Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolavslutning i kyrkan - eller inte?
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 23:23
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Svårare att ändra något i små kommuner verkar det som.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 23:25
          Länk hit: #42

Gäster

Ja kärevärld, tack och lov att traditionerna kan brytas... Väck med kyrkan och dess makt! Inte ens Schartauanerna har väl fått riktig krokfot om dig Huggorm, hoppas jag! wink.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 23:27
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Meriona @ 06-06-2010, 00:25) *
          Ja kärevärld, tack och lov att traditionerna kan brytas... Väck med kyrkan och dess makt! Inte ens Schartauanerna har väl fått riktig krokfot om dig Huggorm, hoppas jag! wink.gif

Jag är nog den minst religiösa människan i landet, varken döpt eller konfirmerad och satte inte ens min fot i kyrkan före avslutningen i första klass. Trots det tycker jag det var en fin tradition, och det var precis lagom att gå i kyrkan en gång om året

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 23:41
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:27) *
          Jag är nog den minst religiösa människan i landet, varken döpt eller konfirmerad och satte inte ens min fot i kyrkan före avslutningen i första klass. Trots det tycker jag det var en fin tradition, och det var precis lagom att gå i kyrkan en gång om året

Jo men du förstår väl att skolan och kyrkan inte har ett skapandes grand med varandra att göra ? Om du ville gå i kyrkan en dag på året , tex på skolavslutningsdagen så fanns det väl inget som hindrade dig ? Jag menar du och andra som ville kunde ju ha gått dit efteråt men tvinga inte på andra att göra det.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 23:45
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag är visserligen nöjd så länge jag slipper gå till moské på avslutningen, bättre kompromiss går väll inte att få till

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 23:55
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:45) *
          Jag är visserligen nöjd så länge jag slipper gå till moské på avslutningen, bättre kompromiss går väll inte att få till

Ännu har väl ingen tvingats gå till en Moské coh det tror jag inte kommer att hända heller. Har en kompis som är rektor och hon säger att det får inte förekomma religiösa inslag på avslutningen , då faller även tanken att gå till Moské.

En skolavslutning är en skolavslutning .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Motti
          Inlägg 06-06-2010, 00:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag har i alla fall uppskattat mina barns skolavslutningar som hållts i kyrkan,att det helt plötsligt ska vara fel har jag svårt att ta in,kan tala om att den enda gången som kyrkan i Rogberga var överfylld var vid skolavslutningen,alla föräldrara och släktingar fick inte rum helt enkelt.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-06-2010, 07:15
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Huggorm @ 06-06-2010, 00:20) *
          Traditionellt har ju kyrkan varit bygdens stolthet, något som man byggt upp gemensamt och den plats där man möttes varje söndag. Genom kyrkobyggnaden demonstrerade man sitt välstånd, och på sätt och vis blev den bygdens centrum och mötesplats. Det är inte konstigt att skolavslutningarna hölls där, och därför känns det nog ganska trist att det inte längre skall vara så, inte minst ute på landsbygden.

I Sotenäs har för övrigt politikerna kört över skolornas rektorer efter att det blivit folkresning när det bestämdes att avslutningen inte fick hållas i kyrkan. Nu blir det avslutning i kyrkan i alla fall, eftersom reglerna som vanligt kan tolkas lite som man vill

Jo, jag, icke troende, tycker att det är trist att en så vacker tradition som skolavslutning i kyrkan tas bort.
          Tycker inte alls att kyrkan och dess traditioner bara tillhör de troende. Kyrkor är i allmänhet oerhört vackra byggnader och stillheten inne i kyrkorummet är lite högtidligt och väldigt rogivande. Ganska ofta när jag är ute och reser går jag in i en kyrka för några minuters meditation och vila.
          Jag har själv, och också mina barn 33 och 26 år gamla, haft alla skolavslutningar upp t.o.m. högstadiet i kyrkan och hoppas att mina barnbarn också får uppleva det där lite extra högtidliga som avslutning i kyrkan innebär.
          Betr. att kyrkan bara tillhör de troende så gissar jag att många av er gift sig kyrkligt även om ni inte är troende.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2010, 08:00
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Undrar om det är fler än jag som har haft skolavslutning på Solvallas E-läktare. Detta hände dock bara en gång. Annars gällde klassrummet och skolgården, då aula saknades på vår folkskola. Kyrkan var bara aktuell till jul. Jag tror faktiskt att kyrkan oftare var aktuell då än inför sommarlovet....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Carl
          Inlägg 06-06-2010, 08:17
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Är inte troende alls och inte med i något samfund. Tycker iaf att kyrkor för det mesta är vackra och ro givande. Helt perfekt miljö för skolavslutningar. Reste en del tidigare både i Sverige och utomlands. Besökte många kyrkor från olika samfund. Har inga problem med det trots att jag inte tror på någon gud.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-06-2010, 09:02
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker hela diskussionen är löjligt tramsig. Vad är folk rädda för? Att deras små telningar plötsligt ska bli religiösa för att skolavslutningen är i en kyrka eller vadå? Det är ju inget väckelsemöte precis.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2010, 09:28
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 06-06-2010, 10:02) *
          Tycker hela diskussionen är löjligt tramsig. Vad är folk rädda för? Att deras små telningar plötsligt ska bli religiösa för att skolavslutningen är i en kyrka eller vadå? Det är ju inget väckelsemöte precis.

Nej visst är det så, är den i kyrkan så går jag såklart dit, men jag hade trivits bättre nån annanstans.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-06-2010, 09:37
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Som sekulariserad har jag inga problem med lokalen som sådan, kyrka eller moské gör detsamma..

Däremot är jag inte säker på att starkt religiösa människor reagerar likadant...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Solstorm
          Inlägg 06-06-2010, 09:42
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag är ju bohuslänning och växte upp på en liten ort. Det var morgonbön, psalmsång, läsa före och efter maten, välsignelsen innan vi gick hem, gick igenom söndagens predikan på fredag eller måndag. Jag har haft högreligiösa lärare. När vi i högstadiet skulle ha religion hade vi prästen som lärare som vägrade följa läroplanen. Vi fick ingen lärobok, bibeln var den enda bok vi fick ha. Jag har verkligen kämpat för att mina barn ska få slippa kyrkan. Jag är döpt men inte konfirmerad, mina barn är hedningar.

När äldsta sonen gick i skolan så var det flera föräldrar som protesterade mot att man skulle avstå från kyrkan bara för några muslismska barns skull. Jag hörde aldrig att muslimerna kom med några protester, det var jag och andra svenskfödda som inte ville ha kyrka, präster och religiösa inblandade i skolan. Mina föräldrar var inte religiösa men de protesterade inte heller. Herre Gud så jag önskar att de hade protesterat och befriat mig från det religösa förtryck jag var utsatt för i skolan.

Såg en präst som inte ville ha skolavslutning i kyrkan om han inte fick prata om Gud. All heder åt honom, det är ärligt och rakryggat av honom. Man ska respektera de religiösa och de ska stå för det de tror på men det ska aldrig tvingas på någon annan.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 06-06-2010, 09:46
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

När jag gick i skolan (på 50 och 60 talet) var vi i kyrkan på examen helt enkelt av utrymmesskäl. Skolan var stor och aulan bara gjord för skrivningar så max 2, kanske 3 klasser fick plats. Så fram till gymnasiet träffades alla i kyrkan som var en stor "lokal" som stod tom under veckorna för att sedan träffas klassvis och få betygen i klassrummet.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 06-06-2010, 09:50
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

Har lite svårt att förstå att detta ska vara ett så stort problem. Alltså kyrkans vara eller inte vara.

Nackdelen idag är att skolan får mindre pengar från komunerna. Vilket gör att när skolor byggs om finns inte längre pengar till ha aula eller andra utrymmen där alla kan mötas.

Det tycker jag är tråkigt. Skolan är i behov av det då det finns så mycket som elever kan visa upp, inte bara på avslutningar. Musik, teater, dans mm

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 06-06-2010, 09:51
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Men jag tycker att den här tråden svävar lite runtomkring det som jag tyckte var en viktig del i frågan från början - är det verkligen ok att föräldrar kräver att skolavslutningen ska äga rum i kyrkan utan att ta hänsyn till att kyrkan är gudlig och att prästerna vill hålla predikan och/eller välsigna barnen t ex?
          Bara för att det är fint & högtidligt i kyrkan!
          Det måste väl vara prästerna som har sista ordet om vad som ska ske i kyrkan?!

Om man ska använda kyrkan som vilken möteslokal som helst så kanske man kan begära att få hålla dagskonferenser eller sitt 50-årskalas där? ohmy.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Meriona
          Inlägg 06-06-2010, 09:53
          Länk hit: #58

Gäster

CITAT (Solstorm @ 06-06-2010, 10:42) *
          Jag är ju bohuslänning och växte upp på en liten ort. Det var morgonbön, psalmsång, läsa före och efter maten, välsignelsen innan vi gick hem, gick igenom söndagens predikan på fredag eller måndag. Jag har haft högreligiösa lärare. När vi i högstadiet skulle ha religion hade vi prästen som lärare som vägrade följa läroplanen. Vi fick ingen lärobok, bibeln var den enda bok vi fick ha. Jag har verkligen kämpat för att mina barn ska få slippa kyrkan. Jag är döpt men inte konfirmerad, mina barn är hedningar.

När äldsta sonen gick i skolan så var det flera föräldrar som protesterade mot att man skulle avstå från kyrkan bara för några muslismska barns skull. Jag hörde aldrig att muslimerna kom med några protester, det var jag och andra svenskfödda som inte ville ha kyrka, präster och religiösa inblandade i skolan. Mina föräldrar var inte religiösa men de protesterade inte heller. Herre Gud så jag önskar att de hade protesterat och befriat mig från det religösa förtryck jag var utsatt för i skolan.

Såg en präst som inte ville ha skolavslutning i kyrkan om han inte fick prata om Gud. All heder åt honom, det är ärligt och rakryggat av honom. Man ska respektera de religiösa och de ska stå för det de tror på men det ska aldrig tvingas på någon annan.

Hade år 1 och 2 också en högreligiös lärarinna och känner igen mig i din berättelse, med morgonbön och be före och efter maten. Hon var dessutom extremt sträng och stänges av två gånger för misshandel av elever. Det var ett riktigt obehagligt sätt att börja skolan på, tack och lov att sånt inte tillåts längre. Kanske är det därför jag är anti?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-06-2010, 10:00
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 06-06-2010, 10:51) *
          Men jag tycker att den här tråden svävar lite runtomkring det som jag tyckte var en viktig del i frågan från början - är det verkligen ok att föräldrar kräver att skolavslutningen ska äga rum i kyrkan utan att ta hänsyn till att kyrkan är gudlig och att prästerna vill hålla predikan och/eller välsigna barnen t ex?
          Bara för att det är fint & högtidligt i kyrkan!
          Det måste väl vara prästerna som har sista ordet om vad som ska ske i kyrkan?!

Om man ska använda kyrkan som vilken möteslokal som helst så kanske man kan begära att få hålla dagskonferenser eller sitt 50-årskalas där? ohmy.gif

Föräldrar kan aldrig kräva att avslutningen ska äga rum i kyrkan. Det är kyrkans företrädare som bestämmer vad kyrkans lokaler ska användas till för evenemang. Därför kan det vara lite olika hur man ser på det från kyrkans sida.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 06-06-2010, 10:11
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag var på en skolavslutning hållen i kyrkan för första gången när min yngsta dotter (född 1989) tog studenten. hon gick i skola i åre så det kanske är så där.
          jättevackert var det iaf. inte gör det mig något om de håller till i en kyrka, vackrare miljö får man väl ändå leta efter?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-10-2025, 23:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon