allmän tid.runt tolvslaget. Fyrverkerier smällde redan igår och kommer att hålla på fram till ungefär klockan två på nyårsdagens morgon. Det är lite länge.
          Smällare i brevlådan betackar jag mig för. Men finns inte hyfs så är lagstifning ett alternativ.

Visst tycker jag man skall få ha fyrverkerier, men inte handha dom hur som helst.
          Fyrverkerier skall handhas ansvarsfullt. Alltså ska ungar och fyllon sorteras bort.

Jag har kommit överens med de närboende runt mitt stall att de skall ringa en halvtimme innan de går ut och tänder på. Jag kastar mig då i bilen och åker de 8 kilometerna till stallet sätter för och ljudisolerar alla fönster sätter in radio som störningsljud osv och ger hästarna sällskap.

Jag gör det gärna för jag vill inte inkräkta på folks festglädje och hästarna är jag rädd om. Dom är en väldigt viktiga för mig. Men det blir så att varje nyårsafton mellan klockan sju och klockan två sitter jag i stallet.Man kunda ha roligare. Tiita på grevinna och betjänten dricka vin umgås med vänner elda brasa och ha det lite mysigt tex.

Men jag blir såååååå..... irriterad när folk inte lyssnar. De senaste åren har gått bättre. Mycket därför att omgivningen valt fyrverkerier bättre och den där fyllbulten som kastade militär sprängdeg har jag hotat att anmäla så han gör inte om det hela. Det var han som startade den otrevliga spiralen annars tror jag inte hästarna reagerat alls.

Både när det gäller hästar och hundar så kan upplevelsen vara väldigt olika beroende på vad de blivit utsatta för. Det de inte gillar är smällar som ger vibrationer i marken och röklukt. Det säger deras genetiska minnen är eld och jordbävning. Tjusiga färggranna rakter som skjuts rakt upp och säger poff reagerar de inte alls på.

Skott-träning behöver inte alls hjälpa. En hund kan vara skottfast men bli alldeles tokig om den tror att det är jordbävning och eldsvåda.
          Här har valet av fyrverkerier stor betydelse. Känn efter hur det känns under fötterna skakar marken så är det inte djurvänligt.

Vad jag inte kan begripa är att det fordras vapenlicens för vapen men smällare kan var väl så farliga. Där behövs det ingen kunskap eller ansvar alls.

Citera
          NoName
          Inlägg 29-12-2003, 23:52
          Länk hit: #23

Medlem

Bettson: Jag ser väldigt få argument för att förbjuda fyrverkerier i ditt inlägg bortsett från dom aktioner som redan är olagliga (sprängdeg m.m)

Dina personliga uppoffringar för att hålla djur har väldigt lite med saken att göra, men dom förklarar din ståndpunkt. Du förstår ju själv att ett förbud inte kan bygga på hurvida man är hund eller hästägare.

Det är ju som att fråga en pundare om denne tycker att droger ska bli lagligt...

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-12-2003, 00:57
          Länk hit: #24

Medlem

Nu har du inte läst vad jag skrev igen.
          Förbjuda fyrverkerier är nog inte det jag talar om utan höja kraven på användandet.
          Kan man inte sköta användandet på ett vettigt sätt som det är i nuvarande läge så får man väl höja kraven på det. Det gör man med så mycket annat.

Jag har tex kunnat ge min häst intramukulära injektioner i alla år. Veterinären skriver ut och man fortsätter behandlingen själv. Detär förbjudet från första januari. Vill man fortsätta med det så måste man ha gått en kurs på ett par timmar och ha godkänt intyg. Man skulle på samma sätt kräva ett par timmar kurs i fyrverkerieldning. Är det så roligt att elda så tycker man säkert att de är värt att förkovra sig lite.

Du får tex inte bygga ett djurstall hur som helst pga av lukt och eventuella allergier inte skall göras värre nära bostadsområden. Varför kan man inte ha i förväg utsedda platser för fyrverkerier om det stör de boende. Är man emot det beror det förmodligen till stor del på att man har intagit en del alkohol och inte vill ta bilen. Men är man då i stånd att kunna elda fyrverkeri.

Visst finns det förmodligen lagstiftning när det gäller fyrverkerier men ingen känner till den och om någon eventuellt känner till den så är det underförstått att man skall strunta i den. Jag har väldigt svårt att tro att de handlare som fortfarande säljer smällare som är förbjudna men som säljs på dispens skall ha kvar av gamla lager även i år.Hur kan det få fortgå. Det kanske mera är en fråga om rättsväsendet. En rattfyllerist blir åtalad. En full fyrverkerist skall man acceptera för han roar sig bara.

Att detta betende står på underhållningskontot tycker jag inte har med saken att göra.

Som förälder skall man vara väldigt vaksam var ens barn går och leker dessa dagar. Kanske går de hem till en kompis vars föräldrar köpt eldfängda saker till sina barn och släppt ut dem utan tillsyn med motiveringen att det gjorde jag när jag var liten.

Det finns föräldrar som inte tänker längre än näsan räcker. De flesta farsor har väl själv trimmat mopeder när de var i den åldern. Därför tycker de att det är helt OK att deras söner gör det också. Vad de inte tänker på är att "forntidens" mopeder gick trettio trimmades till fyrtiofem, Gick det högre i hastighet så var det bara i medvind och hemlängtan och det fanns ingen direkt krafft alls. Dagen mopeder drar du bara ur pluggen så har du en lätt motorcykel som går sjuttio tilll åttio km/h. Det kör ungarna utan hjälm och skyddsutrustning som du självklart skulle ha om det var en registrerad motorcykel. Att den då dessutom inte har giltig trafikförsäkring bryr sig väl ingen om heller. Motiveringen är ju densamma som med smällarna, det gjorde jag också när jag var i den åldern. Men fyrverkerierna har ju också utvecklats en hel del. Som med allting annat så är det , ju kraftigare dessto bättre.

Om man inte vill ha skärp lagstiftning så kanske man skall upprätthålla de eventuella regler som finns. Gör man det så finns det ju inget behov av skärpningar.

Fortfarande har jag åsikten att ömsesidig hänsyn är att föredra men tyvärr finns det ett stort antal människor som inte vet vad det begreppet innebär.

Citera
          NoName
          Inlägg 30-12-2003, 14:26
          Länk hit: #25

Medlem

Bettson: Nej jag vet att du inte förespråkat ett totalförbud, och jag försöker inte tillskriva dig åsikter. Jag vill bara passa på att vända mig även till dom som gör det!

Och visst håller jag med dig,kan man inte sköta användandet bör man höjja kraven. Men hur många % som verkligen missköter sitt fyrverkeriande så grovt att skärpta regler är nödvändiga där är vi nog inte överens.

Vid tolvslaget kan det vara svårt att få tag i en chaufför,finns det inte en risk att rattfylleriet ökar om man tvingar ut festande människor utanför staden för att avfryra sina fyrverkerier? Vi får inte glömma att de flesta människor är positiva till fyrverkerier och de drar mkt folk. Bland dessa kommer det alltid att finnas "svarta får",precis som i alla andra grupper!

Att det "står på underhållningskontot" är visst viktigt, det är för många människor viktigt att få avfryra fyrverkerier på nyårsnatten för att välkommna det nya året. Lika viktigt för vissa som det kan vara för andra att ha hund.

Parallller med mopeder var lite långsökt men kanske man skulle ta hänsyn till att fyrverkerier precis som mopeder har blivit säkrare med åren. Inte tvärtom som du påstår.

Menar du att jag inte skulle veta vad ömsesidig hänsyn är bara för att jag gillar fyrverkerier?

Jag tycker att du ska försöka hitta lite argument som inte står dig så väldigt nära,dom förefaller fortfarande väldigt egoistiska.

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          digitalkarin
          Inlägg 30-12-2003, 15:30
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 1 016

Jag har skotträdda hundar och en skotträdd häst, så jag vet vad det handlar om. Jag har bosatt mej i en stuga i skogen, men tro mig, det hörs ända hit när det pangar inne i samhället.

Visst måste folk få ha kul och fira nyår med smällare. Jag kan söva den allra räddaste hunden inne tolvslaget. Men det är inte den där kvarten runt tolvslaget! Det är allt småpangande och smällande innan och efter, i flera dagar, som tar knäcken på dem.

Man kan ju inte ha dem sövda hela julhelgen...
          Skjut, för all del, men gör det fort, så vi andra törs komma ut sen.

*skotträdd*

Citera
          NoName
          Inlägg 30-12-2003, 16:27
          Länk hit: #27

Medlem

Men snäll ni, man kan inte börja skrika efter förbud så fort man inte gillar något, det finns alltid nån som inte gillar det du gillar! Jag måste rena mitt akvarievatten för att det innehåller för mkt klor, jag kanske borde åberopa ett förbud av klor i det kommunala vattensystemet med hänsyn av mina husdjur...

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          andreas i uppsal...
          Inlägg 30-12-2003, 17:42
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1 664
          Medlem nr: 1 962

Bettson ,jag blev ganska sur på dig när du sa att ungdomar inte ska tillåtas använda smällare.Bara för att jag är minderårig gör inte det mig till nån fyrverkerigalning
          mad.gif

Citera
          Tingstäde
          Inlägg 30-12-2003, 18:11
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem nr: 2 591

Håhå jaja.

Understundom kan man överväga huruvida argumentationsstyrka är omvänt proportionell mot antalet använda ord (den s.k. logorrén).
          Tingstäde

--------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 30-12-2003, 18:56
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Citera
          NoName
          Inlägg 30-12-2003, 21:34
          Länk hit: #31

Medlem

andreas du kan fortsätta diskussionen under ämnet diskriminering *skratt*

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          Anna-C
          Inlägg 30-12-2003, 23:07
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 153
          Medlem nr: 2 451

CITAT (Tingstäde @ 30-12-2003, 18:11)
          Håhå jaja.

Understundom kan man överväga huruvida argumentationsstyrka är omvänt proportionell mot antalet använda ord (den s.k. logorrén).
          Tingstäde

laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

--------------------
          Det är ingen idé att vårda grenarna om du försummar roten!

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 30-12-2003, 23:10
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

är det inte 18 årsgräns på alla raketer?

Då ska väl inte någon underårig ha något sådant överhuvudtaget?

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-12-2003, 23:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Sist jag tog reda på det så var man tvungen att söka tillstånd för att skjuta av raketer och smällare i tätbebyggt område. Men det gör väl alla? Eller... blink.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 31-12-2003, 11:17
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Intressant diskussion det här.
          Efter lite funderande drar jag följande slutsatser:

1. De regler som redan finns är tillräckliga om de följs, vilket dock inte är fallet.

2. "För att få en omelett måste man knäcka ägg", eller vissa nackdelar får man finna sig i för att vi ska få ha det så kul som vi vill. Fyrverkerier skrämmer djur och tar några hundra människoliv i fabrikerna i Kina varje år (enligt nyheterna igår), men det får man ta.

Vad gör man åt punkt 1? Ökade kontroller?

Punkt 2 kan utsträckas till mycket annat än fyrverkerier, som t ex motorsport, ridning och bergsklättring (det sistnämnda drabbar väl mest de aktiva själva), men även vardagsaktiviteter som t ex bilkörning. Det är en avvägningssak hur mycket risker man kan tolerera. Och vi väger inte med samma vikter!

Om alla tog hänsyn skulle väldigt få regler behövas, men det kommer aldrig att inträffa. Homo Sapiens är en alldeles för aggresiv art för det. Titta på flaming-Johnny till exempel! laugh.gif

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          lilla mamma
          Inlägg 31-12-2003, 13:58
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 1 401
          Medlem nr: 648

inte ska vi väl hacka på varandra.

var och en är sig själv mest kär.

det är synd att folk inte använder sitt sunda förnuft bättre än vad de gör.

smile.gif wub.gif rolleyes.gif

--------------------
          Det är skönt när allt är grönt

Citera
          NoName
          Inlägg 31-12-2003, 14:35
          Länk hit: #37

Medlem

Det är väldigt tråkigt att ni inte kan diskutera sakfrågan utan att ta till billiga trix och gå till lumpna personangrepp. Det blir väl lätt så när argumentet inte håller,visst jag läser en viss ironi men förstår inte var den hör hemma.

När regler inte efterföljs så informerar man, förutsatt att man tycker sig ha råd med detta. Vilket knappast är fallet med fyrverkerier då dess skadeverkningar i förhållande till annat är obetydande små.

Det är många inte bara i kina som lever på att tillverka fyrverkerier, många som kanske inte har något annat att förlita sig på.

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          Ralf
          Inlägg 31-12-2003, 14:54
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Wilmer @ 30-12-2003, 23:50)
          Sist jag tog reda på det så var man tvungen att söka tillstånd för att skjuta av raketer och smällare i tätbebyggt område. Men det gör väl alla? Eller... blink.gif

japp det krävs tillstånd för att avfyra fyrverkerier. En kompis ville söka sånt tillstånd en gång hos polisen. Det slutade med att polisen arg skickade honom på dörren o skrek att han hade ett muntligt tillstånd. (kompisen älskade att retas i tid o otid)

I Sydeuropa lär det vara förbjudet med fyrverkerier o det följs mkt mera där. Det annordnas då "offentliga" fyverkerier ungefär som på den avsomnade vattenfestivalen.

Sedan detta med Rattfyleri o åtal resp olaga fyverkeri.
          enda skillnaden är väl att det kontrolleras om man e rattfull eller inte.
          kör du ihjäl nån under fylla åker du dit.
          Skjuter du en raket så att någon skadas allvarligt blir du nog åtalad.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          NoName
          Inlägg 31-12-2003, 15:34
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Ralf @ 31-12-2003, 14:54)
          kör du ihjäl nån under fylla åker du dit.
          Skjuter du en raket så att någon skadas allvarligt blir du nog åtalad.

Det första vettiga jag har hört så här långt i diskussionen,självklart är det så.

--------------------
          /Mvh Johnny

Citera
          Bettson
          Inlägg 31-12-2003, 17:00
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Tingstäde @ 30-12-2003, 18:11)
          Håhå jaja.

Tingstäde

Hå håja ja själv.
          Okodoki. Du tycker jaghar svaga argument och pratar för mycket.
          Jag skall bespara dig det idag. Jag har inte tid att svara.
          Mitt hus brann nämligen idag så jag har annat som känns viktigare.
          Bettson

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon