Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ljus - natt som dag, Kan plantorna få för mycket ljus?
          Lilla hjärtat
          Inlägg 01-04-2010, 20:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 24 785

Hej!

I dag gick flyttlasset från skrivbordet till växthuset. Tunnel och plantor är flyttade. Spännande med plantorna som ska "sova borta" för första gången smile.gif

En undran. Hur mycket ljus klarar växterna egentligen? När växthustunneln stod på skrivbordet fick plantorna lysrörsljus 16 timmar per dygn. Nu tänker jag ha lysrören på hela natten. Inte för ljusets skull, utan för värmen. Det ligger en värmematta under plantbrickan, men den värmer nog mest jorden. Vill inte att växtdelarna ovan jord ska bli kalla och vill helst inte använda frostvakten riktigt än. Men skadar jag växterna om de får ljus även nattetid? Någon som vet eller har läst något klokt?

Ett ljus i mörkret

Just nu är det i alla fall noll grader utomhus och 15 grader inne i tunneln.

Ha det så bra!
          //Linda

--------------------
          http://krukmakerskan.blogspot.com

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-04-2010, 21:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är inte bra för växterna att ha det tänt hela dygnet ex. är det vanligt att se bladskador på en del växter man odlar i norra sverige under sommaren som man vet är p.g.a att det är ljust dygnet runt. Så kan man är det bra att försöka ha det släckt åtminstone någon period under dygnet, om man ska hålla tempen uppe så kan det vara bra att veta att temperaturen brukar vara lägst vid gryningen så behövs lysrören för värmen så ska de nog vara tända under denna tidpunkten iallafall..

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Lilla hjärtat
          Inlägg 04-04-2010, 08:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 24 785

Tack Åsa!

Du har alltid så bra och kloka svar. När jag ser vad du skriver, så börjar jag förstå varför växterna för ett tag sedan reagerade som de gjorde i växthustunneln. Allt jag hade läst var att lysrören ska vara så nära plantorna som möjligt och att de skulle lysa 16 timmar per dygn. Men mina små plantor höll på att förvandlas till något som liknade solblekt tidningspapper. Det blev bättre när jag höjde lysrören.

Efter första natten gjorde jag som du föreslog. Jag har kopplat en timer till lysröret och låter det vara igång i gryningen.

Lyckad flytt

Tack så jättemycket för svaret och glad påsk!

Solsken
          //Linda

Redigerat av Lilla hjärtat: 04-04-2010, 09:33

--------------------
          http://krukmakerskan.blogspot.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 10:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon