| |
|
  |
Lyxfällan ska jag se nu |
|
|
|
|
17-04-2010, 16:26
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-04-2010, 09:36)  Vi tittar inte heller längre på lyxfällan, jag blir bara förb....... när dom får en resa sedan. S.a.s om du missköter dig så belönar vi dig.
Alla vet att ingen jultomte kommer och betalar mina räkningar om jag lägger dom på hög. Alla vet att om jag handlar för mer än det kommer in då blir det problem.
Elisabeth Det värsta tycker jag är, att många av dom som fått hjälp, efter ett tag är tillbaka i samma sits igen. Några har också mage att klaga på att dom fått sitt liv förstört... Okay, jag tror det var ganska kört ändå, med eller utan lyxfällans hjälp. CITAT (vildvittra @ 17-04-2010, 16:10)  jag tittar på lyxfällan lite då och då det jag förundras mest över är hur den mänskliga hjärnan så lätt förvandlar allting till överlevnad! människor som gråter lilleskutt tårar för att de inte kan behålla sina fyra fina lyxyachter... som tror att livet går under? hur kan man koppla bort förnuftet helt när man bara vill äga äga äga? (har man inte råd sparar man ju, eller säljer det man köpt) tycker mig ana en människotyp bland klienterna i lyxfällan- samlare- sen varierar det en del i _vad_ som samlas...någon finner värde i skrot andra i kläder och accesoarer men just det maniska samlandet som tagit över människorna på något vis det som också förvånar är hur många blir alldeles paffa när alla pengar som de gör av med placeras ut på budgettavlan, hur kan man leva med huvudet så långt ner i sanden att man inte ser att man blöder pengar positiva är dock att folk får hjälp hur hopplöst det än ser ut så ser det ut att lösa sig i slutändan är kanske det som är det mest grundläggande i att vara människa, att man kan lära sig att göra på ett annat sätt också.fast det tar ibland längre tid för vissa  Så sant så...
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 19:26
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 16:10)  Jag håller med, men tycker samtidigt att det börjar bli vääääääldigt mycket som skolan ska lära barnen! Kan man inte tänka sig att föräldrarna har ett ansvar i detta? Många ggr tycker jag att det hänvisas till skolan om allt möjligt utan att man nämner föräldrarna. Det verkar som om det accepteras ganska ganska mycket ansvarslöshet nuförtiden på föräldraskapet? Det här håller jag med om! Ekonomi är något man lär sig hemma. Min mamma tex sa alltid att man får se till att hundarna inte pissar på en - dvs, man får hushålla så att det alltid finns några ören kvar! Det är en devis jag burit med mig genom åren. Tillsammans med det goda rådet från mina mostrar som sa att man skall dela upp hushållspengarna i antal veckor som månaden är lång så klarar man sig. Får inte ungdomar sådana råd numera? Eller tycker dom inte att den äldre generationen har något att komma med (förutom att vara sedelpressar)??
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 19:40
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
Lyxfällan det är väl förnedrings-tv i allra högsta grad. Måste man inte vara bra korkad, inte bara gällande ekonomi, för att ställa upp på något sådant.? Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 20:40)  Lyxfällan det är väl förnedrings-tv i allra högsta grad. Måste man inte vara bra korkad, inte bara gällande ekonomi, för att ställa upp på något sådant.? Gita Nog tycker jag att de är bra korkade vad gäller ekonomi, men att de söker till Lyxfällan för att få vara med där, är väl det klokaste de gjort på länge!?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:00
|
Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 20:45)  Nog tycker jag att de är bra korkade vad gäller ekonomi, men att de söker till Lyxfällan för att få vara med där, är väl det klokaste de gjort på länge!? Absolut. När man inte klarar det på egen hand eller andra utvägar finns så varför inte visa upp sig i tv mot att man får hjälp?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:43
|
Medlem

|
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 21:00)  Absolut. När man inte klarar det på egen hand eller andra utvägar finns så varför inte visa upp sig i tv mot att man får hjälp? Hur kan det vara bra att visa för hela omvärlden att man inte ens klarar sin egen ekonomi? Tänk tanken att du sitter på en anställningsintervju, när plötsligt intervjuaren säger "men dig har jag ju sett i Lyxfällan, vilka fler områden har du problem med? ". Tack men nej tack, du passar inte riktigt här. Vad är bra med att, för kanske alltid, leva med den stämpel som medverkan i lyxfällan ger. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:47
|

Medlem

|
Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Fast i flera fall är det vänner eller släktingar som anmält dem till Lyxfällan så alla har ju inte tagit det första steget själv men de har ju accepterat att vara med.
Väldigt många som är med i Lyxfällan har högre löner än de flesta har 30 000-40 000 är det många som haft en del har haft mer så något i yrkeslivet är de nog bra på (eller har bra kontakter), så för många blir det nog inga problem yrkesmässigt att ha varit med.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 17-04-2010, 20:48
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 21:47)  Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 20:59
|
Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 17-04-2010, 21:47)  Vad är bra med att leva under Kronofogden? Inte fatta hur ekonomi fungerar? Inte fatta att man måste söka hjälp? Inte fatta att man borde följa råd? Det är ju bl a så de levt hittills! Det är klart att det inte är en merit att visa upp sin dumhet i TV, men de har iaf visat att de inte var dummare än att de kunde söka hjälp och få ordning på sitt liv! Ditto!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:11
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Det löpande blev lidande på att vi hade enorma utlägg på medeciner, läkarbesök och framförallt resorna till och från sjukvård som inte bara bedrevs i vår stad. Högkostnad för resor med egen bil fanns inte då i vårt landsting, och det var det enda vi kunde åka. Fanns annars bara en sjukresebuss vi inte kunde nyttja.
Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat.
Efter den pärsen har jag jobbat som en iller i föreningar för svårt sjuka barns diagnoser, att det måste finnas hjälp att få och fick ett läkemedelsföretag här i stan att starta en fond.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:28
|
Medlem

|
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat. Javisst kan man hamna i ekonomiska problem utan egen förskyllan av olika anledningar och ni valde en betydligt bättre lösning än att ställa upp i Lyxfällan. kanske har jag fel men jag har svårt att känna respekt för människor som viker ut sig allt för mycket och som (när det gäller Lyxfällan) säljer sina problem som tv-underhållning. Gita
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
17-04-2010, 21:37
|
Gäster

|
Det kan ju vara så att de inser eller tror (whatever) att det är sista chansen till förändring, då kan det vara värt att förnedra sig. Precis som Biggest Looser om ni sett det där gravt överviktiga amerikaner tävlar om att gå ner i vikt och vinna ett nytt liv. Det kanske är det som krävs för en del, en utmaning, det här är offentligt - se till att fixa det, annars gör du bort dig?
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:37
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:28)  Javisst kan man hamna i ekonomiska problem utan egen förskyllan av olika anledningar och ni valde en betydligt bättre lösning än att ställa upp i Lyxfällan. kanske har jag fel men jag har svårt att känna respekt för människor som viker ut sig allt för mycket och som (när det gäller Lyxfällan) säljer sina problem som tv-underhållning. Gita Ja, visst "säljer" dom ut sig i tv och visst är det "underhållning" men vem tycker att det är underhållande egentligen? Som jag sa tidigare så tycker jag det handlar om utbildning. Och om man nu inte fattar det utan tycker det är underhållning men ändå kan dra vissa slutsatser så har ju programmet lyckats! All heder åt progammakarna!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:39
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Bee @ 17-04-2010, 22:37)  Ja, visst "säljer" dom ut sig i tv och visst är det "underhållning" men vem tycker att det är underhållande egentligen? Som jag sa tidigare så tycker jag det handlar om utbildning. Och om man nu inte fattar det utan tycker det är underhållning men ändå kan dra vissa slutsatser så har ju programmet lyckats! All heder åt progammakarna!  Bra, Meriona! Du formulerar det mycket bättre än vad jag hade klarat av.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
17-04-2010, 21:41
|
Gäster

|
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 22:39)   Bra, Meriona! Du formulerar det mycket bättre än vad jag hade klarat av. Inte alls Bee, men jag har en väninna i denna tragiska situation, och jag vet hur hon kämpar och sliter, man får gärna en extra huggtand då....
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:44
|
Medlem

|
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Det löpande blev lidande på att vi hade enorma utlägg på medeciner, läkarbesök och framförallt resorna till och från sjukvård som inte bara bedrevs i vår stad. Högkostnad för resor med egen bil fanns inte då i vårt landsting, och det var det enda vi kunde åka. Fanns annars bara en sjukresebuss vi inte kunde nyttja.
Vi hamnade aldrig hos kronofogden men hade lätt kunnat göra det. Nu fick vi hjälp i tid av en underbar kurator att göra upp avbetalningsplaner för el, telefon m.m. som vi sackat med, själv hade jag i det läget varken orkat eller kunnat.
Efter den pärsen har jag jobbat som en iller i föreningar för svårt sjuka barns diagnoser, att det måste finnas hjälp att få och fick ett läkemedelsföretag här i stan att starta en fond.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig. Tufft! Och gott att ni hamnade rätt och jagade rätt på hjälpen. Det är en trist situation att vara i men jag tror inte ni är ensamma och ibland verkar det bero på enskilda handläggares humör för dagen. Ni måtte vara starka!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 21:48
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 17-04-2010, 22:11)  Fast det är lätt att hamna i skuld även utan lyxkonsumering. Vi har också varit utsatta efter att under 26 månader varit sjukskrivna båda två med ett cancersjukt barn krymte sparkontot väldigt fort.
Idag har vi ordning och börjat spara igen, men vägen dit var väldigt jobbig. Så skönt att höra att ni är tillbaka i "normala gängor"! Men jag kan direkt säga att ni var ju aldrig fast i nån LYXfälla och kan inte jämföras med dem som deltar där. Det är de som oftast har pengar, friska barn, fint hus, båt, motorcykel, hund(ar), häst och gu´ vet allt och som lever över sina inkomster nåt hejdlöst, som är med i LYXfällan. Jag förstår väl också att man kan hamna hos kf pga av tragiska omständigheter, men tragiken i Lyxfällan ligger på ett annat plan.....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-04-2010, 22:06
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Att programmet heter just Lyxfällan ger ju en fingervisning om vad det handlar om , folk som lever över sina tillgångar p g a " lyxkonsumtion ". De har platt-TV står i garderoben för att de köpt en mordernare, har två bilar fast bara en i familjen har körkort , lever på köpemat osv osv.
Helt klart är det ett undervisningsprogam men jag undrar om de som behöver den undervisningen bäst verkligen tittar .
Jag tycker att de som ställer upp egentligen är modiga oavsett om de får presenter eller ej. Tänk er själva , hur många kompisar/vänner/ bekanta finns det kvar efter något sådant ? Bara de bästa kompisarna antagligen.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
17-04-2010, 22:25
|
Gäster

|
Nja i min värld har jag kvar mina vänner oavsett hur klantig jag är....  Fast det är klart, jag har bara BRA vänner, säkerligen finns det andra verkligheter än här på vischan....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|