Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare som omedelbart borde bli av med sin vapenlicens, jägare som trakasserar tjänstemän
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2010, 08:14
          Länk hit: #181

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Olle A @ 04-05-2010, 08:46) *
          Det finns faktiskt exempel på att det går att ställa tillrätta sådant som vi förstört. Tänk på när man höjde vattenståndet i Hornborgasjön som var på väg att växa igen. Eller när man återställer vattendrag som har varit förstörda av kraftverksutbyggnad och återskapar lekbottnar för öring. Eller när man återupptar hävden i gamla igenvuxna ängar och hagar där det fortfarande finns en fröbank kvar i marken. Och så vidare.

Olle

tummenupp.gif men så länge det finns möjligheter att återskapa så har man inte förstört förutsättningarna. Dessutom är det ju skillnad på att återskapa och att göra något som ska efterlikna ursprunget. Långtifrån allt går att återskapa till ursprungligt skick.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-05-2010, 08:18
          Länk hit: #182

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst har människan omskapat mycket för egna syften. Mitt inlägg bör dock ses i sitt sammanhanng. Jag reagerade starkt på synen att allt som inte passar människan ska ses som skadedjur. Vi får naturligtvis som art hävda våra intressen. Men att försöka skapa en värld där bara människans kortsiktiga egennytta styr, är både dumt och fel.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2010, 08:25
          Länk hit: #183

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 08:05) *
          Eftersom du anser dig veta bättre får du förklara bättre. Annars anser jag bara att du protesterar för protestens egen skull och för att jag inte tar avstånd från all jakt.
          Synd om dig att behöva läsa så mycket, men ibland måste man vara utförlig. Att det var tråkigt var väl bara för att det inte var vargpositivt.
          Men man får ju skäll när man försöker skydda sina djur genom att undanröja farorna. Skall alla betesmarker stänglas in får vi problem med att utnyttja vår allemansrätt.

japp, någon måste ju protestera!
          ibland orkar jag inte läsa långt.
          äh, inte får man skäll, skyddsjakt finns ju och det är väl ingen vettig människa som säger något om det?
          det är skillnad på skyddsjakt och utrotning.
          allemansrätten - det går alltid att göra marker tillgängliga för människan.
          vill man så kan man.
          fast det är ju så klart lättare att utrota alla vargar - roligare också tycker nog många.
          rena vilda västern.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 04-05-2010, 08:26
          Länk hit: #184

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Känner sig Aquakul sårad av min kommentar så ber jag ödmjukast om ursäkt.

En liten förklaring. Aquakul har själv berättat om sin sjukdom här på Odla så jag trodde det var allmänt känt. Jag ville ta upp ett konkret exempel eftersom Aquakul ansåg att jag hade fel inställning till naturen och jag anser att vi i praktiken resonerar lika. Organismer på fel ställe kan orsaka skada.

När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          netha
          Inlägg 04-05-2010, 08:31
          Länk hit: #185

Gäster

CITAT (Jan Lindgren @ 04-05-2010, 09:26) *
          Hej!

En liten förklaring. Aquakul har själv berättat om sin sjukdom här på Odla så jag trodde det var allmänt känt. Jag ville ta upp ett konkret exempel eftersom Aquakul ansåg att jag hade fel inställning till naturen och jag anser att vi i praktiken resonerar lika. Organismer på fel ställe kan orsaka skada.

När det gäller vargstängsel så tycks många skribenter inte känna till lagen. Från den 1 september blir det förbjudet att använda tillräckligt starka elaggregat. De nuvarande anses livsfarliga för barn och människor med dåligt hjärta.
          MVH
          Jan Lindgren

Jag har varit med här sen 2001 oich aldrig sett att Aqvakul berättat om sånt... men även om ...
          Tycker fortfarande att ditt inlägg var det lägsta som någonsin skrivits på odla.nu forum och borde leda till varning av admin. thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-05-2010, 09:12
          Länk hit: #186

Medlem

Hej!

MVH
          Jan Lindgren

Det är inga problem att ta emot ursäkten, särskilt som jag knappast känner mig sårad. Tycker dock fortfarande att det tyder på dåligt omdöme att använda en lite intim information som jag lämnade i ett helt annat sammanhang och att sen antyda att jag kanske begått brottslig gärning genom att sprida sexuellt överförbar smitta.

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-05-2010, 09:26
          Länk hit: #187

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (herkules @ 04-05-2010, 09:25) *
          japp, någon måste ju protestera!
          ibland orkar jag inte läsa långt.
          äh, inte får man skäll, skyddsjakt finns ju och det är väl ingen vettig människa som säger något om det?
          det är skillnad på skyddsjakt och utrotning.
          allemansrätten - det går alltid att göra marker tillgängliga för människan.
          vill man så kan man.
          fast det är ju så klart lättare att utrota alla vargar - roligare också tycker nog många.
          rena vilda västern.

Goddag yxskaft ungefär. Du har svårt att diskutera sakfrågan på ett vettigt sätt utan vill bara framföra dina egna åsikter. Finner ingen anledning att fortsätta tjafsa med en vägg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-05-2010, 09:39
          Länk hit: #188

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hej!

MVH
          Jan Lindgren

Men hur skruvad får man vara? Ett jäkla dåligt exempel var det iallafall.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 04-05-2010, 10:13
          Länk hit: #189

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 10:26) *
          Goddag yxskaft ungefär. Du har svårt att diskutera sakfrågan på ett vettigt sätt utan vill bara framföra dina egna åsikter. Finner ingen anledning att fortsätta tjafsa med en vägg.

jaha

MVH
          Jan Lindgren

inte behöver man grilla vargen för att hålla den borta?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gnon49
          Inlägg 04-05-2010, 10:18
          Länk hit: #190

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gossen Ruda @ 03-05-2010, 21:55) *
          Beträffande ersättningen för rovdjursrivna tamdjur så är det ibland en klen tröst. Det finns personer som har får istället för eller tillsammans med hund och liknande tamdjur. De är medlemmar i familjen och att få ett sånt djur rivet av en varg är som att mista en familjemedlem.

Visst är vargen ett rovdjur som kan vara farligt i vissa lägen. Men det handlar väl inte tråden om. Vi kan ju inte bestämma vilka djurarter vi skall ha beroende på deras ev. farlighet. Det är ju horribelt. Livet består av ständiga risker väntande runt hörnet. Den minsta risken är att skadas av varg. Den är försummbar. Ändå ropar folk fortfarande, år 2010, vargen kommer. Tragiskt med en sådan inställning.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-05-2010, 10:22
          Länk hit: #191

Medlem

CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 11:18) *
          Visst är vargen ett rovdjur som kan vara farligt i vissa lägen. Men det handlar väl inte tråden om. Vi kan ju inte bestämma vilka djurarter vi skall ha beroende på deras ev. farlighet. Det är ju horribelt. Livet består av ständiga risker väntande runt hörnet. Den minsta risken är att skadas av varg. Den är försummbar. Ändå ropar folk fortfarande, år 2010, vargen kommer. Tragiskt med en sådan inställning.

Detta är ett moget och väl avvägt uttalande, som jag gärna instämmer i... tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-05-2010, 11:24
          Länk hit: #192

Medlem

CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 11:18) *

Risken för att som människa skadas eller dödas av en varg är synnerligen låg, lika låg som risken att det skulle ske en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Det var dock inte människor utan husdjur jag skrev om och där är risken betydligt större. Åtminstone så länge det finns varg i närområdet.

Stafvel rättat.

Redigerat av Gossen Ruda: 04-05-2010, 14:39

--------------------

Citera
          vitavargen
          Inlägg 04-05-2010, 15:36
          Länk hit: #193

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (herkules @ 04-05-2010, 11:13) *
          jaha
          .....

Att du kan spendera din tid på att skriva ens det ordet till nån som är beklämd över vargens existens, vilkten hos flickor, hundar som kissar i snön, duma "invandrare" etc. En sån figur njuter bara av andras elände, för det ger honom ett samtalsämne. Låt honom va!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-05-2010, 15:45
          Länk hit: #194

Medlem

CITAT (vitavargen @ 04-05-2010, 16:36) *
          Att du kan spendera din tid på att skriva ens det ordet till nån som är beklämd över vargens existens, vilkten hos flickor, hundar som kissar i snön, duma "invandrare" etc. En sån figur njuter bara av andras elände, för det ger honom ett samtalsämne. Låt honom va!

Gå och göm dig i nån varglya, rahmat. Ta med dig en ordlista och studera under tiden.

Redigerat av Gossen Ruda: 04-05-2010, 15:47

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 04-05-2010, 16:48
          Länk hit: #195

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 12:24) *
          Risken för att som människa skadas eller dödas av en varg är synnerligen låg, lika låg som risken att det skulle ske en kärnkraftsolycka i Harrisburg. Det var dock inte människor utan husdjur jag skrev om och där är risken betydligt större. Åtminstone så länge det finns varg i närområdet.

Stafvel rättat.

Jo, men även för husdjuren är risken obetydlig. Och världen forsätter bygga kärnkraftverk, trots Harrisburg o Tjernobyl. Vi får leva med risken.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-05-2010, 17:28
          Länk hit: #196

Medlem

CITAT (gnon49 @ 04-05-2010, 17:48) *
          Jo, men även för husdjuren är risken obetydlig.

Det beror på, ett får i Skåne har goda förutsättningar. Ett får i Värmland ligger mycket risigare till om inte ägaren stänglar in beteshagen så den liknar Kumlabunkern.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 04-05-2010, 19:53
          Länk hit: #197

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 04-05-2010, 18:28) *
          Det beror på, ett får i Skåne har goda förutsättningar. Ett får i Värmland ligger mycket risigare till om inte ägaren stänglar in beteshagen så den liknar Kumlabunkern.

Så kan det kanske vara men man kan inte decimera stammen enbart i förebyggande syfte. En varg som blivit alltför "familjär" o orädd är en sak, men jaga arten bara för att den är en varg, det argumentet håller inte.
          Ingen har ju föreslagit att vi skall utrota älg o rådjur trots att dom orsakar stora ekonomiska skador. Det är den allmänna inställningen till varg som jag tycker har fått för stora propositioner.

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 04-05-2010, 20:08
          Länk hit: #198

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Järven är väl igentligen mer blodtörstig än Vargen enligt ett program jag såg på tv,de dödar mer för nöje än för överlevnad sas det där,men man hör aldrig något om att Järven ska utrotas nu för tiden !ett tag för ett antal år sedan så var det ett himmla liv bla från Samernas sida för Järven åstakom så mycket skada i Rennäringen.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-05-2010, 20:21
          Länk hit: #199

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Personligen är jag mest rädd för björn fear.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 04-05-2010, 20:23
          Länk hit: #200

Gäster

Håller med, björnar är stora och de har faktiskt anfallit folk. Älg är jag också lite osäker inför, jag har blivit hotad av älg både till häst och till fots, det är inte några mysiga små kaniner då kan jag säga. wacko.gif

Citera

12 sidor V  « < 8 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 02:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon