Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > höns i trädgård, har lite frågot om höns.....
          hjert
          Inlägg 25-05-2010, 18:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

Hej, jag har en trädgård (bor i ett villaområde) på ca 1000kvm, och jag skulle gärna vilja ha höns. Jag har läst på lite både i böcker o nätet med vissa frågor får jag inte svar på och hoppas att jag kan få det här.

Det står att höns förstör i trädgården sprätter osv, men hur mkt förstör de? Äter dom upp plantor eller är det bara nyplanteringar man ska vara rädd om?

Så länge man inte har någon öppen jord i rabatterna så går dom väl inte dit o sprätter o rullar sig eller?

Tänkte också på deras avföring om dom går runt lösa i trädgården, hur mkt om jag har ca 3 höns, kommer det vara så att jag måste gå o plocka upp efter dem eller kommer jag inte att märka av det?

Är doften stark av hönsen, så att grannar kan tänkas störa sig?

Jag skulle ju gärna vilja ha trevliga tama höns, tips på ras? Vilken ålder ska de va när man skaffar dem?

Om jag försöker skärma av tex där jag har nyplanteringar, med nät eller liknande går det? Eller är dom duktiga på att bryta sig in?

Ger dom sig på krukor???

Många frågor:) Tacksam för alla svar:)

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-05-2010, 09:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hej! Höns är det roligaste man kan ha, du kommer inte att ångra ditt beslut!
          Nygrävd jord är attraktiv att sprätta i, för där hittar de en massa mat. De kan även sprätta sönder gräsmattan på några ställen om de envisas med att sprätta på ett ställe och så blir det en liten grop som blir väldigt inbjudande att sprätta mer i osv. Har de gott om plats minskar risken för detta. De kan sprätta under buskar eller perenner så rötterna kommer fram, här har en buske dött pga det. Tre hönor är ju dock inte mycket, du kan också välja en ras som inte sprätter så mycket. Stora tunga höns sprätter ofta mindre och små dvärghöns gör inte lika stor skada. Har du krattat ihop en hög löv eller annat så kan jag garantera att de sprätter isär den så fort du vänder ryggen till. Sandbada gör de i torr lös jord, gärna intill en solig husvägg eller liknande och ofta på samma ställe, så det är inte farligt för rabatterna på samma sätt.
          De äter gräs, maskrosblad, våtarv och andra "grönsaker", men ger sig normalt inte på plantor i rabatten. Min tupp äter någon blomma ibland bara för att de är färgglada tror jag rolleyes.gif Jag har ingen erfarenhet av att de skulle ge sig på krukor. Hittar de jordgubbar eller röda vinbär eller liknande så plockar de. Här funkar det bra med avspärrningar om man är med lite, höns är inte alls så dumma som det ofta sägs utan väldigt läraktiga, mina vet precis vad ett litet nät på typ 20cm höjd betyder trots att det inte hade varit några problem att hoppa över det. Men lämnar man dem ensamma hela dagen går de säkert över. Mina är rädda för att gå över den oranga vattenslangen, det kan bli en praktisk flyttbar avspärrning.
          "Doft" vet jag inte om jag vill kalla det laugh.gif men nej, jag tycker inte det är farligt. Skiten fördelas och jag tror inte att du behöver plocka upp efter tre höns, kanske bara precis utanför husingången. Kolla under skorna innan du går in biggrin.gif
          Sebright är en liten dvärghöna, mycket söt och blir lätt väldigt tam. De värper små ägg och är inte så produktiva, men om du mer ska ha dem som kompisar med frukostägg som bonus skulle jag rekommendera dem. Jag har en silver- och en guldfärgad, bilder finns i hönstråden, där finns också en massa tips och prat om olika raser osv. Sen tycker jag bohuslän-dals svarthöna är en underbar ras, hönan dog just men min tupp är av den rasen. De är väldigt lugna och trevliga och jag tycker det är bra att stödja en gammal lantras och hjälpa till att bevara den. Innan hade jag åsbohöns, en annan lantras som är väldigt fina och duktiga på att klara sig själva, men jag upplevde dem som hysteriska och jobbiga så dem skulle jag inte rekommendera precis. Det finns så klart massor av fina raser, men jag har inte erfarenhet av så många.
          Man kan skaffa höns i alla åldrar, jag har bara fått/köpt vuxna. Man kan också köpa maskinkläckta små kycklingar och ha dem under värmelampa, personligen är jag emot det för jag tycker det är naturligast om de får växa upp med sin mamma och flocken.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          hjert
          Inlägg 26-05-2010, 18:05
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar. Gud va roligt, nu blir det till att bygga hönshus då smile.gif Man vill ju abslut inte ge sig in på något man ångrar så jag ville bara känna mig säker, men det låter ju i så farligt. I vissa böcker kändes det som att de massakerade hela trädgården ohmy.gif
          Men att något stryker med är inte så farligt och om jag är rädd om det så kan jag ju alltid avskärma eller lägga något över jorden så att dom inte blir intresserade.

Om man fixar så att dom har sanbad o lite jordgropar här o var så kanske dem nöjer sig med det?

Tack för rastipsen, ska kolla upp dem.

Återigen tack för för all info! Längtar efter att små höns nu:)

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 26-05-2010, 18:25
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Myosotis,
          Vilket jättebra och informativt inlägg! Det är ju just sådant man undrar över men aldrig hittar svar på när man letar på "proffssidor". tummenupp.gif

Sebright var ju helt underbara! Någon gång i framtiden om jag skaffar hus vill jag definitvt ha höns. Har varit nyfiken på Öländsk dvärghöna just för att jag gillar "viltteckningen" men Sebright var faktiskt ännu vackrare. bravo.gif Gör en minnesanteckning för framtiden.

Redigerat av Kryddan03: 25-08-2012, 00:27

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-05-2010, 18:49
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (hjert @ 26-05-2010, 19:05) *
          ...om jag är rädd om det så kan jag ju alltid avskärma eller lägga något över jorden så att dom inte blir intresserade...

Ja, precis. T.ex. lägger jag stenar runt hyazintherna på våren så att de inte kan bryta av stänglarna.

Silverfärgad Sebright

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 27-05-2010, 07:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Jösses, den där var vacker.

Nu blev jag också sugen skaffa höns men funkar nog kanske inte med katter?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 07:53
          Länk hit: #7

Medlem

Jodå, jag har ju också katter. Kanske säkrast att satsa på en större ras om de ska gå lösa utan uppsikt. Har man tupp så får nog katten stryk om den skulle försöka något.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          persikan
          Inlägg 27-05-2010, 08:18
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 30 477

Jag vill också ha höns. Talade med kommunen men här måste jag ansöka om tillstånd plus höra med grannarna. Vi bor ändå på landet, tycker jag! Trist. Tappade lusten helt när det vara massa procedurer för att skaffa sig några fina hönor. sad.gif

--------------------
          Novis odlarfantast.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 08:29
          Länk hit: #9

Medlem

I boken "Höns och människor" av Karin Neuschütz står det att i Stockholms kommun ändrades 1984 lagen om djurhållning.
          För att få hålla
          1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
          2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur,
          3. orm,
          inom område med stads- eller byggnadsplan krävs särskilt tillstånd.

Dvs man får hålla höns i Stockholm utan tillstånd om de är sällskapsdjur. Jag har ingen aning hur det är på andra håll, men jag skulle kunna tänka mig att det finns liknande regler. Svenska byråkrater gillar ju att övertolka lagar och tvinga folk att följa bestämmelser som inte finns.
          Att man ska prata med grannarna tycker jag är vanligt hyfs. Man behöver ju inte ha någon tupp om de opponerar sig, eller så kan man muta dem med ägg.
          Ge inte upp! kompiskram.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          hjert
          Inlägg 27-05-2010, 17:49
          Länk hit: #10

Medlem

ja just det jag hade också tänkt på den där frågan med katt, vi har en katt, men grannarna har ju också.... ska jag satsa på större höns då tror du? Jag har läst att brahma o lohman ska va stora trevliga hönsraser, någon som har erfarenhet???

Men då måste jag å andra sidan ha mkt större hönshus väl?

Citera
          lenaandersson
          Inlägg 06-06-2010, 09:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 203
          Medlem nr: 9 158

Det är inga problem med katt tycker jag ,har haft höns i 10 år bor på landet så det är både mina och andras som smyger runt här.

en underbar ras är dvärg Kochin liten men ändå regel och så söta. klarar mer kyla än andra för dom har tre fjärde delar dun på kroppen.

Lycka till och dra er inte för att skaffa höns dom är underbara.

Citera
          Rosmarin
          Inlägg 15-06-2010, 15:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (hjert @ 27-05-2010, 18:49) *
          ja just det jag hade också tänkt på den där frågan med katt, vi har en katt, men grannarna har ju också.... ska jag satsa på större höns då tror du? Jag har läst att brahma o lohman ska va stora trevliga hönsraser, någon som har erfarenhet???

Men då måste jag å andra sidan ha mkt större hönshus väl?

Jag har bruna Lohman, och tycker att det är en lugn och trevlig ras. Värper bra. Stooora ägg som brukar väga mellan 75 och 85 gram. Mina är väldigt sällskapliga och kommer alltid springande så fort de får syn på mig. Dessa finns också på bild i Myos Hönstråd.

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          hjert
          Inlägg 15-06-2010, 17:52
          Länk hit: #13

Medlem

tack för era svar! Ja höns blir det bestämt:) Håller på att leta hönshus:)

Citera
          Bondbönan
          Inlägg 13-08-2010, 08:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 15 353

Jättebra tråd! Myosotis är en riktig tillgång på detta forum! thanks.gif
          Hade gärna kommit och besökt dig och dina höns! Men du bor i skåne va?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-08-2010, 10:28
          Länk hit: #15

Medlem

blush.gif Tack kompiskram.gif Men det finns många som kan mycket mer om höns än vad jag kan och som har många års erfarenhet.

Ja, jag bor i norra Skåne. Du får gärna komma och klappa höns om du inte tycker det är för långt bort.

Hur går det för dig, hjert? Hittat några höns?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Katie
          Inlägg 22-08-2010, 19:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Hej
          Har fött upp rashöns i närmare tjugo år och aldrig haft några större problem med hönsen på tomten.
          Bor visserligen på en gård men det tror jag inte att hönsen lagt märke till. De är helst på gräsmattan. Det är ju där som vi är och höns är sällskapliga djur.

CITAT (hjert @ 25-05-2010, 19:23) *
          Hej, jag har en trädgård (bor i ett villaområde) på ca 1000kvm, och jag skulle gärna vilja ha höns. Jag har läst på lite både i böcker o nätet med vissa frågor får jag inte svar på och hoppas att jag kan få det här.

Det står att höns förstör i trädgården sprätter osv, men hur mkt förstör de? Äter dom upp plantor eller är det bara nyplanteringar man ska vara rädd om?
          Här har hönsen först och främst gett sig på sånt som är riktigt färggrannt. Oftast smakar de bara för när de upptäcker att det inte smakar så gott som det såg ut är de intresserade längre. ngående nyplanteringar så ja, det lockar. Mest för att jorden är uppluckrad. Köp fyrkantsnät, klipp till det till en passande storlek och sätt som en båge/kupol över det nyplanterade så får det vara ifred tills plantan/plantorna satt sig

Så länge man inte har någon öppen jord i rabatterna så går dom väl inte dit o sprätter o rullar sig eller?
          Får de för sig att rabatten är ett litet paradis så spelar det ingen roll att det inte är en massa öppen jord. Oftast är det så att de känner sig trygga när de är inne i en lummig rabatt. Vill de vara där så börjar de säkerligen att sprätta runt men har rabatten 'satt' sig så skadas sällan växterna.

Tänkte också på deras avföring om dom går runt lösa i trädgården, hur mkt om jag har ca 3 höns, kommer det vara så att jag måste gå o plocka upp efter dem eller kommer jag inte att märka av det?
          Jag har både ankor och höns som traskar runt på gräsmattan. Har aldrig behövt 'städa' förutom om när fjäderfäna fått för sig att hålla till vid trappen in till huset.
          Tre höns kommer inte att ge dig en massa städjobb i trädgården. Du kan istället roa dig med att umgås med dem istället.

Är doften stark av hönsen, så att grannar kan tänkas störa sig?
          Håller du rent hos dem i huset så kommer det inte bli nån lukt som någon kan störa sig på. Snarare kan de bli intresserade av att skaffa ett gäng med egna typpor.

Jag skulle ju gärna vilja ha trevliga tama höns, tips på ras? Vilken ålder ska de va när man skaffar dem?
          Raser finns det ju en uppsjö av. Vill du ha dem som trädgårdshöns i ett villaområde så är det ju trevligt om de ser söta ut för att ligga på plus för grannarna. flirting.gif Silke, Dvärgkochin, Dvärg Wyandotte och Dvärg Faverolle är ju raser som alltid får folk att vända sig om och titta en extra gång. De är supertrevliga och mkt sociala. Goda ruvare om du köper hem ägg för att kläcka några kycklingar. Vem av dina grannar skulle inte kunna motstå en liten kull med fjunbollar?
          Större raser som är lika trevliga som som de ovanstående är Kochin, Brahma, Faverolle, Wyandotte, Sultan, Rir.
          Märk väl att de raser som jag nämnt inte är flaxiga utan många gånger lugna, trygga och sociala individer.
          Skaffa gärna tre olika raser. De blir lätta att känna igen och områdets barn kommer vara roade av att prata om 'den & den hönan vars namn är.... den gjorde minsann så...'

Om jag försöker skärma av tex där jag har nyplanteringar, med nät eller liknande går det? Eller är dom duktiga på att bryta sig in?
          Gör som jag skrev tidigare med fyrkantsnätet så ska det nog gå bra.

Ger dom sig på krukor???
          Nja, det beror på vad som är i dem. Jag har mängder med krukor i min trädgård. Avskyr att rensa ogräs och då är krukor perfekt.
          Det mesta ger de sig inte på. Däremot jordgubbar, smultron, småtomater & kryddväxter. Det hugger de gärna in på. Jag har det som jag är rädd om i amplar istället. Då får det vara ifred.

Många frågor:) Tacksam för alla svar:)

Hoppas att detta gett dig lite hjälp på vägen.
          Lycka till med ditt hönseri. Du kommer inte ångra att du skaffat lite nya familjemedlemmar.

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 08:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon