|
|
  |
Skolavslutning i kyrkan - eller inte? |
|
|
|
12-06-2010, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Jag tycker det hör till allmänbildningen att åtminstone se insidan av kyrkorna några gånger och det känns fel att förbjuda avslutningar i kyrkor som ju ändå ofta står tomma och för det mesta blir en trevligare lokal än någon sunkig idrottshall eller sliten aula. Om det ska anses som del i utbildningen skulle det dock inte vara fel att även kunna ha avslutning i ex. synagogan, katolska kyrkan eller vad som finns på orten så det går in i religionsutbildningen.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 12-06-2010, 08:13
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
12-06-2010, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51)  Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord.  Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med. Jag tror dig till 100% Magdis  . Däremot håller jag inte med din prälle i detta fall. Man kan ha en fantastisk avslutning utan Gud ord trots att man är prälle  . Hälsa honom det och hälsa även att jag tror han är en riktigt bra prälle
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Jag tycker fortfarande att alla här pratar om rätten att fira avslutningen i kyrkan eller rätten att avstå från kyrkan - ungefär.....
Men tänk dig att du är präst. Tänk dig att du blivit präst för att du vill sprida Guds budskap & kärlek till människorna. Tänk dig att du brinner för detta! Tänk dig att du har ett vackert "finrum" dit människorna kan komma för att tillsammans med dig glädjas åt Hans ord & budskap. Tänk dig att du lever med detta, vårdar detta, älskar ditt "finrum" och gläds när människor kommer dit. Tänk dig att många människor anser att de har rätt att använda "finrummet" just för att det är fint, för sina egna syften! Tänk dig att de förbjuder dig att prata om det som "finrummet" är till för. Tänk dig att du inte får vara med i ditt eget "finrum" om du inte lovar att avstå från tal om Gud.
Varför anser vi att vi har rätt att använda kyrkan vid skolavslutningar?! Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan, men jag förstår mycket väl att de som haft det tyckt att det varit vackert & fint. Bara för att det är profan tradition blir det inte mera rätt att ta för givet/kräva att få vara där på skolavslutningarna. Att det sen finns präster som ställer upp på detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur besöksfrekvensen ser ut i kyrkorna. Kan ju vara kul att se en fullsatt kyrka ibland! Men jag tycker att det är lite typiskt på nåt sätt för dagens samhälle att vi tar för givet att det vi vill har vi rätt till.
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:12
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Visst, det är upp till Svenska kyrkan att välja om, och på vilka villkor, de ska släppa in skolan...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:04)  Jag tycker fortfarande att alla här pratar om rätten att fira avslutningen i kyrkan eller rätten att avstå från kyrkan - ungefär.....
Men tänk dig att du är präst. Tänk dig att du blivit präst för att du vill sprida Guds budskap & kärlek till människorna. Tänk dig att du brinner för detta! Tänk dig att du har ett vackert "finrum" dit människorna kan komma för att tillsammans med dig glädjas åt Hans ord & budskap. Tänk dig att du lever med detta, vårdar detta, älskar ditt "finrum" och gläds när människor kommer dit. Tänk dig att många människor anser att de har rätt att använda "finrummet" just för att det är fint, för sina egna syften! Tänk dig att de förbjuder dig att prata om det som "finrummet" är till för. Tänk dig att du inte får vara med i ditt eget "finrum" om du inte lovar att avstå från tal om Gud.
Varför anser vi att vi har rätt att använda kyrkan vid skolavslutningar?! Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan, men jag förstår mycket väl att de som haft det tyckt att det varit vackert & fint. Bara för att det är profan tradition blir det inte mera rätt att ta för givet/kräva att få vara där på skolavslutningarna. Att det sen finns präster som ställer upp på detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur besöksfrekvensen ser ut i kyrkorna. Kan ju vara kul att se en fullsatt kyrka ibland! Men jag tycker att det är lite typiskt på nåt sätt för dagens samhälle att vi tar för givet att det vi vill har vi rätt till. Men när blev kyrkan en prästs privata finrum? Det förekommer på många håll alla möjliga aktiviteter i kyrkor utan att någon präst står och mässar. Naturligtvis är det "kyrkan" som bestämmer vad dom vill ha i sina lokaler. Varför har du fått för dig att folk kräver eller anser sig ha rätt att få använda kyrkan? Det sker väl självklart överenskommelser.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:27
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:04)  Jag tycker fortfarande att alla här pratar om rätten att fira avslutningen i kyrkan eller rätten att avstå från kyrkan - ungefär.....
Varför anser vi att vi har rätt att använda kyrkan vid skolavslutningar?! Jag har aldrig haft skolavslutning i kyrkan, men jag förstår mycket väl att de som haft det tyckt att det varit vackert & fint. Bara för att det är profan tradition blir det inte mera rätt att ta för givet/kräva att få vara där på skolavslutningarna. Att det sen finns präster som ställer upp på detta är kanske inte så konstigt med tanke på hur besöksfrekvensen ser ut i kyrkorna. Kan ju vara kul att se en fullsatt kyrka ibland! Men jag tycker att det är lite typiskt på nåt sätt för dagens samhälle att vi tar för givet att det vi vill har vi rätt till. Jag tror jag förstår ditt budskap Chrisina och jag hoppas att du inte tog mina inlägg som om jag trodde mig ha rätt till kyrkan. Jag ville bara tala om hur det varit för mig och mina nära och kära. Vad jag vänder mig emot, är ett förbud mot att ha en avslutning i kyrkan eftersom den i mina ögon inte är religiös.
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 10:23)  Men när blev kyrkan en prästs privata finrum? Det förekommer på många håll alla möjliga aktiviteter i kyrkor utan att någon präst står och mässar. Naturligtvis är det "kyrkan" som bestämmer vad dom vill ha i sina lokaler.
Varför har du fått för dig att folk kräver eller anser sig ha rätt att få använda kyrkan? Det sker väl självklart överenskommelser. Jo, jag vet att det förekommer mycket i kyrkorna numera, konserter å sånt t ex och då är det väl (tror jag?) prästen som bestämmer och det är inget konstigt med det. Inte heller att ha skolavslutning i kyrkan om prästen säger ok till villkoren. Att jag "fått för mig att folk kräver" att få använda kyrkan beror på det radioprogram jag hörde och som blev upphovet till det här inlägget från början. I det programmet var det en hel rad föräldrar och lärare som tyckte det var helt självklart att kyrkan skulle användas vid skolavslutningarna för så "hade det alltid varit". Att nuvarande präst opponerade sig mot att inte få delta eftersom han ville läsa en bön (tror jag det var) tyckte dessa personer var såååååå dåligt! Det var det jag reagerade på. CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 10:27)  Jag tror jag förstår ditt budskap Chrisina och jag hoppas att du inte tog mina inlägg som om jag trodde mig ha rätt till kyrkan. Jag ville bara tala om hur det varit för mig och mina nära och kära. Vad jag vänder mig emot, är ett förbud mot att ha en avslutning i kyrkan eftersom den i mina ögon inte är religiös. Nejdå, jag tror inte du tar nåt för givet! Men......är inte kyrkan religiös? Sista meningen tror jag inte jag förstår riktigt.....
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:47
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:37)  Nejdå, jag tror inte du tar nåt för givet! Men......är inte kyrkan religiös? Sista meningen tror jag inte jag förstår riktigt..... Men då, hur dumt utrycker jag mig! Själklart är kyrkan i sig religiös, men skolavslutningen är ju inte det, förstår du vad jag menar
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:53
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:37)  Jo, jag vet att det förekommer mycket i kyrkorna numera, konserter å sånt t ex och då är det väl (tror jag?) prästen som bestämmer och det är inget konstigt med det. Inte heller att ha skolavslutning i kyrkan om prästen säger ok till villkoren. Att jag "fått för mig att folk kräver" att få använda kyrkan beror på det radioprogram jag hörde och som blev upphovet till det här inlägget från början. I det programmet var det en hel rad föräldrar och lärare som tyckte det var helt självklart att kyrkan skulle användas vid skolavslutningarna för så "hade det alltid varit". Att nuvarande präst opponerade sig mot att inte få delta eftersom han ville läsa en bön (tror jag det var) tyckte dessa personer var såååååå dåligt! Det var det jag reagerade på. Nejdå, jag tror inte du tar nåt för givet! Men......är inte kyrkan religiös? Sista meningen tror jag inte jag förstår riktigt..... Ok då förstår jag, ja det kan ju såklart bli lite godtyckligt beroende på präst. Fast kyrkan borde väl ha riktlinjer för upplåtelse av lokaler som bestämts av andra än den enskilde prästen (kyrkopolitiker, stift eller va det nu kan vara.) Men om nu kyrkan och skolan är överens så förstår jag inte varför man protesterar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-06-2010, 09:58
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 12-06-2010, 10:54)   Dessa syftningsfel! Det kan bli ganska roligt ibland.....  Verkligen
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 10:46
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Förstår egentligen inte vad det är som är så fel i att en präst på sin arbetsplats skulle nämna Gud. Alla elever i dag läser ju om alla religioner och är inte det att idiotförklara dom lite grann om vi vuxna hela tiden skriker om att man absolut inte får nämna Guds namn. Jag tycker jag som vuxen måste visa på alla möjligheter, väljer mina barn sen att inte tro på Gud så får jag acceptera det på samma sätt som jag får acceptera om dom tror på något annat. Men det är vi som vuxna, föräldrar, lärare, präster och allt vad vi är måste ge dom verktygen att själva bilda sig en uppfattning och jag tycker att ha avslutningen i kyrkan som ju är landets största symbol för den tro som av tradition är störst här är ett led i det.
Då tycker jag vi ska lägga mer krut på att inte konfirmera vem som helst, många barn gör det idag av helt andra orsaker än att få bli välkomnade i den kristna tron.
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 09:12)  Ser att flera säger att dom inte firade avslutning i kyrkan för det var för långt att gå... Vaddå för långt att gå? Eller menar ni att alla barnen gick till skolan? Promenerade alltså? Synd att inte alla kan skylla på det, att kyrkan ligger för långt bort så det får bli i skolan istället.  Varför måste prästen vara med på skolavslutning i kyrkan? Bara för att det är hans arbetsplats? Här förklarade prästen för barnen en gång att den som var "jag" i Idas sommarvisa var Gud. Det var alltså han som var den som satte igång det hela. Undrar vem Astrid L menade att "jag" var... Det var ju en pragmatiskt präst. Vissa präster har bannlyst Idas sommarvisa i kyrkan eftersom den är hädisk.
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 14:24
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 09:26)  Jag tror dig till 100% Magdis  . Däremot håller jag inte med din prälle i detta fall. Man kan ha en fantastisk avslutning utan Gud ord trots att man är prälle  . Hälsa honom det och hälsa även att jag tror han är en riktigt bra prälle  Ja det kan han absolut, men det han menar är att det vore en principsak. Han har jobbat som ungdomspräst länge och är van vid att hålla "neutrala" tal, dock inte "avkristifierade", det skulle vara kränkande för honom. Ja han är en mycket bra prälle, folk tycker väldigt bra om honom och jag får ofta höra det och han är väldigt mycket efterfrågad vid förrättningar. Inte för att han är bra på att hålla predikningar utan att nämna Gud, utan för att han är väldigt varm och naturlig och äkta. När min faster dog i cancer nyligen vid 57 års ålder så bad min pappa honom att hålla i begravningen och det är jag mycket glad för, det blev en oerhört varm och personlig ceremoni som var en stor tröst mitt i sorgen. Jag är väldigt stolt över honom.
|
|
|
|
|
12-06-2010, 15:12
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Hänger det automatiskt med en präst när det är nån aktivitet i kyrkan?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
12-06-2010, 15:36
|

Medlem

|
Nej inte alltid.
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 15:57
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 16:36)  Nej inte alltid. Ok. När gör det inte det?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
12-06-2010, 16:01
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 16:57)  Ok.
När gör det inte det? Finns t.ex. andakter som diakonen håller i. Vid vissa körframträdanden och musikframträdanden är det inte heller alltid prästen, men då diakonen i stället.
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 16:08
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 12-06-2010, 17:01)  Finns t.ex. andakter som diakonen håller i. Vid vissa körframträdanden och musikframträdanden är det inte heller alltid prästen, men då diakonen i stället. Aha.  Men finns det inga aktiviteter utan kyrkfolk alls?
--------------------
|
|
|
|
|
12-06-2010, 16:13
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 12-06-2010, 17:08)  Aha.  Men finns det inga aktiviteter utan kyrkfolk alls? Nej inte här iaf, varför skulle det finnas det? Vi har gått om andra lokaler för sånt.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|