Jag bor i zon 4-5 och har mian Penseér i kall växthus MEN jag använder mig av en värme fläkt. Så här brukar jag göra Jag tar ut dem i växthuset och låter dem ha över +5 första dygnen Mot starkt ljus skyddar jag dem med växtduk/fiberväv (flera lager) sedan tar jag bort lager för lager Växtduken skyddar även mot snabba värme växlingar. Jag har hållit på med Penseér i flera år och min erfarenhet är att är de bara tillräckligt stora plantor så tål dem väldigt mycket men skulle inte rekommendera att ha dem kallare än -10° Fryser Penseér så blir det i första läget att de lägger sig ner men reser sig igen så fort det blir +grader. Har det blivit FÖR kallt så blir de som ett "snor", de dör inte men det tar ett par veckor innan de blir fina igen. Jag har t o m testat att ha dem ute i över -20° men som sagt var då tog ett ett par veckor innan de började växa o bilda nya blad. Kontentan av detta är
Om du inte har värmefläkt eller inte vill använda dig av det råder jag dig att göra så här. *Skydda dina plantor de första dagarna mot solljus o snabba temperatur växlingar Så länge det inte är kallare än -5° så klarar sig plantorna bra med skydd. *Efter några dagar eller när de varit utsatta för minusgrader så är det inga problem med -10° men skulle ändå råda dig till att skydda plantorna med fiberduk. Man kan ju även ta in plantorna någonstans under natten och det verkar bli extremt kallt. Skyddet mot stark sol minskas efterhand beroende på hur mycket soltimmar det är Lycka till! o är du nyfiken kan du gå in å kolla i mitt Penseéalbum
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|