Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kommuner och landsting behöver mer pengar, Nähä? :)
          vitavargen
          Inlägg 09-04-2010, 20:36
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 21:29) *
          Du hävdar detta, men var har du fått det ifrån?

De som kallar sig för närigslivet har haft representanter som vid en TV-intervju sa att försämringen av de sociala försäkringarna var deras krav som Alliansen följt. Om du vill ha källa får jag leta på play-sidorna. Det tar tid, men jag kan hitta intervjun.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2010, 20:49
          Länk hit: #82

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 21:36) *
          De som kallar sig för närigslivet har haft representanter som vid en TV-intervju sa att försämringen av de sociala försäkringarna var deras krav som Alliansen följt. Om du vill ha källa får jag leta på play-sidorna. Det tar tid, men jag kan hitta intervjun.

Nu har jag läst dina inlägg en gång till, och jag missförstod första gången. Några belägg för att näringslivet vill ha förändringar i försäkringssystemen behövs inte.

Pengar som betalas in till staten kan man kalla en massa olika saker. Skatt och avgift är i det här fallet det samma. Det är fullt berättigat att räkna ihop det i diagrammet.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-04-2010, 21:00
          Länk hit: #83

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-04-2010, 21:49) *
          ...
          Pengar som betalas in till staten kan man kalla en massa olika saker. Skatt och avgift är i det här fallet det samma. Det är fullt berättigat att räkna ihop det i diagrammet.

Nej , det stämmer inte .

Det som är avgifter och vi betalar till de sociala försäkringarna kan inte tas som statens utgifter, för den är redan betald. Det som ekonomi.se gör är en smutsig trolleri. De blandar ihop dessa två för att tala om för oss att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora( i ekonomi.se diagram var det väl 41% av utgifterna). De avgifter som betalas in är inga utgifter för staten, för de av separata poster som är redan betalda avtalsenligt.

Ett exempel kanske kan belysa det jag försöker säga:

Jag är på väg till storköpet och du säger köp mig tre säck med hundmat och betalar mig 500 spänn för det. Jag köper dina och två säck för mina hundar också. När jag kommer ut räknar jag att jag har betalat 700 spänn för hundmat. Men du har betalat 500 spänn och de får jag räkna av från mina beräkningar.

Det är en sådan trolleri som sajten (ekonomi.se) håller på med. De blandar ihop siffror för att visa att statens utgifter för de sociala försäkringarna är stora.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2010, 21:10
          Länk hit: #84

Moderator

Jag är nog skeptisk ändå...

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-04-2010, 21:20
          Länk hit: #85

Medlem

Det får du gärna vara... Men tänk på det.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2010, 21:22
          Länk hit: #86

Moderator

CITAT (vitavargen @ 09-04-2010, 22:20) *
          Det får du gärna vara... Men tänk på det.

Nej, jag tror jag tar mig en banan i stället

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-04-2010, 21:30
          Länk hit: #87

Medlem

Det får du också göra smile.gif

Citera
          malarmaster
          Inlägg 09-04-2010, 22:07
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

eftersom ekonomifakta enl. vissa består av lögnare o bedragare så föreslår jag istället ekonomistyrningsverket,esv.se vars uppgift är att på riksdagens uppdrag hålla koll på siffror o skatter.där ser man att siffrorna jag tidigare nämt stämmer. 2008 var statens inkomster 900 miljarder o utgifter för trygghetssystemen 530 miljarder.till detta kommer ytterligare 10 miljarder som kommunerna betalar i form av socialhjälp. där kan man vidare läsa att 25 % av befolkningen mellan 20-64 år försörjdes av dessa system.en fjärdedel!!!! Obs här är inte inräknat ålderspensionärerna.
          I statens ögon är arbetsgivaravgift en skatt,står också att läsa här.
          ( ta nu dessa uppgifter med en nypa salt,det är säkert Anders Borg som suttit o filat på ett nytt valtal) Ulf

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-04-2010, 22:15
          Länk hit: #89

Moderator

Det ante mig, men jag orkade inte leta upp fakta själv...

Citera
          vitavargen
          Inlägg 09-04-2010, 22:15
          Länk hit: #90

Medlem

CITAT (malarmaster @ 09-04-2010, 23:07) *
          eftersom ekonomifakta enl. vissa består av lögnare o bedragare så föreslår jag istället ekonomistyrningsverket,esv.se vars uppgift är att på riksdagens uppdrag hålla koll på siffror o skatter.där ser man att siffrorna jag tidigare nämt stämmer. 2008 var statens inkomster 900 miljarder o utgifter för trygghetssystemen 530 miljarder.till detta kommer ytterligare 10 miljarder som kommunerna betalar i form av socialhjälp. där kan man vidare läsa att 25 % av befolkningen mellan 20-64 år försörjdes av dessa system.en fjärdedel!!!! Obs här är inte inräknat ålderspensionärerna.
          I statens ögon är arbetsgivaravgift en skatt,står också att läsa här.
          ( ta nu dessa uppgifter med en nypa salt,det är säkert Anders Borg som suttit o filat på ett nytt valtal) Ulf

Det var inga fel på dina siffror, utan det var den sajten som blandar ihop oilka poster med politisk syfte. Om andra sajter beräknar på samma sätt får jag säga samma sak till de också.

Det du tog upp är statens utgifter som inkluderar annat också( det som är betalda av anstälda). Skatter betalas av alla som bär en lön, men de avgifterna till sociala försäkringar betalas inte av alla( minderåriga och pensionärer betalar inte alla de avgifterna ). Det var ett felaktigt sätt att beräkna på.

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 09:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon