|
HelenaLJ
17-06-2010, 12:09
Har rester av björnbär på en del ställen i trädgården. Har försökt gräva upp så gott det går, men det kommer hela tiden nytt. Det är också svårt att komma åt med spade eftersom det bland annat växer nära andra växter. Jag har sprayat flera gånger med Round up, men det enda som då händer är att blad och en del av kvisten vissnar för att snart växa upp på nytt. Finns det något annat medel som effektivt tar bort björnbär?
Bengalow
17-06-2010, 12:26
Nä, det hjälper bara med intensitet, tålamod och spade. Ungefär som humle...Varje gång du ser en uppstickare, så skall du svära på, att den skall bort, bort, bort. Och gräva/slita/dra.....men använd en planteringsspade, så skadar du lite mindre runtomkring.
Gossen Ruda
17-06-2010, 13:05
Roundup i högre koncentration än normalt och bestryk/pensla upprepade gånger med några dagars mellanrum. Eller grävmaskin.
Chamomille
17-06-2010, 14:37
Varför i hela världen vill du bli av med Björnbär undrar jag då
HelenaLJ
17-06-2010, 22:16
Jag vill bli av med björnbären av två skäl. Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten. Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten. Förre husägaren har planterat sorten Thornless evergreen intill husväggen. De grävde jag upp och flyttade till annat ställe, och planterade istället klottujor och lade sjösten. De björnbär som kommer där nu är taggiga så jag vet inte om det är ett rotskott eller var de kommer i från. Men de kommer mitt i min rabatt med sjösten och klottujor. Det andra stället jag vill bli av med björnbär på är i kommunens rabatt som gränsar till min tomt. Förra husägaren hade en liten "komposthög" där med trädgårdsavfall, så troligtvis har de lagt björnbärskvistar där som slagit rot, eller så har de kommit dit på annat sätt. Dessa är också taggiga. En del skott kommer i min ligusterhäck, och de andra skotten växer någon meter längre in i kommunens rabatt där många barn leker och därmed river sig på dessa taggar. CITAT (Gossen Ruda @ 17-06-2010, 14:05)  Roundup i högre koncentration än normalt och bestryk/pensla upprepade gånger med några dagars mellanrum. Eller grävmaskin. Jag ska försöka få tag på starkare Roundup. Har för mig att en kompis nämnt en gång att han fått det av en bonde han känner.
Gossen Ruda
18-06-2010, 10:26
CITAT (HelenaLJ @ 17-06-2010, 23:16)  Jag ska försöka få tag på starkare Roundup. Har för mig att en kompis nämnt en gång att han fått det av en bonde han känner. Man kan oftast köpa koncentrat i trädgårdsaffärerna och som skall blandas ut till rätt sprutkoncentration. Det är bara att fixa lite högre koncentration. Beträffande dina taggiga skott så är ofta tagglösa björnbär ympade på taggiga sorter. Därför blir rotskott taggbärande. likaså om ympen dör och grundstammen skickar ut nya skott.
andersen
18-06-2010, 17:14
CITAT (HelenaLJ @ 17-06-2010, 23:16)  Jag vill bli av med björnbären av två skäl. Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten.
Ett är att jag flyttat björnbärsrabatten. Förre husägaren har planterat sorten Thornless evergreen intill husväggen. De grävde jag upp och flyttade till annat ställe, och planterade istället klottujor och lade sjösten. De björnbär som kommer där nu är taggiga så jag vet inte om det är ett rotskott eller var de kommer i från. Men de kommer mitt i min rabatt med sjösten och klottujor.
Det andra stället jag vill bli av med björnbär på är i kommunens rabatt som gränsar till min tomt. Förra husägaren hade en liten "komposthög" där med trädgårdsavfall, så troligtvis har de lagt björnbärskvistar där som slagit rot, eller så har de kommit dit på annat sätt. Dessa är också taggiga. En del skott kommer i min ligusterhäck, och de andra skotten växer någon meter längre in i kommunens rabatt där många barn leker och därmed river sig på dessa taggar. Jag ska försöka få tag på starkare Roundup. Har för mig att en kompis nämnt en gång att han fått det av en bonde han känner. Ta och googla på roundup så ser du vilka skador det giftet ställer till, om bonden ger dej roundup så begår han ett miljöbrott,bönderna har en behörighet för giftanvändning. behörighet
Aqvakul
18-06-2010, 17:27
Visst går det att ta bort björnbär utan att använda bekämpningsmedel. Jag vet. Här i Blekinge har vi mycket björnbär. Gräv rejät och ta sen bort det som dyker upp därefter. Inomn max två år är du av med det, om du är lite ihärdig.
Chamomille
18-06-2010, 18:03
CITAT (Aqvakul @ 18-06-2010, 18:27)  Visst går det att ta bort björnbär utan att använda bekämpningsmedel. Jag vet. Här i Blekinge har vi mycket björnbär. Gräv rejät och ta sen bort det som dyker upp därefter. Inomn max två år är du av med det, om du är lite ihärdig. Jaha du. Men här i Tyresö yttre fungerar det inte om det inte kommer en konstig vinter.
andersen
18-06-2010, 18:17
CITAT (Chamomille @ 18-06-2010, 19:03)  Jaha du. Men här i Tyresö yttre fungerar det inte om det inte kommer en konstig vinter. Det fungerar att ta bort allt som kommer upp ovanför jord, ingen växlighet överlever utan solljus, efter ett tag så ger alla växter upp som blir avklippta ovan jord upp,men det förutsätter att man lägger ner lite jobb.
Om du nu bara har klottujor och annat rejält uppväxt i rabatten kan du ju ta bort sjöstenen och lägga ett tjockt lager tidningar på jorden. Pussla ihop dem runt plantorna och låt dem gå rejält omlott. Täck ev med lite täckbark, och lägg tillbaka stenen. Vår björnbär frösår sig något alldeles otroligt. Vi har en liten koja för barnen inne i ett buskage, och där har de uppenbarligen mumsat björnbär och tappat några för där kommer några taggiga små bebisar nu...
HelenaLJ
18-06-2010, 22:32
CITAT (JRo @ 18-06-2010, 21:20)  Om du nu bara har klottujor och annat rejält uppväxt i rabatten kan du ju ta bort sjöstenen och lägga ett tjockt lager tidningar på jorden. Pussla ihop dem runt plantorna och låt dem gå rejält omlott. Täck ev med lite täckbark, och lägg tillbaka stenen. Vår björnbär frösår sig något alldeles otroligt. Vi har en liten koja för barnen inne i ett buskage, och där har de uppenbarligen mumsat björnbär och tappat några för där kommer några taggiga små bebisar nu... Helt rätt, men problemet är att på ett ställe kommer björnbärsskottet upp mitt i tujan, och på ett annat ställe precis intill husväggen. Därför är det svårt att täcka de ställena. Då har dina barn ordnat det praktiskt för sig. Björnbär inne i kojan när de blir sugna på bär.
Oj, är björnbär så enträgna?!
Jag som ÄNTLIGEN har köpt mig en taggfri sort men jag har inte hittat något bra ställe att sätta den på än, den vill väl helst stå så soligt som den bara kan om jag har förstått det rätt.
Malin_MeL
20-06-2010, 21:48
oja, de är småjobbiga får man väl säga ...
förra våren så gjorde vi ihop med grannen en upprensning på vår slänt bakom husen. mycket sly som växt lite för länge sågades ner så det blev gott om ljus. och pang sa det! sen dess rycker jag björnbär hela tiden på vår del av slänten. grannen har struntat i att rensa och de har nu minst 20 kvm björnbärssnår! jag har sparat en kvm, det e ju gott!
Gossen Ruda
21-06-2010, 18:49
Rättelse till uppgift i tråden: Vad jag känner till har det inte rapporteras några skador pga användning av Roundup.
Beträffande björnbärets rotsystem så är det helt enkelt enormt. Visst kan man bekämpa det genom att gräva upp alla skott men det är ett slit och tar flera år. Har man fått in björnbär i andra växters rotsystem som man vill behålla är det kört.
Jag då som står i begrepp att plantera ett björnbär, ska jag gräva en stor grop som jag kantar med något som förhoppningsvis förhindrar rötternas framfart? Går de djupt?
Gossen Ruda
21-06-2010, 21:32
CITAT (Peztis @ 21-06-2010, 22:06)  Jag då som står i begrepp att plantera ett björnbär, ska jag gräva en stor grop som jag kantar med något som förhoppningsvis förhindrar rötternas framfart? Går de djupt? Jag vill minnas att när jag grävt upp rötter har de legat ganska grunt, nån dm ner. OM de kan gå djupare har jag ingen aning om.
varghem
22-06-2010, 04:58
Tror inte dom framodlade sorterna sticker iväg speciellt. Kompisen har en flera år gammal tagglös björnbär och det är då bara just den plantan och inget annat som kommer upp
Tack, vad bra! Måste bara hitta ett vettigt ställe...
För visst vill de stå varmt och soligt? Hmmmm... det blir inte lätt, har så mycket träd så det är alltid skugga någon gång under dagen på hela tomten. Det är liksom därför jag inte har planterat den än.
Gossen Ruda
23-06-2010, 08:00
CITAT (varghem @ 22-06-2010, 05:58)  Tror inte dom framodlade sorterna sticker iväg speciellt. Kompisen har en flera år gammal tagglös björnbär och det är då bara just den plantan och inget annat som kommer upp Hmm, jag vet inte. Jag planterade ett tagglöst björnbär i trädgårdslandet mot uthuset. Tror det hette Black Satin. Det var nog inte rätt plats, för kallt och skuggigt, så min bror fick ta över det. Det var när vi grävde upp ursprungsplantan som jag upptäckte hur stort rotsystemet var för det poppade upp rotskott på flera ställen i trädgårdslandet, flera meter bort. MED taggar. Jag grävde och grävde och tog bort rötter men slutlösningen blev Roundup.
Jan af Lisö
23-06-2010, 11:35
Mitt björnbär, Black satin, dog i vintras.
Nu har det kommit tre nya björnbärsbuskar 3-5 meter därifrån. Vet ej om det är BS eller bara rotskott av grundstammen.
Gossen Ruda
23-06-2010, 14:19
CITAT (Jan af Lisö @ 23-06-2010, 12:35)  Mitt björnbär, Black satin, dog i vintras.
Nu har det kommit tre nya björnbärsbuskar 3-5 meter därifrån. Vet ej om det är BS eller bara rotskott av grundstammen. Förmodligen det senare, det märker du när taggarna kommer fram. Du har väl Roundup hemma?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|