Hej! Höns är det roligaste man kan ha, du kommer inte att ångra ditt beslut!
Nygrävd jord är attraktiv att sprätta i, för där hittar de en massa mat. De kan även sprätta sönder gräsmattan på några ställen om de envisas med att sprätta på ett ställe och så blir det en liten grop som blir väldigt inbjudande att sprätta mer i osv. Har de gott om plats minskar risken för detta. De kan sprätta under buskar eller perenner så rötterna kommer fram, här har en buske dött pga det. Tre hönor är ju dock inte mycket, du kan också välja en ras som inte sprätter så mycket. Stora tunga höns sprätter ofta mindre och små dvärghöns gör inte lika stor skada. Har du krattat ihop en hög löv eller annat så kan jag garantera att de sprätter isär den så fort du vänder ryggen till. Sandbada gör de i torr lös jord, gärna intill en solig husvägg eller liknande och ofta på samma ställe, så det är inte farligt för rabatterna på samma sätt.
De äter gräs, maskrosblad, våtarv och andra "grönsaker", men ger sig normalt inte på plantor i rabatten. Min tupp äter någon blomma ibland bara för att de är färgglada tror jag

Jag har ingen erfarenhet av att de skulle ge sig på krukor. Hittar de jordgubbar eller röda vinbär eller liknande så plockar de. Här funkar det bra med avspärrningar om man är med lite, höns är inte alls så dumma som det ofta sägs utan väldigt läraktiga, mina vet precis vad ett litet nät på typ 20cm höjd betyder trots att det inte hade varit några problem att hoppa över det. Men lämnar man dem ensamma hela dagen går de säkert över. Mina är rädda för att gå över den oranga vattenslangen, det kan bli en praktisk flyttbar avspärrning.
"Doft" vet jag inte om jag vill kalla det

men nej, jag tycker inte det är farligt. Skiten fördelas och jag tror inte att du behöver plocka upp efter tre höns, kanske bara precis utanför husingången. Kolla under skorna innan du går in

Sebright är en liten dvärghöna, mycket söt och blir lätt väldigt tam. De värper små ägg och är inte så produktiva, men om du mer ska ha dem som kompisar med frukostägg som bonus skulle jag rekommendera dem. Jag har en silver- och en guldfärgad, bilder finns i hönstråden, där finns också en massa tips och prat om olika raser osv. Sen tycker jag bohuslän-dals svarthöna är en underbar ras, hönan dog just men min tupp är av den rasen. De är väldigt lugna och trevliga och jag tycker det är bra att stödja en gammal lantras och hjälpa till att bevara den. Innan hade jag åsbohöns, en annan lantras som är väldigt fina och duktiga på att klara sig själva, men jag upplevde dem som hysteriska och jobbiga så dem skulle jag inte rekommendera precis. Det finns så klart massor av fina raser, men jag har inte erfarenhet av så många.
Man kan skaffa höns i alla åldrar, jag har bara fått/köpt vuxna. Man kan också köpa maskinkläckta små kycklingar och ha dem under värmelampa, personligen är jag emot det för jag tycker det är naturligast om de får växa upp med sin mamma och flocken.