Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Skuggväxter" till klematis i kruka?
          TURB0
          Inlägg 06-04-2010, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 28 973

Hej!

Jag bor i zon 3 och har en inglasad balkong i söderläge. Förra våren satte jag en Jackmanii och en Ville de Lyon i varsin rejäl kruka (höga, 30-40 liters, om jag inte minns fel) framför varsin spaljé (golv-till-tak) och de växte mer än väntat under sommaren. Jag trodde de hade dött under den relativt extrema vintern vi haft i år men blev glatt överraskad av nya skott som dykit upp ur jorden i bägge krukorna. Klippte ner dem i förra veckan, myllade ner lite benmjöl och funderar nu på vilka "skuggväxter" som kan vara lämpliga att plantera framför "stammarna"/stjälkarna. De blir exponerade för en hel del sol och värme under en sommardag. Vad tror ni skulle funka? Jag har förstått att man inte bör ha något med djupa rötter och eftersom detta gäller krukväxande klematisar så antar jag att detta är extra känsligt?

Förra året klantade jag till det lite (jag är novis på det här med växtlighet kan man säga) och sådde en halv påse blandade slingerväxter i varje kruka för att skugga klematisarna. Mission accomplished! whistling.gif Det blev en explosion av växtlighet och skugga så det räckte, men man fick känslan av att klematisarna kanske skulle växt lite ytterligare om de inte fått konkurrera med krasse/pumpa/blomman för dagen/etc. Man lär så länge man lever. innocent.gif

--------------------
          "Den gule Datsun där ute, är den din eller?"

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon