Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Får barn köra fyrhjuling ?
          Snöflinga
          Inlägg 12-05-2010, 20:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

I grannskapet hos oss finns, som jag tycker, en väldigt oansvarig pappa angry.gif Dels kör han en fyrhjuling i rasande fart med ett litet barn framför sig ... efter honom, på en mindre fyrhjuling kör en flicka som jag tippar är i sjuårsåldern i samma fart fear.gif Visserligen med hjälm men ändå. Hon tappade kontrollen i kurvan ovanför oss och körde ut på en äng där hon fick stopp. Pappan hjälpte henne ut på vägen och sedan fortsatte de i full fart.

Vilken tur att där var en äng och inte en mur el.dyl. hårt. Även att det inte kom en bil sweatingbullets.gif
          Är det någon här som vet vad som krävs för att framföra fyrhjulingar och om barn får köra på allmänna gator och vägar ?

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Huggorm
          Inlägg 12-05-2010, 20:43
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Barn får naturligtvis inte köra. Däremot får dom rida på 500kg tunga monster till hästar. Lagstiftningen är alltså helt galen, vilket folk på landet vet. Jag körde traktor själv första gången innan jag fyllde tvåsiffrigt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2010, 20:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om jag inte minns fel är det lite lurt med dessa vehiklar. De är inte mopeder, inte mc, inte cyklar. För mopeder är det 15 år som gäller men för dessa lekredskap?????

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          johaseo
          Inlägg 12-05-2010, 20:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 30 107

Under konstant föräldra kontroll borde det vara ok men såsnart du släpper iväg dem själva är det som att beom tragiska olyckor. Därmed sagt att visst låt dem köra MEN aldrig om du själv inte är i närheten. Sunt förnuft.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 12-05-2010, 20:58
          Länk hit: #5

Gäster

Är ju inte alls länge sedan en från Danmark besökande miste sitt barn i olycka med fyrhjuling.
          Nej ... barn får inte köra fyrhjuling!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-05-2010, 21:00
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (netha @ 12-05-2010, 21:58) *
          Är ju inte alls länge sedan en från Danmark besökande miste sitt barn i olycka med fyrhjuling.
          Nej ... barn får inte köra fyrhjuling!

Förmodligen inte på allmän väg men...Fyrhjulingar

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-05-2010, 21:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jamen herregu! Ett barn på 7 år! Hörde en som lät sin 6-åring köra hejvilt utan översikt på landet, kom det bilar så fick de minsann flytta på sig.

Jag har en femåring och han lär nog få fylla år ca tio gånger till innan han släpps lös på en sådan läbbig sak.
          Jag har själv kört en fyrhjuling så jag vet i alla fall lite vad jag pratar om.

Kanske det är stor skillnad från barn till barn - och/eller så är det skillnad från förälder till förälder.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          netha
          Inlägg 12-05-2010, 21:06
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 22:00) *

Läste inte i länken men vet att om barn ska köra fyrhjuling så ska det ske inom inhägnat område.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-05-2010, 21:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

En sak är väl säker - på allmän väg behövs körkort för att franföra sådana. Om den är motorsvag, och räknas som moppe, så måste man vara minst 15 år.

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-05-2010, 21:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Gossen Ruda @ 12-05-2010, 22:00) *

Det där är ju fullkomligt VIDRIGT!
          VEM sätter sin treåring på ett fordon som kör 35 km/h? Inhägnat eller ej...

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-05-2010, 21:17
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Barn får köra fyrhjulingar men enbart på speciell bana med personal inte hemma eller på allmän väg. Det är ju också så att enbart registrerade fyrhjulingar får köras på vägen (inte i naturen), oregistrerade är enbart godkända för att köra på banområde med personal.

Fast ingen verkar bry sig här har jag också sett 7-8åringar på fyrhjulingar och mopeder som far runt på cykel och gångbanor utan hänsyn till andra som vistas där och föräldrarna bara skrattar även när de kör ut på åkrarna och sladdar på det nysådda. (även föräldrar till barnen ser jag bränna runt i naturen som galningar på fyrhjulingar).

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 12-05-2010, 21:20
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Bengalow @ 12-05-2010, 22:06) *
          En sak är väl säker - på allmän väg behövs körkort för att franföra sådana. Om den är motorsvag, och räknas som moppe, så måste man vara minst 15 år.

Misstänkte väl att det var något sådant ... ja man får väl hoppas att barnen inte skadas, skulle gärna vilja stoppa det hela men vad göra dunno.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 13-05-2010, 22:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

De får köra i inhägnat område !inte på allmän väg.Ett jäkla otyg det där ,på vår gata där vi bodde förut var det ett par tonåringar som körde motorkross och tävlade på bana,men det räkte inte de var tvungna att trimma cycklarna och köra som galningar på gatan också och gärna då på bakhjulet bland katter hundar och barn,det här trimandet som de höll på med kunde man bli galen av och ofta passade de på att köra på gatan när föräldrarna åkte iväg hemifrånEtt jäkla otyg är det,jag har full förståelse för ungdomars motorintressen men de hör inte hemma på en villagata utan på ett hängnat område som är utformat särskillt för motorsport.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 22:23
          Länk hit: #14

Moderator

Vuxna på fyrhjuling är också ett problem. Dom korsar min tomt utan minsta eftertanke, och hos grannen rev dom en stenmur för att kunna ta sig fram

CITAT (Motti @ 13-05-2010, 23:10) *
          Ett jäkla otyg är det,jag har full förståelse för ungdomars motorintressen men de hör inte hemma på en villagata utan på ett hängnat område som är utformat särskillt för motorsport.

Motorsport räknas inte som "fin" sport och inhägnade områden finns det oftast inte pengar till när man byggt alla fotbollsplaner, ishallar, golfbanor och idrottshallar.

Citera
          Motti
          Inlägg 13-05-2010, 22:33
          Länk hit: #15

Medlem

Småungar ska inte köra motorcross eller fyrhjulingar i villa områden punkt slut !det finns motorcrossbanor i de flesta städer och kommuner.man kan inte ursäkta deras köeande med att det inte finns banor för det det är föräldrarnas annsvar att se till så de kör på rätt plats.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 22:35
          Länk hit: #16

Moderator

Och vad som är rätt plats bestäms i vanlig demokratisk ordning av folk långt bort, långt över huvudet på de drabbade

Citera
          netha
          Inlägg 13-05-2010, 22:38
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Huggorm @ 13-05-2010, 23:35) *
          Och vad som är rätt plats bestäms i vanlig demokratisk ordning av folk långt bort, långt över huvudet på de drabbade

Det var väl dumt sagt. thumbdown.gif
          Crossbanor finns väl på de flesta orter ... det är inget som bestäms över någons huvud.

Citera
          Motti
          Inlägg 13-05-2010, 22:43
          Länk hit: #18

Medlem

Ja men varför i all sin da ha vi körkort för ?om var enda snorunge kan köra hur F.n de vill enligt Huggorms tänkande.Vi har en 18 års gräns här i Sverige därför att man annser att man inte är mogen att ta annsvar för ett motorfordon för ändå.Fattar inte hur du tänker Huggorm,man får väl ta annsvar för sina ungar och vad de kör när hur och var.Finns det ingen stanns att köra få man väl ge sjutton i att köpa motorcrosscycklar och fyrhjulingar till dom!ganska enkelt !

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-05-2010, 22:46
          Länk hit: #19

Moderator

CITAT (Motti @ 13-05-2010, 23:43) *
          Ja men varför i all sin da ha vi körkort för ?om var enda snorunge kan köra hur F.n de vill enligt Huggorms tänkande.Vi har en 18 års gräns här i Sverige därför att man annser att man inte är mogen att ta annsvar för ett motorfordon för ändå.Fattar inte hur du tänker Huggorm,man får väl ta annsvar för sina ungar och vad de kör när hur och var.Finns det ingen stanns att köra få man väl ge sjutton i att köpa motorcrosscycklar och fyrhjulingar till dom!ganska enkelt !

Däremot anses man mogen att framför en moped redan från 15 års ålder, trots att man sitter helt oskyddad på den och dessutom inte behöver någon som helst utbildning i trafikvett. Eller åtminstone var det så fram till i fjol, då ändrade man väll reglerna. En stor, impulsiv och bångstyrig häst får man lov att framföra i trafiken redan från födseln utan minsta utbildning. Vari ligger logiken?

Citera
          Motti
          Inlägg 13-05-2010, 22:57
          Länk hit: #20

Medlem

Allvarligt !nu tycker jag du är ute och cycklar det handlar väl också om motorkraft =hästkraffter,så du tycker att det är okej om en 12 åring röjer villakvateren med en fyrhjuling på en hundra hästar ?Jag är 57 år har inget körkort men har en Corvett i garaget så du tycker det är okej om jag är ute i byn här och drar med den ?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon