Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolavslutning i kyrkan - eller inte?
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-06-2010, 22:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:12) *
          Jo men det var ju det jag menade. Lokalen är egal, men om det nödvändigtvis ska vara i kyrkan ska de inte traggla om gud.

Men jag menade att lokalen inte är egal eftersom kyrkan är "gudlig" vare sig vi vill eller inte.
          I kyrkan tragglar de om gud och det är det den är till för (tycker jag).
          Alltså borde inte föräldrarna kräva att kyrkan ska vara profan möteslokal bara för att man tycker att det är fint att vara där.
          Det vore bättre med vilken annan lokal som helst!
          Vi som inte är gudliga kan ju inte bara kräva att få använda kyrkan som det passar oss - tycker jag.

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          netha
          Inlägg 05-06-2010, 22:20
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (katah @ 05-06-2010, 23:11) *
          Jag är uppvuxen i Finland och tror mycket på Gud,
          men har aldrig fått i hop detta med avslutning och kyrkan.

I Finland har man alltid skolavslutning i skolans gympasal !
          Den är en fullspäckad kabaré med barnens program och
          eleverna som konfransier ( hur det nu stavas)
          dans, pjäser, körsånger, skets ... allt möjligt och sällan tråkigt!
          Om den " blomstertid " förstås, fast på finska " suvivirsi"

Vad jag saknar dessa fester !
          Svenska barn får i sin höjd sjunga med sin klass " idas sommarvisa" och det är allt!
          I Finland kan man visa många färdigheter och det är självklart att föräldrarna och
          släktingarna får plats i salen !

inte tjafsar man med betygen heller. Man får sina betyg på papper i klassrummet efter festen.
          Mina ungdomar har alltid fått veta alla sina betyg redan ett par veckor innan avslutningsdagen.
          Trams, enligt mig.

Kyrkan besökte man med sin skolklass någon annan gång under vintern.
          Tidigare var samarbetet naturligt med skolan och kyrkan.
          I Finland finns det mängder av musikmässor och barnkyrkomusiker.
          I dag vet jag inte hur läget är .
          Men jag vill tro fortfarande att man firar skolavslutningar i gympasalen
          och
          firar gudtjänst i kyrkor !

Våra barn har haft alla sina avslutningar i skolans gympasal och ... hör o häpna ...
          de har haft uppvisningar och lärarna haft en orkester som spelat och sjungit och Idas sommarvisa har så klart alltid sjungits plus Den blomstertid nu kommer ... först första versen på svenska och sedan samma vers på finska ... vi har så många videofilmer från alla 27 år då vi varit på barnens avslutningar i grundskolan.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 22:20
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:17) *
          Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till.

Det är nog inte dom som har krävt detta, utan samhället som vill vara dom till lags. Sedan är det ju allt förre av svenska folket som anser sig kristna och är intresserade av att gå i kyrkan, och det spelar nog in också

Citera
          netha
          Inlägg 05-06-2010, 22:23
          Länk hit: #24

Gäster

Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till.

Precis tummenupp.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:25
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:18) *
          Men jag menade att lokalen inte är egal eftersom kyrkan är "gudlig" vare sig vi vill eller inte.
          Alltså borde inte föräldrarna kräva att kyrkan ska vara profan möteslokal bara för att man tycker att det är fint att vara där.
          Vi som inte är gudliga kan ju inte bara kräva att få använda kyrkan som det passar oss - tycker jag.

Ja då förstår jag bättre frågeställningen. kompiskram.gif tummenupp.gif

Då säger jag att det inte ska firas nån skolavslutning i kyrkan för jag vill inte lyssna på nåt jesusdravel och inte ska ungarna behöva utsättas för det heller. Att ge skulden på stackars muslimer känns fegt, det tror jag inte är ett dugg anledningen till att det numera används andra lokaler.

Citera
          netha
          Inlägg 05-06-2010, 22:26
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:18) *

Är du inte medlem i svenska kyrkan så kan du öht inte kräva någonting av dem ... inte mer än att de måste tillhandahålla en gravplats åt dig när det är så dags.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 22:27
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:20) *
          Det är nog inte dom som har krävt detta, utan samhället som vill vara dom till lags. Sedan är det ju allt förre av svenska folket som anser sig kristna och är intresserade av att gå i kyrkan, och det spelar nog in också

Och framför allt så har vi ingen statskyrka idag. Finns många som tillhör andra trossamfund , Jehovas, baptister m fl , som inte heller vill sitta på avslutningen och höra om den gamla statskyrkans religion.

Har gått i samma klass som både judar och katoliker på 60-talet och de behövde inte ens vara med på kristendomsundervisningen , religionskunskapen var de med på.

edit : rättat stavfel

Redigerat av mamamaggan: 05-06-2010, 22:36

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-06-2010, 22:29
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:25) *
          Ja då förstår jag bättre frågeställningen. kompiskram.gif tummenupp.gif

Då säger jag att det inte ska firas nån skolavslutning i kyrkan för jag vill inte lyssna på nåt jesusdravel och inte ska ungarna behöva utsättas för det heller. Att ge skulden på stackars muslimer känns fegt, det tror jag inte är ett dugg anledningen till att det numera används andra lokaler.

Så blev vi överens till slut! kompiskram.gif biggrin.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-06-2010, 22:33
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Ursäkta men ibland är du bra fördomsdfull. Eftersom skolan SKA vara ickekonfessionell så kan ingen oavsett tro tvingas gå på skolavslutning i kyrkan. På min skola var det alltid elever från familjer som var Jehovas vittnen som stod över skolavslutning i kyrkan och julpjäser med jesu födelse. Enigt skollagen kan dessa inte tvingas att delta. Att "muslimer" har tvingat fram att man inte får ha skolavslutningar i kyrkkan är strunt. I min kommun har det alltid berott på att prästerskapet inte har godkänt det profana inslagen på avslutningen som hädiska stycken som "Idas sommarvisa" eller "sommartider" med Gyllene tider. Eftersom vi lever i en sekulär stat och skolan är ickekonfessionell 364 dagar om året så kan den vara det på avslutningen med tycker jag.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 05-06-2010, 22:39
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare.

Redigerat av Motti: 05-06-2010, 22:39

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:42
          Länk hit: #31

Gäster

Jag tror inte det är pga av invandrare som skolavslutningen numera brukar hållas i andra lokaler, utan snarare som Markus sa beror det nog på mer att vi är allt mer oreligiösa överhuvudtaget. Och jag tycker bara det är skönt att slippa gå till kyrkan, vad har det med skolbarn att göra - inte ett jota.
          Jag gifte mig i kyrkan, men jag skulle definitivt inte göra det nästa gång. sad.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 22:45
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:39) *
          du får ursäkta men jag tycker inte vi ska böja oss för invandrare utan ha kvar våra Svenska traditioner,dom gör absolut inte avbön på sina traditioner i sina länder där är det bara att annpassa sig antingen du vill eller inte.jag tycker det är för jäkligt att vi inte få ha våra skolavslutningar i kyrkan för att vi inte ska stöta oss med invandrare.

Att gå till kyrkan är ingen " gammal tradition " vilken som helst utan har med kyrkan att göra , den statskyrka som vi inte har längre. Varför gå i kyrkan och lyssna på någon som prackar på dig en religion som inte har något med skolan att göra?

Vi som aldrig har gått till kyrkan på skolavslutning då ? Tror du vi tagit skada av att vara i en annan samlingslokal och firat det som det var meningen att vi skulle fira , nämligen skolavslutningen ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Red Top
          Inlägg 05-06-2010, 22:47
          Länk hit: #33

Medlem
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:20) *

tummenupp.gif

Det är inte våra nya svenskar(muslimer, buddhister, hinduer etc), som har synpunkter på varken kyrkan som lokal, eller den svenska flaggan. Det är svenskar, med en förvrängd bild av hur våra invandrare kan uppfatta våra traditioner, som startar alla diskussioner.

Kan det möjligen bero på att de flesta "svenskar" själva har så svårt att anpassa sig, när de flyttar till andra länder, med annan kultur och traditioner. whist.gif

Senast i dag hörde jag en äldre muslimsk man på radio ang debatten om kyrka eller inte, på skolavslutningar, säga att det inte är något som helst problem för de flesta muslimer att gå in i en kristen kyrka. "Vi har ju ändå samma gud", som han sa.

De som inte vill ha avslutningen i kyrkan är oftast "senskar", som saknar kristen eller annan tro.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 22:48
          Länk hit: #34

Moderator

CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 23:42) *
          Jag tror inte det är pga av invandrare som skolavslutningen numera brukar hållas i andra lokaler, utan snarare som Markus sa beror det nog på mer att vi är allt mer oreligiösa överhuvudtaget. Och jag tycker bara det är skönt att slippa gå till kyrkan, vad har det med skolbarn att göra - inte ett jota.
          Jag gifte mig i kyrkan, men jag skulle definitivt inte göra det nästa gång. sad.gif

Men med en kvarts miljon muslimer i landet, så har det nog ändå skyndat på utvecklingen även om det inte varit direkt avgörande. Till skillnad från andra religioner får ju en rättrogen muslim inte ens vistas i en kyrka oavsett om det predikas eller ej. Det kändes väll kanske dumt att ha avslutningen när en fjärdedel av eleverna inte kunde delta.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-06-2010, 22:48
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vår dotter med fler fick höra i alla fall att det var slut med skolavslutningar i kyrken på grund av alla invandráre och alla olika religon det gjorde det omöjligt att ha skolavslutning i en kristen kyrkan.

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-06-2010, 22:57
          Länk hit: #36

Medlem

Jag håller inte alls med om det du skriver.
          Det är nog mest en skröna vid det här laget!
          Däremot fanns det tidigare skrajsna rektorer i några skolor som inte ville hissa svenska flaggan för att stöta sig med de invandrare som fanns på skolan. Heltokigt!!! Och inte på nåt sätt begärt av invandrarna.

Jag tycker det är snudd på stötande mot kyrkan att ta för givet att den ska kunna användas som vilken möteslokal som helst, så som tydligen många föräldrar gör nuförtiden.
          I kyrkan är det gudligt och ska så vara!
          Skolavslutningar bör kunna hållas på andra ställen.

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:48) *
          Vår dotter med fler fick höra i alla fall att det var slut med skolavslutningar i kyrken på grund av alla invandráre och alla olika religon det gjorde det omöjligt att ha skolavslutning i en kristen kyrkan.

Vem sa detta till din dotter?!

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 23:01
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:48) *
          Men med en kvarts miljon muslimer i landet, så har det nog ändå skyndat på utvecklingen även om det inte varit direkt avgörande. Till skillnad från andra religioner får ju en rättrogen muslim inte ens vistas i en kyrka oavsett om det predikas eller ej. Det kändes väll kanske dumt att ha avslutningen när en fjärdedel av eleverna inte kunde delta.

Då är det väl till närmsta moskee jag ska sända mitt tack! smile.gif Tack för att jag slipper gå i kyrkan när jag inte själv väljer det! smiley_small_hug.gif Självklart ska vi inte blanda in en föredettareligion i skolväsendet, byheway.

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-06-2010, 23:04
          Länk hit: #38

Medlem
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Motti @ 05-06-2010, 23:48) *

Folk hör ofta väldigt mycket. Det kallas "rykten" i sin mildare form och "fördomar" när det blir grövre.

Skollagen tillåter inte religiösa inslag i skolan och därför har man rätt att avstå och vissa präster tillåter inte världsliga inslag på avslutningen i kyrkan och de har rätten att bestämma i sin egen kyrka.

Jag är inte muslim. Men det stöter sig med mina sekulära värderingar när en präst vill förbjuda inslag på en skolavslutning. Alltså bör skola och religion separeras.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 23:12
          Länk hit: #39

Medlem

Skola och religion är separerade åtminstone sedan statskyrkan avskaffades.

Den som vill gå till kyrkan för att höra om den gamla statskyrkans religion kan gå dit alla dagar på året men blanda inte in skolavslutningen i det. Gå för att du känner för att höra din Guds ord men tvinga inte andra att göra det.

Alla som inte tillhör kyrkan vill kanske inte heller gå dit och fira sin skolavslutning som i dag inte har ett dugg med religion att göra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 23:20
          Länk hit: #40

Moderator

Traditionellt har ju kyrkan varit bygdens stolthet, något som man byggt upp gemensamt och den plats där man möttes varje söndag. Genom kyrkobyggnaden demonstrerade man sitt välstånd, och på sätt och vis blev den bygdens centrum och mötesplats. Det är inte konstigt att skolavslutningarna hölls där, och därför känns det nog ganska trist att det inte längre skall vara så, inte minst ute på landsbygden.

I Sotenäs har för övrigt politikerna kört över skolornas rektorer efter att det blivit folkresning när det bestämdes att avslutningen inte fick hållas i kyrkan. Nu blir det avslutning i kyrkan i alla fall, eftersom reglerna som vanligt kan tolkas lite som man vill

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 23:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon