Det verkar finnas en hel del hundägare här. Kanske någon kan förklara ett par saker för mig.
När hunden ska ut och rastas på allmänna ytor, cykelvägar, gångvägar etc. Varför verkar det då vara så viktigt att hunden får springa lös? Mår den dåligt annars? Många av de hundar jag möter på promenader vet jag har egna hustomter att leka runt på. Räcker inte det till? Ibland så springer hunden förbi när den märker att man inte är intresserad att hälsa men lika ofta så springer den rakt emot och skäller.
I de få fall hunden är kopplad så tillåts den allt som oftast springa fram till mötande okända människor (handtag med löplina, vet inte vad det heter). Det trots att man, som i mitt fall ibland, försöker backa undan eller hoppa ut i snökanten för att undvika kontakt.
Varför detta? Att hundar gärna vill hälsa, det är uppenbart, men måste det tillåtas även om man som hundägare inte vet vem man möter och vad personen tycker om detta? Mår hunden dåligt om den inte får hälsa på alla?
Jag har inget emot hundar men däremot är jag pälsallergiker och vill kunna välja när jag ska få hundhår på kläderna.
Jag vill inte vara fördömande utan bara försöka förstå varför det har blivit så här.
Snälla, någon som kan få mig att förstå?