Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Balkong ideer
          Trädgårdslover
          Inlägg 21-05-2010, 15:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 30 425

Hej

Jag är ny på forumet och undrar om där är någon som kan komma med tips på hur jag skulle kunna få ordning på min balkong.Den är hyfsat stor men så tråkig.Funderar på att lägga träplattor för nuvarande stenplattor ser tråkiga ut då balkongen varit oanvänd under flera år och hela balkongen är minst sagt eftersatt i underhåll.Tänkte även köpa krukor och gärna perrena växter för att få lite liv därute.Sänder även några bilder för att belysa balkongens nuvarande skick.

Jocke
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  20100521135.jpg ( 814.7k ) Antal nedladdningar: 65

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          mojan
          Inlägg 21-05-2010, 19:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Välkommen hit!

I en en stor kruka hade jag satt en clematis som kan klättra runt stupröret i mitten. (Den måste ha något att klättra på t ex någon slags nät runt röret.)
          Längst bort skulle man kunna ha en flera hyllor (som en bokhylla) med krukor. Kanske med kryddväxter?

--------------------
          Zon 3

Citera
          Trädgårdslover
          Inlägg 22-05-2010, 14:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 30 425

Hej
          Tack för tipset.Ska till blomsterhandlaren idag och clematis blir det definitivt.

Citera
          Rihane
          Inlägg 22-05-2010, 15:07
          Länk hit: #4

Gäster

För det första investera i stora krukor om du ska ha perenner (och även sommarblommor). Jag skulle utnyttja platsen längst bort genom att skaffa en exakt -jätte- stor- kruka som passade in där. Skaffa en klätterställning att sätta mot väggen som även klarar att man krokar på krukor. Sedan fundera över vad jag gillar vad jag hade för läge på balkongen. Du har en massa fönster. Framför fönster som du ofta ser skulle jag sätta blomlådor med växter som man ser när man tittar ut genom fönstret. Leta reda på en bra plantskola och gå dit hela säsongen igenom för att se säsongen på perennerna. Under tiden skulle jag köpa sommarblommor och en påse med ringblommor. Ringblommor kan du så nu och dom blommar långt in på hösten. Solrosor är kanske en idé också men dom har jag ingen erfarenhet av. Det kanske är försent att så.
          Ge dig själv en femårs-period eller så för lärande och hur du själv fungerar med växterna. Går inte en grej så prova något annat.

Vilken underbar stor balkong du har...hm just det eftersom den nu är stor och du förstås gör precis som jag säger så skaffa hjul att placera under bamsekrukorna. På så sätt kan du lätt flytta runt med dom.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-05-2010, 15:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

vet du vilken zon eller läge du har på balkongen ? vet man det är det lättare att ge förslag, speciellt om du vill ha perenner och fleråriga växter är det bra att veta växt/härdighets zonen.

som redan skrivits är det bra att odla i stora krukor då det jämnar ut klimat och förhållanden.

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 22-05-2010, 15:51
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (Trädgårdslover @ 21-05-2010, 16:41) *
          Hej

Jag är ny på forumet och undrar om där är någon som kan komma med tips på hur jag skulle kunna få ordning på min balkong.Den är hyfsat stor men så tråkig.Funderar på att lägga träplattor för nuvarande stenplattor ser tråkiga ut då balkongen varit oanvänd under flera år och hela balkongen är minst sagt eftersatt i underhåll.Tänkte även köpa krukor och gärna perrena växter för att få lite liv därute.Sänder även några bilder för att belysa balkongens nuvarande skick.

Jocke

Hej Trädgårdslover, smiley_small_hug.gif
          Vilka möjligheter du kan ha på den! om du vill, kan du dela den i 2 olika delar med en båge med klätterväxter, göra en myshörna i den ena med krukor och det skulle vara fint med en kruka med högre gräs som bakgrund. Den gör den lummig och det låter så skööönt när vinden vajar i gräset. Nästa sommar kommer den bättre till sin rätt. Du har bra väggar, kan du sätta upp mindre hyllor eller sådana amplar som är platta mot väggen. fullt med sommarblommor. du kan ha nån vintergrön buske i krukan, så att det inte blir för trist. Jag gorde till hösten mindre grupper av höstblommorna och fråga efter i så fall att de tål lite kyla. Jag hade visserligen mina hängandes i kallväxthuset, men de var fina ändå till januari. vi hade satt ett automatisk reglage som tände lampor i där när mörkret föll på. Du kan ha en tomat i en hink, sådan som inte behöver bindas upp, fråga bara hos dem som säljer sådana.
          Du kan ha balkonlådor där en del hänger neråt och blommar, hänglobelia ex. jag gjorde just i ordning våra balkongslådor en stund sedan och de kommer vara på bakre altanen. fick ihop både kant- och hänglobelia. båda blå, sedan vita betunior som ska växa till stora plantor. De är väldigt tacksamma, hade köpt 10st på ett erbjudande och omplanterade det runt fontänen. I början får man plocka port överblommad och knippsa till så att det blir flera stammar. dom växte som bara den, täckte över hela den ytan och lite till. Dom finns också att hängas och .... det finns mycket som du som nybörjare kan få råd och allt behöver inte bli färdigt.
          Plantera höstlökar som blommar på våren i nån kruka, så får du snabbare våren in. Lycka till! blomma.gif fr. Tottes matte

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 16:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon