Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mördare våren 2010
          Seglarmange
          Inlägg 31-05-2010, 23:26
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 29 973

Inför årets säsong preppade jag med en två meter bred remsa med snigelrent (det som ser ut som blåkorn) utanför tomtgränsen. Efter det har jag tyckt att det finns förvånansvärt få av de klassiska stora svarta och bruna sniglarna. Till min förvåning upptäckte jag att mina kärleksfullt frösådda och uppdrivna plantor i alla fall äts upp i snabb takt. Några sena kvällar i följd har jag därför varit ute med ficklampan och en blompinne i högsta hugg för att hitta förövarna.

Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.

De första kvällarna tog jag bort alla jag kunde hitta vilket inte var så många, men nu, när jag lärt mig att hitta dem, inser jag att det är hur många som helst... Jag har också insett att min nästan dagliga vattningsrunda på kvällen är rena himmelriket för dessa små gynnare. (kommer att vattna vid annan tidpunkt i fortsättningen). I kväll försökte jag inte ens med blompinnen utan gick in på datorn för att hitta något annat sätt.

- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?

- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?

/Seglarmange

Redigerat av Seglarmange: 31-05-2010, 23:28

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 31-05-2010, 23:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Nemaslug tar alla sniglar står det men ska inte vara någon fara för andra. Hur tänker du när du nämner små barn? Menar du att de av misstag skulle få i sig Nemaslug ?

Jag har valt den här metoden just för att det inte blir något liggande uppepå marken som t ex små barn kan plocka och stoppa i munnen .

Googla på Nemaslug och läs så kan du själv se vad det är för något och vilka du tycker är riskerna .

Som du redan säkert läst så tycker jag att det funkar bra , dödar en del mördarsniglar och häller nematoder utrörda i vatten över " liken ". PÅ ett par veckor har jag fått ner antalet riktigt bra . Man får se upp för de flyttar på sig de små rackarna , platser där det fanns många är efter mitt bombardemang helt tomma medan det kan finnas 10 meter därifrån där de inte fanns förra gången.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          buffy
          Inlägg 05-06-2010, 05:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

CITAT (Seglarmange @ 01-06-2010, 00:26) *
          Till min stora förvåning hittade jag då, vad jag upplevde var, en helt ny typ av snigel. Har samma form som de stora sniglarna men är bara en till två centimeter lång och mer brunspräcklig i färgen över ryggen. Extremt slemmiga, svåra att se och nästan omöjliga att spetsa med blompinnen. De sitter benhårt fast på växten och är näst intill omöjliga att få bort utan att skada plantan. Får man väl av dem kläs de snabbt av jord som fastnar i slemmet som gör dem omöjliga att se. Jag skall tillägga att jag inte kan påminna mig att jag någonsin sett dessa på dag- eller kvällstid, utan bara på natten.

- Är dom här små jag hittat en annan sorts mördarsnigel eller är det bara små exemplar av 'dom vanliga' som ännu inte hunnit bli så stora?

- Någon nämnde Nemaslug. Jag har små barn hemma, är det någon som vet hur det är ur barnsynpunkt?

/Seglarmange

Det låter som unga mördarsniglar. De är mycket klistriga. Nu är de små men de blir större. Nemaslug skall inte påverka människor, de är nematoder som parasiterar på blötdjur. Låt inte barnen äta sniglar, det finns en del otäcka parasiter som sprids av sniglar till hund (fransk hjärtmask, lungmask), vet inte om det kan gå på människor men bäst att ej chansa.

Snigelfritt (de blå pelletsen) är inte heller farliga för barn, vuxna människor, fåglar, gnagare, hundar osv. Järnfosfat ger man som näringstillskott till grisar. Det är bara giftigt om man är snigel.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-06-2010, 14:29
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det är lite märkligt men jag får leta efter kräken. Idag regnar det och då brukar slemmisarna nästan dansa av glädje överallt, jag letade och letade och hittade bara två att klippa. Hittills i år har jag bara klippt/stampat kanske 20 st. Inte för att jag klagar, bara konstaterar. biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Grobladet
          Inlägg 08-06-2010, 13:10
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 30 987

Jag har ett elektriskt SNIGEL-STAKET.
          Staketet stoppar sniglar från att komma in och dödar de sniglar som försöker ta sig ut.
          Så efter några veckor finns där (nästan) inga sniglar.
          Lär mer om mitt staket på min blogg

--------------------
          Ett krossat groblad på myggbettet tar bort myggbettet.

-Avfall är kul-

Citera
          cato
          Inlägg 08-06-2010, 20:23
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 565
          Medlem nr: 6 734

Har någon på forumet hört hur det gått i Norge?

Ny norsk metod mot spansk skogssnigel
          En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag.
          Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
          Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
          Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
          Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker.
          Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.

--------------------
          Hälsningar
          CATO

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 08-06-2010, 20:28
          Länk hit: #47

Medlem

Det var där jag fick idén till att göra som jag gör. Dödar ett antal sniglar och häller på Nemaslug . Har fått ner antalet rätt så bra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Christa
          Inlägg 11-06-2010, 05:58
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Har för första gången fått snigelinvasion. Blää!!! Var ute klockan 6 i morse och klippte sniglar. 10 satt på garageväggen...

Tidigare år har det bara varit stora sniglar men nu är det alla storlekar och färger. Dom små är ju marigare att hitta.

Jag är dock rädd om våra vackra pantersniglar och är rädd att dom också dör om jag använder nematoder. Är det så?

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 11-06-2010, 09:49
          Länk hit: #49

Medlem

Nemaslug tar alla sniglar. Men om man dödar ett antal mördarsniglar och häller på Nemaslug så borde det ta bara mördarna. Mördarsniglar är kannibaler så de äter på sin döda kompis och det gör inte de andra snigelsorterna vad jag förstår.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Christa
          Inlägg 11-06-2010, 15:38
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Jag har klippt huvudet av mördarsniglarna och lämnat resterna på gräsmattan och snäckorna och de svarta skogssniglarna äter det med förtjusning. Minns inte om jag sett någon panter göra det.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-06-2010, 16:13
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Malin_MeL @ 21-05-2010, 22:40) *
          Nu ska jag berätta nåt vidrigt.

Jag var ute på en runda i trädgårdslandet efter jobbet, snodde till mig det största spenat bladet och skulle precis stoppa det i munnen när jag tittade ner på det, DÄR SATT EN BÄBIS-MÖRDARE!!!

fy fasen!!! där stod jag med öppen mun och så äcklad att jag nästan kräktes! tänk om jag stoppat in den i munnen!

Jag har lyckats, men det kom ut igen ganska fort sick.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          theseraphim
          Inlägg 11-06-2010, 16:25
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (cato @ 08-06-2010, 21:23) *
          Har någon på forumet hört hur det gått i Norge?

Ny norsk metod mot spansk skogssnigel
          En ny norsk framgångsrik metod att nästan utrota den spanska skogssnigeln, även kallad mördarsnigel, rapporteras i Norsk Hagetidend 1/2009. Thorstein Mo i Elnesvåg vann 10 000 norska kronor för den i en tävling som samlade in 160 bekämpningsförslag.
          Torsten Mos vinnande idé bygger på att den spanska skogssnigeln, Arion lusitanicus, är kannibal. Torsten lägger insamlade sniglar i en balja med nematoder i ljummet vatten. Sedan sniglarna infekterats av de små nematoderna klipps de av på mitten och delarna sprids i trädgården. Väl där blir snabbt de preparerade kadavren mat åt friska mördarsniglar som får i sig nematoderna, dör inom några dagar och då blir ny snigelmat.
          Denna dominoeffekt är effektiv, hävdar Torstein Mo. Han prövade den första gången redan 2006 hos en lantbrukare i grannskapet som fått sin gård översvämmad av spanska skogssniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på åkern. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år.
          Uppmuntrad av framgången bjöd Torstein Mo 2007 in sina grannar på snigeljakt. Tre dagars skörd lades i nematodvattnet och efter avlivning ut som snigelåtel.
          Förra året gjorde han och grannarna en ny gemensam snigeljakt. Men det fanns knappast några spanska skogssniglar kvar, bara på tomter som gränsade till obebyggda marker.
          Det norska Hagelselskapet har tillsammans med norska Bioforsk sökt pengar från Forskningsrådet för att kunna pröva om Torsten Mos dominometod håller vad han hävdar.

Hörde en svensk expert kommentera Nematod modellen tidigare i våras och han kallade den i stort sett meningslös då effekten är för dålig och okontrollerad.

Citera
          vips
          Inlägg 11-06-2010, 16:25
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Seg start på säsongen för mördarna hos oss, men dagens regn har lockat fram fler. Har nog dekapiterat ett femtontal i dag, lämnar resterna på gräsmattan till de närmast sörjande, går ut och tar hand om dem "mitt i maten" lite senare i kväll... smile.gif

/magnus

Citera
          Geranium
          Inlägg 11-06-2010, 16:26
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem nr: 19 840

Jag undrar just detta: äter andra sniglar varandra (kannibaler), eller är det bara mördarsniglarna? Isåfall vet man ju ganska snabbt vad man har för rackare. Alla sniglar jag har här äter varann. Men de ser olika ut. Några ser mest ut som pantersniglar, andra som åkersniglar. Mördarsniglarna har nog parat sig med allt som liknar en snigel sen de flyttade hit.
          sos.gif sos.gif

Redigerat av Geranium: 11-06-2010, 16:27

--------------------
          Hälsningar från Skåne

Citera
          vips
          Inlägg 11-06-2010, 17:03
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Har för mig att jag läst att det finns korsningar med svensk skogssnigel, men helt hundra är jag inte. Snäckorna har jag däremot aldrig sett kannibalisera, däremot äter sniglarna gärna snäckorna...

/magnus

Citera
          duo2010
          Inlägg 12-06-2010, 20:50
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 29 724

Jaa ni, efter fyra års envetet plockande varje kväll och många morgnar minskade de till slut i antal. Men fy sjutton vad ont i ryggen man får! Sen har jag somliga år när det varit regnigt och blött kompletterat med Snigelgift, men tyvärr det gillade fåglarna (skator mest) och åt upp! Då tog jag till Ölfällor (gamla Keso eller Turkisk youghurt burkar modell ½l) och grävde ner jäms med jordytan. Vad fann jag väl där efter ngr dagar? Jo förutom 10-talet uppsvällda heldrunknade Mördare, tyvärr tre pantersniglar (såna där gråbruna med ränder) som man absolut INTE skall ha ihjäl, de äter bara förmultnade växtdelar OCH slutligen två drunkande skogsmöss!! Jag lovar det luktade INTE gott, död och förruttnelse! Så det får bli ryggskott i år igen om det behövs! Glad sommar!
          -fear-.gif Gunilla

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-06-2010, 23:31
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

Hej Hej

Vi har kämpat med dessa blötdjur i lite mer än tjugo år nu och en del tipsa har man lärt sig. Ett hat mot mördisar och relativt stor kunskap inom militärhistoria har gett militäristiska resultat:-)

1. Håll gräset kort vid sidan av rabatter, gärna "stubbat"

2. De tycker inte om sand(sen man sniglar i lekparker tex?), jag har haft en sandbarriär på ca 20 cm runt mina rabatter som en perimeterförsvar.

3. Pinjebark är torrt och strävt, sniglar tycker inte om torrt och strävt då deras slem skadas. Ett skyddande lager av Pinjebark är ett bra underlag att föra striden på.

4. Håll rent under större skydd som tex Hostaplantor då dessa skapar skydd åt fienden..sniglarna och försämrar vårat siktfält.

5. Användadet av ADW(Areal Denial Weapons)är taktiskt korrekt i en snigelförsvarsstrategi. Noga utplacerade laddningar med kemiska stridsmedel som Snigelmedel kan avärja större snigelförflyttningar in mot era rabatter. En död snigel tar upp mer energi hos sina kamrat-sniglar än en levande så de är kannibaler och äter sina döda.

6. Spjutspetsattacker mot truppansam..snigelansamlingar bör utföras så fort som målen presenterar sig. En större koncentrationer sniglar i klungor kan angripas med precisionsvapen som spadar.

7. Ett slag utan god kommunikation är ett slag som är förlorat. Se till att prata med tex sina grannar om vart sniglarna håller till så de också kan hjälpa till.

Hoppas tipsen hjälper något.

Förste Generalmajor/ 1:Div Snigelröjningstrupperna
          The Seraphim

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-11-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon