Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mördare våren 2010
          Anneli.S
          Inlägg 21-05-2010, 21:05
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 30 076

Jag bor i hus och detta är första våren/sommaren för mig och jag upptäckte en morgon att det låg en stor svart snigel på gården och nu ser jag dom, stora som små lite överallt. Efter att ha läst denna tråd inser jag att jag - måste plocka bort dom? Oh lord! smile.gif Jag måste forska vidare i hur man tar bort dom och sedan håller dom små äckliga krypen borta.

Citera
          vips
          Inlägg 21-05-2010, 21:14
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

CITAT (mamamaggan @ 19-05-2010, 22:50) *
          Du använde alltså Nemaslug men hur ? Har fått tipset att man ska döda några , ha på Nemaslug och så kalasar de andra sniglarna på de döda , får i sig nematoderna och dör de också . Dessa döda mumsar andra i sig och så .........................

Ingen annan som använt Nemaslug och kan berätta hur det gått ?

Har varit ute i kväll igen och nu var det helt snigelfritt på en del ställen men de hade flyttat sig . Någon hade slängt gamla rabarberblad och där full komligt kryllade det av dem. Hällde på Nemaslug och då blev de helt orörliga.

Har tänkt prova det ovan nämnda partytricket, men ännu så länge har det varit alldeles för få sniglar för att det skall kunna funka, men det lär nog ändra sig. Har dock preppat med sådana där blå snigelpellets i lämpliga snår och buskar för att stävja tillväxten något... smile.gif

/magnus

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 21-05-2010, 21:40
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Nu ska jag berätta nåt vidrigt.

Jag var ute på en runda i trädgårdslandet efter jobbet, snodde till mig det största spenat bladet och skulle precis stoppa det i munnen när jag tittade ner på det, DÄR SATT EN BÄBIS-MÖRDARE!!!

fy fasen!!! där stod jag med öppen mun och så äcklad att jag nästan kräktes! tänk om jag stoppat in den i munnen!

Citera
          Piela
          Inlägg 23-05-2010, 13:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 28 608

Skulle ut med komposthinken i morse... Väl ute på trappen ser jag flera sniglar på min höga stentrapp. En har krånglat sig upp för alla trappstegen och sedan upp och in i en låda med lite frösådder. Den mumsade just på blomman för dagen! Maken undrade när jag kom in igen. Det tog väl lång tid att tömma komposthinken. Jag blev visst fördröjd av en snigelfångarrunda i regnet. Tidsåtgång 20 min för en tur med ovanligt få sniglar. De tyckte väl precis som jag att det regnade för mycket. Funderade sedan på om jag kunde hälla vatten som inte riktigt kokat upp över dem. Kan det verkligen kallas djurplågeri? Jag är verkligen sadist när det kommer till dessa växtmördare.

Citera
          persikan
          Inlägg 23-05-2010, 18:10
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 30 477

Har hittat några (3 stycken rättare skrivet) och de var yttepytte! Hoppas att turen att inte hitta många fler håller i sig.

--------------------
          Novis odlarfantast.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-05-2010, 20:59
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har varit ut i kväll igen efter några dagars uppehåll. Kör med Nemaslug och antalet sniglar har minskat och de flyttar på sig. Där det förut var ganska tjockt med dem är de helt borta men så finns det på andra ställen men inte så många.

Undrar jag om det ändå stämmer med att de som dör av medlet äts av andra och så är det igång.

Har kontaktat styrelsen i vår bostadrättsförening igen , tycker absolut att detta är en fråga för dem. Föreningen har c:a 140 lägenheter , många med små trädgårdar , så det är många som kan få problem.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-05-2010, 23:09
          Länk hit: #27

Medlem

Måste skriva igen. Mailade till styrelsen i vårt bostadrättsområde angårende att vi måste göra något år de små söta liven ( sniglarna alltså ).

Fick svaret att visst kan det köpas in medel centralt men det finns inget bra d v s som tar bort alla sniglar och därör ska vi inte göra något ! Hepp!

Vad säger ni om det ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          buffy
          Inlägg 27-05-2010, 10:09
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Det medel som är ogiftigt för andra djur än sniglar och som innehåller järnfosfat (snigelfritt m fl märken) är mycket attraktivt för råttor. Vi fick råttproblem på vår koloniförening pga för stor användning av snigelmedel. Så din bostadsrättsförening gör rätt i att inte sätta in ngn gemensam aktion mot sniglarna. Råttor är ändå värre än sniglar och de är mycket bättre på att äta snigelmedel än sniglarna, vilket innebär att sniglarna kommer undan och råttorna blir välnärda.

Citera
          officinalis
          Inlägg 27-05-2010, 20:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar.
          Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 27-05-2010, 21:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

de sa på radion att detta kommer att bli ett snigel-rekordår sad.gif de har fått bästa förutsättningar hittills iår

Citera
          officinalis
          Inlägg 27-05-2010, 21:13
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Ja, det har jag allt märkt :-). Hittils börjar jag snegla på kraftiga perenner och buskar. De flesta ettåriga grönsakerna har blivit uppkäkade, jag sår i omgångar. Så vi får se om det blir någonting i år.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-05-2010, 22:10
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (buffy @ 27-05-2010, 11:09) *
          Det medel som är ogiftigt för andra djur än sniglar och som innehåller järnfosfat (snigelfritt m fl märken) är mycket attraktivt för råttor. Vi fick råttproblem på vår koloniförening pga för stor användning av snigelmedel. Så din bostadsrättsförening gör rätt i att inte sätta in ngn gemensam aktion mot sniglarna. Råttor är ändå värre än sniglar och de är mycket bättre på att äta snigelmedel än sniglarna, vilket innebär att sniglarna kommer undan och råttorna blir välnärda.

Nu pratar vi nog om olika metoder . Jag föreslår Nemaslug , ingenting som råttor , eller andra , kan äta. Att lägga ut medel på ytan vore alltför riskabelt . Tänk om något litet barn skulle hitta små korn och stoppa i munnen.

Sedan blir jag iaf mycket fundersam till att du säger att vi inte ska bekämpa sniglarna överhuvudtaget ?! Problem med råttor går väl att lösa , eller ?

CITAT (officinalis @ 27-05-2010, 21:21) *
          Hur fungerar de här olika preparaten ni använder? Är de selektiva enbart på dessa spanska skogssniglar.
          Det känns som om det är rimligt att hålla det beståndet nere, men att rensa ut alla sniglar är ju inte så roligt.

Använder Nemaslug. Dödar ett antal mördarsniglar och häller sedan på blandningen. Tycker det ger ganska bra resultat hittills. Tricket är ju att de döda sniglarna äts upp av sina kompisar , som får i sig Nemaslug , dör och blir mat för fler sniglar som ..........................

Jag vet som sagt bara att det verkar ge resultat.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          buffy
          Inlägg 29-05-2010, 18:44
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (officinalis @ 27-05-2010, 21:21) *

De är inte selektiva, de dödar alla sniglar och snäckor. Det är synd, men där det finns mördarsniglar finns det inte så många andra sniglar, mördarna konkurrerar ut dem snabbt genom att äta allt ätligt och vara så oerhört många. För det är på mängden som man särskiljer dem från andra sniglar såvida man inte mikroskoperar. Har man minst tio feta rödbruna sniglar per löpmeter trädgård så är det mördarsniglar man har att göra med.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-05-2010, 18:50
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (buffy @ 29-05-2010, 19:44) *
          De är inte selektiva, de dödar alla sniglar och snäckor. Det är synd, men där det finns mördarsniglar finns det inte så många andra sniglar, mördarna konkurrerar ut dem snabbt genom att äta allt ätligt och vara så oerhört många. För det är på mängden som man särskiljer dem från andra sniglar såvida man inte mikroskoperar. Har man minst tio feta rödbruna sniglar per löpmeter trädgård så är det mördarsniglar man har att göra med.

Om man som jag anväder Nemaslug som hälls på dödade mördarsniglar , kan det påverka andra sniglar också ? Det ska ta död på alla sniglar står det men de äter väl inte döda mördarsniglar ? Någon som vet ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 29-05-2010, 22:54
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

CITAT (mamamaggan @ 29-05-2010, 19:50) *
          Om man som jag anväder Nemaslug som hälls på dödade mördarsniglar , kan det påverka andra sniglar också ? Det ska ta död på alla sniglar står det men de äter väl inte döda mördarsniglar ? Någon som vet ?

Vad jag förstått så är väl tanken att just mördarsniglar är kannibaler som verkligen dras till döda sniglar och mumsar, till skillnad mot andra sniglar. På så sätt skonas de som inte äter andra sniglar om man använt Nemaslug på det sättet.

Har inte själv testat men funkar det så bra som det skrivs om Nemaslug så kanske jag också skulle testa. Vi har enorma mängder mördarsniglar här, för många för att hinna plocka då jag inte skulle kunna göra något annat än att plocka och döda sniglar... sad.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-05-2010, 10:22
          Länk hit: #36

Medlem

Jag tycker att Nemaslug har hjälpt här iaf. Ser en minskning av mördarsniglarna . De flyttar på sig dock så man får hålla koll på vart de tar vägen och använda medlet där också.

Det bästa tycker jag är att det inte blir något liggande på marken som andra djur , eller små barn , kan stoppa i sig.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          varghem
          Inlägg 30-05-2010, 16:21
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 806
          Medlem nr: 23 954

Jag har otroligt nog inte hittat en enda än. Förmodar dom kommer från grannhuset för dom plockar sniglar varje kväll så på min sida av häcken är det lugnt.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 30-05-2010, 20:22
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Mina nyplanterade fina lobelior var bara små tufsar i morse crying.gif En m-snigel hittade jag i rabatten ...
          Hade några få förra sommaren men nu verkar det vara mer. Plockade senare 4 bamsingar som jag i brist på annat släppte ner i en hink med vatten som jag saltat unsure.gif Dog på stört ! Grymt antar jag, men vad skall man ha i vattnet? Vägrar klippa dem, det är så slemmigt sick.gif

Var kan man köpa Nemaslug ?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 30-05-2010, 20:30
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 30-05-2010, 21:22) *
          Mina nyplanterade fina lobelior var bara små tufsar i morse crying.gif En m-snigel hittade jag i rabatten ...
          Hade några få förra sommaren men nu verkar det vara mer. Plockade senare 4 bamsingar som jag i brist på annat släppte ner i en hink med vatten som jag saltat unsure.gif Dog på stört ! Grymt antar jag, men vad skall man ha i vattnet? Vägrar klippa dem, det är så slemmigt sick.gif

Var kan man köpa Nemaslug ?

Jag skickade efter , sök på nätet så hittar du flera ställen som du kan köpa från.

En liten rapport från i kväll . Sniglarnas antal har nog krympt från 350 - 400 ( som jag såg alltså ) till 100 och av dem dödade nog jag 50 som jag hällde Nemaslug på.

Har förstått att man ska använda Nemaslug flera gånger under säsongen lite utspritt med några veckor emellan men jag är nog ute minst en gång per vecka . Kanske lite overkill men .....................

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          buffy
          Inlägg 31-05-2010, 11:47
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (DykUnderYtan @ 29-05-2010, 23:54) *
          Vad jag förstått så är väl tanken att just mördarsniglar är kannibaler som verkligen dras till döda sniglar och mumsar, till skillnad mot andra sniglar. På så sätt skonas de som inte äter andra sniglar om man använt Nemaslug på det sättet.

Har inte själv testat men funkar det så bra som det skrivs om Nemaslug så kanske jag också skulle testa. Vi har enorma mängder mördarsniglar här, för många för att hinna plocka då jag inte skulle kunna göra något annat än att plocka och döda sniglar... sad.gif

Nemaslug är jättebra om det är regnigt. Förra våren var det mycket torrt här och då funkade det inte så bra, å andra sidan blev det inte så mkt sniglar ändå pga torkan.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 06:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon