Hej!
Jag har ett växthus på tomten på cirka 10 kvadratmeter. Förr om åren har min farfar hjälpt mig att sköta detta, men han är för gammal så det går inte längre. Jag provade på det lite förra året men resultatet blev "sådär". Därför har jag massor av frågor nu inför denna säsong!
Först, grundläggande, jag håller precis på att tömma hela växthuset för att se vad som finns i botten. Hur ska jag sedan anlägga en ny bra grund? Vad är för och nackdelar med jordbädd eller hinkar. Om jag väljer jordbädd, vad ska då finnas längst ned och vilka olika lager krävs? Ska det vara plast längst ned och i så fall hål eller inte i plasten?? Vilka olika lager ska det sedan vara, jord, lecakulor och så vidare. Skriv också vilka djup som är att föredra på de eventuellt olika lagren. Jag har inte tänkt att odla något avancerat men det kommer bli tomater, sockerärtor, gräslök, persilja, morötter. Förra året lyckades jag super med tomater, sallad och även den vinranka som finns i växthuset. Dessa var på ena halvan av växthuset, den andra blev det ingenting i, det är därför som jag känner att jag måste kolla hur underlaget är i hela växthuset. På den sida som inte fungerade fick jorden en grönaktig skorpa, mögel?? Jag hade inte planerat för tätt, för jag hade såband till morötterna där förra året.
Byter ni ut jorden totalt i växthuset varje år? Hur vet jag om jorden är utarmad?
Jag funderar också på att köpa en hydromat, hur mycket vatten ska jag vattna med per dygn för ett växthus på cirka 10 kvadrat och med de grödor som jag uppgett tidigare? Idag pumpar vi vatten från en bäck som jag sedan vattnar med vattenslang in i växthuset. Kan jag då istället ha en tunna fylld med vatten utanför växthuset så jag inte behöver ha igång pumpen dygnet runt?
Jag har luckor i taket på växthuset, men vilken temperatur ska det vara i växthuset? Har läst att luftfuktigheten ska vara cirka 70 procent, mäter ni detta och hur i så fall?
Jag har även hyllor i växthuset, förra året planterade jag pumpor i krukor på dessa. Jag har planterat pumpor många gånger tidigare men utomhus och det har gått jättebra. Det gjorde det inte förra året i växthuset, jag hade ett frö i varje kruka på en halvliter och hål i botten. Även här fick jag ett grönt skimmer på jordytan??! Jag undrar också om det kan vara så att hyllorna sitter för högt upp så att det blir för varmt. I år har jag funderat på en duk som skuggar i taket på växthuset, vad har ni för erfarenhet av det?
Tyvärr är det så att där jag bor finns det mödarsniglar, har inte haft jättemycket i växthuset dock, men hur skyddar ni er mot dessa. Om jag ska ha en jordbädd att plantera i kan jag då stänga till för sniglarna med plast under?! Vad mer gör ni?
Jag har som jag skrev tidgare en välmående vinranka i växthuset. Jag har tänkt köpa två nya rankor, en Zilga och en Sukribe som jag ska ha utanför. Men så undrar jag med den jag redan har, kan jag ta sticklingar från den. Det är försent att göra nu va? Jag kan inte beskära den alls nu? När kan jag göra detta och ska jag sedan sätta sticklingarna direkt i lite surare jord eller ska jag sätta det i ett glas vatten först?
Ja detta var bara början, nu ska jag ut och fortsätta riva ut jorden. Hoppas att jag kan få många bra tips. Ni kanske även vet bra länkar till sådant som jag frågar om. Jag har dels böcker och sedan har jag kollat runt på nätet men hittar verkligen inte mycket matnyttigt om just förarbetet i växthus, kanske jag inte vet riktigt vad jag ska använda för sökord!
Tack för all hjälp som jag förhoppningsvis får!
Mvh Hannah
|