CITAT (Meriona @ 19-07-2010, 08:35)

Åååh vilka vackra passionsblommor Biggan och Flaxss!
Men Flaxss, har du nu bytt bild igen!

Jag trodde först att du var nån annan!

gillar du inte när jag byter ofta ? jag tyckte denna bild var gullig. tycker inte du ?
CITAT (Myosotis @ 19-07-2010, 08:55)

Vackra passionsblommor! Jag har sått frön från passionsfrukt och en liten planta har kommit upp, är det samma art? Blir det blommor på den? Har haft en tidigare som blev flera år gammal men den blommade aldrig, sen tvärdog den.
tack
lite offtopic
det är inte samma art som dom som vi visade här.
sår man från köpefrukt får man passiflora edulis (sedan finns det olika varianter på denna) men i grunden är det passiflora edulis. ibland kan man hitta andra arter som bananpassiflora och passiflora ligularia.
men dom mörka runa skrovliga frukterna som man oftast hittar är edulis.
den sköts dock på samma sätt som den vanliga blå som man kan köpa som krukväxt. dvs ute under den frostfria delen av året (avhärda först). placera den soligt låt den torka upp lite innan du vattnar igen och ge den näring 3-4gånger per månad under april-maj-juli. sedan in med den innan eller vid frosten kommer och övervintra inne (helst under extraljus). den behöver lite svalka innan den vill börja blomma plus kan det ta 10-15år innan dom blommar dock brukar det ta kortare tid.
Redigerat av flaxss: 19-07-2010, 10:19