Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jägare som omedelbart borde bli av med sin vapenlicens, jägare som trakasserar tjänstemän
          gnon49
          Inlägg 30-04-2010, 21:26
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:03) *
          Livet på landet motarbetas hela tiden av storstadsfolket, av ekonomiska skäl. Vargproblemen är bara en del i frågan, som tillsammans med allt annat till slut gör det omöjligt att stanna.
          Berodde bettfelet möjligtvis på inavel?

Om du menar bonden så kan jag inte gå i svaromål. Men flertalet boende på landet har väl sin utkomst i någon storstad eller tätort. Visst blir det i regel dyrare att bo på landet men vadå, allt har sitt pris. Förresten använde jag bilen betydligt mer när jag bodde i staden. Naturen hägrade. Så lite jämnar det nog ut sig.Så folk flyr nog inte landet, snarare tvärtom gissar jag.
          Hur många dödsfall orsakar Huggormen per år tro? wink.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-04-2010, 21:29
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

Rivna får har medfört sora ersättningar som är högre än fårens "marknadsvärde", enligt bönderna själva. Så några rivna får är inga skäl till vargslakten.

Det finns gamla fördomar djuren ( bland de vargen)som sitter lite djupare hos några än andra. Dessa fördomar har Alliansregeringen fördjupat i politiskt syfte. Det är motbjudande.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:31
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:29) *
          Rivna får har medfört sora ersättningar som är högre än fårens "marknadsvärde", enligt bönderna själva. Så några rivna får är inga skäl till vargslakten.

Det finns gamla fördomar djuren ( bland de vargen)som sitter lite djupare hos några än andra. Dessa fördomar har Alliansregeringen fördjupat i politiskt syfte. Det är motbjudande.

För många människor är pengar en dålig tröst när man blivit av med sina tamdjur. Och nu drar du upp alliansen igen, men du glömmer att antalet vargar bestämdes på förra regeringens tid. Och jag tror inte de rödgröna kommer totalfreda vargen om dom skulle komma till makten, för dom har inte sina trognaste väljare i Storstäderna

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-04-2010, 21:39
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:31) *
          För många människor är pengar en dålig tröst när man blivit av med sina tamdjur. ....

Både du och jag vet att detta handlar inte om några tamdjur( som behålls av ekonomiska skäl). Detta handlar om en gammaldax rutten syn på djur som är långt ifrån verkligheten. Låt oss beskämpa den gamla synen på djur.

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-04-2010, 21:39
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:29) *

Då får vi väl hoppas att vargarna röstar på vänster då. Så himlen och all dess härlighet ramlar ner över oss.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 21:42
          Länk hit: #46

Moderator

CITAT (vitavargen @ 30-04-2010, 22:39) *
          Både du och jag vet att detta handlar inte om några tamdjur( som behålls av ekonomiska skäl). Detta handlar om en gammaldax rutten syn på djur som är långt ifrån verkligheten. Låt oss beskämpa den gamla synen på djur.

Du borde ge dig ut på studieresa ute i landet, du skulle nog lära dig mycket som inte kan läras från datorstolen

Citera
          vitavargen
          Inlägg 30-04-2010, 21:52
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 22:42) *
          Du borde ge dig ut på studieresa ute i landet, du skulle nog lära dig mycket som inte kan läras från datorstolen

Den empirismen skulle inte behövas, för kännedom om samhället finns tillräckligt. Vill du ha siffror från landsbyggden? smile.gif

CITAT (gnon49 @ 30-04-2010, 22:39) *
          Då får vi väl hoppas att vargarna röstar på vänster då. ....

Vet hur du röstar när det gäller vargen iallafall smile.gif

Citera
          Olle A
          Inlägg 30-04-2010, 22:22
          Länk hit: #48

Gäster

CITAT (Snöflinga @ 30-04-2010, 22:20) *
          Jo men så är det faktiskt Zaaritha unsure.gif Varg i fårflock river, skadar och dödar många får. Vet ej varför de inte nöjer sig med ett byte som ju borde räcka för att bli mätt dunno.gif

Det är för att en fårhage inte är något naturligt för en varg. I normala fall har vargen aldrig möjlighet att döda mer än ett byte åt gången, eftersom alla andra genast flyr. Men i en trång hage springer fåren bara runt, runt, vilket utlöser vargens jaktinstinkt något väldigt. Det gäller alltså att förhindra att vargen kommer in i hagen, vilket är fullt möjligt med vargstängsel. Har man dessutom skällor på fåren är de ännu bättre skyddade, för vargen är väldigt rädd för metalliska ljud. Min åsikt är att man inte vinner något på att förneka att problemen finns - i stället måste vi hitta lösningar! Jag är övertygad om att det går att leva med vargen om vi bara vill. Själv bor jag på landet och tycker att det är helt fantastiskt att ha detta djur i hemmamarkerna.

Olle

Citera
          Anma
          Inlägg 30-04-2010, 22:28
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Olle A @ 30-04-2010, 23:22) *
          Det är för att en fårhage inte är något naturligt för en varg. I normala fall har vargen aldrig möjlighet att döda mer än ett byte åt gången, eftersom alla andra genast flyr. Men i en trång hage springer fåren bara runt, runt, vilket utlöser vargens jaktinstinkt något väldigt. Det gäller alltså att förhindra att vargen kommer in i hagen, vilket är fullt möjligt med vargstängsel. Har man dessutom skällor på fåren är de ännu bättre skyddade, för vargen är väldigt rädd för metalliska ljud. Min åsikt är att man inte vinner något på att förneka att problemen finns - i stället måste vi hitta lösningar! Jag är övertygad om att det går att leva med vargen om vi bara vill. Själv bor jag på landet och tycker att det är helt fantastiskt att ha detta djur i hemmamarkerna.

Olle

tummenupp.gif

Citera
          herkules
          Inlägg 30-04-2010, 22:48
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

tänk om alla jägare som säger sig värna våra rovdjur kunde ha så mycket stake så de faktiskt anger sina kriminella "kollegor". det skulle kännas bra!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2010, 23:14
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Nu ska vi ha klart för oss att detta är något som händer i Norra Sverige !min man är jägare lika så min son och svärson ,de skulle aldrig ställa upp på det.Det vi har är Vargmaffia !och de hatar Vargen mer än något,säger också en del om Varghatarna .Järven är mer blodtörstig än något rovdjur vi har i Sverige och ena elaka jävlar,varför förs det ingen utrotningsklappjakt på dom ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 23:16
          Länk hit: #52

Moderator

CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:14) *
          Nu ska vi ha klart för oss att detta är något som händer i Norra Sverige !min man är jägare lika så min son och svärson ,de skulle aldrig ställa upp på det.Det vi har är Vargmaffia !och de hatar Vargen mer än något,säger också en del om Varghatarna .Järven är mer blodtörstig än något rovdjur vi har i Sverige och ena elaka jävlar,varför förs det ingen utrotningsklappjakt på dom ?

I norra Sverige finns nästan ingen varg, för samerna skjuter så fort dom får en chans. Det är i mellansverige det pågår, Dalarna, Värmland, Hälsingland och däromkring

Citera
          herkules
          Inlägg 30-04-2010, 23:18
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:14) *

icke i norra Sverige, där finns ingen varg.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2010, 23:19
          Länk hit: #54

Medlem

Huggorm !ursäkta har du ingen koll ?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-04-2010, 23:21
          Länk hit: #55

Moderator

CITAT (Motti @ 01-05-2010, 00:19) *
          Huggorm !ursäkta har du ingen koll ?

Kanske eller kanske inte. Har du koll?

Citera
          Motti
          Inlägg 30-04-2010, 23:50
          Länk hit: #56

Medlem

J jag inbillar mig det efter som både min man och son jagar,men vi bor i småland och här finns inte Vargen än fast en och annan har förvillat sig ner här. som media har påvisat.

Citera
          pejori
          Inlägg 01-05-2010, 02:56
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Olle A @ 30-04-2010, 23:22) *

Olle

Så sant. tummenupp.gif
          Jag bor i storstad, och har förlorat fler tamdjur till människors mordlystnad än till rovdjur. whistling.gif
          Skottpengar på människor?????
          Nä, det går nog inte. crying.gif
          Sedan inte att förglömma, vargar jagar i flock och flera vargar kan fälla byten samtidigt.
          Försök skilja vargbett från hundbett...Flera "vargattacker" har visat sig vara från hundar. dunno.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Red Top
          Inlägg 01-05-2010, 08:00
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 30-04-2010, 21:34) *
          Edit: Det var i Hjärtum till och med. 17 får rev vargen innan den var nöjd. Och stängslet var över en mil långt.
          http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslanda...ck-daligt-omen-

Om du hade bemödat dig om att läsa artikeln noggrannare, hade du sett, att det står precis det som Olle A så klokt påpekar i sitt inlägg.

" Varför fäller vargarna så många djur? De kan ju knappast orka äta 17 får...

– Nej, det är en fråga som man inte riktigt vet något bra svar på. Jag brukar säga som så att hade attacken skett i naturen så hade de andra fåren sprungit bort. När fåren springer omkring vargens fötter i stället så fortsätter den att jaga och bita. Det är samma som med en räv i en hönsgård. Men det är egentligen inget onaturligt beteende. Det onaturliga är att ha bytesdjur instängda i en hage."

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-05-2010, 08:17
          Länk hit: #59

Moderator

CITAT (Red Top @ 01-05-2010, 09:00) *
          Om du hade bemödat dig om att läsa artikeln noggrannare, hade du sett, att det står precis det som Olle A så klokt påpekar i sitt inlägg.

" Varför fäller vargarna så många djur? De kan ju knappast orka äta 17 får...

– Nej, det är en fråga som man inte riktigt vet något bra svar på. Jag brukar säga som så att hade attacken skett i naturen så hade de andra fåren sprungit bort. När fåren springer omkring vargens fötter i stället så fortsätter den att jaga och bita. Det är samma som med en räv i en hönsgård. Men det är egentligen inget onaturligt beteende. Det onaturliga är att ha bytesdjur instängda i en hage."

Ja, och det är därför vi måste välja. Skall vi ha vargar eller skall vi ha får och andra tamdjur?

Citera
          sqrulan
          Inlägg 01-05-2010, 08:34
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag bor i norrland och jag tycker inte om jägarmentaliteten, många dödar för dödandets skull tyvärr!
          Jag själv skulle aldrig döda ett djur! Jag har stannat då jag har hittat skadade/dödade djur på vägen, jag tar dom som lever till närmaste polisstation och dom som är döda gråter jag över och lägger dom vid sidan av vägen. sad.gif
          Hur kan man köra över ett djur flera gånger utan att stanna och flytta den döda kroppen?
          Som ni kanske vet så är jag en djurvän, även mina barn. Man ska lära dom redan då dom är små att djur har också känslor. Minns ni Hedvigg oh ugglan=0)

--------------------

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon