Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare som omedelbart borde bli av med sin vapenlicens, jägare som trakasserar tjänstemän
          vitavargen
          Inlägg 03-05-2010, 16:53
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53) *
          Det kanske inte är så som man tror?... http://www.expressen.se/ledare/1.1973872/t...s-pa-bada-sidor

Dena lerdarartikel i Expressen bjuder på funderingar:

- Varför en som får möjligheten att skriva ledare för en tidning nöjer sig med att bara berätta om att SVT har skruvar till verkligheten från varghatarna? varför väljer Tommy Hammarström inte att vända sig till den myndighet som granskar TV?

-Varför väljer TH att likställa varghatarna med vargälskare? vet han inte att dessas förekomst har tidsmänssiga skillnader. Först dödas vargar och sen kommer några och protesterar emot det dödandet. Varför väljer TH att likställa dessa grupper?

Tycker att ledarskribenten för expressen är själv en jägare eller minst förespråkar han jakt på död på vargar. Idag är han tvången att ta ställning till avslöjandena om det motbjudande som sker i skogarna. Han målar upp SVT:s program om vargarna bara för att skaffa sig trovärdighet för sin linje om slakt på vargar.

Denna ledarskribent står de varagdödarna väldigt nära. Han väljer den mittenlinjen i sin artikel för att skuldbelägga oss som försvarar vargen, annars han själv är en vargdödare.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-05-2010, 17:10
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (andersen @ 03-05-2010, 15:53) *
          Det kanske inte är så som man tror?... http://www.expressen.se/ledare/1.1973872/t...s-pa-bada-sidor

det debattinlägget var inget att hänga i julgranen, typiskt jägarsnack tycker jag. "om vargen ska överleva måste den få jagas" konstigt resonemang.
          *tumme ner*

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2010, 17:21
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Suck!!! Du fattade som vanligt inte mycket av det som stog i artikeln vitavargen utan vänder till allt så att du får något att hacka på.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 03-05-2010, 17:26
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Förklara för mig som om jag var 5 år gammal. Hur överlever vargen genom att man jagar den?
          Jag förstår att en alldeles för hög inavel bland varg får stammen att försvagas och till slut dö ut, men på vilket sätt gör man vargstammen starkare genom att minska den i storlek?

I min värld behövs det nytt blod, alltså nya individer från en annan vargstam för att vargen ska överleva, inte att den befintliga vargstammen minskas med ett antal individer. Men ok, jag kanske är dum i huvudet? Vad vet jag?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-05-2010, 17:33
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Anma @ 03-05-2010, 18:26) *
          Förklara för mig som om jag var 5 år gammal. Hur överlever vargen genom att man jagar den?
          Jag förstår att en alldeles för hög inavel bland varg får stammen att försvagas och till slut dö ut, men på vilket sätt gör man vargstammen starkare genom att minska den i storlek?

I min värld behövs det nytt blod, alltså nya individer från en annan vargstam för att vargen ska överleva, inte att den befintliga vargstammen minskas med ett antal individer. Men ok, jag kanske är dum i huvudet? Vad vet jag?

Den frågan skulle detta "dumhuvudet" också gärna fått förklarad för sig...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2010, 17:40
          Länk hit: #146

Medlem

CITAT (herkules @ 03-05-2010, 18:10) *
          det debattinlägget var inget att hänga i julgranen, typiskt jägarsnack tycker jag. "om vargen ska överleva måste den få jagas" konstigt resonemang.
          *tumme ner*

Han menar väl bara att han inte tror det finns något annat sätt för att kunna få med sig varghatarna att acceptera varg. Varför är det typiskt jägarsnack? Själv har jag ingen aning om hur man ska kunna omvända idioterna men du kanske har någon idé. Det är ju himla lätt för oss att sitta här och tycka att vi självklart ska ha varg i skogarna och att det borde vara skottpengar på jägarna men hur ska det gå till när det finns ett sånt motstånd så att en del idioter t.o.m. bär sig åt som i filmen för att utrota den.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-05-2010, 17:48
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ok, kära dumhuvuden. Så här är det. wink.gif Om det finns områden med mycket varg och där reviren gränsar till varandra är det mycket svårt för nytt blod att komma in. Det händer ingenting förrän något av alfadjuren dör och de kan bli upp mot 15 år. Pga koncentrationen av inavlade djur i området är dessutom chansen stor att det döda djuret ersätts av en nära släkting, vargen har ingen stamtavla de kan kolla släktskapet i. Man måste alltså glesa ut i reviren så nyinplanterade vargar kan skapa revir där också. Därför var den gångna jakten helt fel, man skulle selektivt skjutit bort alfadjuren i vargtäta områden. Detta är mina funderingar men jag är övertygad om att det stämmer. Det är inte samma sak med lo för de vandrar långa sträckor och parar sig där de kommer åt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-05-2010, 17:49
          Länk hit: #148

Medlem

CITAT (Anma @ 03-05-2010, 18:26) *

Vi lever i samma värld Anma för jag tänker som du och ställer mig lika undrande. Frågan är väl om det går att rädda de vargar som återstår med tanke på de kriminella idioter och deras anhang som visades i filmen.

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-05-2010, 17:51
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Det är lätt att förstå att människor inte vill ha varg runt knutarna. Alla som har någon känsla för sina medmänniskor begriper vargjägarnas frustration. För oss på landet känns det naturligt att avliva skadedjur och andra skadliga organismer. Jag tror att de flesta människor använder gifter för att få bort skadliga organismer i sin omgivning. Även Herkules och Vita Vargen. Att man använder Wafarin för att döda vargar är inte märkvärdigare än att man använder det för att döda råttor. Djur som djur.

Det är mycket lätt att förbättra situationen för både vargar och människor. Staten äger mycket stora marker. Förbjud vargjakt där och släpp jakten fri på privat mark. Jag vill inte ha varg eller andra skadedjur på min tomt. De människor som vill ha mycket varg i skogen bör lämpligen köpa in egen mark där de kan bestämma över ev. jakt.

Med en förbättrad lagstiftning så slipper vi höra frustrerade människor uttrycka sig på sådant olämpligt vis som i reportaget och slipper det oacceptabla beteendet mot vissa tjänstemän.
          Jag vill betona att jag inte är jägare och aldrig skjutit ett djur.

Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg.

MVH
          Jan Lindgren

Citera
          vitavargen
          Inlägg 03-05-2010, 18:20
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

I och med att det finns ett generöst ersättningssystem för bönder vars verksamhet får skada av vargen, är varje tanke på jakt på vargar brutala, hänsynslösa, primitiva och motbjudande.

Det finns ingenting i världen som kan rättfärdiga den primitiva jakten på vargar som pågått och i år stärktes med Alliansregeringens beslut på jakt på vargar.

Det borde finnas många alternativa vägar för samlavnad med vargen, inga av dessa bjuder på jakt på dem. De som förespråkar jakt på vargar saknar mänskliga värderingar som är acceptabla bland moderna människor.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-05-2010, 18:43
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 18:51) *
          Ogräs är växter som växer på fel ställe. Skadedjur är djur som befinner sig på fel ställe. Det kan exempelvis vara bladlus, råtta, rådjur eller varg.

En sån ingenjörssyn på naturen är inte bara omöjlig utan i längden skadlig. Människan vare sig kan eller ska försöka omskapa naturen för sina behov. Vi måste istället lära oss att leva i samklang med naturen och som en art bland många andra.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 03-05-2010, 18:58
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Nja, vi kanske skulle börja med att utrota oss själva, för om det är någon som befinner sig på fel ställe och är ett skadedjur är det människan. Ingen annan art gör sådan skada på jorden som vi.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-05-2010, 19:33
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 18:40) *
          Han menar väl bara att han inte tror det finns något annat sätt för att kunna få med sig varghatarna att acceptera varg. Varför är det typiskt jägarsnack? Själv har jag ingen aning om hur man ska kunna omvända idioterna men du kanske har någon idé. Det är ju himla lätt för oss att sitta här och tycka att vi självklart ska ha varg i skogarna och att det borde vara skottpengar på jägarna men hur ska det gå till när det finns ett sånt motstånd så att en del idioter t.o.m. bär sig åt som i filmen för att utrota den.

jo, jag förstår att det är så han menar, jag har intervjuat ett gäng jägare ang just detta och alla säger de samma sak, därav det jag kallar för jägarsnack.
          någon har lyckats sätta på dem såna där skygglappar och de kan inte se hela vargprylen på något annat sätt än att de måste få döda, iaf lite...
          det är tragiskt.
          någon acceptans för vargen kommer inte av att man tillåter lite dödande - det kan vilken amatörpsykolog som helst räkna ut.
          med röven.

CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 18:48) *
          Ok, kära dumhuvuden. Så här är det. wink.gif Om det finns områden med mycket varg och där reviren gränsar till varandra är det mycket svårt för nytt blod att komma in. Det händer ingenting förrän något av alfadjuren dör och de kan bli upp mot 15 år. Pga koncentrationen av inavlade djur i området är dessutom chansen stor att det döda djuret ersätts av en nära släkting, vargen har ingen stamtavla de kan kolla släktskapet i. Man måste alltså glesa ut i reviren så nyinplanterade vargar kan skapa revir där också. Därför var den gångna jakten helt fel, man skulle selektivt skjutit bort alfadjuren i vargtäta områden. Detta är mina funderingar men jag är övertygad om att det stämmer. Det är inte samma sak med lo för de vandrar långa sträckor och parar sig där de kommer åt.

du vet inte vad du pratar om.
          trist men sant.

CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 18:51) *
          MVH
          Jan Lindgren

vargen är inget skadedjur

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gnon49
          Inlägg 03-05-2010, 19:45
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Faktum är att inga topp-predatorer är skadedjur enligt definitionen på vad skadedjur är. Dom är oumbärliga
          för balansen i naturen. Skadedjuren finns längre ner på stegen och är växtätare. Rodjuren förökar sig i takt med vad som finns när det gäller bytesdjur. Bytesdjuren förökar sig oftast enormt snabbt och kan ställa till med stor skada. Gnagare är ett exempel. Våra rovdjur åstadkommer minimal skada, om någon. Rovdjurens förbannelse är vår fruktan för dom. Och i Sverige verkar den ha gått över i panik.
          Nu var dom i programmet knappast några jägare, men visst slår det över på jägarkåren när stollar springer runt i skogen och leker Rambo. Samtidigt är det ju lika illa om jägare som jagar helt legalt, blir utsatta för hot.
          Men fanatiker brukar ofta finnas på bägge sidor i en dispyt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 03-05-2010, 19:50
          Länk hit: #155

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Mycket dumt har jag läst men Jan Lindgren: Flytta till en trerummare på Söder, så slipper du både varg och bladlus. Grannarna kanske får en råtta på halsen, men vadådå...!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-05-2010, 20:03
          Länk hit: #156

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 03-05-2010, 16:52) *
          Tänkvärt och eftersom det inte går att diskutera med dessa fanatiska militanta falanger så lär det väl snart utbryta regelrätt krig i någon vargskog mellan djurrättsaktivister och varghatare.

Knappast i någon vargskog, för där träffar man inte på några djurrättsaktivister

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 03-05-2010, 20:03
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Vargen är ett trevligt och intressant djur på rätt ställe, på andra ställen är den ett skadedjur. Det är självklart för alla tänkande människor att nästan alla levande organismer kan vara skadedjur i vissa situationer. Det har inget med ingenjörssyn eller att omskapa hela naturen. Det handlar om ett sätt att leva tillsammans med naturen. Människan gör förvånansvärt lite skada med tanke på att vi är så många. Med ökat välstånd så har vi blivit bättre och bättre på att bevara stora delar av naturen. Idag har vi äntligen en möjlighet att ha en vargstam i Sverige. Problemet är att vargkramarna i alltför liten utsträckning förstår de problem som vargar utgör. Ska vargen ha en framtid i Sverige så måste man ta hänsyn till oss som bor och verkar på landsbygden. Ge landsbygdsborna rätt att avliva vargarna som stör på privat mark och skydda vargen på statlig mark i hela Sverige, även i Norrland. Se till att det inte finns vargar inom tätbebyggda områden med mycket husdjur. Försök att förstå oss landsbygdsbor så kan livet bli lättare för alla och vi kan få stopp på den illegala jakten.

Aquakul!
          Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-05-2010, 20:04
          Länk hit: #158

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 13:38) *
          Ok, här kommer då min syn på saken.

Trådens klart bästa inlägg

Citera
          Meriona
          Inlägg 03-05-2010, 20:34
          Länk hit: #159

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 03-05-2010, 21:03) *
          .............

Aquakul!
          Jag förmodar att du gläds åt bladlössen på dina växter, råttorna i Lund för att inte tala om dödliga bakterier och parasiter. Du använder väl aldrig antibiotika så du har väl kvar din gamla gonorré och kanske tom hjälpt den att spridas på ett naturligt sätt. Eller är det så att du vid närmare eftertanke inte vill leva så naturligt.
          MVH
          Jan Lindgren

Det där var så lågt man kan komma... wacko.gif Hur arg jag än kan bli på varghatarna så drar jag inte upp gamla könssjukdomar..... d010.gif

Citera
          Uggi
          Inlägg 03-05-2010, 20:37
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

CITAT (Meriona @ 03-05-2010, 21:34) *
          Det där var så lågt man kan komma... wacko.gif Hur arg jag än kan bli på varghatarna så drar jag inte upp gamla könssjukdomar..... d010.gif

Bra!! tummenupp.gif

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 08:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon