Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bernadotte,Bernadottar!, Vilken värdegrund vilar på dessa??
          vitavargen
          Inlägg 04-04-2010, 20:29
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Bara riksmarskalken får 1.5 miljoner(per månad eller år ?). Lägg märket till att den amerikanske presidentens årslön är på 3 miljoner svenska kronor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage

Vad gör en riksmarskalk? tugga vatten?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2010, 20:33
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (vitavargen @ 04-04-2010, 21:29) *

rotfl.gif rotfl.gif
          Ibland är dina kommentarer både träffande och otroligt underhållande, vitavargen...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 04-04-2010, 20:42
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Nog känner jag att jag hellre "ger" mina skattepengar till ett kungahus som i hela sitt leverne "jobbar" för Sverige än till ytterligare en extremt högavlönad politiker som ändå bara jobbar för sig själv....
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2010, 20:43
          Länk hit: #84

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (vitavargen @ 04-04-2010, 21:29) *
          Bara riksmarskalken får 1.5 miljoner(per månad eller år ?). Lägg märket till att den amerikanske presidentens årslön är på 3 miljoner svenska kronor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage

En riksmarskalk är kungens närmaste man och det högsta ämbetet som finns inom hovet. Man kan säga att han är som en VD för hovet. Vad tjänar en VD för ett av de större statliga bolagen, inklusive bonusar?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2010, 20:49
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Här är ytterligare lite kunglig ekonomi som kan vara av intresse för den hågade.

http://traditionochfason.wordpress.com/201...e-och-apanaget/

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 04-04-2010, 20:54
          Länk hit: #86

Gäster

Ids inte läsa igenom hela tråden ... men min åsikt är att man ska inte ärva titel. thumbdown.gif

Spelar ingen roll vad ev president skulle kosta ... den är isf vald av folket.

Att vi ska betala för kungabarnen och deras gemåler bostäder o hushåll och leverne ...
          det äcklar mig. angry.gif
          Det förestående bröllopet borde bidragsfamiljen bekosta ur egen börs ... men näää ...
          det ska vi skattebetalare bidra till. thumbdown.gif

Citera
          vitavargen
          Inlägg 04-04-2010, 20:58
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 21:43) *
          En riksmarskalk är kungens närmaste man och det högsta ämbetet som finns inom hovet. Man kan säga att han är som en VD för hovet. Vad tjänar en VD för ett av de större statliga bolagen, inklusive bonusar?

Får säga att tycker som Aqvakul att ekonomi är en sorts motargument som tas upp när bevarandet av ett kungahus bllir aktuellt i diskussion.Antar att vi har ett kungahus som ger statskassan massa med miljoner kronor och inte tar nåt apanage. Frågan är:är det förnuftigt att ha en kungahus, när vi stävar efter mera demokratiska formler i världen? Individernas rättigehet är det viktigaste än det ekonomiska.

Riksmarskalken jämför du med en VD, men chefen för riksmarskalken(kungen) sakner makt. Vad gör riksmarskalken i så fall när hans chef saknar makt?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-04-2010, 21:02
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anki på Öland @ 04-04-2010, 21:42) *
          Nog känner jag att jag hellre "ger" mina skattepengar till ett kungahus som i hela sitt leverne "jobbar" för Sverige än till ytterligare en extremt högavlönad politiker som ändå bara jobbar för sig själv....
          Anki

Vad är det som säger att det inte kan vara precis tvärtom?

Och om presidenten missköter sig så blir h*n inte omvald, men monarken h*n sitter kvar...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-04-2010, 21:02
          Länk hit: #89

Gäster

Den som vill ha en sån smutsig presidentkampanj som i USA tycker jag tänker fel. Usch för sån lågvattensörja.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2010, 21:16
          Länk hit: #90

Moderator

CITAT (vitavargen @ 04-04-2010, 21:58) *
          Får säga att tycker som Aqvakul att ekonomi är en sorts motargument som tas upp när bevarandet av ett kungahus bllir aktuellt i diskussion.Antar att vi har ett kungahus som ger statskassan massa med miljoner kronor och inte tar nåt apanage. Frågan är:är det förnuftigt att ha en kungahus, när vi stävar efter mera demokratiska formler i världen? Individernas rättigehet är det viktigaste än det ekonomiska.

Det här är betydligt mer intressant än det ekonomiska. Jag förstår dom som anser att man inte skall ha ärvda titlar eftersom alla skall vara lika osv. Men för min del är det helt okay med undantag, för alla människor är inte likadana. De allra flesta hade inte kunnat bli president i alla fall, eftersom de saknar de rätta egenskaperna. Jag strävar inte efter ett samhälle där alla är exakt likadana eftersom alla är individer. Kungahuset ser jag bara som ett spännande undantag som ger lite färg på den annars grå svenska likriktningen.

CITAT (Meriona @ 04-04-2010, 22:02) *
          Den som vill ha en sån smutsig presidentkampanj som i USA tycker jag tänker fel. Usch för sån lågvattensörja.

Det är nog därför den sittande presidenten oftast blir omvald, folk orkar inte med valkampanjerna mer än varannan gång biggrin.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2010, 21:32
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Meriona @ 04-04-2010, 22:02) *

Den amerikanske presidenten har ju rätt stort politiskt inflytande. Den kan stoppa lagar genom veto och så vidare och leder administrationen. Då blir ju valet desto viktigare och olika politiska ideologier åtrår den posten. Men tex Tyskland och Israel mfl länder har presidenter med liten makt. då är de mest en representant för landet utan egen politisk agenda att driva.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2010, 21:36
          Länk hit: #92

Moderator

CITAT (Markus_H @ 04-04-2010, 22:32) *
          Men tex Tyskland och Israel mfl länder har presidenter med liten makt. då är de mest en representant för landet utan egen politisk agenda att driva.

Som en kung alltså, men med en dyr valkampanj som skall genomföras var fjärde år

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2010, 21:40
          Länk hit: #93

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 22:36) *
          Som en kung alltså, men med en dyr valkampanj som skall genomföras var fjärde år

Man kan ju i princip ha längre mandatperiod för en president. Men en kung sitter ju på livstid såvida han inte dör, abdikerar eller det blir revolution. Känns det inte bättre att få välja en företrädare man känner förtroende för än att ärva en som säger tokigheter titt som tätt och inte kan befriad från sitt ämbete?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2010, 21:47
          Länk hit: #94

Moderator

CITAT (Markus_H @ 04-04-2010, 22:40) *
          Man kan ju i princip ha längre mandatperiod för en president. Men en kung sitter ju på livstid såvida han inte dör, abdikerar eller det blir revolution. Känns det inte bättre att få välja en företrädare man känner förtroende för än att ärva en som säger tokigheter titt som tätt och inte kan befriad från sitt ämbete?

Jag tror inte HMK skulle avsättas ens om det var möjligt, varje opinionsmätning har visat han har ett starkt stöd ute i stugorna

Citera
          vitavargen
          Inlägg 04-04-2010, 22:00
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 22:16) *
          .... Kungahuset ser jag bara som ett spännande undantag som ger lite färg på den annars grå svenska likriktningen.
          ...

I dessa dagar när de svårt sjuka människorna förnekas det absolut nödvändigaste för att överleva, vill jag inte se den färgen som ett kungahus sätter på vardagen.

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2010, 22:01
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 22:47) *
          Jag tror inte HMK skulle avsättas ens om det var möjligt, varje opinionsmätning har visat han har ett starkt stöd ute i stugorna

Hade alla riksdagspartier varit konsekventa med sin politik så hade han ju varit avsatt i princip eftersom nästa inga är uttalade rojalister.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-04-2010, 22:02
          Länk hit: #97

Moderator

CITAT (Markus_H @ 04-04-2010, 23:01) *
          Hade alla riksdagspartier varit konsekventa med sin politik så hade han ju varit avsatt i princip eftersom nästa inga är uttalade rojalister.

Det är väll snarare tvärtom, även om vissa röda partier har med avsättandet i sitt partiprogram så skulle dom aldrig drömma om att utföra det i praktiken

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2010, 22:16
          Länk hit: #98

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-04-2010, 23:02) *
          Det är väll snarare tvärtom, även om vissa röda partier har med avsättandet i sitt partiprogram så skulle dom aldrig drömma om att utföra det i praktiken

Finns väl egentligen inget borgerligt parti som är rojalistiskt heller? Det är väl en väldigt oliberal tanke att ärva ett ämbete och dessutom står kungafamiljen över lagen (åtalsfrihet) men har ingen religionsfrihet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-04-2010, 22:25
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vi kanske ska vara glada att kungahuset finns och drar in kulor till Sverige. Tror inte att det är ett avundsvärt jobb dom har och deras frihet är ju rätt så begränsad.
          Om dom kunde göra som vissa andra så skulle dom lätt själva kunna finansiera Viktorias bröllop genom att sälja rättigheterna men det får dom inte.

Jag har då mycket hellre kungahuset kvar än att det ska vara dyra presidentval vart tredje - fjärde år.Vad skulle en svensk president ha för värde ute i världen?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 04-04-2010, 22:29
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 04-04-2010, 23:25) *
          Vi kanske ska vara glada att kungahuset finns och drar in kulor till Sverige. Tror inte att det är ett avundsvärt jobb dom har och deras frihet är ju rätt så begränsad.
          Om dom kunde göra som vissa andra så skulle dom lätt själva kunna finansiera Viktorias bröllop genom att sälja rättigheterna men det får dom inte.

Jag har då mycket hellre kungahuset kvar än att det ska vara dyra presidentval vart tredje - fjärde år.Vad skulle en svensk president ha för värde ute i världen?

Förutom att en president är demokratiskt legitim så vet jag inte vilket värde en president har. Men har verkligen kungen ett värde? Jag tror att det är överskattat. Det är ju inte kungen som förhandlar om affärsuppgörelser och samarbeten han klipper band och gräver symboliska "först spadtag". Han är väl lika viktig för själva affärerna som tex Lisebergskaninen. Det är nog diplomater och förhandlare som gör grovjobbet.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 07:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon