CITAT (mamamaggan @ 19-09-2013, 22:45)

Till dig omk .
Skruttis , har det fungerat bra att adoptera från katthem ?
Kommer att skaffa katt igen känner jag och har då funderat så smått på att ta från katthem.
Jag blir jätteglad att höra att du kan tänka dig ta dig an en katthemskatt!

Det finns så många som verkligen behöver hem och kärlek.
För oss har det gått väldigt bra men jag har hör om många som lämnar tillbaka katterna redan efter några dagar för att de inte tycker att det fungerar.
Tror man måste vara förberedd på att det kan bli lite tuffare än att adoptera en från uppfödare (har jag aldrig provat) beroende på vad katten råkat ut för och
varför den finns på katthemmet.
Förutom att de kan ha varit svårt misshandlade, vanskötta, utkastade m m så kan de vara resultatet av inavel och då kanske ha problem invärtes.
Vill absolut inte skrämma dig utan bara tipsa om att försöka få veta mesta möjliga om dess bakgrund och ha i åtanke att det
kanske tar lång tid innan den är helt trygg i sitt nya hem.
Sedan får du själv göra bedömningen om du tror dig ha tålamod, ork och tid i den utsträckning som katten behöver.
Å andra sidan så kan det ju självklart gå hur smidigt som helst. En del katter är ju inlämnade bara p g a allergier eller liknande och behöver ju inte vara "trasiga" i själen.
Vår Stella t e x har vi haft i 1 1/2 år nu och hon hamnar f f i situationer ibland där hon får små utbrott för att hon blir rädd. Utbrotten blir allt lindrigare och allt färre men det tar tid.
Det p g a att hennes tidigare familj har uppenbarligen har misshandlat henne i flera år och sedan dumpat henne i skogen.
Däremellan så är hon den goaste, snällaste, mest storsinta och lojalaste katt man kan få. Jag ångrar inte ett ögonblick att vi adopterade henne.
En "bonus" är att få känna att man gett en helt underbar varelse en bättre tillvaro och en ny start i livet. Att få chansen att gottgöra vad andra gjort henne.
Håller verkligen tummarna för dig Mamamaggan, att du kommer att prova och att lyckas!