Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Paprikor, Kan man odla röda?
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-03-2004, 12:54
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Todeloo,

Ja vaffö 4 cm gav större plantor än 7 vet jag ej - kanju spekuleras i en massa orsaker :-)
          Har Du planterat de små liven en och en eller är det flera i en kruka?

Jag brukar gå ifrån 7 cm till 9 cm krukor( jag sår flera i en kruka och sedan skolar jag isär dem), och sedan gör jag ett bra skutt i storlek. Man får inte hopppa för mkt och för snabbt i storlek annars kan de stanna men man får itne vara för långsam heller :-)
          Viktigt är att de har värme ljus och snart lite lit epötteskvätt näring med smile.gif halv till en tredjedels dosis av nån typ krukväxtnäring.

Hälsar Ingrid

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 12-03-2004, 15:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Odla Paprika själv är en riktig höjdare, väl i klass med Tomater. Det går bra med gröna/gula/röda finns ibland andra färger. Man kan läsa om de krispigaste och godaste på tomatsiterna, de säljer även lite fröer.
          De hinner bli fina om man sätter frön NU, jag satte redan förra månaden och mina plantor är redan 1 dm höga efter 3 veckor. En sort Kantor F1, en stor röd rackare finns som planta i mitt album.
          Tomater, Paprika, Chili bara att sätta igång, det fungerar men är lite pyssel.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-03-2004, 16:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp det brukar gå bra att odla paprika chili mm.

Ibland kan fröna ta längre tid på sig att gro än en vecka det är lite beroende på sort och vilken kvalite det är på fröna. Paprikan Jantar som jag inte tror saluförs i sverige brukar vara väldigt seg ibland att få upp men de fröna jag skördade sist verkar ha bra kvalite för iår grodde de på en vecka.

Jantar är en paprika som aldrig har gröna frukter, frukterna är gulvita från början, låter man frukterna sitta kvar blir de röda såsmåningom. Detta var en sort som bara "råkade" följa med mig hem från Polen. Eftersom det inte är någon F1 hybrid så skördar jag eget frö och behåller sorten det finns ju inte så många liknande paprikor i våra frökataloger. Lindbloms frö har dock en sort som påminner om jantar som heter Pusztagold

http://www.lindbloms.se/Lindbloms/25000/253105.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-03-2026, 11:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon