Har lite frågor jag tänkte bena ut här i samma tråd.
1. Har satt några sticklingar bl a Magnolia. Har satt både i vatten & jord. De hade en massa knoppar när jag tog dem som nu nästan slagit ut. Skulle jag knipsat av dem innan? Ska jag göra det nu?
2a. Stickling Fikon. Har satt 2st sticklingar i jord för ngn månad sedan. Händer inte mycket där. Ingen tillväxt men heller ser de inte sämre ut. Hur lång tid är normalt innan de brukar skjuta skott? 2 b. Trädet jag tog ifrån har en fin blivande stickling nu tror jag. Ett skott som kommit ut nu under våren. Den är inte tillräckling lång än men är det större chans att den skulle kunna ta sig om de jag har nu inte överlever?
3. Jag har även en fråga som rör omplantering. I Mars planterade jag om en del frösådda växter jag satt under vintern. Oliv & citrusar. Brukar det vara så att det tar ett tag innan de kommer igång efter omplantering? Var väl 2-3 veckor sedan det gjordes & efter att de växt på bra hela vintern-förvåren så har de stannat upp helt i regel alla de jag planterade om. Är det normalt så?
4. Stickling vindruvor. De var torra när jag fick dem & de är stentorra ff. Både de i jord & i vatten. Hur lång tid brukar de ta på sig? Togs i mitten av Mars.
5. Jag har störst förhoppning på fikonet. Ett sådant träd vill jag ha. Kan jag ta reda på sort där på ngt sätt? Mamma-trädet har fullt med frukt. 30-40st. Så det bör ju vara självfertilt el vad det kallas. Hur många sorter finns det då det kan vara? Butiken det köptes från visste inte mer än att det var Fikon tyvärr.
|