|
|
  |
Vad har ni för sommarplaner? |
|
|
Meriona
|
13-06-2010, 17:31
|
Gäster

|
Jag ska segla med min far en vecka, men nu snart ska jag ha 3 veckor varav två samtidigt med sonen. Inte nödvändigt att vi gör nåt vettigt, kanske nån dagsutflykt annars blir det nog mest soft. Är det badväder badar vi, annars ska de säkert spela golf, så då är jag chaffis.  Känns som om vi kan leva på minnen från Mexicoresan ett litet tag till....
|
|
|
|
|
13-06-2010, 17:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Motti @ 13-06-2010, 02:23)  När det är varmt soligt så brukar jag göra en kanna Sangria med mycket Rom i och helt plötsligt är jag på Teneriffa  smal har jag blivit då helt plötsligt och har en miniminibikini på mig  Ska det inte vara cognac i sangria? ja förutom vinet då Mitt recept SANGRIA 3 liter rödvin 12 % 3 liter vitt vin 12 % 4 liter fruktsoda 1 fl 75 cl Royal Brandy 40 % florsocker massor av frukt, apelsiner, lite citron, bananer, ananas och carambole i skivor. Ev. också vindruvor.
Redigerat av netaave: 13-06-2010, 17:34
--------------------
|
|
|
|
|
13-06-2010, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (netaave @ 13-06-2010, 18:32)  Ska det inte vara cognac i sangria? ja förutom vinet då
Mitt recept
SANGRIA 3 liter rödvin 12 %
3 liter vitt vin 12 %
4 liter fruktsoda
1 fl 75 cl Royal Brandy 40 %
florsocker
massor av frukt, apelsiner, lite citron, bananer, ananas och carambole i skivor. Ev. också vindruvor. Är receptet för två eller fyra personer?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
14-06-2010, 14:10
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag tar nog dagen som den kommer, mycket trädgård lär det bli
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
14-06-2010, 16:01
|

Medlem
Antal inlägg: 662
Medlem nr: 4 441

|
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 19:13)  Är receptet för två eller fyra personer?  Det beror på hur tötstig man är... För övrigt längtar jag till det blir varmt, soligt och badväder....
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2010, 16:15
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2010, 19:13)  Är receptet för två eller fyra personer?  Hehe det är makens recept dom hade på mässen  kommer från min svåger i Barcelona från början. Man får väl översätta det till 4 cl rött, 4 cl vitt, 1 dl fruktsoda och 1 cl cognac per glas och socker o frukt efter smak då
Redigerat av netaave: 14-06-2010, 16:16
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2010, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (netaave @ 12-06-2010, 18:19)  Var också på en knyppelkurs i Vadstena för många år sedan. Knypplar du mycket? Här blir det ingenting nu förtiden Hej netaave, Det tackar jag! en knyppelkompis bland blommor och bin....Jag upptäckte knypplingen i mitten av 90-talet när jag sökte gamla spetsar till mina porslinsdockor fr. slutet av 1800-talet. Sen var jag fast! Ett nytt handarbete kom i mit liv. Jag har gått 2 av de betygssatta 2-veckors kurserna, men sedan hoppade jag på kryckor efter en operation av min fot, så jag anmälde mig till de frivilliga kursserna där mängden spets inte var det viktiga. Jag knypplade igenom 2 operationer till hemma, men jag har alltid åkt till Vadstena, och blev väldigt förtjust i fri knyppling. de med blommor, tomtar och olika djur. Man blev ju färdig rätt fort med ett motiv. Jag har knypplat rätt mycket sedan jag började och har flera dynor på gång. Sedan jag fick massor av läxor och skaffa klienter till "utbildningen" jag gick, så de 2 sista åren hade jag inte tid med kursser, men trots det har jag kontakterna och hälsar på mina vänner där under kurstiden. Nu blev jag färdig med sk. utbildning i slutet av mars i år, så jag tänkte göra lite av varje och få vila och jag kommer att ta itu med alla mina dynor och spetsar till senare på hösten när trädgården inte behöver mig. Jag har verkligen saknat det, men när annat kommer i ens väg så får man välja. Jag brukar släpa på min minsta dyna mellan båten och växthuset, så lite blir det gjort...Hur kom du i kontakt med knypplingen? ...  fr. Fuchian
|
|
|
|
|
14-06-2010, 17:29
|
Medlem

|
CITAT (fuchian @ 14-06-2010, 17:27)  Hej netaave, Det tackar jag! en knyppelkompis bland blommor och bin....Jag upptäckte knypplingen i mitten av 90-talet när jag sökte gamla spetsar till mina porslinsdockor fr. slutet av 1800-talet. Sen var jag fast! Ett nytt handarbete kom i mit liv. Jag har gått 2 av de betygssatta 2-veckors kurserna, men sedan hoppade jag på kryckor efter en operation av min fot, så jag anmälde mig till de frivilliga kursserna där mängden spets inte var det viktiga. Jag knypplade igenom 2 operationer till hemma, men jag har alltid åkt till Vadstena, och blev väldigt förtjust i fri knyppling. de med blommor, tomtar och olika djur. Man blev ju färdig rätt fort med ett motiv. Jag har knypplat rätt mycket sedan jag började och har flera dynor på gång. Sedan jag fick massor av läxor och skaffa klienter till "utbildningen" jag gick, så de 2 sista åren hade jag inte tid med kursser, men trots det har jag kontakterna och hälsar på mina vänner där under kurstiden. Nu blev jag färdig med sk. utbildning i slutet av mars i år, så jag tänkte göra lite av varje och få vila och jag kommer att ta itu med alla mina dynor och spetsar till senare på hösten när trädgården inte behöver mig. Jag har verkligen saknat det, men när annat kommer i ens väg så får man välja. Jag brukar släpa på min minsta dyna mellan båten och växthuset, så lite blir det gjort...Hur kom du i kontakt med knypplingen? ...  fr. Fuchian Det var när jag gjorde min folkdräkt, gav mig 17 på att hela dräkten som jag ju hoppas ska gå i arv några generationer iaf skulle vara helt handgjord så också spetsarna på mösstycket. Jag spann t.o.m. lintråden den är sydd med själv. (dock inte varpen i väven) I och med att jag då lärde mig knyppla så fick jag göra en del åt andra också. Sen gav det ena det andra och när jag ärvde riktiga linnelakan så gjorde jag klänningar till tjejerna när dom var små med knypplade detaljer. Lite gardinkanter o så har jag också gjort. Vi är några st härifrån som gick två kurser i Vadstena och en i Linköping, vi vävde våra dräkttyger samtidigt och blev klara ungefär samtidigt också. Nu sätter fingerlederna lite stopp, så det har inte blivit så jättemycket de senaste 10 åren men jag kan sakna det lite ibland.
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2010, 18:49
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 14-06-2010, 18:29)  Det var när jag gjorde min folkdräkt, gav mig 17 på att hela dräkten som jag ju hoppas ska gå i arv några generationer iaf skulle vara helt handgjord så också spetsarna på mösstycket. Jag spann t.o.m. lintråden den är sydd med själv. (dock inte varpen i väven) I och med att jag då lärde mig knyppla så fick jag göra en del åt andra också. Sen gav det ena det andra och när jag ärvde riktiga linnelakan så gjorde jag klänningar till tjejerna när dom var små med knypplade detaljer. Lite gardinkanter o så har jag också gjort. Vi är några st härifrån som gick två kurser i Vadstena och en i Linköping, vi vävde våra dräkttyger samtidigt och blev klara ungefär samtidigt också. Nu sätter fingerlederna lite stopp, så det har inte blivit så jättemycket de senaste 10 åren men jag kan sakna det lite ibland. jo, det är så att allt har sin mening och sin tid under ens livstid. Fick du atros i dina fingerleder? det har jag också, men jag är inte reumatiker. Det har varit lugnt nu nästan ett år ... utan värk... Men jag tror på att pilla med det som går är nyttigt för att lederna inte ska må sämre. Jag har flera klienter med dessa diverse olika smärtor, jag kan inte ge dom nytt, men kan underlätta smärtorna. Det var ju detta med fingrarna som jag blev såååå rosenrasande förra sommaren att jag ställde frågan --- är det meningen att jag ska hjälpa andra, så hur i katten tror ni att jag kan det med dessa fingrar! Det räckte --- värken försvann, så då är det meningen att fortsätta hjälpa andra.... det händer ju så mycket och allt går inte bota med piller, men man kan ge lindring, gott med det....  Fuchian
|
|
|
|
Meriona
|
14-06-2010, 20:16
|
Gäster

|
Man kan väl inte ha artros utan att vara reumatiker, artros är en reumatisk värk.
|
|
|
|
|
14-06-2010, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 988
Medlem nr: 497

|
Jag hoppas sommaren kommer sista veckan i juli o 4 v framåt  då har jag semester. Blir att ta dagen som den kommer o hoppas på mycket skogsturer med svampplockning o bär...sen båturer med fiske, grillning o bad förstås
--------------------
************************************************************ Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det. Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.
|
|
|
|
|
14-06-2010, 21:00
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Efter detta året med allt vad pluggande på högskolan innebär och jobba heltid och vara instruktör två kvällar i veckan...och denna vinter....så skall jag göra absolut ingenting! Hängmattan, talbok och familjen det är det som ryms i min semester....!
|
|
|
|
|
14-06-2010, 21:51
|
Medlem

|
CITAT (fuchian @ 14-06-2010, 19:49)  jo, det är så att allt har sin mening och sin tid under ens livstid. Fick du atros i dina fingerleder? det har jag också, men jag är inte reumatiker. Det har varit lugnt nu nästan ett år ... utan värk... Men jag tror på att pilla med det som går är nyttigt för att lederna inte ska må sämre. Jag har flera klienter med dessa diverse olika smärtor, jag kan inte ge dom nytt, men kan underlätta smärtorna. Det var ju detta med fingrarna som jag blev såååå rosenrasande förra sommaren att jag ställde frågan --- är det meningen att jag ska hjälpa andra, så hur i katten tror ni att jag kan det med dessa fingrar! Det räckte --- värken försvann, så då är det meningen att fortsätta hjälpa andra.... det händer ju så mycket och allt går inte bota med piller, men man kan ge lindring, gott med det....  Fuchian Ja tillsvidare har jag diagnosen artros ,men både mamma o mormor är o var reumatiker så risken finns att jag också blir det så småningom, än visar inte blodproven på det men jag har ont i flera leder. försöker också hålla igång gör ju inte ont förrän efteråt o hur det än är mår jag bättre när jag rör mig trots värk, och den finns det ju hjälp mot. CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 21:16)  Man kan väl inte ha artros utan att vara reumatiker, artros är en reumatisk värk.  Men det är olika diagnoser lik förbenat
--------------------
|
|
|
|
Meriona
|
15-06-2010, 07:33
|
Gäster

|
RA (Ledgångsreumatism) och artros är inte samma sak nej, men reumatiker är man om man har en reumatisk sjukdom. Strunt samma, det var inte det tråden handlade om.
|
|
|
|
|
15-06-2010, 09:19
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (xlxl67 @ 15-06-2010, 09:35)  Om ca 4-5 dagar tänkte jag ta en sväng upp förbi Vätterns västra strand och upp till Västmanland för att sedan svänga vidare upp mot Uppland o Gästrikland o sedan hem igen. Det blir Hardcore-naturresa.  Aha en bit resa på Tidernas väg, kanske med fika i Gysinge eller nån annan fin plats längs Dalälven.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
15-06-2010, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
jag såg man kunde ta en dagstripp till Gotska Sandön så det kanske blir en sån tripp i sommar
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
15-06-2010, 15:37
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 14-06-2010, 21:16)  Man kan väl inte ha artros utan att vara reumatiker, artros är en reumatisk värk.  Hej Meriona, ..  .. Jag vet inte hur kunnig du är med detta, men man skiljer mellan reumatism och artros. Även om de flesta som inte har sjukvårdsutbildning klumpar ihop dessa 2 olika tillstånd. Visst katten värker det i båda fallen, men reumatism innefattar de stora lederna i kroppen och det går att bevisa med ett blodprov, men däremåt när det handlar om artros, som oftast börjar i dom yttersta lederna i fingrar har inget med reumatism att göra och det går att bevisa med ett blodprov som visar vara negativ mot allt som reumatism heter. Oftast stannar artrosen vid dessa yttersta lederna, men det kan ibland, inte ofta (enl. läkarna) också angripa den följande leden och då får man diagnosen --- multippel artros. Ortobedöverläkaren sade att den som kan lista ut varför och hur man kan hjälpa en med artros ---- kommer att få nobelpriset! .... så det ligger på detta vis med dessa 2 olika saker .....  ... Fuchian ..
|
|
|
|
|
15-06-2010, 18:13
|

Medlem

|
CITAT (netaave @ 14-06-2010, 22:51)  Ja tillsvidare har jag diagnosen artros ,men både mamma o mormor är o var reumatiker så risken finns att jag också blir det så småningom, än visar inte blodproven på det men jag har ont i flera leder. försöker också hålla igång gör ju inte ont förrän efteråt o hur det än är mår jag bättre när jag rör mig trots värk, och den finns det ju hjälp mot. Men det är olika diagnoser lik förbenat Jadå, det är skillnad mellan vanl. artros och reumatism. Man har inte större chanch att få reumatism för att man råkar ha atros, håll reda på "saker" och "saker", som proffs kan jag denna biten, men fortsätt med era semesterplaneringar ..... Blev bara lite .... njaaa, jag ska inte ta upp mina kunskaper och mitt jobb .... Ucsh! ..vilket det än är så ont gör det .....  Fuchian
|
|
|
|
|
15-06-2010, 18:34
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (fuchian @ 15-06-2010, 17:13)  Jadå, det är skillnad mellan vanl. artros och reumatism. Man har inte större chanch att få reumatism för att man råkar ha atros, håll reda på "saker" och "saker", som proffs kan jag denna biten, men fortsätt med era semesterplaneringar ..... Blev bara lite .... njaaa, jag ska inte ta upp mina kunskaper och mitt jobb .... Ucsh! ..vilket det än är så ont gör det .....  Fuchian njaa, jag ska inte heller ta upp mina kunskaper som proffs på mitt område och som dessutom drabbad av äftlig multippel artros.... med ett flertal operationer bakom mig! Min sommar kommer att tillbringas på vårt sommarställe. Sätter mig på den nysnickrade verandan, tittar ut över sjön, tar fram min symaskin och om under sker.... så blir det ett lapptäcke och om inte så kanske bara en tummetott.  Skönt blir det i allafall!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|