CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2010, 12:01)

Det var en lång och vindlande tråd det här. Jag hade alltid skolavslutning på skolan. I lågstadiet i klassrummet, lite högre upp antingen i aulan eller på skolgården. Att knalla till nån kyrka var det aldrig tal om, det hade fö blivit en lång promenad. Bjurslättskolan ligger inte direkt i ett kyrktätt område. Så traditionen för mig är inte i kyrkan. Att kräva att skolavslutningen skall vara i kyrkan är löjligt, bort med att smygreligion. Jag kan tänka mig att traditionen finns på landet där dels enskilda präster har stor makt och dels att det inte finns någon annan tillräckligt stor lokal. Då får jag ännu mer vatten på min kvarn om att vi behöver någon annan ickereligiös funktion i samhället som kan ställa upp med lokaler och annan service till alla som behöver det. Vart tog Folkets Hus vägen? Till sist om det där med att invandrare inte skulle tåla att se vår svenska flagga hissas. Är det så är det bara för dem att fly/utvandra till något annan land. Tack och adjö.
Hehe, du har nog alldeles rätt. Det hade varit för långt att gå till kyrkan! Mitt första skolår avslutades (traditionsenligt vad jag vet) på skolgården. Orgeln släpades ut på gården och alla sjöng "I denna ljuva sommartid" (nej, inte Den blomstertid..."). Detta var för att det fanns enbart frireligiösa kyrkor i närheten. Svenska statskyrkan låg i Västra Frölunda och dit var det alldeles för långt att gå...

Resten av grundskoleåren tillbringades på Hisingen. Där var det som du påpekar också alldeles för långt att gå till kyrkan. Man kan inte släppa iväg elever så långt, då springer dom hem i stället. Eller vad de bestämmande nu tänkte. Inte var nåt med kyrkan i allafall.
Något jag aldrig reflekterade över förrän mitt tredje barn slutade första klass i början av 1980-talet. Då var avslutningen i Torslandakyrkan. Det förvånade mig storligen. Väldigt vackert och så men det kändes väldigt konstigt att blanda ihop skola och kyrka.
Eller så är det inte det. Från allra första början var det ju kyrkan som stod för undervisningen. Kyrkans män (inkl klockaren) var läs- och skrivkunniga så när folkskolestadgan kom så var det många gånger dom som fick lära ut läs- och skrivkonsten till folk.
Så skolavslutning i kyrkan kanske inte är så himla konstigt ändå när jag nu tänker på det.