|
|
  |
Pionångest, Handlat på tradera |
|
|
|
31-05-2011, 09:53
|
Medlem
Antal inlägg: 42
Medlem nr: 24 811

|
Ville ha denna fråga i denna tråden, då det är här de största pionfanatikerna finns..... Råkade lägga upp den som ny tråd i stället. I alla fall - här kommer frågan igen:
Hej, skulle väldigt tacksamt emottaga tips på pioner som har ett rödaktigt bladverk även efter det att de växt till sig och blivit stora. Finns det sådana?? Har en rabatt där allt går i grönt och skulle gärna vilja bryta av med lite rött bladverk.
|
|
|
|
|
31-05-2011, 13:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Hm, jag undrar om Svarte Petter (en av Herman Krupkes egna) är bland dem som håller sig röd längst. En bit ner i denna lista finns den.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
02-06-2011, 23:51
|

Medlem

|
Gick en runda idag - inte en knopp i sikte. Kan bero på snål gödning, eller att de är för små för att se. Får trösta mig med bilder på andras pioner - ska bli spännande att se vad dina "fåddingar" är Wilmer!
--------------------
|
|
|
|
|
04-06-2011, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
Vännen hade kirskål i trädgården, så några planterade jag i krukor med övervakning.. En av de visar också knopp!! Inte många knopp på alla rötter, men det borde ge en indikation om det är samma eller olika. Jag kommer ge bort oavsett, delad glädje är dubbel glädje, de går att dela. Har gödslat med höneskit, lite så där.. Har jag aldrig gjort förr. De jag planterade förra året är nog lite väl långt upp, men över vintern täckte jag knölarna lite extra. På lotten finns en stor lovande buskpionknopp, den har blommat förr om jag minns rätt är det en ganska vit blomma. Inte den mer "äkta" buskpionen med fläck utan en enfärgad.
Hoppas dina blommor kommer Ingrid, den som väntar.. Jag har två pioner på lotten som inte blommar "år efter år" ska flytta/ dela dem för att se vad som kan hjälpa. Om inte annat så har sorkens snart ätit upp dem, så delning för räddning är ett "måste".
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
05-06-2011, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 84
Medlem nr: 12 911

|
Fru JD! En av de pioner jag köpte ifjol behåller den röda färgen längre än de andra jag har, den går lite åt röd-grön-metallic på något sätt... låter knäppt, svårt att beskriva färgen, men den är riktigt mörk. Och namnet? Zhu sha dian yu! Ett engelskt namn ska vara Jade with vermillion speckles. Plantskolan jag köpte den på hade fått den via Blomqvists i Finland, och hade den i sortimentet även i år, den har gått åt som smör och var slutsåld när jag var där för några vekckor sedan. Den har knopp, så jag får snart veta om den sålts under rätt namn./Sofia.
|
|
|
|
|
13-06-2011, 12:27
|
Medlem

|
Tack till er som svarat på min fråga om vilka pioner som får behålla sina röda blad längst.... Jag ska anteckna era tips och ge mig ut på jakt....
Jag är nybliven trädgårdsägare, men har redan hunnit plöja ner ett antal pionknölar. Just nu blommar en fådd som jag är osäker på och en vit, "Krinkled White". Den luktar verkligen gott. En annan som till min stora förtjusning också har blommat är en Itoh hybrid, som heter Callies Memory. Den var tjusig, men nog inte lika tjusig som bilderna jag sett. Vet ni om de brukar bli vackrare med åren?? (precis som vi kvinnor.... :-))
|
|
|
|
|
13-06-2011, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Nu blommar det härligt
--------------------
|
|
|
|
|
13-06-2011, 13:24
|
Medlem

|
CITAT (Sofia H @ 05-06-2011, 13:51)  Fru JD! En av de pioner jag köpte ifjol behåller den röda färgen längre än de andra jag har, den går lite åt röd-grön-metallic på något sätt... låter knäppt, svårt att beskriva färgen, men den är riktigt mörk. Och namnet? Zhu sha dian yu! Ett engelskt namn ska vara Jade with vermillion speckles. Plantskolan jag köpte den på hade fått den via Blomqvists i Finland, och hade den i sortimentet även i år, den har gått åt som smör och var slutsåld när jag var där för några vekckor sedan. Den har knopp, så jag får snart veta om den sålts under rätt namn./Sofia. Sofia, du får gärna återkomma till denna tråd och berätta för mig om hur det blir med blomning och liknande. Låter väldigt intressant annars. //Malin
|
|
|
|
|
14-06-2011, 13:09
|

Medlem

|
Fru JD - ofta får pioner den blomform och färg de är angivna som först efter två kanske tre år. T.ex. är det vanligt att de första blommorna på en fylld pion är enkla eller halvfyllda.
När det gäller just itoh-hybriderna stötte jag på en debatt (minns inte riktigt var) där någon hävdade att något förökningssätt var överlägset ett annat när det gällde att få en så typisk pion som möjligt. Jag tror att argumentet var att den dyrare delningsförökningen var överlägsen den billigare mikroförökningen men jag vet inte hur mycket det låg i det argumentet.
--------------------
|
|
|
|
|
17-06-2011, 19:44
|
Medlem

|
Hej Fru JD! Nu ska min kinesiska pion snart blomma - ja, knoppen har fått myrbesök, men det tar nog minst en vecka till, kanske mer, innan den visar färg. I samband med att värmen slog till här i norr slog bladen om till grönt, men nerverna är mörkröda, liksom stjälkarna. Ser trevligt ut, tycker jag. Om jag är hemma när hon blommar ska jag ta några bilder, ska be min sambo om hjälp att klistra in dem - jag är inte datanörd - bara piongalen!
|
|
|
|
|
23-06-2011, 08:35
|
Medlem

|
CITAT (Sofia H @ 17-06-2011, 20:44)  Hej Fru JD! Nu ska min kinesiska pion snart blomma - ja, knoppen har fått myrbesök, men det tar nog minst en vecka till, kanske mer, innan den visar färg. I samband med att värmen slog till här i norr slog bladen om till grönt, men nerverna är mörkröda, liksom stjälkarna. Ser trevligt ut, tycker jag. Om jag är hemma när hon blommar ska jag ta några bilder, ska be min sambo om hjälp att klistra in dem - jag är inte datanörd - bara piongalen! Spännande Sofia, jag väntar........ Mina pioner är nu utblommade, jag tror att vinnaren i år i min smak blir krinkled white, blommorna stod länge och den luktade ljuvligt när man gick förbi den på kvällarna. *älskar*
|
|
|
|
|
04-07-2011, 15:32
|
Medlem

|
Hej allihop, och särskilt Fru JD som fått vänta länge på min pionbild som jag lovat visa er. Den kinesiska luktpionen tog en liten paus på ett par veckor eller så, och först i eftermiddag har knoppen börjat öppna sig. Bild kommer senare i dag, om jag kan få någon att hjälpa mig med det tekniska. Tyvärr verkar pionen vara felmärkt. Enligt namnetiketten och bilder på nätet, skulle sorten vara vit, fylld och med röda stänk, lite åt Festiva Maxima ungefär. Jag var så glad att de hade just den sorten, jag hade sett den på någon internetshop och verkligen hoppats på att hitta den "på en handelsträdgård nära mig". Nu vet jag ju att pioner kan ta ett par år på sig att visa sig från sin bästa sida, men den här blomman är vinröd, ser ut att bli enkel eller möjligen semidubbel, och har exponerade gula ståndare. Inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag ska rota fram etiketten och maila säljaren, och försöka få reda på vad det är jag fått med mig hem egentligen. Den är ursprungligen från Blomqvists, i värsta fall får jag väl kontakta dem. Ja ja, sådant här händer. Jag får väl pollinera blomman och se om fröna hinner mogna, det hade jag inte kunnat göra med den "riktiga" vad den nu hette. Kinesiska namn är svåra att komma ihåg... Nu ska jag ut och krafsa fram etiketten, den ska finnas där någonstans!/Sofia.
|
|
|
|
|
04-07-2011, 22:23
|
Medlem

|
OK, jag gör ett nytt försök. Här är min mystiska kinesiska luktpion. Den håller precis på att slå ut, om detta fungerar ska jag lägga in ytterligare en bild när den är fullt utslagen. Den luktar illa, bara så ni vet  /Sofia.
|
|
|
|
|
06-07-2011, 07:47
|
Medlem

|
CITAT (Sofia H @ 04-07-2011, 23:23)  OK, jag gör ett nytt försök. Här är min mystiska kinesiska luktpion. Den håller precis på att slå ut, om detta fungerar ska jag lägga in ytterligare en bild när den är fullt utslagen. Den luktar illa, bara så ni vet  /Sofia. Va, kan pioner lukta ILLA? Nyhet för mig. Tack snälla Sofia för att du krånglat med datorn för min skull! Det var verkligen gulligt av dig. Färgen på blomman är nog inte heller vad jag helst skulle ha i just den rabatten, men å andra sidan så blommar den så kort, och bladverket finns där hela säsongen, så kanske ska jag inte gapa över för mycket. Vill göra en rättelse när det gäller mina egna pioner, det är inte Krinkled White jag har lovordat i tidigare inlägg utan White Wings. Den har verkligen doftat ljuvligt, stått ganska så länge och varit allmänt underbar!!
|
|
|
|
|
06-07-2011, 09:41
|

Medlem

|
 Nu blommar äntligen Alexander Woollcott, och visst är han lite rödare än många andra röda pioner ... Ska se om jag kan få till en solskensbild idag.
Redigerat av ingrids: 06-07-2011, 09:42
--------------------
|
|
|
|
|
16-04-2013, 23:29
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Illa nu .. de pionsajter jag sett i Holland gav mersmak.. nu är mest frågan när ska jag bila dit.. det är 80 mil bara till huvudstaden .. och sen malmö och sen .. suck
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|