|
|
  |
papegojor och andra tamfåglar, min goja |
|
|
|
24-05-2010, 18:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Hej Tottes matte. Lycka till med undersökningen. Angående handmatad unge så är det bäst och schysstast att köpa en som är föräldramatad, en som lär sig att vara fågel och får växa upp med sina föräldrar
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Tottes matte
|
24-05-2010, 18:57
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 24-05-2010, 19:03)  Hej Tottes matte. Lycka till med undersökningen. Angående handmatad unge så är det bäst och schysstast att köpa en som är föräldramatad, en som lär sig att vara fågel och får växa upp med sina föräldrar  Hej ängsvädd,  Håller med dig. fågeln ska inte tas ifån sina föräldrar enbart att jag skulle vilja ha en tam fågel. Det blir min sak att bli bekant först med fågekn i fråga och jag vet att vissa fåglar får uppfödaren hjälpa till att mata, det menar jag "handmatning". Då är ungen van vid människor och litar på sina närmaste människovänner. Min Totte har fortfarande rädsla för händer, i början var det ett beskymmer. Nu säger han till när han vill vara ifred, petar bort handen. sedan är det så gott att bli kliad där han inte kommer år, runt halsen, skägget och kaluffsen och det helst varje kväll. Då minsann ttigger han och ger pussar tills han få sin vilja fram ......  det äääär juuu sååå gott! fr. Tottes matte
|
|
|
|
|
25-05-2010, 07:46
|

Medlem

|
Uppfödaren bör hantera sina ungar så att de blir vana vid människor och tama, men matningen bör föräldrarna stå för  Jag frågade på papegojprat om hur Lessons trivs bäst med att leva - i par eller grupp och det verkar iaf som att det är grupp som gäller - med artfränder alltså
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
25-05-2010, 08:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Men gud vad ni håller på
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
Tottes matte
|
26-05-2010, 10:43
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 25-05-2010, 09:17)  Men gud vad ni håller på  Hej stintan och andra!  Nu lägger vi ner denna tjat. Jag var ny på forumet och alldeles för blåögt att veta om det som denna, mina fågelubgar och Totte har orsakt både det ena och det andra. Jag kommer inte fortsätta att svara eller göra något till detta. Ni ska ha tack som mötte mig med förståelse, samt tack för allt annat ....  som spårade ut. Om det blir bilder, lägger jag dom i en annan tråd om jag känner för att jag har nån som helst behållning av det. .....  fr. Tottes matte.
|
|
|
|
|
26-05-2010, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Tottes matte @ 26-05-2010, 11:43)  Hej stintan och andra!  Nu lägger vi ner denna tjat. Jag var ny på forumet och alldeles för blåögt att veta om det som denna, mina fågelubgar och Totte har orsakt både det ena och det andra. Jag kommer inte fortsätta att svara eller göra något till detta. Ni ska ha tack som mötte mig med förståelse, samt tack för allt annat ....  som spårade ut. Om det blir bilder, lägger jag dom i en annan tråd om jag känner för att jag har nån som helst behållning av det. .....  fr. Tottes matte. Menade inte dig ju
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
26-05-2010, 11:41
|

Medlem

|
Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på"  Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Tottes matte
|
26-05-2010, 11:58
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2010, 12:41)  Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på"  Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till. Hej Ängsvädd .....  inget illa ment, nästan alla har varit med tillsammans med mina fåglar. Jag vet att du menar väl och det är jag tacksam om ....  Men just nu känns det lite infekterad och jag orkar inte ta itu med det. Jag är konvalicent från igårdagens cyctoskopi och det gör sååå fb... ont! men det lägger sig, hoppas jag på några dagar. Gjorde denna undersökning en månad sedan och då skrämde dom upp mig ordentlig av oidentiferade saker och snackade om cancer. som tur var, hittades inga onormala celler, men gyn skickade mig till urologen och de gav mig mer korrekta svar. trots det är en nu provbit taget och de kommer att hjälpa mig med andra unders. Jag har arbetat med healing snart 20 år, och det har varit intuitivt för att hjälpa dem som har smärtor. Jag kunde inte själv känna något åt det hållet i min energikropp (det fältet som omger allt levande) Jag har en annan medlem som varit med i denna diskussion och vi försöker få bilderna till henne. Om inget annat funkar, skickar jag CD till henne och hon kan dessa grejer. Jag kan väl återkomma, för jag har så väldans ont i .... just där!  fr. Totter matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
26-05-2010, 16:02
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2010, 12:41)  Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på"  Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till. Hej ängsvädd ....  nu lägger vi av med min fågel, ingen vansköter den eller att jag behöver få hur jag skulle sköta den. Jag har levt med fåglar sedan 20 år tillbaka och det jag inte vet, behövs inte heller. Jag har inte skrivit "Gud vad ni håller på", så du får följa nån annans länk, jag skulle inte utrycka mig så. Du har velat hjälpa, det förstår jag, men det har blivit flera trådar med massa skitsnack, så jag lägger av den avdelningen och min pippis. .....  det är för jobbigt att hålla på när det var en enkel sak och nu handlar det mesta om den stackarn.....  fr. Tottes matte CITAT (KRT @ 23-05-2010, 17:45)  I så fall kanske du ska titta en extra gång på signaturen innan du skriver (sagt i all välmening)..... Inte speciellt trevligt att få ett sådant svar när man försöker vara trevlig, borgar liksom inte för framtida svar eller hur man ska uttrycka det. KRT, Jag kommer inte skriva mer om detta, lägger ner projektet.  fr. Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
26-05-2010, 17:55
|
Gäster

|
CITAT (ängsvädd @ 26-05-2010, 12:41)  Men förlåt då. Du visste ju inte ens vilken art du har och jag ville hjälpa dig med att artbestämma din fågel så att den kan få korrekt skötsel samt hur man bör hålla den för att den ska må så bra som möjligt, det vet man ju inte om man inte vet vilken art det är. Vet inte om ni menar mig med "Gud vad ni håller på"  Vissa personer tar ju illa upp för ren fakta, men jag har iaf bara velat hjälpa till. Hej ängsvädd, ...  Jag som inte vet något om olika arter bör inte vara med här när det inte finns nån fågel att snacka om ......  fr. Mollys matte CITAT (Kryddan03 @ 23-05-2010, 00:50)  Vilken underbar goja du har Gertie! En av mina drömmar var en gulpannad amazon, men med tanke på att de lever så länge och jag raskt närmar mig halvsekel får det nog förbli en dröm. Förutom undulater (och kanariefåglar) har jag själv haft en blåkindad parakit som hette Garbo:  Det är inte hon på bilden dock. Får se om jag får igång gamla datorn. Jag tror att jag har några bilder på henne där. Hon (eller han - jag könsbestämde henne aldrig) var en underbar liten fågel som gärna låg och snusade under hakan och kliade hjässan mot skäggstubben när husse satt i TV-fåtöljen.  Vilken ruggig rackare! Har han varit i slagsmål, eller ? CITAT (Tottes matte @ 13-05-2010, 18:24)  Hej,
Läste om den stackars hunden som stannade kvar hos sin påkörda husse. Jag har en hund som är nu 14 år, totalt döv, och senil på köpet. Hon har värk i lederna och har fel på levern, och har specialkost fr. djursjukhuset och det går bra, men är rätt infektionskänslig, så vi får hålla ögonen på henne. Hon har alltid slickat mina tår när jag lägger mig, men under det senaste året glömmer hon och det blir många fotvätt på kvällarna. hon blir ledsen om hon inte få göra "sitt jobb", så vad gör man? snart kommer hon lämna oss, och det kommer inte bli en ny hund efter denna. fr. Mollys matte Hej, det blev fel, inget snack om några fåglar!
|
|
|
|
|
26-05-2010, 18:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
26-05-2010, 18:54
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Tottes matte @ 26-05-2010, 18:55)  Vilken ruggig rackare! Har han varit i slagsmål, eller ? Nej men nu får du väl ge dig! Jag tycker han ser jättefin ut i fjäderdräkten. Det blir så tråkig stämning med personangrepp på forumet, snälla kan vi inte bara gå vidare nu och tillsammans glädas åt fina bilder på vackra fåglar?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Tottes matte
|
27-05-2010, 11:09
|
Gäster

|
CITAT (Kryddan03 @ 26-05-2010, 19:11)  Gryddan03 .....  får man inte ens fråga länge i denna forum??? Vad finns det för lag för det? Jag menade inte illa mot fågeln, men det kom jag att tänka på när jag såg bilderna, konstigt .......  fr. tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
27-05-2010, 11:16
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 26-05-2010, 19:54)  Nej men nu får du väl ge dig! Jag tycker han ser jättefin ut i fjäderdräkten. Det blir så tråkig stämning med personangrepp på forumet, snälla kan vi inte bara gå vidare nu och tillsammans glädas åt fina bilder på vackra fåglar? Hej du Myosotis .....  det börjar gå troll i det hela. får man inte ens undra och fråga? Det är inget personangrepp om jag frågar om fågeln, har inte ens nämnt ägaren till pippin? Kan du sluta jaga mig i varenda forum!!!! förresten detta var ju som piss i Mississippi jämfört vad jag har fått utstå ang mina fåglar och fågelbon.  fr. Tottes matte
|
|
|
|
Meriona
|
27-05-2010, 11:21
|
Gäster

|
CITAT (Tottes matte @ 27-05-2010, 12:16)  Hej du Myosotis .....  det börjar gå troll i det hela. får man inte ens undra och fråga? Det är inget personangrepp om jag frågar om fågeln, har inte ens nämnt ägaren till pippin? Kan du sluta jaga mig i varenda forum!!!! förresten detta var ju som piss i Mississippi jämfört vad jag har fått utstå ang mina fåglar och fågelbon.  fr. Tottes matte Jag uppfattade det också som oförskämt att kalla en fågel som ser oerhört välmående ut, det som du gjorde. Och vad menar du med att Myosotis förföljer dig i varenda forum, förklara dig istället för att sprida rykten!
|
|
|
|
Tottes matte
|
27-05-2010, 11:40
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 27-05-2010, 12:21)  Jag uppfattade det också som oförskämt att kalla en fågel som ser oerhört välmående ut, det som du gjorde.
Och vad menar du med att Myosotis förföljer dig i varenda forum, förklara dig istället för att sprida rykten! hej Meriona, visst, man får inte tycka nåt ....  allt ska felbedömmas. Vad jag tyckte om den fågeln får i så fall vara min ensak, men för det ändrar jag inte vad jag tyckte och det var en reáktion vad jag såg ang, pippin. den sorten hör inte till mina favoriter, men den får finnas trots allt, jag bryr mig ikke ..... Vad det gäller om din andra påpekande, enkelt, läs i forumen lite varstans......  fr, Tottes matte
|
|
|
|
Tottes matte
|
27-05-2010, 11:47
|
Gäster

|
CITAT (Myosotis @ 27-05-2010, 12:21)  Hej Tottes matte, klart du får undra. Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade ditt inlägg, för mig såg det ut som om du fortfarande hackade på Kryddan pga det hon skrev tidigare. Förklara gärna varför du tycker att hennes fågel ser ruggig ut. hej myosotis, ....  jag vet inte längre vem man kan lita på -----  Visst har Kryddan gett sig på mig i andra forum, så det gör att jag undrar. Hon har varit rätt besk och jag har inte kunnat bry mig om heller. fågeln, den få vara som den är, men ....min första intryck var precis vad jag skrev, kanske att jag inte gillar den sorten eller en impulsiv tanke direkt.....fr. Tootes matte
|
|
|
|
Meriona
|
27-05-2010, 11:54
|
Gäster

|
CITAT (Tottes matte @ 27-05-2010, 12:40)  hej Meriona, visst, man får inte tycka nåt ....  allt ska felbedömmas. Vad jag tyckte om den fågeln får i så fall vara min ensak, men för det ändrar jag inte vad jag tyckte och det var en reáktion vad jag såg ang, pippin. den sorten hör inte till mina favoriter, men den får finnas trots allt, jag bryr mig ikke ..... Vad det gäller om din andra påpekande, enkelt, läs i forumen lite varstans......  fr, Tottes matte Att du inte gillar sorten kan jag köpa, men att han skulle varit i slagsmål, vad menar du med det?
|
|
|
|
Tottes matte
|
27-05-2010, 12:01
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 27-05-2010, 12:54)  Att du inte gillar sorten kan jag köpa, men att han skulle varit i slagsmål, vad menar du med det? hej Meriona .....  läste av fågelsn aurafält, och upptäckte slagsmålet och han har något på sin hö. fot som gör mig misstänksam, därför fick jag den bilden av pippin ....  men har inte kollat hans tidigare liv än, där finns kanske svaret ....  fr, Tottes matte
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|