Önskar information hur jag gör med nya plantor. Plantorna är vi inköpet ca 47 cm och har 4 resp 5 skott som det kommer blad på. Är det det översta bladet som ska bli skottet man ska spara, eller ska jag spara det starkaste Spulgan är planterad i en 20 liters kruka tills vidare bara och den utsöndras små vita runda droppar uti bladspetsens kanter, är det det som är sockerkristaller, finns även längs stammen, varför gör den så, beror det på omplanteringen i krukan, den fick rhododendronjord som första åtgärd, tänkte ge den bättre jord senare. Kan jag blanda upp jorden med lecakulor skulle underlätta för krukornas vikt då jag inte tänkte plantera den på sitt växtställe 1 året. Hur länge kan jag vänta med det, tänkte förvara den i källare 1:a och 2:a året om det kommer gå, hur mycket växer dessa rankor på 1 resp 2 år.. Hur kraftig jord ska ges, ska man ge kraftig jord på en gång, med kraftig menar jag rododendronjord med brunnen hästgödsel eller kogödsel på påse. Ska den stå i söderläge nu från början. Ska man vattna väldigt mycket - läste att rötterna behöver ha mycket vatten så rötterna får bra fäste i jorden. Tacksam för det jag bör tänka på så jag gör rätt från början. Finns mycket man funderar över :-) Tack på förhand.
|