Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avhärda penséer, hur gör man?
          Mickebombom
          Inlägg 04-04-2010, 16:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 7 361

Hej

Jag har för första gången orkat sätta lite penséer...hur gör jag för att härda dom för kyla? Jag vet hur man härdar annars (sol och blåst) men det går ju inte riktigt att börja med "lite frost i 30min" eller så...

Det jag i praktiken också undrar är om det går att ställa ut dem i ett kallväxthus redan nu? (Stockholm)

Tack på förhand

/Micke

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Lady Hamilton
          Inlägg 05-04-2010, 08:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag bor i zon 4-5 och har mian Penseér i kall växthus MEN jag använder mig av en värme fläkt. Så här brukar jag göra
          Jag tar ut dem i växthuset och låter dem ha över +5 första dygnen Mot starkt ljus skyddar jag dem med växtduk/fiberväv (flera lager) sedan tar jag bort lager för lager Växtduken skyddar även mot snabba värme växlingar. Jag har hållit på med Penseér i flera år och min erfarenhet är att är de bara tillräckligt stora plantor så tål dem väldigt mycket men skulle inte rekommendera att ha dem kallare än -10° Fryser Penseér så blir det i första läget att de lägger sig ner men reser sig igen så fort det blir +grader. Har det blivit FÖR kallt så blir de som ett "snor", de dör inte men det tar ett par veckor innan de blir fina igen. Jag har t o m testat att ha dem ute i över -20° men som sagt var då tog ett ett par veckor innan de började växa o bilda nya blad. Kontentan av detta är

Om du inte har värmefläkt eller inte vill använda dig av det råder jag dig att göra så här.
          *Skydda dina plantor de första dagarna mot solljus o snabba temperatur växlingar Så länge det inte är kallare än -5° så klarar sig plantorna bra med skydd.
          *Efter några dagar eller när de varit utsatta för minusgrader så är det inga problem med -10° men skulle ändå råda dig till att skydda plantorna med fiberduk. Man kan ju även ta in plantorna någonstans under natten och det verkar bli extremt kallt. Skyddet mot stark sol minskas efterhand beroende på hur mycket soltimmar det är
          Lycka till! o är du nyfiken kan du gå in å kolla i mitt Penseéalbum

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Mickebombom
          Inlägg 05-04-2010, 12:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 111
          Medlem nr: 7 361

Tack!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon