CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 18:40)

Han menar väl bara att han inte tror det finns något annat sätt för att kunna få med sig varghatarna att acceptera varg. Varför är det typiskt jägarsnack? Själv har jag ingen aning om hur man ska kunna omvända idioterna men du kanske har någon idé. Det är ju himla lätt för oss att sitta här och tycka att vi självklart ska ha varg i skogarna och att det borde vara skottpengar på jägarna men hur ska det gå till när det finns ett sånt motstånd så att en del idioter t.o.m. bär sig åt som i filmen för att utrota den.
jo, jag förstår att det är så han menar, jag har intervjuat ett gäng jägare ang just detta och alla säger de samma sak, därav det jag kallar för jägarsnack.
någon har lyckats sätta på dem såna där skygglappar och de kan inte se hela vargprylen på något annat sätt än att de måste få döda, iaf lite...
det är tragiskt.
någon acceptans för vargen kommer inte av att man tillåter lite dödande - det kan vilken amatörpsykolog som helst räkna ut.
med röven.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 18:48)

Ok, kära dumhuvuden. Så här är det.

Om det finns områden med mycket varg och där reviren gränsar till varandra är det mycket svårt för nytt blod att komma in. Det händer ingenting förrän något av alfadjuren dör och de kan bli upp mot 15 år. Pga koncentrationen av inavlade djur i området är dessutom chansen stor att det döda djuret ersätts av en nära släkting, vargen har ingen stamtavla de kan kolla släktskapet i. Man måste alltså glesa ut i reviren så nyinplanterade vargar kan skapa revir där också. Därför var den gångna jakten helt fel, man skulle selektivt skjutit bort alfadjuren i vargtäta områden. Detta är mina funderingar men jag är övertygad om att det stämmer. Det är inte samma sak med lo för de vandrar långa sträckor och parar sig där de kommer åt.
du vet inte vad du pratar om.
trist men sant.
CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 18:51)

Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg.
MVH
Jan Lindgren
vargen är inget skadedjur