Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Har en liten odlingsplats vid ett berg, där har jag gjort i ordning med jord, kogödsel, kompost
          Söttok06
          Inlägg 12-05-2010, 11:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Ytan är ca 2 kvm och jag har Lammöron, Oregano (som sprider sig kolossalt), en Brunnäva, Spansk näva, En sorts Daglilja och nu har jag också planterat 3 plantor med Sibirisk Vallmo samt en planta Marockans mynta.

Det är en rabatt som jag inte lägger så mycket jobb på, bara rensa bort ogräs och lägger på lite ny jord eller kogödsel på våren.

Nu undrar jag om Marockansk mynta kommer tränga ut alla andra växter? Det är inget fel om den sprider sig lite och likaså bra med Vallmon om den fröar av sig också. Men kommer växterna liksom invadera hela området runt omkring. Jag har placerat större stenar i runtomkring.

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 12-05-2010, 12:00
          Länk hit: #2

Gäster

CITAT (Söttok06 @ 12-05-2010, 12:50) *
          Ytan är ca 2 kvm och jag har Lammöron, Oregano (som sprider sig kolossalt), en Brunnäva, Spansk näva, En sorts Daglilja och nu har jag också planterat 3 plantor med Sibirisk Vallmo samt en planta Marockans mynta.

Det är en rabatt som jag inte lägger så mycket jobb på, bara rensa bort ogräs och lägger på lite ny jord eller kogödsel på våren.

Nu undrar jag om Marockansk mynta kommer tränga ut alla andra växter? Det är inget fel om den sprider sig lite och likaså bra med Vallmon om den fröar av sig också. Men kommer växterna liksom invadera hela området runt omkring. Jag har placerat större stenar i runtomkring.

Hej söttok06
          Om du vill ha den lilla biten utan beskymmer, så plantera nån vintergrön buske, litet träd och lägg markduk över, ta hål för växterna och fyll sedan allt med lämpligt småsten. Ingen ogräsrensning mera! smiley_small_hug.gif fr. Tottes matte

Citera
          ingrids
          Inlägg 12-05-2010, 12:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

I en lättskött rabatt skulle jag nog varken vilja ha mynta eller oregano, har sett oregano ta över ett trädgårdsland och mynta skicka utlöpare lååångt iväg. Brunnävan kan även den sprida sig ymnigt, i det fallet med frö. Så egentligen skulle jag hävda att en lättskött rabatt består av växter som varken är expansiva eller klena av sig utan mittemellan.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Söttok06
          Inlägg 12-05-2010, 21:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Okej, fel växtval alltså. Rabatten är placerad på kommunens mark en bit från fastigheten där jag bor (lägenhet). Det är berg, gräs och tallar runtomrkring. Jag ser att Oreganon har kommit utanför planteringen, men det gör inte så mycket eftersom det växer gräs där diverse annat. Har tagit bort all Oregano på min odlingslott för där vill jag inte att den sprider sig.
          Brunnävan har inte kommit upp någon annanstans än där den är. Som en liten rund kulle bara på sin plats. Den har stått där i flera år.

När jag inte längre vill ha platsen kanske den blir förvildad med Mynta, Oregano och Vallmo.

Planterade en Spansk Körvel utanför husväggen för länge sedan och den har vuxit som en riktig buske under årens lopp. Läste att den också sprider sig med frön.

Har också en bergsplantering med Rabarber. Funderar på att rensa upp lite där och köpa ännu en Rabarberplanta. Grannarna får ju förstås ta och göra paj av.

Ska tänka på det om jag anlägger någon mer rabatt.

Det är som en slags Gerillaodling.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 13:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon