CITAT (bergvallmo @ 26-07-2010, 09:15)

Vilken mardröm om ett barn skulle komma och drunkna i dammen. Men jag vill verkligen inte ha ett staket runt om.. Ofta har ju trädgårdsdammar växtlighet runt sig och ger inte badkänsla som en pool, men det tänker väl inte småbarn på.
Men precis som Orkidetjuven sa, så hägnar man inte in bäckar, sjöar och diken om våren heller..
Ibland känns det som att föräldrarnas ansvar för sina barn minskar, och att det är samhället och skolan som ska ha ansvaret.
Jag håller med dej ... jag lärde mina barn när de var små, bl.a att inte gå på grannarnas tomter, om de inte skulle dit för att leka med deras barn vill säga.... att akta sig för vattnet osv. jag upplever också lite hysteri i alla skydd man sätter upp för att barnen inte ska skada sig.... vi som bor granne med älven, varför skulle vi behöva inhägna dammen? men visst vore det hemskt om något barn drattade i.... hur man än vrider å vänder på det hela, så finns nog inte någon perfekt lösning... men nog är många föräldrar idag alldeles för släpphänta, vågar inte sätta gränser och ställa krav....men den diskussionen kanske hör hemma i nån annan tråd