Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Höns i Lekstuga ?
          Motti
          Inlägg 14-05-2010, 21:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Min man påstår att jag lugnt kan ha fyra fem hönor i en lekstuga året runt med värme och isolering,jag påstår att det blir för trångt för dom en hel vinter och för lågt i tak.Gubben är uppvuxen på bondgård med höns och tror att han har alla svaren confused.gif Läste att varje höna ska ha en kvm .

Citera
          Platinum
          Inlägg 14-05-2010, 22:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (Motti @ 14-05-2010, 22:54) *
          Min man påstår att jag lugnt kan ha fyra fem hönor i en lekstuga året runt med värme och isolering,jag påstår att det blir för trångt för dom en hel vinter och för lågt i tak.Gubben är uppvuxen på bondgård med höns och tror att han har alla svaren confused.gif Läste att varje höna ska ha en kvm .

Även om det är tekniskt möjligt om de ges dom saker som bör ges dem som reden, vattentråg, ströbad osv. så anser jag det är otjänligt att hålla fyra höns på så liten ytan om de inte ges möjlighet till frigång.

Du får nog bättre svar av dem som håller höns tror jag, för jag vet det finns iaf en.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-05-2010, 22:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Men du ska väl ha en inhägnad till också. Då kan de vara ute på vintern också och lekstugan räcker gott och väl att sova i! Om du sätter lekstugan på fötter kan de stå under den och söka skydd från regn/snö.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 14-05-2010, 22:43
          Länk hit: #4

Medlem

Jo jag ska ha ett hängn och ett regält sådant med nät både under och över eftersom vi har rovfågel och Räv här ute så det måste vara "inbrottsäkert".Läste att man kan låta hönsen vara ute på vintern också men det får inte bli mer än fyra-fem minus då,men dom kommer ju att bli mer som sällskapsdjur så jag kommer att tillbringa mycket tid hos dom och med dom året runt men jag vill att de ska ha det gott även på vintern,jag vet faktiskt inte hur aktiva hönor är på vintern ?de kanske mest sitter på sina pinnar eller ligger i sina reden men en kvm på varje höna skulle innebära att en lekstuga på 5 kvm skulle räcka !men magkänslan säger ett annat:)Jag vill ha lyckliga hönor rolleyes.gif Jag ska i alla fall ha Svarthöns det har jag bestämt för länge sedan.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-05-2010, 23:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

wub.gif Svarthöns är fina yes.gif Klart de kan vara ute på vintern, det är ju mina. I redana sitter de bara när de ska värpa och det gör de knappast mitt i vintern. De sitter gärna kvar lite längre på pinnen på morgonen när det är kallt, men mina går aldrig upp igen dagtid och lägger sig. Men visst är de väldigt lugna på vintern, kan bara stå tätt intill varandra med indragna halsar och spara energi. Jag tror att de kommer få det jättebra hos dig! tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 14-05-2010, 23:42
          Länk hit: #6

Medlem

Japp !de kommer dom att få smile.gif min gubbe säger att mina hönor kommer nog att bli feta giggle.gif jo men skaffar man djur så ska man se till att de får ett bra och innehållsrikt liv.Nu får jag sitta här och invänta tills gubben har tid att fixa ett hönshus till mig,får arrendera till lite mark av bonden som äger marken intill oss för vi har byggt fullt.Vi bor i vattenskyddat område och får inte bygga hur mycket som helst här.Men vad jag längtar efter mina pullor rolleyes.gif

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 16-05-2010, 14:02
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (Motti @ 15-05-2010, 00:42) *
          Japp !de kommer dom att få smile.gif min gubbe säger att mina hönor kommer nog att bli feta giggle.gif jo men skaffar man djur så ska man se till att de får ett bra och innehållsrikt liv.Nu får jag sitta här och invänta tills gubben har tid att fixa ett hönshus till mig,får arrendera till lite mark av bonden som äger marken intill oss för vi har byggt fullt.Vi bor i vattenskyddat område och får inte bygga hur mycket som helst här.Men vad jag längtar efter mina pullor rolleyes.gif

Hej Motti´date, bravo.gif
          Det som betyder något är att vi har förstånd att ge våra kära husdjur ett bra liv, och pysslar om dem så de vet vem de kommer till i nöd och lust. Jag mår illa när jag hör om misskötta djur. Vad är det för människor som är så fega att de tar ut sin ilska i värnlösa djur? nono.gif
          Det verkar vara rätt allmänt att folk skaffar nuförtiden hönor, eller är jag efter min tid? Min väninna bor på landet och de har utöver sina 2 vakthundar en hönsgård med ett täckande hönsnät på ena gaveln så de kan komma ut och in. Hon lade nät över det uteplatsen pga att de finns stora rovfåglar och hon har en hönssort som är rätt liten o flerfärgad. Brukar stanna vid näter och "prata" med dom, för de känner igen mig. Roliga pippin är de! giggle.gif fr. Tottes matte.

Redigerat av Tottes matte: 16-05-2010, 14:06

Citera
          Motti
          Inlägg 17-05-2010, 22:20
          Länk hit: #8

Medlem

Har en vänina jag också som skaffat hönor för ett halvår sedan kanske för att hennes far hade hönseri när hon var barn hon har tre hundar inne och två jakthundar i hundgård plus katter.Vet fler som pratat om att skaffa höns som bor här i byn åtmindståndet så funderar dom på det,hönor är ju så mysiga och rogivande att sitta och titta på.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 21:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon