CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 21:49)

...
Pengar som betalas in till staten kan man kalla en massa olika saker. Skatt och avgift är i det här fallet det samma. Det är fullt berättigat att räkna ihop det i diagrammet.
Nej , det stämmer inte .
Det som är avgifter och vi betalar till de sociala försäkringarna kan inte tas som statens utgifter, för den är redan betald. Det som ekonomi.se gör är en smutsig trolleri. De blandar ihop dessa två för att tala om för oss att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora( i ekonomi.se diagram var det väl 41% av utgifterna). De avgifter som betalas in är inga utgifter för staten, för de av separata poster som är redan betalda avtalsenligt.
Ett exempel kanske kan belysa det jag försöker säga:
Jag är på väg till storköpet och du säger köp mig tre säck med hundmat och betalar mig 500 spänn för det. Jag köper dina och två säck för mina hundar också. När jag kommer ut räknar jag att jag har betalat 700 spänn för hundmat. Men du har betalat 500 spänn och de får jag räkna av från mina beräkningar.
Det är en sådan trolleri som sajten (ekonomi.se) håller på med. De blandar ihop siffror för att visa att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora.