|
|
  |
Är Bjästa ett föredöme eller ett helvete? |
|
|
|
25-03-2010, 23:14
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (gnon49 @ 25-03-2010, 22:24)  Man bedriver inte häxjakt på barn. Varken på honom eller henne. Killen skall ta sitt straff och tjejen skall få upprättelse. Men det är barn det handlar om. Men skolan har som vanligt inget ansvar. Stackars ungdomar som går i dagens skola. Ja herregud, killen är 15 år, ett barn. Ett barn som något gått fruktansvärt fel för. Man straffar inte barn som mår dåligt, man skall hjälpa. En fruktansvärt tragisk historia för flickan och för pojken. Inte blir det bättre av Janne Josefssons sensationsjournalistik. Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte! Josefsson är oerhört skicklig på att klippa och klistra, att vinkla fram det han vill visa, tappade totalt förtoendet för honom för några år sedan då han gjorde ett program om sexuella övergrepp inom någon frikyrka, minns inte vilken. Hur som helst visade det sig vid närmare granskning att förövaren, som Josefsson genomgående kallade mannen var 8 år och barnet,offret, 6 år. Har iofs inte sett just detta program, bara läst blaskorna Gita
|
|
|
|
|
25-03-2010, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:14)  ... Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte! ... Gita Du har inte sett programmet, enligt dig själv. Kyrkan ordnade hyllningar av den "oskyldiga" killen. Nu säger du att killen är bara 15, men tjejen är bara 14. Om vi får ens prata om bara. Uppdraggranskning handlade inte om den pojkens våldtäkter, utan om "den andra våldtäkten"(vilket programmet heter) och det är vuxnas(samhället med alla aktörer) roll i omgivnningen när detta sker. Annars alla vi andra vet att förrövaren är ett barn. Hyllningarna av det han gjorde handlade programmet om och även denna tråd. Tycker inte att man ska säga att det är OK, det som den killen gjorde.
|
|
|
|
|
25-03-2010, 23:26
|
Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 25-03-2010, 23:04)  Bymentaliteten tror jag bidrar till att ingen förälder gjorde något. Man vågar inte för då blir man utstött. Eller så resonerar man som så att grannens trevliga pojke kan inte ha gjort något sådant . Eller så är man släkt med honom . Eller så tror man helt enkelt inte att en trevlig person man tror sig känna väl kan göra något sådant. Jag har själv i bekantskapskretsen en kille som vi alla kände som en svärmorsdröm, superintelligent, artig, hjälpsam glad och omtänksam, som när han var 18 år mördade en man som antastade honom. Fastän detta hände för nästan 20 år sedan är det svårt att ta till sig att just denna kille är en mördare och för honom och hans familj är det en oerhörd tragedi, någonting som aldrig läker. Gita
|
|
|
|
|
25-03-2010, 23:35
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Upprinnelsen till programmet ska tydligen ha varit att någon ville få bevisat att killen var oskyldig. Sedan uppdagades allt och det visade sig att killen även erkänt vad han gjort. Det kan väl inte Janne Josefsson beskyllas för att ha vridit till ?
Sedan har vuxna människor gått in på nätet och försvarat killen och fördömt tjejen. Är det också Janne Josefssons fel ?
Det var händelsen som sådan vi diskuterade och inte hur JJ har vridit till historien. Om det var din dotter , hur skulle du reagera då ?
Jag har två söner och jag brukar resonera som så att jag kan inte veta vad de gör när inte jag är med. Om någon skulle anmäla dem för något så skulle jag naturligtvis ha svårt att tro det men man måste , även som förälder , se till fakta . Och fakta fanns det i det här fallet. Killen gav sig dessutom på en tjej till som också anmälde honom.
Du tycker det är synd om killen. Tja visst kan det vara det , något står ju uppenbart inte rätt till. Visst ska han få hjälp , och det tror jag han skulle få , men hur tror du ett offer känner sig? Kan du föreställa dig att vara så hjälplös och så desstuom bli utsatt för en hatkampanj ?
Offret måste väl först och främst få hjälp ? Om hon blivit skadad i en bilolycka p g a att en kille kört rattonykter så tar man väl först hand om henne . Så gör man väl oavsett om hon " bara " fått psykiska skador. Honom tar man väl hand om i ett senare skede.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
25-03-2010, 23:44
|
Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:24)  Du har inte sett programmet, enligt dig själv.
Kyrkan ordnade hyllningar av den "oskyldiga" killen. Nu säger du att killen är bara 15, men tjejen är bara 14. Om vi får ens prata om bara.
Uppdraggranskning handlade inte om den pojkens våldtäkter, utan om "den andra våldtäkten"(vilket programmet heter) och det är vuxnas(samhället med alla aktörer) roll i omgivnningen när detta sker.
Annars alla vi andra vet att förrövaren är ett barn. Hyllningarna av det han gjorde handlade programmet om och även denna tråd.
Tycker inte att man ska säga att det är OK, det som den killen gjorde. Har jag på något sätt sagt att det är OK? Bara att jag tycker att han är ett barn som behöver hjälp. Ett friskt normalt barn utför inte en sådan handling. gita
|
|
|
|
|
25-03-2010, 23:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:44)  Har jag på något sätt sagt att det är OK? ...gita Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp. Glömde säga go´natt. Jag lägger mig nu.
Redigerat av vitavargen: 25-03-2010, 23:54
|
|
|
|
|
26-03-2010, 00:00
|
Medlem

|
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:47)  Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp. Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre. Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV". Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2010, 07:14
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (vitavargen @ 25-03-2010, 23:47)  Ja, när du ifrågasätter uppdraggransning som var mycket saklig och objektiv. Förhör med killen spelades upp.
Glömde säga go´natt. Jag lägger mig nu. Om du inte ifrågasätter uppdrag granskning tycker jag synd om dig. Man skall alltid ha i bakhuvudet när man ser sådana där program, att dom själva väljer vad dom vill visa. Det finns alltid två sidor av ett mynt, och var och en väljer vad dom vill tro på. Det som media låter dig se kan vara sanningen, delvis sanningen eller något som ser ut som sanningen. Hur det är i just det här fallet har jag dock ingen åsikt om.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 07:30
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Killen har erkänt vid förhör och dömts av domstol. När han och hans närmaste sen försöker vrida till det och trakassera offret ytterligare, så kan man väl bara bli beklämd....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
26-03-2010, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
man får nästan lite sekt-känsla över det hela
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
26-03-2010, 08:42
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det är som utomstående inte lätt att bilda sig en uppfattning om fallet, vi är hänvisade till andrahandsuppgifter som givetvis kan ha genomgått en sortering. I det här fallet är det dock inte lätt att oskyldigförklara killen när han efteråt har begått ett nytt övergrepp mot en annan kvinna.
Redigerat av Gossen Ruda: 26-03-2010, 08:42
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 09:55
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 08:42)  Det är som utomstående inte lätt att bilda sig en uppfattning om fallet, vi är hänvisade till andrahandsuppgifter som givetvis kan ha genomgått en sortering. I det här fallet är det dock inte lätt att oskyldigförklara killen när han efteråt har begått ett nytt övergrepp mot en annan kvinna. Men killen har ju erkänt vid förhör och dömts av domstol. Vad finns att tveka om?
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 10:37
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 09:55)  Men killen har ju erkänt vid förhör och dömts av domstol. Vad finns att tveka om? Egentligen inget, men erkännanden har visat sig vara tveksamma, exempelvis Tomas Quick, och domstolar har dömt fel förut. Däremot tror jag inte på något sådant här men helt säker är jag inte.
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 00:00)  Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre. Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV". Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram. Gita Antar att du inte såg gårdagens program där faktiskt ansvariga från skola, soc och kyrka själva erkände sin flathet och dåliga agerande i fallet. En skolchef som uppmanat sin personal att stå neutrala och inte prata om det inträffade, en präst som trots att killen hade "besöksförbud" tillät honom att komma till kyrkan på skolavslutningen och göra en manifestation genom att dela ut rosor till sina kompisar framme vid altaret och där ingen annan vuxen agerade på något sätt, alla tog ju parti för killen. Prästen erkände också att han inte ens funderat på hur tjejen mådde. Paragrafryttare från kommunen som inte ens kan låta den utsatta tjejen få känna trygghet genom ett positivt besked att få fortsätta på den internatskola 50 mil hemifrån hon fick fly till på grund av all mobbning. En kille som samma dag som han fick göra manifestationen på skolavslutningen begick ytterligare en våldtäkt försvaras och hyllas av en hel by, ungdomar såväl som vuxna. På nätet skapas bloggar och grupper på Facebook startas till stöd för killen där tjejen smutskastas och utsätts för verbala övergrepp å det grövsta. Bymentaliteten kan vara för jävlig om det vill sig illa det har jag egna erfarenheter av. Självklart behöver killen all hjälp han kan få men det är faktiskt sekundärt i detta. Man kan inte, som du säger, lägga allt ansvar på skolan men dom har banne mig skyldighet att agera när missförhållanden inom skolans väggar inträffar. Det finns en skollag och denna har inte följts vad jag förstår i det här fallet. Sen kan man ju undra var föräldransvaret finns för det verkar ju som bortblåst i den där byn. Det verkar som om det är viktigare att ömka och stötta förövare än brottsoffer alltför ofta. Det är en tragik för båda men hjälp och stöttning måste i första hand ges till brottsoffret som oförskyllt tvingas leva med skador för livet på ett eller annat sätt. Jag tycker att det är för jävligt hur brottsoffer många gånger bemöts. Sen verkar det tyvärr också finnas en rätt utbredd syn om att när det är flickor/kvinnor som är brottsoffer så får dom skylla sig själva och det kanske är en av orsakerna till stödet killen fått i det här fallet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-03-2010, 10:48
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 10:37)  Egentligen inget, men erkännanden har visat sig vara tveksamma, exempelvis Tomas Quick, och domstolar har dömt fel förut. Däremot tror jag inte på något sådant här men helt säker är jag inte. Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt..
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 10:56
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 10:48)  Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt.. Killen i den här historien har nog inte heller alla hästar i stallet...
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 11:12
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 10:56)  Killen i den här historien har nog inte heller alla hästar i stallet... Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig...
Redigerat av Anma: 26-03-2010, 11:12
|
|
|
|
|
26-03-2010, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (Anma @ 26-03-2010, 11:12)  Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig... som det kan bli...
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 12:12
|
Medlem
Antal inlägg: 236
Medlem nr: 27 171

|
CITAT (Gita @ 25-03-2010, 23:14)  Ja herregud, killen är 15 år, ett barn. Ett barn som något gått fruktansvärt fel för. Man straffar inte barn som mår dåligt, man skall hjälpa. En fruktansvärt tragisk historia för flickan och för pojken. Inte blir det bättre av Janne Josefssons sensationsjournalistik. Och får vi den sanna bilden? Kanske, kanske inte! Josefsson är oerhört skicklig på att klippa och klistra, att vinkla fram det han vill visa, tappade totalt förtoendet för honom för några år sedan då han gjorde ett program om sexuella övergrepp inom någon frikyrka, minns inte vilken. Hur som helst visade det sig vid närmare granskning att förövaren, som Josefsson genomgående kallade mannen var 8 år och barnet,offret, 6 år. Har iofs inte sett just detta program, bara läst blaskorna Gita Den söte gossen upprepar ju mönstret igen när våldtar en annan tjej! Är det inte något fel då? Han behöver ju behandling! Tror inte att programmet är vinklat! Tommy
|
|
|
|
|
26-03-2010, 12:18
|
Medlem
Antal inlägg: 236
Medlem nr: 27 171

|
CITAT (Anma @ 26-03-2010, 11:12)  Enligt de flesta i Bjästa är han ju den bäste och normalaste av dem alla... och i och med detta också oskyldig... Linnea kände ju att ingen trodde på henne! Efter att hon fått rätt i domstol! Koll med dna o.s.v! Att pojkar är mer värda än flickor ! Konstigt för när vi föds är det inga större skillnader! Sen ser man föräldrarnas och samhällets roll när de präglar barnen! Tommy!
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|