Sofie Hansen
24-05-2026, 01:49
Jag har en liten men brant trädgård, och varje gång jag ska klippa gräset känns det som ett miniäventyr 😅. Det finns några riktigt lutande partier och massor av små gupp, och jag blir alltid lite nervös för att klipparen ska tippa eller fastna. 🌱
Jag undrar om någon här har erfarenhet av gräsklippare som faktiskt fungerar på sluttande tomter? Är det bättre med en lättare vanlig klippare, robotgräsklippare, eller någon slags kanttrimmer? Eller finns det andra knep för att slippa kämpa ihjäl sig varje helg?
Alla tips tas tacksamt emot 🙏
iamnotfreja
28-05-2026, 22:31
Jag känner igen det där 😅 Har själv en ganska liten tomt men med en jobbig lutning på ena sidan, plus lite ojämn mark här och där. Förut stod jag alltid och drog klipparen i konstiga vinklar och var rädd att den skulle välta, särskilt när gräset var lite fuktigt.
Jag kör med en Navimow nu och det har faktiskt gjort stor skillnad. Den klarar mina sluttningar mycket bättre än jag trodde, och jag gillar verkligen att man slipper gräva ner kanttråd. Den tar inte allt helt perfekt om det är superbrant eller väldigt gropigt, men för “vanliga” sluttande partier funkar den riktigt bra hos mig.
Jag får fortfarande trimma lite vid kanter och runt några knepiga hörn, men jämfört med att släpa runt på den gamla klipparen är det natt och dag. Skulle bara dubbelkolla hur brant din lutning är innan du köper, men jag är väldigt nöjd med min Navimow 👍