Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> damm, vattenfall och cirkulationspumpsfrågor
          NybörjarHannah
          Inlägg 16-05-2010, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 28 868

Hej!

Vi har tänkt att göra en liten damm i vår trädgård. Hur mycket arbete behöver vi sedan lägga ner för att det ska hållas snyggt, är ju sä lätt att göra massor av saker men inte lika snyggt när det inte underhålls! Vi har berg i en del av trädgården och det går en fin liten skreva/fördjupning som skulle bli jättefina att leda vatten genom. Längst ned har vi sedan en grop/håla på 1,5*1 meter och kanske 50 centimeter djup som djupast. Vi får väl kolla hur bra skrevan och hålan håller vattnet så att det inte finns ytterligare hål så att vattnet försvinner iväg. Om det gör det, hur kan man i så fall kolla var hålet är och hur ska jag täppa igen det. Ska jag kanske lägga betong i hela botten???

Sen måste jag ha en cirkluationspump, läste att det fanns solcellsfontäner, är det någon som vet om det finns cirkulationspumpar som drivs av solenergi?? cirkluationen ska alltså trycka upp vattnet cirka 1,5 meter för att sedan åter släppas ner i skreva till håligheten längst ned.

Vad har ni för rekommendationer vad gäller filter, behövs det? Finns det något som är bättre än andra?

Vad har ni för tips på växter som dels är fina men som också är bra för själva dammen?

Hur ska jag rengöra dammen och hur ofta behövs det?

Tack på förhand!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon