Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skolavslutning i kyrkan - eller inte?
          Motti
          Inlägg 09-06-2010, 21:39
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Där våra barn gick i skolan var kyrkan fylld till brädden så till slut fick de be mor och farföräldrar avstå !det var enda gången den kyrkan var proppfull kan jag tala om.Jag hade mina skolavslutning i Betelkyrkan för den rymde många och där var också alltid fullt på skolavslutningen inte var de det religösa som stog i centrum utan man firade att det var sommarlov och sommar helt enkelt.Jehovas Vittnen har ju alltid avståt från skolavslutningar ingen som tyckt att det var diskreminering och att andra skulle lägga ner skolavslutningen i kyrkan för det.Det är väl upp till var och en om de låter sina barn gå till kyrkan för att fira sommaren och lovet !själv tycker jag det var högtidligt med alla barn föräldrar blommor och alla glada lenden och sommarsånger och det tradisionella fikandet efter tummenupp.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-06-2010, 21:40
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Farbror Blå @ 09-06-2010, 16:04) *
          Som vanligt ska Sverige göra sig löjligt !

En sån skitfråga att ta upp på nationellt plan!
          Låt skolorna göra som dom traditionellt gjort, en del i skola, en del i kyrkan, en del i folkets park eller på dansbanan. Vi har religionsfrihet i Sverige, det betyder att vi vuxna inte får indoktrinera barnen till en särskild tro.

Det betyder INTE att barnen ska skyddas från religiös tro, eller troende personer, ej heller religiösa traditioner i samhället.

I skola läser dom om islams fem grundpelare, hinayanabuddhismens åttaekrade vagn, hinduernas månggudadyrkan och naturfolkens schamanism. Ska det då inte vara bra att de någon gång får vistas i lokaler som tillhör den tro som varit Sveriges?

Se en psalmbok, träffa en präst, prata med en kyrkvaktare.

Sedan ÄR kyrkan ofta den största, finaste lokalen för avslutningar. Bra akustik, sittplatser förberedda mm.

Låt skolorna bestämma själva,låt riksdagen få syssla med meningsfullare uppgifter...

tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 09-06-2010, 22:00
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Motti @ 09-06-2010, 22:39) *
          Där våra barn gick i skolan var kyrkan fylld till brädden så till slut fick de be mor och farföräldrar avstå !det var enda gången den kyrkan var proppfull kan jag tala om.Jag hade mina skolavslutning i Betelkyrkan för den rymde många och där var också alltid fullt på skolavslutningen inte var de det religösa som stog i centrum utan man firade att det var sommarlov och sommar helt enkelt.Jehovas Vittnen har ju alltid avståt från skolavslutningar ingen som tyckt att det var diskreminering och att andra skulle lägga ner skolavslutningen i kyrkan för det.Det är väl upp till var och en om de låter sina barn gå till kyrkan för att fira sommaren och lovet !själv tycker jag det var högtidligt med alla barn föräldrar blommor och alla glada lenden och sommarsånger och det tradisionella fikandet efter tummenupp.gif

Och det kan man bara göra i en kyrka ????????????????

Stackars alla andra , inklusive mig själv , som alltid firat avslutningen någon annanstans än i kyrkan.

SKulle en fullsatt kyrka vara en anledning till att ha avslutningen i kyrkan ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 09-06-2010, 22:06
          Länk hit: #84

Medlem

Tror en av annledningen till att det blivit kyrkan på många ställen är att de har stora lokaler som rymmer många .Man kan säkert ha en fin skolavslutning på andra ställen också men som någon skrev det är vackert i kyrkan och bra akustik .

Citera
          netha
          Inlägg 09-06-2010, 22:36
          Länk hit: #85

Gäster

CITAT (Motti @ 09-06-2010, 23:06) *
          Tror en av annledningen till att det blivit kyrkan på många ställen är att de har stora lokaler som rymmer många .Man kan säkert ha en fin skolavslutning på andra ställen också men som någon skrev det är vackert i kyrkan och bra akustik .

Visst är det så ... Imorron em ska vi till kyrkan ... barnbarnets allra första skolavslutning och de ska sjunga Idas sommarvisa.
          Vi har myst tillsammans idag och tränat på sången. wub.gif

Varken maken el jag eller några av våra barn har haft avslutning i kyrkan och just därför är detta speciellt för oss.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 10-06-2010, 08:26
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag har alltid haft avslutning vid skolan, men varför inte vid kyrkan - det är väl fint? Och så kommer man ju dit som omväxling. Är ju vacker miljö och kanske lite bortglömd smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          netha
          Inlägg 10-06-2010, 20:28
          Länk hit: #87

Gäster

Nu har vi varit på vår första skolavslutning i kyrkan ... åkte i god tid och trodde vi var bland de första ...
          tji fick vi ... smockfullt var det redan i kyrkan som tar 700 sittande.
          Vi var nog minst 850 pers .. fullt i alla gångar var det också.

Prästen började med att hälsa alla välkomna och pratade lite om sommarlov och hälsningsordet "farväl" och dess betydelse samt önskade alla en riktigt skön och fin sommar.
          Barnen sjöng så vackert ... och rörd mormor torkade tårar. wub.gif
          Vi fick höra både svenska och engelskspråkiga låtar ... en del med piano, gitarr eller dunka, dunka-orkester till.
          Det var barn från 6-års gruppen till 7:e klass.
          1,5 tim avslutades med ... Den blomstertid nu kommer

Citera
          Berith
          Inlägg 11-06-2010, 05:22
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Kommer ihåg en annan tråd där vi diskuterade Den blomstertid nu kommer.

Länkar bara till den tråden för att läsas, menar inte att den ska lyftas upp igen för att skrivas i. smile.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Bee
          Inlägg 11-06-2010, 21:03
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2010, 12:01) *
          Det var en lång och vindlande tråd det här. Jag hade alltid skolavslutning på skolan. I lågstadiet i klassrummet, lite högre upp antingen i aulan eller på skolgården. Att knalla till nån kyrka var det aldrig tal om, det hade fö blivit en lång promenad. Bjurslättskolan ligger inte direkt i ett kyrktätt område. Så traditionen för mig är inte i kyrkan. Att kräva att skolavslutningen skall vara i kyrkan är löjligt, bort med att smygreligion. Jag kan tänka mig att traditionen finns på landet där dels enskilda präster har stor makt och dels att det inte finns någon annan tillräckligt stor lokal. Då får jag ännu mer vatten på min kvarn om att vi behöver någon annan ickereligiös funktion i samhället som kan ställa upp med lokaler och annan service till alla som behöver det. Vart tog Folkets Hus vägen? Till sist om det där med att invandrare inte skulle tåla att se vår svenska flagga hissas. Är det så är det bara för dem att fly/utvandra till något annan land. Tack och adjö.

Hehe, du har nog alldeles rätt. Det hade varit för långt att gå till kyrkan! Mitt första skolår avslutades (traditionsenligt vad jag vet) på skolgården. Orgeln släpades ut på gården och alla sjöng "I denna ljuva sommartid" (nej, inte Den blomstertid..."). Detta var för att det fanns enbart frireligiösa kyrkor i närheten. Svenska statskyrkan låg i Västra Frölunda och dit var det alldeles för långt att gå... smile.gif
          Resten av grundskoleåren tillbringades på Hisingen. Där var det som du påpekar också alldeles för långt att gå till kyrkan. Man kan inte släppa iväg elever så långt, då springer dom hem i stället. Eller vad de bestämmande nu tänkte. Inte var nåt med kyrkan i allafall.
          Något jag aldrig reflekterade över förrän mitt tredje barn slutade första klass i början av 1980-talet. Då var avslutningen i Torslandakyrkan. Det förvånade mig storligen. Väldigt vackert och så men det kändes väldigt konstigt att blanda ihop skola och kyrka.

Eller så är det inte det. Från allra första början var det ju kyrkan som stod för undervisningen. Kyrkans män (inkl klockaren) var läs- och skrivkunniga så när folkskolestadgan kom så var det många gånger dom som fick lära ut läs- och skrivkonsten till folk.
          Så skolavslutning i kyrkan kanske inte är så himla konstigt ändå när jag nu tänker på det.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Magdis
          Inlägg 11-06-2010, 23:05
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Har inte orkat läsa hela tråden men jag håller med Farbror Blå. Min man som är präst har haft skolavslutningar i kyrkan idag. Han är en ganska lekfull typ så han använde sig av en fotboll som rekvisita, men han nämnde då Gud vid åtminstone två tillfällen (efter att ha fått ok från rektorn) Jag tycker då iallafall att det är inte så lite snurrigt att hålla på och tjafsa om att man inte får prata om Gud om man ska ha avslutningar i kyrkan med en kristen präst som håller i det. Då kan man faktiskt hålla till nån annanstans. Fjantigt! slap.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 11-06-2010, 23:15
          Länk hit: #91

Medlem

Lite gud har fött fler än de haft ihjäl i våra tider :)Tycker det är bra att kyrkorna blir fyllda åtminståndet en gång om året med glada barn föräldrar mor och far föräldrar sång och glädje tummenupp.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-06-2010, 04:13
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Det måste vara nåt jag inte förstår i den här disskussionen? Menar ni att ni inte haft skolavslutning i kyrkan? Jag som är 50+ har haft alla mina skolavslutningar i kyrkan, likaså mina barn och numera mina barnbarn. och aldrig har jag någonsin hört "prällen" pratat om vare sig gud eller religion..........h*n pratar om sommar och att vara ledig...........och jag är så långt ifrån religiös som man kan bli.

Är du riktigt säker på att din prälle över huvud taget pratade om Gud Magdis kompiskram.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Magdis
          Inlägg 12-06-2010, 04:51
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 05:13) *
          Det måste vara nåt jag inte förstår i den här disskussionen? Menar ni att ni inte haft skolavslutning i kyrkan? Jag som är 50+ har haft alla mina skolavslutningar i kyrkan, likaså mina barn och numera mina barnbarn. och aldrig har jag någonsin hört "prällen" pratat om vare sig gud eller religion..........h*n pratar om sommar och att vara ledig...........och jag är så långt ifrån religiös som man kan bli.

Är du riktigt säker på att din prälle över huvud taget pratade om Gud Magdis kompiskram.gif

Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord. biggrin.gif Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-06-2010, 06:33
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51) *
          Ja han berättade att han nämnt Gud vid ett par tillfällen iallafall och jag må väl tro honom på hans ord. biggrin.gif Han berättade det eftersom vi pratade om just detta ämne och han sa att om han skulle bli totalförbjuden att ens nämna Guds namn så skulle han inte ställa upp, ett allmänt kåseri om livet och sommaren kan lika gärna rektorn eller en lärare hålla i. Jag håller med.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 12-06-2010, 07:10
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Magdis @ 12-06-2010, 05:51) *

Just det , vem som helst kan sköta skolavslutningen . Vi kan inte pracka på någon prat om Gud i en kyrka eftersom vi inte har någon statskyrka. Dessutom som sagt var så får det inte förkomma något religiöst på en skolavslutning . Kyrka och skola hör inte längre ihop , det var länge sedan de gjorde det.

Gillan , kan du inte förstå att man har andra traditioner på andra platser än där du bott ? Är själv född i början av 50-talet och har aldrig firat en skolavslutning i kyrkan. Är nog något som endast förekommit på mindre orter . Har man gått i skola på lite större orter så hölls avslutningen i skolan precis som det ska vara eftersom det är en skolavslutning , har inte något med religion att göra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gillan
          Inlägg 12-06-2010, 07:38
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (mamamaggan @ 12-06-2010, 08:10) *
          Just det , vem som helst kan sköta skolavslutningen . Vi kan inte pracka på någon prat om Gud i en kyrka eftersom vi inte har någon statskyrka. Dessutom som sagt var så får det inte förkomma något religiöst på en skolavslutning . Kyrka och skola hör inte längre ihop , det var länge sedan de gjorde det.

Gillan , kan du inte förstå att man har andra traditioner på andra platser än där du bott ? Är själv född i början av 50-talet och har aldrig firat en skolavslutning i kyrkan. Är nog något som endast förekommit på mindre orter . Har man gått i skola på lite större orter så hölls avslutningen i skolan precis som det ska vara eftersom det är en skolavslutning , har inte något med religion att göra.

Absolut att jag förstår det ( och jag har aldrig bott i nån mindre håla förrän nu giggle.gif ). Det var ju egentligen det jag sa. Vi har alltid haft skolavslutning i kyrkan, men det har aldrig handlat om religion. Vad jag vänder mig emot är att det ev ska förbjudas att ha avslutning i kyrkan för att det inte ska få bli diskriminerande. Diskrimenande för vem när det ändå inte handlar om religion? Kyrkan är bara en finstämd plats att befinna sig i. Om det sen är prällen eller rektorn som håller i det hela spelar mig ingen roll dunno.gif . Och självklart att det är lika fint i en aula eller liknande. Det är inte det det handlar om tummenupp.gif . För mig handlar det om att förbjuda

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-06-2010, 07:57
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Konstigt att det får firas lucia i skolorna dunno.gif

Jag tycker det är löjligt att man ens bryr sig om att ifrågasätta om skolavslutningen ska få ske i kyrkan.

Ska vi avskaffa alla traditioner?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-06-2010, 08:08
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Traditioner som uppskattas ska bevaras. Det här bör man väl kunna lösa lokalt. Man får väl diskutera om kyrkan är bästa lokalen för just den skolan.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 12-06-2010, 08:09
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 05:13) *

jag är född 1958 och har aldrig haft en skolavslutning i kyrkan. kanske är det mer vanligt på landsbygden än i storstäder? mina barn (födda 1980 och 1989) hade heller inga avslutningar i kyrkan, undantaget yngsta dotterns student i åre/jämtland.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Berith
          Inlägg 12-06-2010, 08:12
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Ser att flera säger att dom inte firade avslutning i kyrkan för det var för långt att gå... Vaddå för långt att gå? Eller menar ni att alla barnen gick till skolan? Promenerade alltså? Synd att inte alla kan skylla på det, att kyrkan ligger för långt bort så det får bli i skolan istället. yes.gif

Varför måste prästen vara med på skolavslutning i kyrkan? Bara för att det är hans arbetsplats? Här förklarade prästen för barnen en gång att den som var "jag" i Idas sommarvisa var Gud. Det var alltså han som var den som satte igång det hela. Undrar vem Astrid L menade att "jag" var...

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

7 sidor V  « < 3 4 5 6 7 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-10-2025, 22:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon