| |
D-dagen, Normandie |
|
|
|
|
07-06-2010, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (Meriona @ 06-06-2010, 21:52)  Var finns den nämnda äldre befolkningen, i vilket land? hej Meriona, Om du menar det som jag skrev så finns de både i Finland och Norge. .....  fr. fuchian
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 10:47
|

Medlem
Antal inlägg: 2 494
Medlem nr: 14 081

|
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 11:41)  Krig skapar inga änglar direkt och det finns många berättelser om hur ryssarna behandlade civilbefolkningen när de trängde in i Berlin, massakern i Song My (Vietnam) är ett annat exempel på vilka vidrigheter som utspelar sig i krig.
Civilbefolkning förresten..... är inte soldater också civilbefolkning under uniformen med fruar, barn och familjer där hemma.... De flesta vill inte alls vara med överhuvud taget men tvingas till det och grymheterna de får bevittna skapar monster i många fall.
Min fasters man var med i finska vinterkriget men han vägrade skjuta på ryssarna, han sköt över dem istället för som han sa: Varför skall jag som bonde skjuta en annan bonde, han har ju inte gjort mig nå´t... Du har helt rätt, vi i Sverige tror nog automatiskt att en svensk soldat skulle aldrig kunna begå något som tex Song My eller som i dagens Irak men sanningen är att skulle vi ha tusentals soldater som deltar mer aktivt som rent stridande förband i rena militära operationer så skulle det för eller senare inträffa då krig mal ner både psyke och fysik på ett alarmerande snabbt sätt. Soldater som utsätt för krigets fasor och får se lemlästade kroppar av både civila, fiender men även sina egna kamrater blir mer o mer avtrubbade och utvecklar ett tunnelseende som fokuserar bara på det väsentliga för deras egna överlevnad och den moral som vi andra har angående medmänsklighet och mänskliga rättigheter försvinner allt eftersom.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 11:12
|

Medlem

|
CITAT (malcolm @ 07-06-2010, 11:41)  Krig skapar inga änglar direkt och det finns många berättelser om hur ryssarna behandlade civilbefolkningen när de trängde in i Berlin, massakern i Song My (Vietnam) är ett annat exempel på vilka vidrigheter som utspelar sig i krig.
Civilbefolkning förresten..... är inte soldater också civilbefolkning under uniformen med fruar, barn och familjer där hemma.... De flesta vill inte alls vara med överhuvud taget men tvingas till det och grymheterna de får bevittna skapar monster i många fall.
Min fasters man var med i finska vinterkriget men han vägrade skjuta på ryssarna, han sköt över dem istället för som han sa: Varför skall jag som bonde skjuta en annan bonde, han har ju inte gjort mig nå´t... Hej malcolm, ..... Mina, el mor anhöriga kom alla välbehållna tilbaka. Värre var det med inbördeskrigen. En dag fick min morfar besked att de röda fanns i närheten och de samlade ihop de vita och att min morfars släkting var också tillfångatagen. Alla de vita skulle skjutas, så det blev bråttom att rida dit och han kunde rädda sin vän. De röda hade nämligen tänkt ta så många av de vita som de hann. Morfar tillhörde den ryska adeln, även att namnen ändrades vid 1;a värdskriget, så fanns dessa f.d. adelsmännen över ett stort område som hade tilldelats av ryska Tzaren när svenkarna förlorade finland. För att hålla ordning, utnämnde han vissa storgodsägare och deras uppgift blev att se till att skatten kom in och att dessa hade lagen att döma och utöva straff --- död, i sina områden. därifrån, från torparna kom dessa röda för att kräva hämnd b.annat. Jo, det pågår grymma saker i vår värld idag och vi får vara tacksamma att vi har det som vi har det nu ....  .... fuchian
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 13:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 10:32)  Visst finns det fortf. ogillande fr. den finska sidan för att Sverige inte hjälpte dom mot ryssarna. Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:44)  Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt. Så har jag också uppfattat det..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:31
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 07-06-2010, 14:44)  Staten Sverige gick inte med i vinterkriget men nog var det många svenskar som åkte till Finland och hjälpte till. Jag har via finska vänner förstått att föraktet mot Sverige och det svenska bottnar i att de svensktalande finnarna såg sig som någon slags överhet och att finnarna tvingades att lära sig svenska i skolan. Av den anledningen så var det en del av de finska invandrarna på 60- och 70-talet som vägrade lära sig svenska när de kom hit. Den uppfattningen har jag fått men jag kan ju inte svära på att jag har rätt. Håller med dig, Solstorm, ----- visst finns det en del av de svenska frivilliga som fick sätta livet till där. Jag känner igen detta med svensktalande personer, det lilla jag kommit i kontakt med. De beter sig som de inte fattar min svenska, har hört genom andra att det finns en klick svensktalande, men de flesta av dem kan finska. Dessa sk. svenskspråkliga områden var en tummelplats för de bättre bemedlade, Tänk bara på Mannerheim, han tillhörde den gruppen, även att han som ung fick sin militära utbildning vid Ryska hovet, där han sedan gifte sig med nån adelsdam. visserligen fick han ta i med den inrikes röran bland de vita och röda. Han tillhörde de vita. Jag har mött många äldre som inte kan svenska, det verkar finnas någånslags trots i det och mot Sverige, men för katten ..... åk då tillbaks.....  De som kom hit 60-70 talet var oftast här att tjäna pengar och sedan åkte många familjer tillbaka när de hadde lite att komma med. dom som inte lyckades så bra här är många av dessa vägrare som vill ha tolk med sig överallt. Jag förstår att komma som vuxen hit med osäker framtid var det inte så lätt att lära språket, en del kunde inte, precis som det finns också nu att vissa har svårt med ett annat språk. Finska elever började först med engelskan och sedan svenskan och detta kom upp i högstadiet. Hur det är nu, vet jag inte och har ingen där borta att kunna höra mig för........fuchian
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:35
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Är det inte väldigt OT nu?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 14:48
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 07-06-2010, 15:35)  Är det inte väldigt OT nu? Stintan .... f´låt, men jag hängde inte med i ditt inlägg? Vad betyder OT? I all vänlighet undrar bara undrar jag .....Läste hela tråden för att jag har berättat en hel del om detta, men meningen är inte att "fastna" om det inte frågas mer .......  ..... fr, fuchian
|
|
|
|
|
|
|
Meriona
|
07-06-2010, 15:06
|
Gäster

|
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 15:31)  Håller med dig, Solstorm, ----- visst finns det en del av de svenska frivilliga som fick sätta livet till där. Jag känner igen detta med svensktalande personer, det lilla jag kommit i kontakt med. De beter sig som de inte fattar min svenska, har hört genom andra att det finns en klick svensktalande, men de flesta av dem kan finska. Dessa sk. svenskspråkliga områden var en tummelplats för de bättre bemedlade, Tänk bara på Mannerheim, han tillhörde den gruppen, även att han som ung fick sin militära utbildning vid Ryska hovet, där han sedan gifte sig med nån adelsdam. visserligen fick han ta i med den inrikes röran bland de vita och röda. Han tillhörde de vita. Jag har mött många äldre som inte kan svenska, det verkar finnas någånslags trots i det och mot Sverige, men för katten ..... åk då tillbaks.....  De som kom hit 60-70 talet var oftast här att tjäna pengar och sedan åkte många familjer tillbaka när de hadde lite att komma med. dom som inte lyckades så bra här är många av dessa vägrare som vill ha tolk med sig överallt. Jag förstår att komma som vuxen hit med osäker framtid var det inte så lätt att lära språket, en del kunde inte, precis som det finns också nu att vissa har svårt med ett annat språk. Finska elever började först med engelskan och sedan svenskan och detta kom upp i högstadiet. Hur det är nu, vet jag inte och har ingen där borta att kunna höra mig för........fuchian Inte bara OT, så himla fel dessutom. Har varit gift med en finlandssvensk och tillbringat många somrar där och umgås fortfarande (sedan 25 år)med familjen. Det är ingensomhelst osämja eller gammalt hat där mot varken högsvenskar (som vi kallas) eller finnar, åtminstone inte i Borgå och Fagersta-regionen. Och jag har bott 32 år i Trollhättans LillaFinland, och det är oerhört få gamla som inte kan svenska, det är några enstaka och dessutom är det så att ju äldre man blir desto sämre är det med närminnet, så de som kunnat en del svenska kan när de hamnar på hemmet tappa en stor del av det nya språket, det är därför ett ganska omdiskuterat problem här inom kommunen hur man ska lösa det på bästa sätt. Sorry för OT, men man ska vara saklig.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 15:18
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (fuchian @ 07-06-2010, 15:48)  Stintan .... f´låt, men jag hängde inte med i ditt inlägg? Vad betyder OT? I all vänlighet undrar bara undrar jag .....Läste hela tråden för att jag har berättat en hel del om detta, men meningen är inte att "fastna" om det inte frågas mer .......  ..... fr, fuchian OT betyder Off Topic vilket betyder att vi kommit en bra bit från ämnet som tråden handlar om, nämligen Dagen D. Det går bra att starta en egen tråd om finnars påstådda hat mot svenskar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
07-06-2010, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (theseraphim @ 07-06-2010, 10:21)  Med tanke på hans tidiga frisläppande så fick han nog amnesti. De flesta som blev frigivna i förtid blev det pga av hälsa. jag tror inte de allierade skulle ha tillåtit någon amnesti.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|