|
|
  |
Är Bjästa ett föredöme eller ett helvete? |
|
|
|
26-03-2010, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
Vad som är tråkigt är mentaliteten att det är lika synd om honom som om tjejen, Visst han kanske mått dåligt men han vet förbannat väl att det han gjorde var olagligt osv och ska inte ses som ett rop på hjälp utan som ett grovt brott som han banne mig ska straffas för och då inte några månader på något lekfängelse där han får lära sig "att det jag gjorde var dumt...". Först ungdomsfängelse och sen överföring till vanligt fängelse i typ totalt sex år dvs tre år på ungdomsanstalt för att förbereda sig på vanligt fängelse i tre år skulle inte vara så tokigt. Sverige tar allt för lätt på "barn" som begår brott, de är inte barn de är i tonåren och ibland i övre tonåren och de vet att det de gör är allvarligt, de planerar oftast sina brott och de vet oxå att de oftast bara får några månader på en anstalt om de åker fast. Ta bara killen som dumpade de två tjejerna för att frysa ihjäl, de skulle minsann få vård för de var unga och förvirrade men hjälpte detta...näh börjar med kidnappning och grejer med en gång igen, kul för de anhöriga till tjejerna att se att vårat kriminalvårdssystem tar sitt ansvar och ger förtroende.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 14:39
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 26-03-2010, 10:48)  Tomas Quick har en grav psykisk störning. Jämförelsen med honom haltar betänkligt.. Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för. Och inte heller skulle ha vara den förste som erkänt för att slippa en jobbig situation för att sedan ta tillbaka sitt erkännande, man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn. Nu påstår jag inte att han är oskyldig, för det har jag ingen aning om, men nog tror jag att man bör vara lite försiktig med att helt svälja det som media i mening att skapa sensationer drar igång. Som någon sa tidigare, vi får bara veta det som programmakarna vill att vi skall få veta. Gita
|
|
|
|
|
26-03-2010, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39)  man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn. Enligt lagen är man som 15-åring "starffmyndig", dvs. domstolen har rätt att utdöma straff för utfört brott. Pojken är dömd både i tingsrätt och hovrätt. Det faktum att han är så ung innebär att hans straff är kraftigt reducerat, men hans skuld är densamma. Det sätt som "byn", inklusive offentliga samhällsfunktioner som skola och kyrka, har ställt upp för en brottsling gentemot ett offer - är djupt klandervärt och förnedrande för offret. Hur illa brottlingen mått i detta fall är definitivt något som kommer i andra hand.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
26-03-2010, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
killen erkänner OCH det finns DNA-bevis
Vad är problemet??
Redigerat av Ralf: 26-03-2010, 15:06
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 15:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 576
Medlem nr: 26 792

|
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 00:00)  Jag ifrågasätter syftet med programmet, tror du verkligen att det får någon av de inblandade att må bättre. Sen undrar jag vilken fakta du har att tillgå eftersom du så bergsäkert kan säga att det var sakligt och objektiv, vet du vad som utelämnats och vad som klippts ihop - bara för att göra "!bra TV". Det har lite för många gånger i efterhand visat sig vara en "fixad sanning" i Josefssons program för att de skall vara riktigt trovärdiga. Tidigare nämnde jag den 8-åriga mannen som begick sexuella övergrepp, ett annat fall där jag faktiskt av olika skäl har lite insyn är fallet Louise. I programmen framkom på intet sätt att hon hade skötsamma farföräldrar som inget hellre ville än ta hand om henne men att hon hela tiden rymde för att bo med sin missbrukande pappa i en husvagn. Men programmet hade kanske inte blivit lika bra om det kommit fram. Gita Du ifrågasätter ett program som du inte sett. Jag försvarar samma program som jag sett. Killens våldtäkter stod inte i centrum för programmet, utan "den andra våldtäkten" som var omgivningens misstro mot flickan som stod i centrum. Förhör, händelseförloppet, kyrkan , skolan, bloggare och föräldrar var några parter som dök upp i programmet. Jag kan inte säga nåt emot programmet. Inte den bloggande tjejen som hade skrivit dumaheter på sin blogg i försvar av killen kunde stå emot programmets saklighet. Det finns en nämnd som heter granskningsnämnden som får uppdrag av regeringen. I denna tråd ifrågasätter du Alliansregeringen http://www.grn.se/grn/pages/Page____575.aspx
|
|
|
|
|
26-03-2010, 15:34
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 26-03-2010, 07:14)  Om du inte ifrågasätter uppdrag granskning tycker jag synd om dig. Man skall alltid ha i bakhuvudet när man ser sådana där program, att dom själva väljer vad dom vill visa. Det finns alltid två sidor av ett mynt, och var och en väljer vad dom vill tro på. Det som media låter dig se kan vara sanningen, delvis sanningen eller något som ser ut som sanningen.
Hur det är i just det här fallet har jag dock ingen åsikt om. Här pratas om fallet i Bjästa. Vad du tycker om Uppdraggranskning(som jag tycker mycket om) är en annan sak. Här kan du anmäla programmet och ta Alliansregeringen i kragen och fråga varför tilläts "osakliga program" vecka efter vecka efter vecka... http://www.grn.se/grn/pages/Page____575.aspx
|
|
|
|
|
26-03-2010, 15:41
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Rättsväsendet har visat sig fungera medan skola o övriga i det lilla samhället har havererat totalt. Oavsett hur bra eller dåliga föräldrarna är skall en sån här händelse inte kunna inträffa i skolan under skoltid. Både grabben, och i synnerhet flickan är offer för en skola som inte vill ta tag i problem när dom dyker upp. Skolan skall vara en trygg miljö och bångstyriga elever måste veta var gränsen går och konskvenserna av sitt handlande. Detr gynnar både offer o förövare. Skolan har brustit och förövaren har kanske inte tyckt att det var så farligt det han gjorde, och gjorde om det. Det är vuxenvärlden som skall sätta gränserna. Få killen på rätt spår annars är han verkligen ett offer i förlängningen.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39)  Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för. Och inte heller skulle ha vara den förste som erkänt för att slippa en jobbig situation för att sedan ta tillbaka sitt erkännande, man måste komma ihåg att en 15-åring är ett barn. Nu påstår jag inte att han är oskyldig, för det har jag ingen aning om, men nog tror jag att man bör vara lite försiktig med att helt svälja det som media i mening att skapa sensationer drar igång. Som någon sa tidigare, vi får bara veta det som programmakarna vill att vi skall få veta. Gita Fattar inte varför du argumenterar för något du uppenbarligen är väldigt dåligt insatt i. Gå in på Svt play och titta på programmen. I gårdagens program bestämde inte programmakarna vad vi skulle få veta. Programmet handlade om hur man kunde låta den mobbning ske som den drabbade tjejen råkade ut för efter våldtäkten. I skolan, på fritiden, på facebook och i bloggar på nätet bl.a. Hur det kan komma sig att att en hel by inklusive skola och kyrka sluter upp bakom killen och skiter i hur tjejen mår och har det. Beträffande killens skuld så finns det ju t.o.m. DNA-bevis. Dessutom har han en till våldtäkt på sitt samvete. Skolans populäraste kille! Han är dömd men fortfarande sitter hans mamma på Facebook och förklarar honom oskyldig och sprider skit om tjejen tillsammans med en massa andra suspekta typer. Mobbningen har inte upphört även om en del förhoppningsvis kommit till insikt. Hade flickan blivit behandlad på ett bra sätt och inte denna mobb funnits så hade inte detta blivit så stort. Det här handlar om vad som skett efter våldtäkten.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-03-2010, 16:21
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
CITAT (Gita @ 26-03-2010, 14:39)  Fast nog är den här killen gravt psykiskt störd om det är riktigt det han dömts för. Gita I vilket fall som helst så har han en oerhört skev syn på flickor/kvinnor. Det har alla som gör en sådan sak.
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 18:09
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 26-03-2010, 16:21)  I vilket fall som helst så har han en oerhört skev syn på flickor/kvinnor. Det har alla som gör en sådan sak. Ja, Exakt! Det är både den killen och hela det lilla samhällets, Bjästa, syn på kvinnor som är skev.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 18:25
|

Medlem
Antal inlägg: 785
Medlem nr: 28 483

|
Ja... såhär ska det inte gå till. För mig (som kommer från Göteborg) känns de här som en liten inskränkt by med värderingar från 1700-talet. Jag fattar överhuvudtaget inte alls hur detta ens kan hända. Sjukt är vad det är.
--------------------
|
|
|
|
|
26-03-2010, 18:49
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det var visserligen fel att drevet inriktade sig på flickan men det blir inte bättre av att alla här fullständigt dömer ut hela byn och alla innevånarna. Det är förmodligen bara ett fåtal som känner till hela historien och då är det lätt att bedriva en riktad kampanj mot sanningen. Följa-John-principen funkar fortfarande utmärkt. Titta bara på hur många religiösa det finns trots att det inte existerar ett enda bevis för någon enda guds existens.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 19:10
|

Medlem

|
CITAT (Rebecca @ 26-03-2010, 18:25)  Ja... såhär ska det inte gå till. För mig (som kommer från Göteborg) känns de här som en liten inskränkt by med värderingar från 1700-talet. Jag fattar överhuvudtaget inte alls hur detta ens kan hända. Sjukt är vad det är. Det stämmer. De som försvarade flickan fick svårigheter i Bjästa. Flickan byte skola. Allt detta talar om en skev syn bland de som är makthavare i det lilla samhället(kyrka, skolrektor, etc). Men det roliga är att killens Facebook grupp var bara 4000 personer, nu de som ställt upp för flickan som stödgrupp på Internet är fler än 100 000 personer. Det är kul. Många av dessa 100 000 kommer från just de 4000, för präst och rektor och andra är idag ångerfulla.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag har pratat med SKL idag. Är någon som intresserad av att veta mera vad DNA-resultatet egentligen innebär?
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Ja, berätta.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-03-2010, 22:10
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6
Redigerat av narran: 26-03-2010, 22:12
|
|
|
|
|
26-03-2010, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:10)  Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6menar du en ny rättegång för vilken av våldtäkterna? vill ni läsa allt snask i detta trista så finns en 360 sidor lång tråd på flashback.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
26-03-2010, 22:53
|

Medlem

|
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:10)  Jag har varit engagerad i detta ärende sedan i början av januari och vill bara påpeka en sak. De flesta kampanjerna av mobbingkarraktär är emot pojken, hans anhöriga och vänner. Ex fick en tjejj i 20 årsåldern som har skrivit på för att pojken ska få en ny rättegång där vittnen som stöder honom inte göms undan ett hotmail till sin blogg om att någon skulle komma och våldta hennes tvååriga son om hon inte omedelbart tog avstånd från stödgruppen för NN. Mer om felaktigheterna i uppdraggranskning kan ni läsa här. http://daddys.blogg.se/2010/march/fler-fak...d32b369713f7ce6Att du citerar en sorglig rättshaverist är så trist. Se på världen med öppna ögon istället.
|
|
|
|
|
26-03-2010, 22:55
|
Medlem
Antal inlägg: 86
Medlem nr: 26 753

|
de verkliga rättshaveristerna i det här landet är de som inte inser att rättssystemet havererat
|
|
|
|
|
26-03-2010, 22:59
|

Medlem

|
CITAT (narran @ 26-03-2010, 22:55)  de verkliga rättshaveristerna i det här landet är de som inte inser att rättssystemet havererat Om rättssystemet kan sägas sakliga saker. I detta fall säger killen att han gjort det som tjejen anklagat honom för. Han har inte tagit det tillbaka.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|