| |
|
  |
Pionångest, Handlat på tradera |
|
|
|
|
11-06-2010, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
*Fniss* - då passar jag på att ge dig den här länken till det som skaparen med rätta kallar piondatabasen. De stora röda bokstäverna är pionnamnets begynnelsebokstav och de små blå är de man klickar på för bokstav nummer två (Alley Cat blir alltså det lilla l:et i raden som börjar med det stora röda A:et, ett system jag knäckte först på minst åttonde försöket). Satt igår med blomtidslistan i ett datafönster och databasen i ett annat. Eftersom du ändå inga fler ska ha (visst var det så  ) är det väl också säkert att ge dig länken till den handlare jag tänker beställa pioner från nästa år. Stauden pionen är örtartade, Strauch är vedartade och Intersektionelle är itoh-hybrider, de förföriska bilderna talar ett internationellt språk
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 15:54
|

Medlem

|
... det mattas inte av ens vid 43 ...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT Stauden pionen är örtartade, Strauch är vedartade och Intersektionelle är itoh-hybrider, de förföriska bilderna talar ett internationellt språk  Verkligen, oj så läckert...
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 99
Medlem nr: 19 840

|
Jag vill också ha pionångest
--------------------
Hälsningar från Skåne
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
11-06-2010, 17:14
|
Gäster

|
Härlig diskussion om pioner..
Jag har sannerligen inte varit någon pionmänniska - har nöjt mig med de gamla bondpionerna som jag hittade när vi flyttade hit ut på landet. De fick en egen rabatt och blommar överdådigt (snart) men såå..
var jag och lyssnade på Herman Krupke en gång för flera år sedan och då fick jag äntligen på mig pionglasögonen!
Det blev några inköp av buskpioner från honom och sedan har det fortsatt - skall nog bli några rockii också vad det lider.
Just nu har jag en svavelpion som jag planterade ut i höstas. Fick den av en trädgårdsvän som frösått den. Den är nu 4 år och har fått två stora blad i sommar. Om några år kanske den blommar och det visar vilken färg den har. Har en till som står i kruka och skall planteras ut i höst.
Redigerat av Gunilla T: 11-06-2010, 17:15
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 19:46
|

Medlem

|
Först den utlovade länken med blomningstidsdata. Rekommenderar de nedladdningsbara pdferna längre ner på sidan eftersom texten på webben är fruktansvärt gnetig. Som sagt utgår hela systemet från när Red Charm slår ut, - och antal dagar framför pioner som slår ut innan, + för dem som slår ut efter. Misstänker att hela sekvensen är tätare i högre zoner och mer utdragen i riktigt milda zoner, men det ger en bra uppfattning om vilka sorter man kan välja för att dra ut på pionblomningen. Tänk att få börja säsongen med en Elfin Beuty och Little Red Gem i stenpartiet och sluta med Candy Stripe och Polly Sharp Geranium - tag varning av mig och Wilmer, pioner är farligt  , men annars är bästa sättet att få pionångest att skaffa en rotbit eller planta med lätt obskyr härkomst och hänge sig åt spänd förväntan ... Gunilla - jag drömmer sååå om att besöka Guldsmedsgården och/eller lyssna på Herman Krupke, har läst båda upplagorna av boken och den ganska tråkiga webbplatsen är praktiskt taget tummad. Jag är helt enkelt fullständigt usel på att komma iväg på trädgårdsresor (Chelsea förra året ett strålande undantag). När det gäller rockii drömmer jag om Lydia Foote och Baron Thyssen Bornmisza (just nu, jag är fruktansvärt otrogen så fort jag ser en ny vacker pion ...). Lite avundsjuk blir jag på dig som kan odla även känsligare buskpioner och svavelpioner (tydligen högst tveksamt härdig här). Ibland undrar jag om jag varit kines i ett tidigare liv - för mig finns inte vackrare blommor än pioner!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 19:53
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
går sakta ner i pionträsket........
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-06-2010, 20:13
|

Medlem

|
Jepp, och det går sakta för du har folk framför dig
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 07:30
|

Medlem

|
Vilken fin  Den här tråden börjar bli farlig - jag vill bara ha ännu fler pioner ...
Redigerat av ingrids: 12-06-2010, 07:32
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
12-06-2010, 08:12
|
Gäster

|
En bild från ifjol på de gamla bondpionerna som jag räddade ur buskagen en gång, snart är det dax igen för årets blomning. Idag skall jag åka hit; http://odlargladjen.se/webshop/ en spännande liten plantskola med massor av annorlunda växter - borde ut och jobba i trädgården men det blåser så hiskeligt så jag åker hellre och shoppar växter
DSCN08680001.JPG ( 259.29k )
Antal nedladdningar: 32
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:55
|

Medlem

|
Ingrid, det är min stora rockii som tyvärr är halvdöd efter denna vinter. Vet itne om sorken mumsat lite på rötterna, annars syns inget på den (förutom att bladen kom lite nu och sedan vissnat). Förra året blommade denmed flera härliga blommor Kerstin, låter som en underbar strategi för en blåsig dag Jag har en väninna som också fastnat i pionträsket, tyvärr har man också en tendens att dra ner varandra  Att gå till blomsterhandeln i par är FÖRÖDANDE för plånboken, det är som missbrukare som umgås ungefär... Man kan ju inte gärna be den andra sluta när man själv vill liksom.. Härliga bondpioner, sådana hoppas jag det finns här, för själv har jag inga köpt! Har inte hittat doftande röda och då köper jag inte..
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
Vilken härlig tråd jag blir såååå sugen! Har allt haft tanken ganska länge nu men har nåra "måsten" först,har också väldigt lätt för att köpa växter men det är ju det här med grävning  Har en öppen jordyta men det är väldigt fuktigt så känner att jag "vill" fixa den först.Min käre man har upplyst mej om att han inte är en grävmaskin  Men jag har en pion en vit doftpion har namnlappen hemma (tror jag)! Där jag bodde förut fanns bondpioner men jag fick inte med mej nån Funderar på att sätta pioner i utkanten av tomten där växer en vildros kanske kan man göra en upphöjd rabatt lite vild sådär. Pionerna behöver väl inte så djup grop? Å förresten jag fyller 50 iår så visst ska jag unna mej
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 18:13
|

Medlem

|
Jo Gunilla, det var blåsigt här också, grävde av lite mer grässvål innan jag gav upp så nu har jag jordflykt i i trädgården - och är glad att jag varit för lat för att putsa fönstren. Hoppas du inte ruinerat dig - fast det verkade inte som om odlarglädjen hade pioner. Wilmer, doftande röda är överhuvudtaget ganska ovanligt, Herman Krupke noterar bara två såvitt jag vet i Guldsmedgårdens sortiment - Philippe Rivoire och "Mölndals Röda", en amerikansk sida lägger till Burma Ruby, Diana Parks, Henry Bockstoce och Mahogany - inte direkt de vanligaste sorterna. Själv har jag faktiskt inte krav på doft på pioner, jag har fallit för Saunders lobata-hybrider som jag tycker har en fantastisk blomform och färgskala men dåligt med doft. Tittar dagligen på de ytte pytte-små knopparna på Alexander Woollcott (röd) och förtränger alla tankar på att han egentligen kanske skulle behöva koncentrera sig på tillväxt istället för blommor - jag vill så alldeles fruktansvärt gärna se om han är så klarröd som det står i beskrivningen  . När han slår ut lovar jag att låna en kamera! Klint - att fylla 50 är absolut något som bör firas med att köpa pioner, själv har jag slut på ursäkter men köper ändå
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
12-06-2010, 18:31
|
Gäster

|
Neej..inga pioner idag men sex hostor och en hel del växter till flyttade hem med mig idag. För några veckor sedan köpte jag en spännande pion - Paeonia `Yellow crown´ en itoh hybr. den är fylld och gul. Någon du känner till ingrids? Och en bild på en av buskpionerna som blommade för första gången med en! blomma i år. Min andra buskpion är gul men den har inte blommat.
DSC004720001.JPG ( 166.6k )
Antal nedladdningar: 27
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 19:21
|

Medlem

|
Låter som att du spenderat en blåsig dag på härligt sätt  . Yellow Crown vet jag inte mer om än att den verkar ha en fullständigt fantstisk klargul färg på de bilder jag sett - såvitt jag kan avgöra på bilderna faktiskt det klargulaste av dem alla. Du har visst en hel liten samling av gula pioner - svavelpion, en itoh och en busk - det saknas väl bara en örtartad svavelhybrid (fast du kanske skrivit om en sådan någnstans där jag missat ...). De gånger när jag inte kan leva utan gula pioner spenderar jag många dröm-pengar på itoh-hybrider trots att de inte är säkert härdiga i zon 5. Just nu är favoriten Joanna Marlene. Den ensamma buskpionblomman har en underbar färg - hoppas du får många fler av dem att njuta av nästa år!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 19:45
|

Medlem

|
Måste bara lägga till en riktigt piongodislänk . De har gjort bilderna så att man ser pionerna från när de slår ut tills dess att de står i full blom. Lite jobbigt för ögonen efter ett tag men jättebra när man har sett alldeles för många bilder på samma pion och börjar undra vad den egentligen har för olika stadier av utslagenhet. Var det ett träsk det var, det här med pioner?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-06-2010, 22:36
|

Medlem

|
Gunilla, en blomma är helt nog när man väntat!! Jag konstaterade att min lilla busk på lotten är ROSA, väldigt rosa i knoppen. Spännande. Jag vet att det finns få röda som doftar, därför har jag inga  Det blir säkert så att det slinker med andra så småningom, men jag är än mest besatt av doftande. Guldsmedsgården håller jag mig ifrån. Jag spanar på deras pioner och drömmer varje år på Lisebergs trädgårdsdagar. Handla i drömmarna, ingen dum idé! I dag har jag mest njutit av mina aklejor som blommar som bäst (en anna besatthet  )innan pionerna tar över... Allt lutade åt ett håll i dag vad kan det bero på  Blött var det också, ingen jordflykt möjlig i denna blötan.  Alltså, sluta med dina länkar de är grymma
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
13-06-2010, 09:33
|

Medlem

|
Vad kan jag säga - jag har en obändig drift att googla på pioner ... Dessutom vet jag inte vad jag ska säga om din reklam för trädgårdsdagarna, nu när vi har direktflyg till Göteborg är det fullständigt görligt. Om jag åker med ryggsäck borde jag kunna packa pioner i resväskan  Den karaktärsstyrka du lägger i dagen när du undviker Guldsmedsgården är beundransvärd, skulle aldrigt klarat det om jag bott i rätt landslände (typiskt att jag inte hade trädgård när jag bodde i Nacka *mrmf*) Wilmer - angående din aklejpassion. Om du har en åsikt om Ruby Port kontra Bodeaux Barlow vore jag tacksam. Jag tror att Ruby har en lite varmare ton och att Barlow är lite mer fylld, men jag har bara Barlow tillgänglig lokalt och måste skicka bud om jag verkligen vill ha Ruby.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|