Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare som omedelbart borde bli av med sin vapenlicens, jägare som trakasserar tjänstemän
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-04-2010, 20:36
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:34) *
          Det finns rovdjursstängsel som man får bidrag med från staten och hjälp att sätta upp dem kan man få av Rovdjursföreningen, men man bemödar sig inte. Det är bättre att sätta sig ner och hata.

Så är det

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 20:40
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:34) *
          Inte människor, men deras sätt att leva med djur och husdjur

Jag läste så sent som häromdagen om en vargattack där en mängd får blev dödade trots att ägaren hade satt upp 1,5km stängsel, om jag inte minns fel. Och på de ställen där dom har varg inpå stugknuten, som Ryssland och Kanada, där är det i stort sett fri jakt. I USA får man också skjuta om vargen hotar tamdjur, det sades i sista delen av dokumentären från Yellowstone

Edit: Det var i Hjärtum till och med. 17 får rev vargen innan den var nöjd. Och stängslet var över en mil långt.
          http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslanda...ck-daligt-omen-

Detta var ett vanligt fårstängsel, inte viltstängsel. Hanen hade bettfel vilket till och med länsstyrelsen förklarar beteendet med. Hänger du inte med?

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-04-2010, 21:36) *
          Hade en åsikt men så hade jag föråmånen att träffa en person som bor nere i sydamerikas djungel och efter att ha lyssnat på honom en stund fick jag en annan isikt.

Vill inte påstå att jag älskar vargar numera men har större förståelse för dem och snart åker jag ner och upplever naturen i verkliga livet

Åh vad jag önskar att jag fick följa med på din resa. Vilket äventyr Ingrid, lovar du att ta bilder?

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2010, 20:53
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Verkar ju totalt knäppt!
          Varg brukar väl inte "massdöda"?
          Tydligen har jag missat nå´t?

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-04-2010, 20:56
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:26) *
          Jag är knappast rädd för egen del. Men jag är uppväxt på landet och mitt hjärta finns på landsbygden och det liv som levs där. Vissa är rädda, och eftersom lantlivet hela tiden motarbetas blir detta kanske droppen som får dom att flytta in till stan. Många som bor på landet har antingen hund eller djur, det hör liksom till. En hund kan betyda väldigt mycket för en människa, och att den blir ihjälbiten kan tas mycket hårt. Många har även får, getter eller andra djur för nytta eller sällskap, och att hela tiden gå och vänta på att dom skall bli uppätna får folk att tappa modet.

Jag bor på landet, vid världen sände. Har förlorat sällskapsdjur. Inte flyttar jag till staden bara för det. Livet på landet ger ingen upp för att det finns rovdjur kring knuten. Det är en myt. Förresten förlorade jag fler djur när jag bodde i staden. Men är man rädd för rovdjur skall man givetvis flytta till lugna gatan. Då har man inget på landet att göra, eftersom rovdjur är just landet. På gott o ont.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 20:58
          Länk hit: #25

Gäster

Nä de gör de inte normalt, det är något fel på de vargar som gör sådant, och då är naturligtvis skyddsjakt helt okej, det tycker alla. Men varghatarna brukar ta fram de här extremfallen för att blåsa upp varghatet... Så lågt, så potensbefriat att man skäms.

sad.gif

CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 21:56) *
          Jag bor på landet, vid världen sände. Har förlorat sällskapsdjur. Inte flyttar jag till staden bara för det. Livet på landet ger ingen upp för att det finns rovdjur kring knuten. Det är en myt. Förresten förlorade jag fler djur när jag bodde i staden. Men är man rädd för rovdjur skall man givetvis flytta till lugna gatan. Då har man inget på landet att göra, eftersom rovdjur är just landet. På gott o ont.

kompiskram.gif Är du singel? flirting.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:00
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 21:53) *
          Verkar ju totalt knäppt!

Jo, dom dödar alla får dom kommer över, det är ett faktum som inte ens vargförespråkarna förnekar.

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-04-2010, 21:01
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Verkar ju totalt knäppt!

Inte vargar inte. Det är bara bottenskrapet i jägarkåren som gör det. Som små barn är dom ute på nätterna och leker Rambo. Geväret har dom mellan axlarna, där huvudet brukar sitta. och hela jägarkåren får klä skott för dessa hjärnsläpp.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:03
          Länk hit: #28

Moderator

CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 21:56) *

Livet på landet motarbetas hela tiden av storstadsfolket, av ekonomiska skäl. Vargproblemen är bara en del i frågan, som tillsammans med allt annat till slut gör det omöjligt att stanna.

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 21:40) *
          Detta var ett vanligt fårstängsel, inte viltstängsel. Hanen hade bettfel vilket till och med länsstyrelsen förklarar beteendet med. Hänger du inte med?

Berodde bettfelet möjligtvis på inavel?

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 21:04
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:03) *
          Livet på landet motarbetas hela tiden av storstadsfolket, av ekonomiska skäl. Vargproblemen är bara en del i frågan, som tillsammans med allt annat till slut gör det omöjligt att stanna.

Berodde bettfelet möjligtvis på inavel?

Kan vara att inavel var inblandat, det borde ju varghatarna känna till eftersom de bara skjuter hejdlöst på det som springer framför dem....

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:06
          Länk hit: #30

Moderator

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:04) *
          Kan vara att inavel var inblandat, det borde ju varghatarna känna till eftersom de bara skjuter hejdlöst på det som springer framför dem....

Hur fick dom reda på bettfelet förresten, har vargen avlivats?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 30-04-2010, 21:09
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Hej hej nu kommer stora stygga var...serafen igen:-)

Kalla mig cyniker, nihlist, extremist eller vad ni än vill men jag är bara ren realist. Vad tusan har farit åt människan när den tror att den har någon exklusiv rätt att vara det enda rovdjuret på jorden, vi fiskar ut haven för vi tycker fisk är gott plus att vi får nog lite bättre syn på köpet. De fattiga i Afrika bryr vi oss inte om för de kan ju ändå inte fiska så bra som vi gör....Men när en haj biter en människa då blir det ett jäkla hallå och tal om att jaga haj för de är ju farliga. Vi jagar i skogen för vi tycker det är kul att skjuta djur(hade det varit tråkigt hade vi inte haft några jägare bara viltvårdare)för det är ju lite hederligt stenålderssyssla som människan alltid gjort osv osv men när en varg käkar några får så blir det åter ett jäkla hallå....
          Visst det finns nog en och annan varg som bör skjutas dels för att skydda från inavel som knappast gynnar stammen plus att precis som med människor så finns det en o annan där det slagit slint.
          Men faktum kvarstår att jägare dödar mer människor på tio år än vad vargen gjort på hundratals men inte har vi skyddsjakt på jägare.

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 21:09
          Länk hit: #32

Gäster

Ja han sköts ju för jösse namn....

Citera
          zaaritha
          Inlägg 30-04-2010, 21:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Japp--jag har tydligen fattat totalt fel!
          Trodde att varg bara dödade det de behövde att äta!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:15
          Länk hit: #34

Moderator

CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 22:12) *

Det gör dom inte, dom dödar allt dom kommer över eftersom dom eventuellt kan behöva maten i morgon. En fårhage är som ett dukat bord eftersom djuren inte är skapta för att fly från vargar och dessutom är instängslade så dom inte kommer undan.

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 21:15
          Länk hit: #35

Gäster

CITAT (zaaritha @ 30-04-2010, 22:12) *

Men det gör de ju till 99,9 procent. Det är en och annan individ som flippar ut, precis som Anders Eklund mördade Engla..... -fear-.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:16
          Länk hit: #36

Moderator

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:15) *
          Men det gör de ju till 99,9 procent. Det är en och annan individ som flippar ut, precis som Anders Eklund mördade Engla..... -fear-.gif

Tror du ärligt talat att en varg som hamnar i en fårhage nöjer sig med att döda ett får?

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 21:17
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:15) *
          Det gör dom inte, dom dödar allt dom kommer över eftersom dom eventuellt kan behöva maten i morgon. En fårhage är som ett dukat bord eftersom djuren inte är skapta för att fly från vargar och dessutom är instängslade så dom inte kommer undan.

Alltså ärligt talat, att du inte skäms att vräka ur dig lögner och förespegla att det är sanning och verka vara kunnig? Så jäkla pinsamt. Jag uppmanar varje enskild odlait att söka information på nån sida som känns neutral och bilda sig en egen uppfattning. Du är bara patetisk Huggorm.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 30-04-2010, 21:20
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Verkar ju totalt knäppt!

Jo men så är det faktiskt Zaaritha unsure.gif Varg i fårflock river, skadar och dödar många får. Vet ej varför de inte nöjer sig med ett byte som ju borde räcka för att bli mätt dunno.gif

Men säger man att man tycker synd om fåren ... då är man varghatare och inte vatten värd no.gif Tråkigt med en debatt där allt är antingen svart eller vitt och sarkasmerna flödar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:21
          Länk hit: #39

Moderator

CITAT (Meriona @ 30-04-2010, 22:17) *
          Alltså ärligt talat, att du inte skäms att vräka ur dig lögner och förespegla att det är sanning och verka vara kunnig? Så jäkla pinsamt. Jag uppmanar varje enskild odlait att söka information på nån sida som känns neutral och bilda sig en egen uppfattning. Du är bara patetisk Huggorm.

Kan du finns ett enda fall där en varg har nöjt sig med att ta endast ett får när det fanns fler tillgängliga så kan du redovisa det. Jag skulle kunna sitta hela natten och plocka fram notiser om hela fårbesättningar som dödats. Min egen familj har fått ett flertal får rivna vid samma tillfälle, vargen åt sig mätt och fortsatte sedan vidare, lämnande en hage full av kadaver efter sig

CITAT (Snöflinga @ 30-04-2010, 22:20) *
          Jo men så är det faktiskt Zaaritha unsure.gif Varg i fårflock river, skadar och dödar många får. Vet ej varför de inte nöjer sig med ett byte som ju borde räcka för att bli mätt dunno.gif

Som jag förstått det lägger den upp förråd utifall att den inte skulle hitta något byte i morgon, ett helt naturligt beteende alltså.

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-04-2010, 21:22
          Länk hit: #40

Gäster

Jag upprepar, sök information odlaiter där ni känner att det är pålitligt.... Exempelvis länsstyrelsen eller defemstora....

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon